Konsteja ientulehduksen hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eli jostain syystä mulla todella raju ientulehdus. Viikonlopusta asti oon syöny särkylääkettä. Eilen en enää pystynyt syömään. Pehmeän paahtoleivän syöntikin saa vedet valumaan silmistä. Soppaa ja jugurttia saa vielä nieltyä vaikka sekin tuntuu ikävälle.

Kävin tänään hammaslääkärissä. Otti röntgen kuvat. Käsitteli ultraäänellä ja tasoitti yhtä paikkaa ja vielä laitto paikan lohkeamaan mikä oli hampaan pinnassa. Lääkäri ei keksinyt syytä mikä tulehduksen olis voinu aiheuttaa. Kysyin lääkekuuria, meinas ettei tarvi kun on pinnassa eikä juuressa tuo tulehdus.

Corsodylia hain apteekista. Aftoihin tarkoitettua geeliä oon kans väliin laittanu. Järki vaan lähtee seuraavaksi kun ei tiedä miten päin olis.

Jkll
Sun pitää mennä iensairauksiin eikoistuneen hammaslääkärin vastaanoolle että saat oikeat lääkkeet. Valitettavasti tavalliset hammaslääkärit ei osaa auttaa. Kaveri kärsi pitkään tuleduksesta, jota tavallinen hammaslääkäri ei osannut hoitaa, mutta erikoishammaslääkärin vastaanotolla apu löytyi nopeasti.

Lieviin tulehdusoireisiin mulla on auttanut Meridol-suuvesi.

"FreezeCat"
Otat nyt säännönmukaisiksi puuhiksi hampaiden harjaamiset aamulla sekä illalla, käytät ohjeistuksen mukaan harjauksien tukena Corsodylia - tosin markkinoilla on hyväksi todettu ja havaittu Gym Paroex- valmiste, mikä on tarkoitettu juurikin mm. ientulehduksien hoitoon - sekä lankaat hammasvälit ja tikutat hammastikuilla välit.

:hug: tsemppiä!

"a p"
Sun pitää mennä iensairauksiin eikoistuneen hammaslääkärin vastaanoolle että saat oikeat lääkkeet. Valitettavasti tavalliset hammaslääkärit ei osaa auttaa. Kaveri kärsi pitkään tuleduksesta, jota tavallinen hammaslääkäri ei osannut hoitaa, mutta erikoishammaslääkärin vastaanotolla apu löytyi nopeasti.

Lieviin tulehdusoireisiin mulla on auttanut Meridol-suuvesi.
Siis tämä on ensimmäinen kerta mulla. On joskus jotain lievää ollu mutta niistäkin aikaa. En tiedä mistä täältä korvesta mitään erikoislääkäreitä löytyy mutta pakko se sit on jos ei ala mennä ohi.

"a p"
[QUOTE="FreezeCat";28475116]Otat nyt säännönmukaisiksi puuhiksi hampaiden harjaamiset aamulla sekä illalla, käytät ohjeistuksen mukaan harjauksien tukena Corsodylia - tosin markkinoilla on hyväksi todettu ja havaittu Gym Paroex- valmiste, mikä on tarkoitettu juurikin mm. ientulehduksien hoitoon - sekä lankaat hammasvälit ja tikutat hammastikuilla välit.

:hug: tsemppiä![/QUOTE]

Nyt muutaman päivän pessy päivälläkin hampaita kun syönnin jälkeen niin järkyttävä kipu. Ei tuo osannu apteekissakaan neuvoa mikä olis parasta. Tuo tulehdus pahin takimman hampaan takana eli ei siellä edes mitään välejä puhdistettavana. Viisauden hammaskin poistettu vuosia sitten.
Mutta pitää tuota Gym Paroexia hakea kans. Tällä hetkellä ei kyllä tuu pieneen mieleenkään alkaa tökkimään tikulla tuonne ikeniin.. Mulla niin ahtaat hammasvälit ettei sinne tikku edes mahdu mutta langalla oon niitä yrittäny puhdistaa vaikka sekin jumittuu vähän väliä.

"liina"
freezecatin kelpo ohjeiden lisäksi voisit kokeilla hammasväliharjoja. niistä oli minulle kovasti apua. apteekista ostin omani, niitä saa monessa koossa, kannattaa aloittaa pienellä :)

"a p"
[QUOTE="liina";28475134]freezecatin kelpo ohjeiden lisäksi voisit kokeilla hammasväliharjoja. niistä oli minulle kovasti apua. apteekista ostin omani, niitä saa monessa koossa, kannattaa aloittaa pienellä :)[/QUOTE]

Ikinä kuullutkaan. Miten noilla pestään? Pitääkö se harja mahtua hampaiden väliin?

"vieras"
Kannattaa ihan eka marssia sinne apteekkiin ja ostaa myös Paroexin suuvesi. Estää bakteerien kasvua suussa. Auttanut ainakin mulla aikanaan.

Eikö se hammaslääkäri passittanut sua suuhygienistille, joka ottais hammaskivet pois? Outoa..

"FreezeCat"
[QUOTE="a p";28475131]Nyt muutaman päivän pessy päivälläkin hampaita kun syönnin jälkeen niin järkyttävä kipu. Ei tuo osannu apteekissakaan neuvoa mikä olis parasta. Tuo tulehdus pahin takimman hampaan takana eli ei siellä edes mitään välejä puhdistettavana. Viisauden hammaskin poistettu vuosia sitten.
Mutta pitää tuota Gym Paroexia hakea kans. Tällä hetkellä ei kyllä tuu pieneen mieleenkään alkaa tökkimään tikulla tuonne ikeniin.. Mulla niin ahtaat hammasvälit ettei sinne tikku edes mahdu mutta langalla oon niitä yrittäny puhdistaa vaikka sekin jumittuu vähän väliä.[/QUOTE]

Ootko kokeillu langata semmoisella langalla kuin Oral B Satin tape? Mulla on todella ahtaat hammasvälit ja tuon ko. langan olen käytännössä saanut kokea pelastuksekseni. Lanka ei jumiudu ollenkaan vaan sujahtaa sujuvasti väleihin, jolloin oikeasti hammasvälien puhdistamisesta tulee miellyttävää.

Tuota Gym Paroexia on olemassaan ainakin apteekissa kahtena eri versiona - punaisena ja vihreänä. Punainen on "kiukkusempaa" lajiaan ja sitä käytetään vain kahden viikon kuurina - yleensä sen seuraksi kannattaa kysellä siihen usein liitettyä hammastahnaa, jota myöskin käytetään sen kahden viikon ajan ( ja joo, mulla oli kans mun mittapuun mukaan kiukkusta ientulehdusta ja näillä aineilla sain kuriin tilanteen :) ). Kauan en kuitenkaan kärvistelisi tilannetta, vaan hakeutuisin sitten erikoishammashoidon puolelle hoidettavaksi. Tosin - aika jännää, etteivät ottaneet jo nyt sellaista mahdollisuutta puheeksi sinua hoidettaessa.

Toivon todella että oireesi helpottavat piakkoin!

ps. Eihän sulla vain todettu parodontiittia? Mittasivatko sulta ientaskuja? Siihen kuuluu myös ns. ikenien särkyä...mutta älä jää pitkäksi ajaksi miettimään, mikäli tosiaan oireesi eivät helpotu, vaan hakeudu uudelleen hoidettavaksi.

"a p"
[QUOTE="vieras";28475161]Kannattaa ihan eka marssia sinne apteekkiin ja ostaa myös Paroexin suuvesi. Estää bakteerien kasvua suussa. Auttanut ainakin mulla aikanaan.

Eikö se hammaslääkäri passittanut sua suuhygienistille, joka ottais hammaskivet pois? Outoa..[/QUOTE]

Kävin pari viikkoa sitten tarkistuksessa milloin poistettiin hammaskivet. Reikiä oli vain yksi alkava/pieni reikä ja sekin eri paikassa missä tuo tulehdus.
Eikö tuo corsodyl aja saman asian?
Siis kyse nyt siitä millä saan tuon tulehduksen rauhoittumaan että pystyisin edes syömään jotain.

"a p"
[QUOTE="FreezeCat";28475173]Ootko kokeillu langata semmoisella langalla kuin Oral B Satin tape? Mulla on todella ahtaat hammasvälit ja tuon ko. langan olen käytännössä saanut kokea pelastuksekseni. Lanka ei jumiudu ollenkaan vaan sujahtaa sujuvasti väleihin, jolloin oikeasti hammasvälien puhdistamisesta tulee miellyttävää.

Tuota Gym Paroexia on olemassaan ainakin apteekissa kahtena eri versiona - punaisena ja vihreänä. Punainen on "kiukkusempaa" lajiaan ja sitä käytetään vain kahden viikon kuurina - yleensä sen seuraksi kannattaa kysellä siihen usein liitettyä hammastahnaa, jota myöskin käytetään sen kahden viikon ajan ( ja joo, mulla oli kans mun mittapuun mukaan kiukkusta ientulehdusta ja näillä aineilla sain kuriin tilanteen :) ). Kauan en kuitenkaan kärvistelisi tilannetta, vaan hakeutuisin sitten erikoishammashoidon puolelle hoidettavaksi. Tosin - aika jännää, etteivät ottaneet jo nyt sellaista mahdollisuutta puheeksi sinua hoidettaessa.

Toivon todella että oireesi helpottavat piakkoin!

ps. Eihän sulla vain todettu parodontiittia? Mittasivatko sulta ientaskuja? Siihen kuuluu myös ns. ikenien särkyä...mutta älä jää pitkäksi ajaksi miettimään, mikäli tosiaan oireesi eivät helpotu, vaan hakeudu uudelleen hoidettavaksi.[/QUOTE]

Kiitos. Käyn huomenna tuota paroexia. Ja laitan tuon hammaslangan merkin ylös. Onglema se kun asutaan tuppukylällä mistä ei saa mitään erikoisempaa ja sitte kun lähdet isommalle paikkakunnalle niin kilometrin pituinen lista mistä osa unohtuu varmasti. Mutta todellakin nuo nykyiset langat hajoaa tuonne suuhun.
Mittas se lääkäri ientaskut muttei se niistä sen enempää sit sanonu. Ja pakko soittaa pe aamuna uudestaan lääkäriin jos tuo kipu ei yhtään helpota. Kuolee tässä nälkään tällä menolla.

"vieras"
Google osaa nopeesti katottuna kertoa, että corsodyl on hammasproteesien aiheuttamaan ientulehdukseen. En sitten tiedä ajaako samanasian, mutta ainakin mulla se punanen paroex on ollut paras. Ja sitä mun hammaslääkäri aikoinaan suositti. Eli onks ne vaan antaneet sulle jotakin siellä apteekissa..

"vieras"
ota c-vitamiinia ja mene ihmeessä tarkistuttamaan onko tulehdus edennyt sinne syvemmälle ikeniin. eikö ne pitäisi tarkistaa ja puhdistaa? tulehdus voi mennä todella syvälle ikenestä hampaanjuurta pitkin.

"FreezeCat"
[QUOTE="a p";28475202]Kiitos. Käyn huomenna tuota paroexia. Ja laitan tuon hammaslangan merkin ylös. Onglema se kun asutaan tuppukylällä mistä ei saa mitään erikoisempaa ja sitte kun lähdet isommalle paikkakunnalle niin kilometrin pituinen lista mistä osa unohtuu varmasti. Mutta todellakin nuo nykyiset langat hajoaa tuonne suuhun.
Mittas se lääkäri ientaskut muttei se niistä sen enempää sit sanonu. Ja pakko soittaa pe aamuna uudestaan lääkäriin jos tuo kipu ei yhtään helpota. Kuolee tässä nälkään tällä menolla.[/QUOTE]

Sähän voisit nyt sitten vaikka vinkata esim. apteekkiin, että hankkisivat juuri tuota hammaslankaa ja noita Gymin tuotteita sinne - mä luulen, että sieltäkin löytyy enemmälti ko. tuotteiden käyttäjiä, joten...:) Meillä ainakin toimi tuo juttu, kun itse aikoinani sain hampilasta käyttööni tuota Satin tapea ja sitä ei sitten tältä kylältä löytynytkään, vaan kaupunkiin ois vartavasten pitäny hurauttaa...vinkkasin siitä sitten apteekkiin suoraan ja sitä sitten hankkivatkin :).

Kaikkea hyvää sinulle :)!

"a p"
[QUOTE="FreezeCat";28475236]Sähän voisit nyt sitten vaikka vinkata esim. apteekkiin, että hankkisivat juuri tuota hammaslankaa ja noita Gymin tuotteita sinne - mä luulen, että sieltäkin löytyy enemmälti ko. tuotteiden käyttäjiä, joten...:) Meillä ainakin toimi tuo juttu, kun itse aikoinani sain hampilasta käyttööni tuota Satin tapea ja sitä ei sitten tältä kylältä löytynytkään, vaan kaupunkiin ois vartavasten pitäny hurauttaa...vinkkasin siitä sitten apteekkiin suoraan ja sitä sitten hankkivatkin :).

Kaikkea hyvää sinulle :)![/QUOTE]

Kiitos sulle Freezecat. Tais tuota paroexia olla apteekissa mutta sitte kun kysyin että mikä niistä tehoaa parhaiten ja miten eroaa tuosta corsodylistä niin ei osannu sanoa mitään vaan sano sit että ottaa tuota jos kerran lääkäri sitä suositellu. Pitää kysellä tuota hammaslankaakin. Aika hyvin kyl tilaavat kun jotain pyytää.

"a p"
[QUOTE="vieras";28475224]ota c-vitamiinia ja mene ihmeessä tarkistuttamaan onko tulehdus edennyt sinne syvemmälle ikeniin. eikö ne pitäisi tarkistaa ja puhdistaa? tulehdus voi mennä todella syvälle ikenestä hampaanjuurta pitkin.[/QUOTE]

Pitää ottaa vielä tuota C vitamiiniakin. Kävin siis tänään hammaslääkärissä joka tarkisti tilanteen.

Meilä ukon suu kipeyty to.. Vkl yli kärvisteli maanantqina kävi hammaslääkärissä ja tiistaina kävi hammaslääkärissä jolloin otettiin ihan kuvat. Diagnoosi oli jotta lievä ientulehdus. Ti iltana nousi kuume, ke aloitettiin penisiliini, maanantaina otettiin toinen antibiootti rinnalle ja keskiviikkona edelleen lämpöä.

Neuvoni on että seuraa lämpöä jotta jos kuumetta nostaa niin heti lääkäriin. Suussa olevat tulehdukset osaa levitä erittäin pahasti..

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;28475312:
Meilä ukon suu kipeyty to.. Vkl yli kärvisteli maanantqina kävi hammaslääkärissä ja tiistaina kävi hammaslääkärissä jolloin otettiin ihan kuvat. Diagnoosi oli jotta lievä ientulehdus. Ti iltana nousi kuume, ke aloitettiin penisiliini, maanantaina otettiin toinen antibiootti rinnalle ja keskiviikkona edelleen lämpöä.

Neuvoni on että seuraa lämpöä jotta jos kuumetta nostaa niin heti lääkäriin. Suussa olevat tulehdukset osaa levitä erittäin pahasti..
Tällä hetkellä syön buranaa niin paljon että pitää jo melkoinen tulehdus olla että vielä kuumeenkin puskee. Tuo syöminen pahin ongelma nyt. Mutta joo meen uudestaan lääkäriin jos ei ala helpottaan tai oireet pahenee.

tv-tittare
Just oli sunnuntain Strömsössä ohje rätvänästä eli verijuuresta / -ruohosta tehtävään uutteeseen. Auttaa kuulemma hyvin paitsi haavoihin, myös ientulehdukseen. Toki valmistukseen menee aikaa, kun vasta syksyllä kuuluu nuo kasvit kerätä ja kuivattaa. Mutta vastaisuuden varallehan tätä kannattaa ensi syksynä kerätä ja valmistaa, vaikkei nyt tähän hätään ehdikään :)
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/05/08/blodrot

"a p"
Mun järki lähtee tän kanssa. Ei tää oo yhtään kummempi kuin eilenkään. Vaikka oon lotrannu tuota corsodylia ja nyt hain apteekista vielä Decapinolia.( http://www.apteekkituotteet.fi/Decapinol-Suunhuuhteluliuos-200-ml )
Kuin kauan noita pitää käyttää että auttaa? Vai voinko aamulla soittaa hammaslääkäriin ettei noista ole apua. Tuntuu vaan että haluan jonku toisen lääkärin kattovan tuonne suuhun.

Aamulla sai ensimmäisenä ottaa buranaa(600 mg) . Siitä parin tunnin jälkeen söin ja onnistu ihan hyvin. Nyt iltapäivällä olo oli ok mutta kun menin syömään kipu on jotain ihan käsittämätöntä. Koko oikea puoli pakottaa ja jomottaa. Ei muuta kuin tuota Decapinolia ja buranaa lisää, silti kestää ennenkuin kipu rauhottuu.

"a p"
Mietin että voiko Mirenan laittaminen laukasta tälläisen. Maaliskuun lopussa laitettu Mirena. Huhtikuun alussa oli todella iso ja kipeä afta. Ja aikaisemmin ei ole ollut kuin ihan satunnaisesti jotain pienempiä juttuja.

"a p"
Hammaslääkärissä käyty toistamiseen. Tällä kertaa naapuripaikkakunnalla. Ja tais olla mun onni se. Ensinnäkin sano että tuolla takahampaassa on ihan kohtalaisen kokoinen reikä. Meidän kunnan hammaslääkäri on tarkistanu mun hampaat alle kk sitten sekä tän viikon keskiviikkona. Molemmilla kerroilla väitti ettei ole reikiä! Ke sano et takahampaassa on paikan reuna epätasainen.

Molemmat hio korkeuseroja hampaista. Tänään sano että tuo mun kipu viittaa enemmän purennan ongelmiin kuin reikää (joka tosin saatto myös oireilla) .

Mua ottaa tällä hetkellä niin perusteellisesti päähän tää meidän kunnan systeemi. Tuntuu että tänne haalitaan aina kaikkein onnettomimmat tapaukset mitkä ei enää mihinkään muualle pääse. Sen kyllä päätin että lapsia en päästä tuolle jolla ite ensin kävin.

Suu ja poski puuduksissa joten vähän jännittää mikä on tilanne kun puudutus loppuu. Haluais jo päästä syömään kunnolla.

Yhteistyössä