Kony 2012

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MINTYNEN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="asdf";25937203]Minä olen postannut kyseisen videon tänne jo taannoin. Kommenttini oli tarkoitettu tässä topikissa Timpalle. Kysyin siis häneltä muistaako hän minut.[/QUOTE]
Aijaa okei :D Lainasit mun tekstiäni niin oletin, että meinasit mua.

[QUOTE="asdf";25937203]Minä olen postannut kyseisen videon tänne jo taannoin. Kommenttini oli tarkoitettu tässä topikissa Timpalle. Kysyin siis häneltä muistaako hän minut.[/QUOTE]
Aijaa okei :D Lainasit mun tekstiäni niin oletin, että meinasit mua. Eikun. Unohtakaa minut, vajoan maan alle NYT.

Kony ei enää toimi Ugandassa, Haagin tuomioistuin on nostanut syytteet ja USA etsii miestä. Että mitäköhän tässä pitäs saada aikaiseksi jollain videon levittämisellä?

[QUOTE="vieras";25937244]Kony ei enää toimi Ugandassa, Haagin tuomioistuin on nostanut syytteet ja USA etsii miestä. Että mitäköhän tässä pitäs saada aikaiseksi jollain videon levittämisellä?[/QUOTE]

Suurin tarkoitus on varmasti tehdä mies niin tunnetuksi, ettei piilopaikkaa olisi. Se tarkoitus on ollut myös painostaa valtioita yhteistyöhän miehen nappaamiseksi, koska ne pienet äänet yhdessä ovat merkityksellisiä muutoksessa. Kun asia pyörii tapetilla, ei sitä voi pistää sivuunkaan... noh, ainakaan heti.

[QUOTE="asdf";25937253]Suurin tarkoitus on varmasti tehdä mies niin tunnetuksi, ettei piilopaikkaa olisi. Se tarkoitus on ollut myös painostaa valtioita yhteistyöhän miehen nappaamiseksi, koska ne pienet äänet yhdessä ovat merkityksellisiä muutoksessa. Kun asia pyörii tapetilla, ei sitä voi pistää sivuunkaan... noh, ainakaan heti.[/QUOTE]

Autto ihan hirveesti mm. Sadam Husseinin ja Osama Bin Ladenin kanssa? Jätkien naamat tunnettiin ympäri naamaa, mutta niin ne vaan oli vuosia pakosalla.

Nimenmaa medialla on nykyisin näissä muutoksissa hyvin merkityksellinen osa. Ei ole hiljaista ja tavoittamatonta paikkaa. Tieto valuu ulos, tieto tehdään näkyväksi. Ei voida peitellä kansanmurhia, näkymätön terrori ja sota on entistä hankalampaa.

[QUOTE="vieras";25937265]Autto ihan hirveesti mm. Sadam Husseinin ja Osama Bin Ladenin kanssa? Jätkien naamat tunnettiin ympäri naamaa, mutta niin ne vaan oli vuosia pakosalla.[/QUOTE]

No mitäs luulet. Totta hitossa on ollut. Medialla (ja oikeammin sanoilla, joita medialla kerrotaan eteenpäin ja rakennetaan sosiaalista todellisuutta) on paljon suurempi merkitys kuin uskallat uskoakaan, jopa sodan ja tappamisen oikeuttamisella. Mainoita esimerkkejä löytyy pitkin historiaa. Voidaan vaikka tarkastella "terrorinvastaista sotaa" ja sen oikeuttamista. Samoin mediassa luodaan mielipiteitä, ajatuskia ja asenteita.

[QUOTE="asdf";25937267]Nimenmaa medialla on nykyisin näissä muutoksissa hyvin merkityksellinen osa. Ei ole hiljaista ja tavoittamatonta paikkaa. Tieto valuu ulos, tieto tehdään näkyväksi. Ei voida peitellä kansanmurhia, näkymätön terrori ja sota on entistä hankalampaa.[/QUOTE]

Ensinnäkin on edelleen olemassa paikkoja joissa sitä mediaa ei ole. Ja se ei paljon samanmielisiä hetkauta, onko kaverin naama tunnettu vai ei. Kyllä roisto aina löytää toisia roistoja, jotka auttaa. Näkymätön terrori on hankalampaa, mutta ei se näkyvyys vielä auta kun asialle pitäisi jotain tehdäkin ja niin kauan kun maailma on täynnä korruptoitunuita maiden päämiehiä ja terroristeja ei mikään videon levitys auta yhtään mitään.

Ja tuo Osama/Saddam asiakaan ei ole ihan niin yksinkertainen asia, että olisivat olleet vain vihollisia ja kiinniotettavia. Vuosikaudet tiedettiin mitä tapahtuu, mitä tehdään, missä ollaan, koulutetaan, annetaan aseita, ollaan kamuja. Intressitkin muuttuvat... Media on apuna muokkaamassa tilannetta. Tai vastaavasti, purkamassa sitä pienempiin osiin ja näyttämässä tilanteen olevan paljon erilaisempi kuin voisi kuvitella.

[QUOTE="asdf";25937293]No mitäs luulet. Totta hitossa on ollut. Medialla (ja oikeammin sanoilla, joita medialla kerrotaan eteenpäin ja rakennetaan sosiaalista todellisuutta) on paljon suurempi merkitys kuin uskallat uskoakaan, jopa sodan ja tappamisen oikeuttamisella. Mainoita esimerkkejä löytyy pitkin historiaa. Voidaan vaikka tarkastella "terrorinvastaista sotaa" ja sen oikeuttamista. Samoin mediassa luodaan mielipiteitä, ajatuskia ja asenteita.[/QUOTE]

Sodan ensimmäinen uhri on totuus. Vai miten se meni...?

[QUOTE="asdf";25937325]Ja tuo Osama/Saddam asiakaan ei ole ihan niin yksinkertainen asia, että olisivat olleet vain vihollisia ja kiinniotettavia. Vuosikaudet tiedettiin mitä tapahtuu, mitä tehdään, missä ollaan, koulutetaan, annetaan aseita, ollaan kamuja. Intressitkin muuttuvat... Media on apuna muokkaamassa tilannetta. Tai vastaavasti, purkamassa sitä pienempiin osiin ja näyttämässä tilanteen olevan paljon erilaisempi kuin voisi kuvitella.[/QUOTE]

Totta kai medialla on mahdottoman suuri vaikutusvalta ja se muokkaa ihmisten näkemyksiä, mielipiteitä, ajatuksia. Mutta aivan naurettavaa kuvitella, että jonkun järjestön tekemä video 'tää mies on paha ja se pitää ottaa kiinni' vaikuttaisi yhtään mihinkään varsinkin kun se on jo tiedossa ja mies on jo etsintäkuulutettu.

[QUOTE="vieras";25937315]Ensinnäkin on edelleen olemassa paikkoja joissa sitä mediaa ei ole. Ja se ei paljon samanmielisiä hetkauta, onko kaverin naama tunnettu vai ei. Kyllä roisto aina löytää toisia roistoja, jotka auttaa. Näkymätön terrori on hankalampaa, mutta ei se näkyvyys vielä auta kun asialle pitäisi jotain tehdäkin ja niin kauan kun maailma on täynnä korruptoitunuita maiden päämiehiä ja terroristeja ei mikään videon levitys auta yhtään mitään.[/QUOTE]

Auttaa se. Joskus ei. Myös muuttaa. Mistä arabikevät lähti käyntiin (vaikkakin naisten ja muutoksen osalta lopputulos ei ehkä ollut ihan odotettu :D)? Harvassapa alkaa olla mediattomat kolkat. Maailma ei toimi tiettyjen pelisääntöjen mukaan. Eikä tietysti näkemällä videoita mitään yksin muuteta. Siihen tarvitaan niin paljon enemmän, joka taas on niin monimutkainen asia, että sen avaamiseen menisi turhan paljon palstatilaa.

• Tykkää
Reactions: MINTYNEN
[QUOTE="vieras";25937344]Totta kai medialla on mahdottoman suuri vaikutusvalta ja se muokkaa ihmisten näkemyksiä, mielipiteitä, ajatuksia. Mutta aivan naurettavaa kuvitella, että jonkun järjestön tekemä video 'tää mies on paha ja se pitää ottaa kiinni' vaikuttaisi yhtään mihinkään varsinkin kun se on jo tiedossa ja mies on jo etsintäkuulutettu.[/QUOTE]

Jos sanot niin, sen on oltava niin.

[QUOTE="asdf";25937358]Auttaa se. Joskus ei. Myös muuttaa. Mistä arabikevät lähti käyntiin (vaikkakin naisten ja muutoksen osalta lopputulos ei ehkä ollut ihan odotettu :D)? Harvassapa alkaa olla mediattomat kolkat. Maailma ei toimi tiettyjen pelisääntöjen mukaan. Eikä tietysti näkemällä videoita mitään yksin muuteta. Siihen tarvitaan niin paljon enemmän, joka taas on niin monimutkainen asia, että sen avaamiseen menisi turhan paljon palstatilaa.[/QUOTE]

Arabikevät lähti liikkeelle paikallisten ihmisten halusta muutokseen.

[QUOTE="vieras";25937373]Arabikevät lähti liikkeelle paikallisten ihmisten halusta muutokseen.[/QUOTE]

Ja kun paikalliset, muutoksenhaluiset ihmiset saivat sosiaalisen median kautta yhteyden toisiinsa, muutos lähti käyntiin. Sosiaalinen media ei aiheuttanut vaan mahdollisti muutoksen.

[QUOTE="asdf";25937405]Ok. Asiat ovat aina yksinkertaisia tai vain yksinkertaisia.[/QUOTE]

Ei vaan asiat ovat hyvin monimutkaisia ja ihmiset jotka kuvittelevat maailman, poliitikan ja päätöksenteon olevan niin yksinkertaista, että levittämällä facebookissa videota saadaan rikollinen kiinni kuvittelevat maailman olevan hyvin yksinkertainen.

Arabikeväässä oli siis se iso ero, että ihmiset olivat valmiita muuttamaan omia olojaan. Ilman sosiaalista mediaa se olisi ollut mahdotonta tai ainakin paljon vaikeampaa. On kuitenkin hieman eri asia, että länsimaalaiset tekevät videon ugandalaisesta rikollisesta ja tuntevat olevansa hyviä ihmisiä kun lähettelevät sitä sosiaalisessa mediassa kuvittelen, että sen avulla mies saadaan kiinni. Asia olisi eri jo silloin jos kyseessä olisi ugandalaiset jotka asiaa ajavat ja he olisivat valmiit tekemään muutakin kuin levittemään videota. Jos kaikki länsimaalaiset lähtisivät mielenosoituksiin ja yleislakkoon Konyn kiinnisaamiseksi niin sillä voisi olla jo hieman merkitystä. Arabikeväässä tehtiin paljon muutakin kuin lähetettiin videota. Kony on myös todellakin jo syytetty ja etsintäkuulutettu. Kyseessä ei ole täysin puskasta tullut asia vaan jo kauan ennen videota on ollut ihmisiä ja maita, jotka ovat yrittäneet saada hänet oikeuden eteen.

[QUOTE="vieras";25937451]Juuri näin. Nyt sosiaalinen media mahdollistaa sen, että monet tavalliset tallaajat saavat tietää Konysta. Mutta ei se muuta mitään.[/QUOTE]

Jotenkin tuntuu että tämä on verrattavissa lukemattomiin nettiadresseihin joita kierrätetään kaikissa mahdollisissa yhteyksissä. Aivan kuin niilläkään olisi mitään merkitystä yhtään mihinkään.

Mun mielestä ihmiset on turhan pessimistejä, ei siis pelkkä tässä jutussa, vaan yleensäkin. Ajatellaan, ettei yksittäinen ihminen voi tehdä mitään jonkun suuremman asian hyväksi, tai ei millään ole vaikutusta. Kyllä, pienillä asioilla on vaikutusta, kun iso joukko ihmisiä vaan tarttuu asiaan ja jaksaa ajaa sitä eteenpäin. Syy miksi itse harrastan tämmöstä pienimuotoista facebooklinkittelyä, julisteita, jouluvalokakkosia, nettiaddresseja. Ne ei mene hukkaan, ei ole suuri vaiva, asia saattaa jopa mennä eteenpäin.

Mun mielestä ihmiset on turhan pessimistejä, ei siis pelkkä tässä jutussa, vaan yleensäkin. Ajatellaan, ettei yksittäinen ihminen voi tehdä mitään jonkun suuremman asian hyväksi, tai ei millään ole vaikutusta. Kyllä, pienillä asioilla on vaikutusta, kun iso joukko ihmisiä vaan tarttuu asiaan ja jaksaa ajaa sitä eteenpäin. Syy miksi itse harrastan tämmöstä pienimuotoista facebooklinkittelyä, julisteita, jouluvalokakkosia, nettiaddresseja. Ne ei mene hukkaan, ei ole suuri vaiva, asia saattaa jopa mennä eteenpäin.

Saahan siinä hyvän omantunnon ainakin pienellä vaivalla. Vähän sama kun vaihtaa hehkulampun energiansäästölamppuun. Ei juuri mitään vaikutusta mihinkään mutta tulipahan hyvä mieli.

Eli siis saat hyvän mielen ja omantunnon siitä, että teet jotain, mutta et oikeasti halua tehdä mitään mikä olisi suuri vaiva.

Kyllä yksittäinen ihminen voi vaikuttaa asioihin. Mutta ei tällä tavalla. Ei nettiadressit ja videoiden levittäminen vaikuta mihinkään. Yksittäinen ihminen voi vaikuttaa menemällä politiikkaan, perustamalla järjestön, lähtemällä avustustyöntekijäksi, auttamalla naapuria jne.

Yhteistyössä