Korkea hb.

• Viestiketjun aloittaja marika
  • Ensimmäinen viesti
marika
Tänään kuulin hb:n olevan 149. Naisilla viitearvo on kuulema 155. Mistään jatkosta ei puhuttu mitään tms. Miten voisin laskea hb:n, ettei se ylittäisi viitearvoja? Ja mistä ko. korkeus voisi johtua?

millipilli
Hyvähän tuo arvo on. Ei sitä tarvi alkaa millään laskea. Mulla on korkeimmillaan ollut 162 eikä sitäkään moitittu vielä... Ootko verta käynyt luovuttamassa? Kun noin hyvä arvo on niin kannattaa käydä jos vaan muuten voi :)

äiskä
mulla luonnostaan tuo ongelma. kerran oli 165 ja luovutan säännöllisesti verta tosin nyt ei pysty. nyt oli rv 27 140 pari kk sitten ja nyt rv 36 ja hb 146. käskettiin juomalla paljon laimentaa.

hermian haamu
Hyvä hb, ei sille mitään tarvi tehdä. Hyvä ravitsemus vaikuttaa (en nyt kyllä suosittele ruokavaliota huonontamaan hb:n takia) ja toisaalta toisilla on luonnostaan korkeampi hb ja toisilla matalampi.

no
Mulla on ihan koko ajan 164-166 enkä ole koskaan ajatellut tehdä sen laskemiseksi yhtään mitään.
Meillä ainakin suvussa on naisilla korkeat arvot eikä niistä ole muut kuin tietämätön koulun terkkari motkottanut

vieras
ei kai normaali ihmisellä ole haittaa noista arvoista, eikä tuo ap:n arvo vielä edes ole mikään huippulukema. lähinnä nuo 160 ja siitä yli ovat. ongelmaksihan nää luontaisesti korkeat hb-arvot tulee huippu-urheilussa, doping-epäilyjen yms. vuoksi. normi ihmisellä ei varmaan oo muuten haitallisia kuin että saattaa tulla hyytymiä/tukoksia helpommin. nesteen runsas juominen ja verenluovutus (jos mahdollista) parhaita apuja.

vieras
olikos se niin että jos korkea hemoglobiini, happea ei kulje veressä niin paljon? Jotenkin muistelen lukeneeni että tupakoijilla varsinkin saattais olla. Ainakin keuhkoahtaumaa sairastava appiukko kehuskeli korkealla rauta-arvolla, vaikka se itse asiassa ei ollut edes hyvä juttu.

ohhoh.. onpas teillä hyvä veri =) itellä aina ollut jokseenki matala.. varmaan parhaimmillaan 121 ja nyt raskaana ollu 119 mutta oli kyllä laskenu 110 ku viimeksi mitattiin rv 23 oon nyt syöny rautaa pariviikoa ja taas ens tiistaina nevola.. toivotaan että olis hiukan parempi :) on ainaki hieman pirteämpi ja muutenki parempi olo nytte ku on ottanu noita rauta tabletteja :)

qwerty
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olikos se niin että jos korkea hemoglobiini, happea ei kulje veressä niin paljon? Jotenkin muistelen lukeneeni että tupakoijilla varsinkin saattais olla. Ainakin keuhkoahtaumaa sairastava appiukko kehuskeli korkealla rauta-arvolla, vaikka se itse asiassa ei ollut edes hyvä juttu.
Se, että tupakoitsijoilla saattaa olla korkea hb, johtuu siitä, että keho yrittää kompensoida hapenpuutetta. Siis korkea hb ei aiheuta hapenpuutetta vaan päibnvastoin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Se, että tupakoitsijoilla saattaa olla korkea hb, johtuu siitä, että keho yrittää kompensoida hapenpuutetta. Siis korkea hb ei aiheuta hapenpuutetta vaan päibnvastoin.
Eli tupakoijilla korkea hb jotta elimistö saa happea tarpeeksi?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
minulla on huidellu parhaimmillaan 150, nyt on jotain 130 pintaan. tupakoinnista on jotain hyötyäkin :)
Siis eihän se ole mikään hyvä juttu mitä korkeampi hb, vaan elimistön keino pitää sut hapessa jos tupakoinnilla heikennät...sillä luvulla itsessään ei ole merkitystä jos se on tietyissä rajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
minulla on huidellu parhaimmillaan 150, nyt on jotain 130 pintaan. tupakoinnista on jotain hyötyäkin :)
Siis eihän se ole mikään hyvä juttu mitä korkeampi hb, vaan elimistön keino pitää sut hapessa jos tupakoinnilla heikennät...sillä luvulla itsessään ei ole merkitystä jos se on tietyissä rajoissa.
sinäsnä sillä on merkitystä, että jos paukkuu kovin pitkälti yli viitearvojen niin rautaa kertyy elimistöön. Minulle se on hyvä juttu, alle 80 kokeneena.

hyvä
Hyvä arvohan toi on, eikä sitä tarvitse yrittää pudottaa. Minulla ollut aina 150 korvilla ja parhaimmillaan 157. Kehuja vaan sain lääkärissä, kun on niin hyvä veri.

ap
Aikuisen naisen hemoglobiinipitoisuus on 117-155 g/l ja miehen 134-167 g/l. Ero johtuu siitä, että naiset menettävät verta kuukautisina.

Näin luki netissä, jollain hb sivuilla. Mulla ei ole ollut menkkoja kuopuksen (2v) jälkivuodon jälkeen, koska syön minipillereitä eikä menkkoja tule ollenkaan. Sekin varmaan vaikuttaa.

kaikki ei mahdu viitearvojen sisään
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Johan teillä ryömii suonissa paksua puuroa. Oma parhaani on 145.
mulla hb jotain 150luokka, eikä veri ole mitään paksua puuroa, tutkittu on sekin puoli, ihan normi verta. korkea hb ei tarkoita sitä että veri olisi liian paksua, toisilla se vain on kokreampi kuin toisilla.

Yhteistyössä