[QUOTE="vieras";25937440]Ei vaan asiat ovat hyvin monimutkaisia ja ihmiset jotka kuvittelevat maailman, poliitikan ja päätöksenteon olevan niin yksinkertaista, että levittämällä facebookissa videota saadaan rikollinen kiinni kuvittelevat maailman olevan hyvin yksinkertainen.
Arabikeväässä oli siis se iso ero, että ihmiset olivat valmiita muuttamaan omia olojaan. Ilman sosiaalista mediaa se olisi ollut mahdotonta tai ainakin paljon vaikeampaa. On kuitenkin hieman eri asia, että länsimaalaiset tekevät videon ugandalaisesta rikollisesta ja tuntevat olevansa hyviä ihmisiä kun lähettelevät sitä sosiaalisessa mediassa kuvittelen, että sen avulla mies saadaan kiinni. Asia olisi eri jo silloin jos kyseessä olisi ugandalaiset jotka asiaa ajavat ja he olisivat valmiit tekemään muutakin kuin levittemään videota. Jos kaikki länsimaalaiset lähtisivät mielenosoituksiin ja yleislakkoon Konyn kiinnisaamiseksi niin sillä voisi olla jo hieman merkitystä. Arabikeväässä tehtiin paljon muutakin kuin lähetettiin videota. Kony on myös todellakin jo syytetty ja etsintäkuulutettu. Kyseessä ei ole täysin puskasta tullut asia vaan jo kauan ennen videota on ollut ihmisiä ja maita, jotka ovat yrittäneet saada hänet oikeuden eteen.[/QUOTE]
Juurihan sitä olen hokenut, asia ei ole yksinkertaista, eikä sitä ole sen enempää järki ryhtyä avaamaankaan. Olen painottanut median merkitystä tiedon saannissa ja levittämisessä, todellisuuden konstruoinnissa jne. Se, että kaikki on periaateessa heti saatavilla, miljoonien ja miljoonien tavoitettavissa on hyvin suuri muutos entiseen nähden.
Oletatko minun uskovan yltiöpositiivisesti muutokseen.

No ei, enkä ole ihan niin väittänytkään. Muutosta se saa aikaan, kiinnisaamista se ei pysty takaamaan. Eikä missään nimessä takaa muutosta parempaan. Hyvä muutos voi olla vaikka erilaista syntyvää aktvismia, liikkeitä, syntyviä järjestöjä, painetta muutokseen. Minulla ei ole ihan sellaisia kuvitelmia kuin haluat nyt päätellä. Se määrä ihmisiä, jonka tämä video on tavoittanut kertoo jo jotain. Se kertoo sen median voimasta, eikä edelleenkään siitä, että se takaisin kiinni saamista. Kony on ollut vuosia halutumpien rikollisten listoilla, se ei liene muuttunut miksikään. Jo huomattavasti ennen tätä videota tai liikettä.
Ja kuten sanoin, arabikevät on esimerkki siitä, miten media on uutena voimana liikkeellä. Miten tieto leviää, on tavoitettavissa. Se on pakottanut muuttamaan käsitystä arabimaista, arabinuorista, halusta muutokseen, vallasta ja kansasta. Se ei tarkoita, että yksi tai kaksi videota olisi saanut aikaan muutosta, ilman ihmistä ja halua sysätä jotain liikkeelle, ei synny mitään. Medialla on kuitenkin ollut aivan omanlaisensa merkitys arabikeväässä.
Kuule, minä olen aika kyyninen pieru. Älä nyt innostu siitä, mitä kuvittelen lopputuloksen olevan ja mitä luulen tapahtuvan ja mitä ajattelen toivottavan tapahtuvaksi.