Kontrollifriikit naiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Havainnoija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Havainnoija

Vieras
Naiset on nykyään niin kontrollifriikkejä ettei monestakaan ole tasa-arvoiseen parisuhteeseen. Kaiken pitäisi mennä kuten nainen haluaa ja miehen pitäisi tehdä kaikki juuri niin kuin nainen haluaa. Muuten alkaa arvostelu ja nalkutus. Missä on inhimillisyys ja toisen huomioonottaminen? Aika kuvaavaa on kun naiset sanoo itsestään aina ensin: olen määrätietoinen, tiedän mitä haluan.

Ei ole mitään pahaa jos tietää mitä haluaa, kuhan sitten ei ryhdy toista muuttamaan siksi mitä itse haluaa... kun ei kuitenkaan ole ""rohkeutta"" ohittaa niitä ja odottaa sitä ainoaa-suurta-elämänsä-rakkautta, joka mahtuu prikulleen siihen muottiin mitä itselleen haluaa.... ja sit ei kuitenkaan sekään kelpaa...

Pitääkö se muuten paikkansa, että monen naisen helmasynti on haluta muuttaa mies mieleisekseen? Eli että aloittaa suhteen sillä mielellä, että ""eihän tuo nyt ihan sitä ole , mitä haluan, mutta kunhan vähän koulutan, niin kyllä siitä vielä hyvä tulee"".

Tämä on aito kysymys, mitä mieltä olette? Tunnetteko naisia, jotka toimivat näin?

Kyllä tämä on mielestäni naisten helmasynti. Miehiä yritetään pusertaa ties millaisiin muotteihin ja sitten muutaman vuoden päästä ollaan hirvittävän katkeria, kun mies ei siihen muottiin mennytkään. Tosin siihenkään ei olla tyytyväisiä, jos mies mukautuu naisen tahtoon.

Totuuden nimissä on sanottava, että on myös kontrolloivia miehiä. Heidän toimintatapansa on vain hieman erilainen kuin naisilla, ja väkivalta tai sillä uhkailu tulevat miehillä helposti kontrolloinnin välineiksi. Naiset käyttävät sitten enemmän syyllistämistä, nalkuttamista ja pihtaamista saadakseen miehet taivutettua tahtoonsa.

Hohhoijaa, mun mielestä tällaiset 'naiset/miehet nykyään'-puheenvuorot kertoo lähinnä vain kirjoittajan omista pikkupiireistä ja turhaumista. Sekä erityisesti tarpeesta tuomita ihmisiä noin yleensäkin. Että se siitä inhimillisyydestä... Inhimillistä olisi pohtia kontrollifrikkien ihmisten taustoja ja käyttäytymisen mekanismeja eli yrittää ymmärtää.

Voisihan niitä taustoja pohtia, muttei se auta. Kontrollifriikki ei itse näe olevansa sellainen. Hän vain ihmettelee miksi hänen kohdalleen sattuu samanlaisia miehiä.
Itselläni ei ole turhaumia aiheesta, olenhan itse nainen, enkä totisesti kontrollifriikki.
Laaja skaala kokemuksia miehistä, miesten kanssa elämisestä sekä kumppanin, että sukulaismiesten kanssa.

Taustoja on varmasti monenlaisia. Nuorilla naisilla kasvatus, jossa ovat saaneet aina haluamansa. Vähän kokemusta miehistä (ei paljon veljiä), jolloin kuvitellaan miehen olevan joku satujen prinssi täydellinen.
Olette varmaan huomanneet nämä sinkkunaisten vaatimuslistat millainen miehen pitäisi olla. Itse he ovat tottuneet vain elämään itsensä kanssa, eivätkä ole tottuneet tekemään kompromisseja, hyväksymään toisen vikoja (itsessään he eivät niitä näe).
Syitä ja taustoja on varmasti paljon, voidaanhan näitä pohtia...

Mielestäni miehet kokee kontrollifriikkiytenä sitä että pitäisi elää parisuhteessa niinkun parisuhteessa kuuluu. Moni mies ajattelee että vaikka on suhteessa, voi elää niinkuin ennenkin poikamies aikoina, ei tarvitse huomioida toista mitenkään, kun se nainen on vaan kotona ruuanlaittajana ja viihdyttäjänä ja seksipapittarena. Nainenkin joutuu muuttua parisuhteen mukaan, en sinkkuaikana laittanut joka päivä ruokaa, lajittelin omat pyykkini ja elin omassa 'kontrollifriikissä' järjestyksessä mutta enää en elä näin. Kestän miehen omia juttuja, pyykkejä kasassa lattialla ja epäsäännöllisiä tiskivuoroja. Ja mieheni on ihana, haluaa olla parisuhteessa toisin kuin edelliseni, jonka kanssa joutui taistella mitä suhteessa saa tehdä ja mitä ei. Enkä puhu nyt tiskeistä, vaan 'omista menoista' , poikien riemulomista ilmoittamatta ym. Kyllä varmaan piti minua kontrollifriikkinä, kun pyytelin keskusteluja, mutta itse asiassa hän kontrolloi minua koska en ikinä tiennyt mitä odottaa. Jouduin joko odotella milloin herra suvaitsee muistaa minut mutta sitä en katsellut kauan ja päästin hänet vapaaksi, pyyteli kyllä jonkin aikaa takaisin... turhaan.

Olen kyllä samaa mieltä kuin ""anna"".

Miksi nämä asiat pitää sukupuolijaottaa? Miksi se jos on itsenäinen ja tietää mitä haluaa tekee naisesta kontrollifriikin, muttei miehestä? Jos tarkastellaan kontrollifriikkiyden syitä ja taustoja, niin miksi tarkastella ainoastaan naisten syitä ja taustoja?

Mielestäni halu kontrolloida kumppaniaan ei ole millään tavalla sukupuolisidonnainen. Joku tuolla aiemmin sanoikin hyvin, että onhan olemassa myös kontrolloivia miehiä. Erot ovat lähinnä siinä, miten se eri ihmisillä ilmenee. Tämä olisi tosi mielenkiintoinen aihe, mutta ilman sukupuolisia yleistyksiä.

'Voisihan niitä taustoja pohtia, muttei se auta. '

Auta mitä? Yritätkö jotenkin muuttaa ""heitä"" tai auttaa ""heitä"" valaistumaan? Ja puhutko nyt sinkkujen vaatimuslistoista vai parisuhteessa elävien kontrolloimisen tarpeesta?

Sinulla ON turhauma aiheesta, kun kerran nostat sen tällä tavalla esiin. Keksit vain negatiivista sanottavaa naisista, joiden valintojen erilaisuutta et hyväksy. Niputat naisia ja luet heidän toisissa tilanteissa erittäinkin positiiviset (esim. että se, että tietää mitä haluaa, on varsin tarpeellista - myös parisuhteessa) puolensa negatiivisiksi ja tuomittaviksi.

Jos parisuhteen kontrolloimisen keinoja tutkii, voisi päätellä esim., että mies pyrkii käyttämään valtaa puhumattomuudella ja nainen taas puhumisella. Sinkkujen vaatimuslistoilla voi olla monennäköisiä mm. inhimillisiä kokemuksia ja naiiveja käsityksiä taustalla.

Luulenpa kuitenkin, ap, että kirjoituksesi päämotiivi oli kertoa kuinka erinomainen oletkaan itse tässä kaikessa ""epäakkamaisuudessasi"". Ja se on kaiken lisäksi yhden sortin sovinismia sekin. Ei toisaalta mitenkään tavatonta, mutta ärsyttävää kuitenkin.

Minun päämotiivi ei ollut tuo kuvailemasi. Toki pitää paikkansa etten ole ""tyypillinen nainen"" tässä suhteessa. Mutta olen tehnyt havainnon että onnellisimmissa parisuhteissa naisella nimenomaan ei ole tätä kontrollifriikkiyttä. Näitä onnellisia suhteita kun seuraa, niin niissä naiset hyväksyvät miehen sellaisena kuin hän on. Niitä suuriakin ""vikoja"" joita heissä on, ei suinkaan nosteta suuriksi vioiksi, vaan miehen kanssa ollaan hänen positiivisten piirteidensä vuoksi.

Motiivini syntyi siitä, kun täällä on viime aikoina ollut hirvittävän paljon näitä miesvastaisia (suorastaan äärifeministisiä) keskusteluja, joissa aina mies on ollut viallinen kun siinä ja siinä asiassa ei toimi kuten nainen haluaisi.
Mielestäni tämä on yksi parisuhteen suuria kompastuskiviä. Se, etteivät naiset millään voi sallia miesten olla sitä mitä ovat. Mihin unohtuu inhimillisyys ja toisen kunnioittaminen sellaisena kuin hän on?

Jaa, no mutta sinun logiikkasi mukaan sitten avioliittojen ja avoliittojen suuresta määrästä (siis on niitä onnellisiakin varmaan iso osa) voisi päätellä, että näitä kanssasisariasi eli ""epätyypillisiä naisia"" on aika paljonkin, eikö niin? Vitsi, täällä elleissä kyllä on AINA sopivassa välissä liuta naisia kertomassa kuinka juuri he ovat epätyypillisiä...

'Epätyypillisellä' he viittaavat siihen, että tyypillinen naiseus on jotakin huonoa ja paheksuttavaa, ja onneksi he ovatkin enemmän kuten miehet - siis kunnioitettavampia ihmisiä. Näin siis karrikoiden, mutta tästähän tässä on kysymys, jostain omaan sukupuoleen liittyvästä häpeästä, eihän näitä asioita muuten tarvitsisi sukupuoleen sidoten käsitellä.

Parisuhteessa on aina kaksi osapuolta. Sinä, ap, näet vain naisen vallankäytön, muttet miehen provosointia. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö yksittäisissä tapauksissa ""syytä"" voisi olla enemmän naisessa, mutta tekstisi oli joka tapauksessa todella yleistävä ja tuomitseva. Ihan niin kuin ne miesvastaiset tekstitkin täällä usein ovat.

Inhimillisyyden ja toisen kunnioittamisen vaaliminen on minunkin mielestä tärkeä, muistutettava asia nykyään. Siitä kannattaisikin keskustella, mutta ""sukupuolisidottomasti"". Minusta se, että joku toinen täällä meuhkaa miehiä vastaan, on huono peruste omalle meuhkaamiselle naisia vastaan.

Yhteistyössä