Korkea Sf-mitta

  • Viestiketjun aloittaja Vanilla
  • Ensimmäinen viesti
Vanilla
Hei!

Neuvolassa minulle mitattiin Sf-mitta ekan kerran tänään rv 17+2. kokoa oli 17 cm. Neuvolakortissa keskikäyrä on 17 cm raskausviikolla 21. Pitäsikö olla huolestunut että synnytän jättiläisvauvan? Tai voiko jokin olla hullusti? Miten teillä on ollut? Onko mahdollista että Sf-mitta palaa keskikäyrälle jossain vaiheessa raskautta?
Kertokaa kokemuksia.
Kiitos.
 
minni
Minulla on molemmissa raskauksissa sf-mitta mennyt koko ajan reilusti yli yläkäyrien, mutta vauvat silti ihan normaalikokoisia. Lapsivettäkin on ollut ihan normaalisti. Suuri mitta johtuu ainoastaan siitä, että kohtu on kallistunut hieman eteenpäin ja vauva kasvaa kokonaan ulospäin, jolloin mittakin näyttää normaalia isommalta. Vastaavasti sf-mitta voi olla tosi pieni, jos kohtu kasvaa enemmän selkärankaa kohti. Tärkeintä on, että mitta kulkee tasaisesti omaa käyräänsä, meni se käyrä sitten missä tahansa.

Vauvan kokoa arvioidaan ultrissa ja lääkäri kokeilee yleensä viimeisessä lääkärintarkastuksessa mahan päältä vauvan kokoa. Jos pääset synnytystapa-arviointiin (joillakin paikkakunnilla tämä kuuluu automaattisesti kaikille) niin siinä katsotaan vauvan kokoa yleensä ultralla tarkemmin. Itse halusin ja lopulta pääsin ensimmäisessä raskaudessa kyseiseen arviointiin, sillä suuri sf-mitta huolestutti ja halusin tietää mahtuuko alateitse. Vauva oli sitten ihan keskikokoinen ja mahtui hyvin.

Eli sf-mitasta ei juurikaan voi päätellä vauvan kokoa. Jos asia huolestuttaa, kannattaa kysyä seuraavassa ultrassa tai lääkärintarkastuksessa asiaa lääkäriltä, joka osaa arvioida ihan mahan päältäkin vauvan ja kohdun kokoa. Minut oma neuvolantäti sai todella säikytettyä ekassa raskaudessa puheillaan jättivauvasta. Nytkin on kysellyt etten vain syö liikaa, kun sf-mitta on ollut taas yli käyrien... No, eipä sitä syömällä taida juuri saada kasvatettua.
 
Pahvi
Se sf-mittataulukko on KESKIARVO!!! On isompia ja pienempiä!
Mittaustulos riippuu todella paljon mittaajasta, siksi vain saman mittaajan tuloksia voi verrata keskenään.
Ruumiinrakenne vaikuttaa ko. mittaan todella paljon.
Ei kannata tuijottaa mitään ohjearvoja. Tärkeintä on se, että saman mittaajan tekemät mittaukset ovat kasvavia viikkojen mukaan. Siis että se kohtu kasvaa. Ei ne lapset synnyttyäkään kasva sillä 0-käyrällä!!! On isompia ja pienempiä, on hoikkia ja pulleroita. Näinhän on aikuisissakin. Silti joku "keskivertonainen" suomessa on varmaan 170 cm ja varmaan 68 kg??? Ja kuinka moni meistä on juuri tuon???
 
UK
Jep, Pahvi on oikeassa.
Mulla alettiin mitata vasta rv 18 ja silloin sf oli 16. Sentti tai viikko suuntaan tai toiseen ei tee kummoisia. Ja muutenkaan käsittääkseni ei sf-mitta kerro mitään vauvan koosta. Mulla oli kai ihan normaalin kokoinen maha (ellei jopa pienehkö?), sf-mitta suurimmillaan 34, ja vauva painoi syntyessään 4155g ja oli 54cm pitkä.
 
äitix5
Nämä nykyajan odottajat kun mättävät sokeria, limua ja karkkia naamaansa päivät pitkät niin ei ole ihmekään, että yli käyrien mennään. Sitten valitetaan, kun vauva on syntyessään niin iso ettei selvitä ilman leikkausta. Itselläni SF-mitta on mennyt aina alakäyrillä, jopa alle, mutta en olekaan tarkoituksella kerännyt läskiä odottaessa vaan syönyt normaalia ja terveellistä ruokaa. Vauvatkin ovat olleen solakoita, 2,5-3 kiloisia. Ei näitä nykyajan sokerilla lihotettuja jättiläisvauvoja. Tuttavatkin ovat kehuneet, kuinka suloisia pikkuiset vauvani ovat olleet.
 
EliG
Mulla oli vähän käyrän yläpuolella sf-mitta eilen neuvolassa, rv 21+6. Täti ei sanonut mitään, itse ymppäilin sitten sitä mittaa käyrälle kotona. Eli eipä taida olla kovinkaan vakavaa sentti sinne tai tänne. Olen kyllä tosi pitkä että en tiedä onko kohtukin sitten keskimääräistä pitempi;) Niinkuin joku sanoikin, ei olla kaikki samanmallisia.

Ja äitix5:lle tiedoksi että "mätän naamaani" sangen terveellistä ruokaa, ei ole tapana syödä karkkia ja limua muutenkaan eikä nyt raskausaikanakaan. Kiitos rakentavasta kommentista kuitenkin.
 
Odottaja 39+6
Voi jeesus äitix5. Sun kaltaisias kommentoijia ei kaivat täällä palstalla alkuunkaan.

Minä myönnän, että olen herkutellut raskauden aikana.. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Painoa tullut kuitenkin ihan kohtuullisesti (8kg) ja sf-mitta menee ihan alimmaisella käyrällä.

On niin yksilöllistä tuo kohdun mitta, että turha sitä on stressiä ottaa, vaikka se ylhäällä menisikin! Kohdun kasvusuunta vaikuttaa paljon ja jokaisen ihmisen omat mitat. Kaikilla se vauva ei mahdu kasvamaan siellä lantiossa, vaan kohtu työntyy eteenpäin.
 
odottaja 39
Maha on ollut keski- ja yläkäyrän välissä, nyt viimeisillä mittauksilla sf on mennyt yläkäyrään kiinni. Herkkuja on syöty ja paino on noussut. Voin tulla sitten raportoimaan kun vauva on syntynyt että millainen tuli, mikäli tämä keskustelu on vielä vireillä silloin.
 
rv 37+5
Itse olen menossa parin päivän kuluttua (rv 38) lisätutkimuksiin sairaalaan koska rv 30 lähtien sf mitta on ollut niin rajussa kasvussa. Painoa on tullut vasta vajaa 6 kg ja maha on hurjan kokoinen! Mieheni puolelta ovat kaikki lapset ainakin kolmen sukupolven ajan syntyneet lähes 5 kiloisina, ja oma esikoiseni oli nelikiloinen joten en ihmettele että epäilevät kantavani melkoista "jättiä". Toisaalta isoa vastasyntynyttä on helpompi käsitellä, joten kunhan vaan mahtuisi alateitse syntymään, niin olen ihan tyytyväinen. Olo vaan on aika tukala joten toivottavasti pian jo tulee!
 
just
Pakko oli kommentoida kun luki äitix5 kommentin herkukkejen mättämisestä.Minulla oli iso sf-mitta mutta en todellakaan herkutellut.En syönyt juurikaan koko raskauden aikana ja harvoin join light limua.Pääasiassa janooni join vettä la ligt-mehua.Että ei todellakaan syömisillä ollut vaikutusta mittaan eikä vauvan kokoon.Leikkaukseen jousuin pyshtyneen synnytyksen ja vauvan viiston asennon takia.
 
ap
Kiitos kaikille kokemuksista. En taida ottaa asiasta mitään stressiä.
Minulla on lyhyt selkä, enkä muutenkaan ole kovin pitkä. Lisäksi kohtu on eteenpäin kallistunut, joten taitaa olla ihan luonnollista että sf-mitta on koholla.

äitix5lle haluaisin kuitenkin kertoa, että olen itseasiassa laihtunut 3 kiloa raskauden alusta, joten en usko että korkea sf-mitta johtuu "makean mätöstä". Hienoa että voit olla ylpeä vauvoistasi. Niinhän me kaikki olemme. Kannattaa kuitenkin jatkaa tulevaisuudessa kommentoimista positiivisessa hengessä, silloin voit olla ylpeä myös itsestäsi.
 
sirpsakka
Mulla meni sf-mitta alakäyrän alapuolella vaikka karkkia ja limua kyllä kului ja reippaasti koko raskausaika! Vauva oli syntytessään pieni ja sirpsakka kuten sinullakin äitix5, painoi alle 3kg!
 
vittuuntunut akka
mie syön terveellisesti ja en syö sokeria ja pullamössöä kun kuvasit ja saakeli niin menee sf-mitta ihan pilvissä että. se riippuu myös geeneistä ja siitä kuinka nopeasti vaavi ihan oikeasti kasvaa.
mie olen n.170 cm pienin meidän suvusta. mies 190 cm ja varmasti tulee iso lapsi kun miehenkin suku on pitkää joten pää kii sf-mitoista miten kasvatetaan pullamössölapsiksi.
näin neuvolan täti kertoi että jos on suht koht isoja suvut on odotettavissa isompi lapsi kuin kääpiösuvulla ilmeisesti olet just tota

Alkuperäinen kirjoittaja äitix5:
Nämä nykyajan odottajat kun mättävät sokeria, limua ja karkkia naamaansa päivät pitkät niin ei ole ihmekään, että yli käyrien mennään. Sitten valitetaan, kun vauva on syntyessään niin iso ettei selvitä ilman leikkausta. Itselläni SF-mitta on mennyt aina alakäyrillä, jopa alle, mutta en olekaan tarkoituksella kerännyt läskiä odottaessa vaan syönyt normaalia ja terveellistä ruokaa. Vauvatkin ovat olleen solakoita, 2,5-3 kiloisia. Ei näitä nykyajan sokerilla lihotettuja jättiläisvauvoja. Tuttavatkin ovat kehuneet, kuinka suloisia pikkuiset vauvani ovat olleet.
 
Niisku Neiti-78
Minulla oli ISO vauvamaha, yläkäyrän tuntumassa koko raskauden ajan. Ihan asiasta tietämättömätkin tulivat onnittelemaan raskaudesta rv 15, koska minulla oli ihan selkeä pyöreä, ihana, vauvamasu. Olen melko lyhyt 164cm ja aina ollut normaalipainoinen. Raskaana tarkkailin syömistä jonkun verran, mutta toki, kun vietti paljon aikaa kotosalla tuli kokkailtua miehen kanssa tavallista enemmän. Paino nousi 18kg, joista 12kg oli poistunut 3vkoa synnytyksestä. Jostain syystä elimistööni kertyi ilmeisesti nestettä. (Tein loppuun asti istumatyötä ja pitkää päivää, mikä saattoi olla yksi syy) Vauva syntyi 39+4 ja oli aivan normaalipainoinen, 3500g. Muistan kuinka itsekin huolehdin "liian isosta" masustani ja sain kuulla kommentteja, että odotan varmaan kaksosia...Jälkeen päin ajateltuna harmittaa, että vaivasin päätäni moisella ja peittelin kaunista masuani, että en taas kuulisi kommentteja. Minusta ne joilla masu näkyy voivat olla onnellisia:) Kaikista ei nää vielä raskauden puolessa välissäkään, että odottavat vauvaa. SF-mitta ei ole luotettava mitta lapsen kokoa arvioitaessa. Ja minulle yksityinen lääkäri sanoi, että on huomattavasti enemmä
n aihetta huoleen jos SF-mitta on pieni eikä kasva kuin, että kasvaa kauniisti yläkäyrällään! Jos vauva kasvaa liikaa johtuen sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä puututaan tähän neuvolassa (näkyy pissatestissä) ja varmistetaan verikokein (ns. sokerirasitus). Ilman sokeriaineenvaihdunnan häiriötä et pysty omalla ruokavaliollasi lihottamaan vauvaa. Nämä tiedot sain kun kävin silloin raskaana ollessani yksityisellä gynellä kun huolin "liian isosta masusta". Nauttikaa raskaudestanne ja antakaa sen näkyä!
 
minulla on jo 36 rv 30+4
sokerit ja kaikki on kunnossa, painoa tullut noin 7 kiloa, ihan tasaseen tahtiin tulee painoa mutta kohdunkoko kasvaa kolmisen ruutua yläkäyrän yläpuolella. veikataan todella pitkää ja isoa lasta, eka oli jo 4090g ja 54 cm pitkä tyttö ja tästä tulee tyttö
 
rv 25+4, sf 27
Ihanaa etten ole ainoa jolla sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella! tänään neuvolassa määrättiin varmuuen vuoksi sokerirasituskokeeseen vaikka pissanäyte oli puhdas eikä painoa ole tullut paljoa, niin alkoi sitten mietityttään että onko kaikki kunnossa... taitaa mullakin kasvaa masu vaan ulospäin :)
 
mie vaan taas...
eli kirjoitin ton 30+4 viikolla sf mitta peräti 36 cm.
mulla sokerit ok, pissa puhdas ja kaikki kunnossa. hiukan olin pettynyt kun en päässyt tonne uuteen ultraan kattoo ett onko lapsi niin iso oikeesti vai mitä siel on. mulla kohtu kallistunut taaksepäin viel se tässä ihmetyttää. ekan tyttäreni korkein mitta oli 35 cm... nyt mulla on viel 8 viikkoa laskettuun ja pahoin pelkään ett kasvaa viel huimasti. ekalla tyttärellä kasvoi tän loppuaikana 29cm-35 cmiin
mietin vaan mihin toi enää mahtuu kasvamaan jos viel kasvaa isoksi.... meen kait yksityiseen ultraan jos ei terkkari anna uutta ultraan, oli jo eka vaikea synnyttää eli hän oli 4090g ja 54 cm pitkä ja mie repesin pahasti
 

Yhteistyössä