Korkea verenpaine ja raskausmyrkytys epäily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hanna"

Vieras
Hei,

Oon viikolla 38 ja nyt paineet ollu n. viikon ajan 140/90 eli kuulema liian korkeella. Ei neuvolan mukaan sais tehdä mitään ja ainakin kaikki urheilu on pannassa. Tähän saakka oon harrastanu lenkkeilyä ja käynyt salilla normaalisti. Ottaa suunnattomasti aivoon...Mutta,mutta.. mitään muita oireita ei oo, ei turvotuksia eikä proteiinia virtsassa saati sitten päänsärkyä. Mul on aina siis enne raskauttakin ollu hieman korkee verenpaine ja mietin vaan, että voisko olla hieman ylireagointia neuvolan puolelta. Mene ja tiedä. Onko täällä joku fiksumpi paikalla tai kokemusta asiasta? Kauheeta olla tällanen liikunta endorfiini riippuvainen :D

kokemuksesta voin sanoa, että kyllä noita neuvolan ohjeita tuossa asiassa kannattaa noudattaa. ei ne niitä huvikseen anna. ja se raskausmyrkytys voi iskeä päälle ihan kunnolla muutamassa tunnissa. ja eihän sinulla ole kuin pari viikkoa raskautta jäljellä. ajattele siltä kannalta, että nyt voit vielä lepäillä ja nukkua. koska lepo ja nukkuminen voi olla kortilla muutaman seuraavan kuukauden

Raskausmyrkytys ei ole leikinpaikka, molemmissa raskauksissa ollut sama ongelma, ja LEPO on ehdotonta. Sä et todella kuole siihen jos olet levossa, vaikka itsellä olis kuinka sellanen fiilis et riehua vois (mulla myös olut oireettomia nuo raskausmyrkytykset). Raskausmyrkytykseen sen sijaan kuolee erittäin iso määrä äitejä maailmassa. Sulla ei ole kauan aikaa lapsen syntymään, joten mitäpä jos himmailisit loppuajan..?!

Mulla oli alusta asti suht korkeet verenpaineet, mutta lopussa ne nousi ihan ennätyslukemiin (korkeimmillaan tais olla 178/115) ja pissassakin proteiinit oli koholla ja osastollehan siitä pääsi seurantaan ja syömään verenpainelääkettä. Ei ollut turvotusta, ei päänsärkyä eikä silmissäkään häikkää, ainoastaan tuo verenpaine ja pissajuttu.

Kyllä mäkin alussa pidin ylireagointina, kun paineet oli tuota 140/90 luokkaa ja neuvolassa sekä äitipolilla oltiin huolissaan. Mutta sitten otin selvää tuosta raskausmyrkytyksestä ja ihan vakava asiahan se taitaa olla.

Yhteistyössä