Korkea Sf-mitta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanilla

Vieras
Hei!

Neuvolassa minulle mitattiin Sf-mitta ekan kerran tänään rv 17+2. kokoa oli 17 cm. Neuvolakortissa keskikäyrä on 17 cm raskausviikolla 21. Pitäsikö olla huolestunut että synnytän jättiläisvauvan? Tai voiko jokin olla hullusti? Miten teillä on ollut? Onko mahdollista että Sf-mitta palaa keskikäyrälle jossain vaiheessa raskautta? Onko teille, joilla on ollut korkea sf-mitta, syntynyt aina myös isokokoinen vauva?
Kertokaa kokemuksia.
Kiitos.

Hei,

Minullakin oli korkea sf-mitta koko raskauden ajan (keski- ja yläkäyrän välissä). Vauvamasukin oli kaunis ja pyöreä jo rv 15 lähtien. Tutut ja tuntemattomatkin kauhistelivat, että "ompas suuri masu", "taidat odottaa kaksosia". Olin tosi ahdistunut ja pelkäsin jättiläisvauvaa. Olen nimittäin itse pieni ja siro. No kuinkas sitten kävikään: vauvamme oli ihana normaalipainoinen 3450g tyttö:). Älä huoli sf-mitasta. On parempi, että se on hiukan yläkanttiin kuin, että vauva ei kasvaisi! Nauti raskaudestasi ja masustasi!!!

minulla oli esikoisesta korkea sf-mitta, mutta maha ei ollut kovinkaan iso. Maha oli ns. pitkä, eli tuli todella ylös, painoi kipeästi kylkiluihin, rintaan ja esim. istuminen oli liki mahdotonta.
Vauva olikin perätilassa, eli se aiheutti tuo vatsan muodon ja suuren mitan.
Kokoa tytöllä oli 47cm ja 3125g.-eli ei mikään jättiläinen. Itse olen n.165cm pitkä.

Paitsi vauvan asento, myös äidin rakenne vaikuttaa kovin tuohon vatsan kokoon. Minulla ei maha kovinkaan isoksi kasva -pitkä selkäinen kun olen, niin maha ei niin turskahda eteenpäin. Myös vatsalihaksia kiristää ihan hulluna, joten niidenkin kunto/laatu voi tuohon vatsan muotoon vaikuttaa.
Iso maha ei siis tarkoita aina isoa vauvaa.

Ensimmäinen mittaus ei vielä tarkoita välttämättä mitään. Ja Sf- mitta saattaa normalisoitua parin yläkanttiin menevän mittauksen jälkeen. Ja eri mittaajat saavat aina vähän eri lukemia...
No itselläni käyrä oli kuitenkin varsinkin lopussa kohoamaan päin. Jouduin synnytystapa-arvioon joka tehtiin ultralla lääkärin toimesta. Hän oli kuitenkin sitä mieltä, että sikiö on syntyessään 3,5kg. Neuvolan th taas kädellä vatsan päältä kokeilemalla sitä mieltä, että nelikiloinen vauveli.

Ja nelikiloinenhan se sitten oli =)

Mulla sf-mitta meni yläkäyrän yläpuolella koko raskausajan ja mahani oli valtava.Pojan syntymäkoko olikin 4720g/54.5 cm.Myös lapsivettä oli aika reilusti ja iso istukka.

Mitta ei mun kohdalla kertonut mitään. Mulla oli ekassa raskaudessa koko ajan normaalikäyrällä oleva sf-mitta ja ykkönen oli erittäin pienikokoinen (2kg) syntyessään. Kakkosen odotuksen aikana sf-mitta oli koko ajan yläkäyrän yläpuolella ja taas syntyi pienikokoinen lapsi (3kg). Ykkösellä lapsivettä oli tosi niukasti, kakkosella normaalisti.

Minullakin oli melkein koko raskauden ajan korkea sf-mitta.Katsoin oikein äsken äitiysneuvolakortista.Ilmeisesti ensimmäisellä mittauksella on mitta vastannut aikaa.Ensimmäinen mittaus tehty 16+2.Toinen mittaus rv 20+2 jolloin jo liian suuri eli 23cm.Poika oli syntyessään 4140g ja 52cm.Rv 37+5 sf-mitta oli 35cm eikä siitä koko loppuaikana kasvanut kuin 0,5cm.Viimeisen kerran mitattu rv41+3.Poika syntyi rv 42+1.

Mulla huiteli koko raskauden ajan SF-mitta yläkäyrän yläpuolella. Normaalisti lapsivettä oli jne. Poika syntyi ja painoi vähän päälle 3kg. Eli mun kokemuksen mukaan, ei vauvan kokoa voi tuosta mitasta päätellä. Ai niin, poika syntyi 2 viikkoa yliaikaisena vielä.

Yhteistyössä