Korjaatteko/tuunatteko lasten vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja parsija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

parsija

Vieras
Paikkasin tuossa joku ilta tytön housujen polvia. Tykkään sellaisesta pienestä puuhastelusta ja näpertelystä. Kivat sydämet tuli polviin. Sitten kävi jotenkin naurattamaan kun kävin miettimään että olin ostanut housut aikoinaan jollain eurolla kirppikseltä, sitten pitänyt esikoisella ja nyt sitten tuolla kuopuksella menivät rikki ja vieläpä tämä hömppä jaksaa korjata... Mites muut, korjaatteko lasten vaatteita jos reikä/tahra vai heitättekö suoraan roskiin? Ja pidättekö korjattuja sitten kotona, vai ihan ihmisten ilmoilla/hoidossakin?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Välillä tulee korjailtua, kun ei viittis ihan turhaankaan uusia ostella, mutta pakko myöntää, että aika usein on inspiraatio sen verran hukassa, ettei jaksa kiinnostaa jokiu housujen kavennus tai vyötärön kiristys, ne on meillä ne yleisimmät tarpeelliset toimenpiteet, jos on jonkun muun hommaamia vaatteita tai saadaan jostain käytettynä.

Joo korjaan rikkinäisiä jos niille on vielä käyttöä meille. Mut jos ovat muutenki jäämässä pieneksi eikä ole seuraavaa käyttäjää tiedossa niin laitan tilkuiksi. Niistä saa sitten kankaanpaloja vaikka just polvien paikkaamiseen.

Kyllä meillä korjataan kaikki mikä korjattavissa on. Ja jos vaate on vaisu niin olen tuunaillut pirteämmän/blingblingin näköiseks.:D

Meillä käytetään askarteluissa niitä kuluneita (haalistuneet värit tms.) vaatteita, mitä ei enää päälle tohdi laittaa. On tehty keppihevosta, käsinukkea, pikku mattoja kuteista, tauluja etc.

Olen aika tarkka lasten vaatteista, niiden pitää olla siistin näköisiä. Olen aina onnistun korjaamaan vaatteet siihen kuntoon että niitä voi käyttää muuallakin kuin kotona.

Jopa ihan perussukkiakin olen ommellut.:D Tää on perintönä mun isältä, se korjas pienenä mun kaikki rikki menneet vaatteet.:heart:

Jos joku tietää hyvän paikan mistä tilailla kivoja silitettäviä paikkoja niin saa linkittää.:)

En, ainoastaan noita silitettäviä paikkoja olen käyttänyt.
Korjaisin , jos osaisin.:ashamed:

Mutta mun ompelutaidoilla ommellaan nappi. Jotenkuten neppari. Ja, olen, olen käynyt koulua ja osallistunut käsityötunneille/ tekstiilityöhön. Mutta:ashamed:

En, ainoastaan noita silitettäviä paikkoja olen käyttänyt.
Korjaisin , jos osaisin.:ashamed:

Mutta mun ompelutaidoilla ommellaan nappi. Jotenkuten neppari. Ja, olen, olen käynyt koulua ja osallistunut käsityötunneille/ tekstiilityöhön. Mutta:ashamed:

Mulla oli valinnaisena yläasteella käsityöt. Tein maton, neuleita, housut, takin...

Lapsena äiti opetti parsimaan sukatkin. Mutta nykyään en osaa mitään :D.

Tosin se kutomani mattokin oli kolmion muotoinen, vaikka tarkoitus oli olla ihan normaali matto...että ehkä ne taidot ei ennenkään ole ollut hyppysissä..

Niitä silitettäviä paikkoja on tosi vaikea löytää. Pienille löytyy h&M:stä jne, ja jostain suutareilta. Ostan aina kun vastaan tulee jotain kivoja.

Kiva huomata, että en ole ainut "vanhanaikainen". Minulla on vähän sama kuin Lispetillä, että olen aika tarkka lasten vaattesta, vaikka kirpparilta osan ostelenkin ja kierrätän. Siistiä, silitettyä ja puhdasta pitää olla ehdottomasti. Ehkäpä noita sitten sen tähden tulee korjattuakin, on ikäänkuin osa sitä vaatteista huolehtimista. Sitten tuumasin että onhan sillä tietty kasvatuksellinenkin merkitys. Että aina ei saa uutta hajonneen tilalle, vaan että tuote yritetään käyttää loppuun vaikka sitten sillä tavoin että korjataan.

Lispettti, onko sinulla blogia? Olisi kiva nähdä tuunailujasi :) Tai jos jollakulla on vinkata muita blogeja, jos vaikka saisi ideoita omiin korjailuihin.

• Tykkää
Korjaan jos ovat vielä korjattavissa ja käyttökelpoisia. Lapset itse pyytävät korjaamaan, ymmärtävät että ei ole kertakäyttökutimia. Ovat pitäneet korjattuja vaatteita ihan ihmisten ilmoilla.

• Tykkää
Rikkinäiset housut leikkaan usein shortseiksi. En edes huolittele, leikkaan vaan, jos materiaali sallii :D Esim. collegeista tulee ihan hyvät. Just tuunaisin itsellenikin shortsit polvipussisista verkkareista. Pienet reiät saatan parsia, joskus harvoin paikkaan.

Sukat parsin ennen, nyt olen todennut että se on turhaa, kun hajoavat vaan heti uudestaan. Pyyhin pölyjä reikäsukilla.

Kiva huomata, että en ole ainut "vanhanaikainen". Minulla on vähän sama kuin Lispetillä, että olen aika tarkka lasten vaattesta, vaikka kirpparilta osan ostelenkin ja kierrätän. Siistiä, silitettyä ja puhdasta pitää olla ehdottomasti. Ehkäpä noita sitten sen tähden tulee korjattuakin, on ikäänkuin osa sitä vaatteista huolehtimista. Sitten tuumasin että onhan sillä tietty kasvatuksellinenkin merkitys. Että aina ei saa uutta hajonneen tilalle, vaan että tuote yritetään käyttää loppuun vaikka sitten sillä tavoin että korjataan.

Lispettti, onko sinulla blogia? Olisi kiva nähdä tuunailujasi :) Tai jos jollakulla on vinkata muita blogeja, jos vaikka saisi ideoita omiin korjailuihin.

Juuri näin, ja hyvä jos perinne jatkuu lapsilta lapsille. Säästellään vähän tätä palloakin.:)

Kaverit ihmettelee miten saan vaatteet pysymään niin pitkään hyvänä.
Mä en käytä kuivausrumpua, mielestäni se kuluttaa tosi paljon vaatetta. Muotoilen vaatteet joka pesun jälkeen ja paidat kuivatan vaatepuulla, näin ne ovat ryhdikkäitä, ei ole tarvetta välttämättä edes silittää. Luulen että tälläkin saralla vaatehuoltoa olen säästänyt muutamia euroja.:)

Mulla ei ole blogia.

Harvemmin.. Jos olisi ompelukone, niin tulisi varmaan korjattua enemmän. Joskus saatan paikata reiän jos on tosiaan ihan säilyttämisen arvoinen vaate.. Yleensä (jos materiaali sopivaa) leikkaan kertakäyttöisiksi räteiksi joilla siivoan vessaa.

Tänä talvena on tullut korjattua viisi kertaa haalareiden polvia (kaksista eri haalareista). Tyttö onnistui saamaan polvet puhki parissa päivässä uusista haalareista. Viiltohaavat parsin ja isompiin liimaan paikan, jnka omepelen koneella.

Myös kaikki muutkin vaatteet paikkaan. Yleensä jo samana iltana, kun reikä on huomattu.

Jos legginsien haarasauma aukeaa kolmatta kertaa, saatan viedä housut vielä mökille ja siellä käytön jälkeen poltetaan (ei trvitse kantaa niin palja likapyykkiä kotiin).

Mitähän noista vanhimman vaatteista jää enää nuorimmalle käyttöön, kun tälläkin viikolla olen kahdet reiät parsinut :) Ei olisi meidän tuloilla varaa heittää vaatetta roskiin heti pienen reiän tultua.

Kyllä korjaan ja osan teen itse (lähinnä villasukat, lapaset).
Olen opetellut ompelemaan trikoosta vaatteita.
Eräästä miehen käyttämättömästä t-paidasta (mainosteksti häiritsi) tein pojalle t-paidan (tekstikohta jäi pois).

Nykyään laiskanlaiseti, liimaan tarrapakkoja housuihin ja ulkovaatteisiin.

Joskus aikaisemmin saatoin sisävaatteisiin kirjoa kuvion tahran tai reiän päälle, ei kukaan arvannut, että sillä jotain peitellään.

Yhteistyössä