Korkea hemoglobiini..

Kenelläkään tietoa, mistä johtuu korkea hemoglobiini, tai onko siitä haittaa raskaana olevalle? Eilen oli ensimmäinen neuvola, ja hoitaja sanoi hemoglobiinin olevan yllättävän korkea naiselle, 168.. Koitin katsella netistä, mutten oikein löytänyt vastausta, mistä voisi johtua, kun en edes tupakoi, ja haittaako se jotenkin...

Sokerirasituskokeeseenkin joudun automaattisesti, äidillä kun on sokeritauti, mutta siitä selvittäneen hengissä sitten joskus... ;-)

Dooris ja sintti 10+0

Mulla on molemmissa edellisissä raskauksissa ollut 128-130 ja nyt tässä kolmannessa 138, mikä kuulemma on ihan hyvä. Mun isä taas sanoi, että se on korkea. En tiedä, mitä muuta haittaa siitä on, mutta voi kuulemma veri tehdä klimpin (isä tarkoitti kai tukosta tms). En tiedä kyllä, mistä johtuu. Pitäiskin seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä, muakin on meinaan askarruttanut sama asia.

Mulla on sokerirasitustesti myös edessä. Kamalinta siinä on se litku, muuten ihan ok =)

Viitearvoina pidetään naisilla 160 ja miehillä 180, joten 138 ei ole vielä mitenkään korkea, eikä tuolla arvolla synny mitään tukoksia, jotka pelkästään johtuisi hemoglobiinista.

Mittaukseen saattoi myös vaikuttaa oliko ap syönyt ja juonut aamulla, sekä raskauden aikana rautaa ei poistu kuukautisveren mukana.
Kannattaa kysyä minkälaisia arvoja sun lähipiirissä on, geenit vaikuttaa aika paljon. Itsellänikin on aina ollut 156-162 välillä, jopa jälkitarkastuksessa, mutta se on perinnöllistä. Isälläni on yli 170.

En usko siitä olevan mitään haittaa raskaana ollessa, hyvin todennäköisesti se laskee raskauden edetessä. Myöhemmin voit luovuttaa verta, se ohentaa verta hetkellisesti.

Yli 170 oleva hemoglobiini naisella kannattaa tutkituttaa muutamien sairauksien pois sulkemiseksi

Yhteistyössä