Korkea verenpaine - lääkitys?

Hei!

Neuvolalääkärissä, toissapäivänä, 32+0 määrättiin minulle verenpainelääkitys, Albetols, 50 mg kahdesti päivässä. Verenpaine ollut kokoajan neuvolassa koholla, nyt alapine huiteli yli 100 ja yläpaine 140, kotimittauksissa paineet nousseet alku-ja keskiraskauden 70/110 arvoista viime viikkojen 85-90/130-140.

Ei proteiinia pissassa, toksisuusverikoe puhad, turvotusta on, en tiedä paljon vai ei. Painoa tulllut viimeisen kolmen viikon aikana 1750g/vko..

Ensi viikolla äitiyspolille istukka- ja napanuoravirtausmittauksiin ja liikuntakielto.

Niin, mitäs samanlaista kokeneet?
Ymmärrän että tässä ehkäistään raskausmyrkytystä, mutta voiko sitä estää?

Ilmeisesti lääkityksestä ei ole haittaa vauvalle näillä viikoilla, mutta silti ahdistaa syödä lääkkeitä.
Onko muita saman lääkityksen syöjiä? Auttaako?

Kyselee Kellukka
32+2
 
ei sitä myrkytystä estää voi. mulla on ollut Albetol-lääkitys alkuraskaudesta lähtien ja justiinsa tuosta kyselin että mites, jos raskausmyrkytys tulee niin vaikuttaako lääkitys siihen mitenkään? ja vastaus oli että ei vaikuta. se tulee jos tulee, mutta äidin oman voinnin mukaan annetaan lääkettä. itselläni on niin huono olo kun verenpaine on taivaissa, että en pystyisi ilman lääkettä olemaankaan.

ja mulla lääkitys auttaa. tosin lääkärissä/neuvolassa on aina paineet korkeat, mutta kotona ne on pysyneet sopivina eli 125-135/75-80.
 
Mulla oli "normaalielämässä" VP-lääkitys, mutta lopetin sen lääkärin ohjeesta raskauduttuani (lääke ei sopinut raskausaikana käytettäväksi). Paineet oli koti mittauksissa viimeistä viikkoa lukuunottamatta hyvät. Aina vaan äitipolilla paineet huiteli 95/145 luokkaa.

Viikolla 39 alettiin miettiä lääkkeen tarvetta kun kotimittauksetkin antoivat jo kohonneita arvoja ja pää oli jatkuvasti kipeä. Lisäksi mulla oli koko ajan semmonen "humina" päässä, tosi tunkkainen olo. Liikuntakielto ja stressikielto :eek: (miten olet stressaamatta kun paineet on koholla). Viimein 39+3 käynnistettiin ja vauvalla kaikki ok. Pikkusen oli kalkkeumaa istukassa, mutta ei pahasti. Napavirtaustutkimuksissa kävin koko raskauden vähintään 1/kk ja lopussa 1/vk.

Ainut vaan että mulla synnytys laukaisi raskausmyrkytyksen ja seuraavat 2 viikkoa olikin yhtä h:ta. Koko ajan järjetön päänsärky ja huono olo. Diagnoosin sain vasta toisen viikon lopussa ja silloin se painuikin jo itsestään pois, eli lääkkeitä ei taaskaan tarvittu.

Nyt vauva jo 3kk ja lääkitystä en ole vieläkään joutunut aloittamaan uudelleen. Kahvin, teen ja muiden kofeiinijuomien juomisen olen lopettanut ja tupakointihan loppui luonnollisesti plussaukseen. näillä eväillä jos pääsisi taas vähän matkaa ilman lääkkeitä!

Oikein mukavaa loppuodotusta, stressitöntä sellaista :D
 
Mulla on ollut kahdessa raskaudessa albetol loppuvaiheessa lääkityksenä. Toisessa aloitettiin rv 37 ja verenpaine pysyi koko 140/100 lukemissa lääkityksestä huolimatta. Mitään muita toksemiaoireita ei tullut ja poika syntyi käynnistämällä rv41+4, oli hirmu hoikka vauva elikkä ilmeisesti hieman huonosti oli lopussa istukka toiminut vaikka ultrassa virtaukset oli ok. Kuopuksen aikana olin seurannassa verenpaineen takia alusta asti ja levolla arvot pysyi hyvinä kotioloissa rv33+4 asti, sitten aloitin lääkityksen, mutta jo parissa päivässä kehittyi muitakin toksemiaoireita eli valkuaista tuli pissaan ja turvotusta paljon. Poika syntyikin sektiolla jo rv 35+0, mulla oli siinä vaiheessa lääkitys jo albetol 3x300mg ja adalat 3x20mg. Kotiin päästessäni oli vielä ennallaan, mutta nopeasti sain tuon adalatin määrää pienentää ja jättää pois, albetol on edelleen kuvioissa, nyt menee 2x100mg eli mulla siis verenpainetauti jäi 'muistoksi'. Pojalla nyt ikää 2 vuotta. Eli piti vielä sanoa, että sulla tuo lääkkeen määrä on vielä todella alhainen.

Kyselit tuosta voiko sillä ehkäistä raskausmyrkytystä, niin eihän sitä voi. Se tulee jos on tullakseen. Kuitenkin se, jos lääke auttaa ja paineet pysyy tarpeeksi alhaalla, voidaan synnytystä lykätä kauemmaksi, sekin on yksi syy äidin oman voinnin lisäksi. Lääkkeestä ei tosiaan ole haittaa vauvalle, itselläni on vielä vauvahaaveita ja sen takia syön edelleen albetolia, vaikka se onkin kalliimpaa kuin muut verenpainelääkkeet. Eli mahdollisessa seuraavassa raskaudessa albetol menee alusta asti mukana kuvioissa.
 
Mulla oli kanssa verenpaineiden kanssa ongelmaa viime raskaudessa. Proteiinia oli välillä yhdellä plussalla ja välillä ei. Mitään muuta oiretta ei ollut ehkä lopussa vähän turvotusta. Lievänä raskausmyrkytyksenä sitä pidettiin. On olemassa kuulemma vain kaksi verenpainelääkettä jota voi raskausaikana syödä ja tuo Albetol on niistä toinen. Toista ei aloiteta ensisijaisesti siksi, kun se pitäisi kuulemma aloittaa sairaalassa. Albetol mulla alotettiin rv 35. Ensin pienellä annostuksella ja annosta nostettiin ihan sinne maksimiin asti. Mulle kyseisestä lääkkeestä ei ollut minkäänlaista apua. Alapaineet oli silti yli 100 ja välillä jopa 120. Pari kertaa olin sairaalassa, muuten kotona. Vähän väliä sain juosta polilla seurattavana. 38+1 yhdellä niistä seurantakäynneistä vauvan sydänäänet oli melko tasaset. Kotiin laittoivat, mutta soittivat seuraavana päivänä että käynnistykseen pitäisi tulla. Mä sitten menin. Käynnistys ei sujunut niin kun piti ja kiireisellä sektiolla lapsi sitten syntyi. Täysin terve lapsi, tosin pienikokoinen (mikä voi johtua muustakin kun myrkytyksestä...). Nyt olen uudelleen raskaana rv 19 ja ainakaan vielä ei verenpaineiden kanssa ole ongelmia ollut, tosin ei niitä viimeksikään näin aikasin ollut.
 
Estää sitä ei voi, mutta stressittömyys ja "pakkolepo" voivat hidastaa sen kehittymistä. Itse makasin sairaalassa rv28 lähtien raskausmyrkytyksen kourissa esikoista odottaessani. Rv32 tienoilla aloitettiin Albetol ja sektio tehtiin rv36. Onneksi kaikki meni hyvin. Oli vaan tosi tosi pitkä aika maata sairaalassa 7 viikkoa...
 

Yhteistyössä