Konkreettinen ero ja muutto pois-mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinkki tossukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eri osoite miehen kanssa riittää siihen että olet oikeutettu tukiin, mutta elatusmaksuja hänen ei tarvitse maksaa, niin kauan kun ero ei ole vireillä.
Yksinhuoltajakorotusta on turha hakea, jos huolto on molemmilla. Erillinen osoite ei tee sinusta yksinhuoltajaa.

Yh-korotuksen saa se vanhempi jonka luona lapsi on kirjoilla ja jolle lapsilisä maksetaan. Meillä yhteishuoltajuus molemmilla lapsilla ja esikoinen 10-12 yötä kuussa tällä hetkellä isällään ja silti mulle maksetaan lapsilisän yh-korotus

Alkuperäinen kirjoittaja Pinkki tossukka:
Ootte mahtavia. Saan teistä voimaa hoitaa tän homman.

Minkä kokoista/hintaista asuntoa te etsisitte tässä tilanteessa? Mitä sossu on valmis maksamaan? Katselin yksiöitä nyt alkuun, että jos joudun raha-asioissa heikoille niin on vähemmän maksettavaa. Mutta järkevämppä on varmaan katsoa kaksioita? Täällä päin ok-kuntoisen pienen kaksion saa 500-600 eurolla, miltä kuulostaa? Onko liian kallis?

kaksio varmaan ihan ok kun yksi lapsikin. en muista niitä rajoja mitä maksaa mutta kyllä ne muistaakseni summan sanoo ku soittavat.

kyllä se siitä =)

Ootte mahtavia. Saan teistä voimaa hoitaa tän homman.

Minkä kokoista/hintaista asuntoa te etsisitte tässä tilanteessa? Mitä sossu on valmis maksamaan? Katselin yksiöitä nyt alkuun, että jos joudun raha-asioissa heikoille niin on vähemmän maksettavaa. Mutta järkevämppä on varmaan katsoa kaksioita? Täällä päin ok-kuntoisen pienen kaksion saa 500-600 eurolla, miltä kuulostaa? Onko liian kallis?

No.. tää nyt kettuilee mulle jotain ja lähetti viestin tyhjänä.

Mutta siis... mä hakisin heti kaksiota ettei sitten tarvi pian jo uudestaan alkaa miettiä muuttoa. Muutin itse kahden lapsen kanssa vähän reilu kaksi kuukautta sitten uuteen kotiin. Me vuokrattiin yksityisen kautta kolmio ja ihan hyvin ollaan tultu toimeen vaikka oon äitiyspäivärahalla ja vuokra 800?. Sossusta mulla ei oo kokemuksia kun ei olla sinne jouduttu turvautumaan loistavan tukiverkon ansiosta. Saatiin lainaan raha ekaan vuokraan ja vuokratakuuseen että päästiin muuttamaan. Ja samoin huonekaluja jne. ollaan saatu lainaan useammaltakin eri taholta.

Tsemppiä uuteen tilanteeseen. Asioilla on tapana järjestyä! Se alku oli ainakin mulla se vaikein kun piti saada kaikki käytännön asiat järjestymään, mutta meillä tosiaan on muutosta vasta reilu 2kk ja kaikki käytännön asiat on lähteneet jo tosi hienosti rullaamaan

Kiitos, Millipilli! Kyllä (kai) mäkin tähän pystyn. Raha on ennen ollut syy miksi en ole saanut lähdettyä. Nyt koitan ajatella että raha on vain rahaa. Kyllä mä saan asiat hoidettua.

Mies on hyvä isä ja aion tukea heidän suhdetta ja miehen isyyttä, lastenvalvojalle mennään tekemään sopimus kunhan saadaan muutettua. Sekin stressaa, että aletaanko riidellä lapsesta, vaikka kummatkin halutaan vain lapsen parasta nyt. Siksi kumpikin haluaa sopimuksen kirjallisena, ettei myöhemmin esim uusien mahdollisten kumppaneiden tullessa kuvioon, asiat ei mutkistu eikä käytetä lasta vallan välineenä. Miten teillä on tapaamiset onnistuneet?

Alkuperäinen kirjoittaja pinkki tossukka:
Kiitos, Millipilli! Kyllä (kai) mäkin tähän pystyn. Raha on ennen ollut syy miksi en ole saanut lähdettyä. Nyt koitan ajatella että raha on vain rahaa. Kyllä mä saan asiat hoidettua.

Mies on hyvä isä ja aion tukea heidän suhdetta ja miehen isyyttä, lastenvalvojalle mennään tekemään sopimus kunhan saadaan muutettua. Sekin stressaa, että aletaanko riidellä lapsesta, vaikka kummatkin halutaan vain lapsen parasta nyt. Siksi kumpikin haluaa sopimuksen kirjallisena, ettei myöhemmin esim uusien mahdollisten kumppaneiden tullessa kuvioon, asiat ei mutkistu eikä käytetä lasta vallan välineenä. Miten teillä on tapaamiset onnistuneet?

Meillä eron taustalla oli miehen ihastuminen ja uskottomuus... sekä vuosia jatkunut henkinen vallankäyttö jne. Siitä huolimatta kun tein eropäätöksen päätettiin me yhdessä heti samana iltana, että nyt tehdään kaikkemme, että lapsilla on mahdollisimman hyvä olla uudessa tilanteessa ja että pystytään pysymään väleissä. Hyvin ollaan tässä onnistuttu ja ollaan oikein hyvissä väleissä. Kaikinpuolin tää on ollut meille paras ratkaisu. Esikoinen 3v on lähes puolet kuukaudesta isällä 10-12 yötä tällä hetkellä ja ne isän luokse menemiset sovitellaan tällä hetkellä isän työvuorojen mukaan. Poika kulkee reippaasti ja hyväntuulisena kahden kodin välillä ja on nyt isänsä kanssa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tapaamisista meillä ei ole vielä mitään paperilla kun ollaan ne pystytty sopimaan keskenämme. Mennään sitten tekemään niistäkin paperit jos ongelmia esiintyy. Vauvan kanssa vielä homma on vähän hakusessa ja lähinnä vaan nyt lyhyitä aikoja harjoittelee isän kanssa. Viikonloppuna oli yhden yön juuri isällä. Vauva nyt 3kk.

Niin ja molemminpuolin ollaan tosi hyvin pystytty joustamaan näissä asioissa jos toiselle on tullut jotain menoja tms. Ja ollaan myös oltu koko porukka yhtäaikaa esim. mökillä ja mä vietän paljon lasten kanssa aikaa exän vanhempien kanssa

Hienosti olette hoitaneet asiat! Ja hienosti olet jaksanut, vaikka noin rankkaa sulla.

Mä suosittelen nyt kyllä ehdottomasti että menette tekemään virallisen paperin lastenvalvojalle kun teillä on hyvät välit! Tiedän työni kautta että se on ihan ehdoton juttu. Siinä vaiheessa kun tulee riitaa, voi olla vaikea sopia mistään. Siinä vaiheessa toinen voi olla suostumatta mihinkään mitä haluat. Se, että teillä nyt toimii, on hyvä. Mutta jos välit tulehtuu tai tulee mitä vaan erimielisyyttä, niin miehesi voi vaikka hakea yksinhuoltajuutta jos teillä ei ole asiaa sovittuna paperilla.

Mä haluan mahdollisimman pian tekemään ne paperit, koska nyt ollaan vielä samaa mieltä asioista. Toivottavasti tietty jatkossakin, mutta kaiken varalta. Eikä sitä paperia tarvitse noudattaa kirjaimellisesti niin kauan kun voidaan yhdessä sopia muutoksista, mutta siihen on helppo vedota heti, jos tulee erimielisyyksiä.

Hienosti olette hoitaneet asiat! Ja hienosti olet jaksanut, vaikka noin rankkaa sulla.

Mä suosittelen nyt kyllä ehdottomasti että menette tekemään virallisen paperin lastenvalvojalle kun teillä on hyvät välit! Tiedän työni kautta että se on ihan ehdoton juttu. Siinä vaiheessa kun tulee riitaa, voi olla vaikea sopia mistään. Siinä vaiheessa toinen voi olla suostumatta mihinkään mitä haluat. Se, että teillä nyt toimii, on hyvä. Mutta jos välit tulehtuu tai tulee mitä vaan erimielisyyttä, niin miehesi voi vaikka hakea yksinhuoltajuutta jos teillä ei ole asiaa sovittuna paperilla.

Mä haluan mahdollisimman pian tekemään ne paperit, koska nyt ollaan vielä samaa mieltä asioista. Toivottavasti tietty jatkossakin, mutta kaiken varalta. Eikä sitä paperia tarvitse noudattaa kirjaimellisesti niin kauan kun voidaan yhdessä sopia muutoksista, mutta siihen on helppo vedota heti, jos tulee erimielisyyksiä.

Toki meillä on lastenvalvojalla tehdyt huolto- ja elatussopimukset, mutta tapaamisista ei tehty mitään suunnitelmaa tyyllin joka toinen viikonloppu isällä jne. Meillä molemmilla on vuorotyö ja vähän mutkikkaasti nuo systeemit. Mutta niistäkin sitten paperit mennään tekemään jos siltä näyttää. Ja jokatapauksessa ollaan menossa lastenvalvojalle alkuvuodesta kun elatussopimus tehtiin määräaikaisena siihen saakka. Tulee muuttumaan sitten kun mä aloitan työt

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:

Toki meillä on lastenvalvojalla tehdyt huolto- ja elatussopimukset, mutta tapaamisista ei tehty mitään suunnitelmaa tyyllin joka toinen viikonloppu isällä jne. Meillä molemmilla on vuorotyö ja vähän mutkikkaasti nuo systeemit. Mutta niistäkin sitten paperit mennään tekemään jos siltä näyttää. Ja jokatapauksessa ollaan menossa lastenvalvojalle alkuvuodesta kun elatussopimus tehtiin määräaikaisena siihen saakka. Tulee muuttumaan sitten kun mä aloitan työt

No hyvä että teillä on nuo paperilla!

Minunkin miehellä vuorotyö, ajateltiin sellaista sopimusta että tietty tuntimäärä per 2 viikkoa, tehdään aina sähköpostilla kun tulee työvuorolista,esim 3-7 tuntia kerrallaan, ihan miten töiltään ehtii, mahdollisimman usein koska vauvalla ei ole ajantajua. Koska meillä vauva, en suostu vielä yli yön tapaamisiin, vuoden päästä ne on ok. Joten tehdään tapaamissopimus nyt vain vuodeksi eteen päin.

Juu, kiitos. Pelkään, että ellen nyt ala konkreettisesti toimia, niin taas jään ja jään, eikä mikään muutu paremmaksi. Nyt on jostain tullut voimaa, niin haluan saada asiat rullaamaan. Tärkeintä on saada asunto ja muuttaa. Aikaisemmat erohaaveeni on tyssänneet juuri siihen, että ei ole omaa rahaa hankkia asuntoa. Kenenkään luo, esim vanhemmilleni, en voi mennä. Mutta nyt päätin ettei raha saa olla este. En ole ennen joutunut sossuun, joten en tiedä miten toimia. Mutta sen verran olen veroja maksanut, että hyvällä omalla tunnolla sieltä rahaa haen.

Pitääkö avioeron olla vireillä jotta on oikeutettu sossun tukeen? Koska muutenhan mieheni on virallisesti elatusvelvollinen ja meillä katsotaan olevan yhteiset tulot.

siis miehesi on elatusvelvollinen silloin KUN EROATTE ja lapset asuvat luonasi,sitä elatusvelvollisuutta ei poista mitään.en ymmärrä tuota selostustasi mutta siitä saa käsityksen että jotain olet ymmärtänyt väärin tässä elatusasiassa

En tiedä miten selitin väärin... Luulen kyllä ymmärtäväni asian. Tarkoitan, että koska olemme naimisissa, sossu katsoo että mieheni on elatusvelvollinen enkä saa sossuat rahaa (tietenkään) koska minun tuloihini lasketaan miehen tulot. Olen oikeutettu sosiaalitoimen toimeentulotukeen kun muutan asumaan pois mieheni luota KUN avioero on vireillä. Täällä Turussa ei ainakaan saa toimeentulotukea jos on naimisissa. SOitin siis tänään ja otin selvää. Eli kunhan vien eropaperit ja saan eron vireille, voin heti hakea sossusta takuuvuokraa ja vuokraan rahaa.

Toki mieheni on sitten eeron jälkeen elatusvelvollinen lapsen kustannuksiin, eli elarit sovitaan sitten myöhemmin.

Lisäys: Siis ei saa toimeentulotukea jos on naimisissa miehen kanssa jolla on hyvät tulot, koska tulot katsotaan naimisissa olevilla yhteisiksi. Pitää laittaa ero vireille niin silloin saan sossusta. Silloin tuloikseni katsotaan vain lapsilisä ja kotihoidontuki. ELareista sovimme myöhemmin lastenvalvojalla.

Ei tarvitse heti laittaa avioeroa vireille ja eihän eroa saa hetkessä, vaan siinä on 6 kk harkinta-aika. Asumusero riittää siihen, että saat tuet, koska ette enää asu saman katon alla ja molemmilla on omat kulut asumisesta.

Yh-korotukset ja asumistuet + elatusmaksut saa asumuserossa. itse olen asumuserossa, mutta virallisesti ei olla erottu, koska toivomme että saisimme suhteen kuntoon.

Ap, eikä miehesi voisi maksaa takuuvuokraasi ja ekan kuukauden vuokraa? Jos ero ei ole riitaisa, vaikkakin varmasti on hyvin surullinen ja rankka, luulisi miehen haluavan auttaa sinua ja yhteistä lastanne löytämään kodin.. Oletko miehesi kanssa jo puhunut asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja ww:
Ei tarvitse heti laittaa avioeroa vireille ja eihän eroa saa hetkessä, vaan siinä on 6 kk harkinta-aika. Asumusero riittää siihen, että saat tuet, koska ette enää asu saman katon alla ja molemmilla on omat kulut asumisesta.

Yh-korotukset ja asumistuet + elatusmaksut saa asumuserossa. itse olen asumuserossa, mutta virallisesti ei olla erottu, koska toivomme että saisimme suhteen kuntoon.

Siis minä oikeasti ymmärsin niin, etten saa sossulta tukea ellei avioero ole vireillä!? Oletko varma tuosta?

Koska se olisi juuri sitä mitä haluamme. Haluaisin olla hetken yksin ja erossa ja katsoa, saammeko paikattua suhteemme, pärjäämmekö paremmin erossa vai tuleeko todellinen ikävä. Jos erossa on parempi, niin eroamme. Mutta meillä ei ole varaa kahteen asuntoon, siihen että muutan vuokralle "katselemaan" tilannetta. Asumusero oli siis haaveeni, mutta luulin ymmärtäneeni toimeentulotuesta niin, etten ole oikeutettu siihen, jos ero ei ole vireillä?

Alkuperäinen kirjoittaja ww:

Siis minä oikeasti ymmärsin niin, etten saa sossulta tukea ellei avioero ole vireillä!? Oletko varma tuosta?

Koska se olisi juuri sitä mitä haluamme. Haluaisin olla hetken yksin ja erossa ja katsoa, saammeko paikattua suhteemme, pärjäämmekö paremmin erossa vai tuleeko todellinen ikävä. Jos erossa on parempi, niin eroamme. Mutta meillä ei ole varaa kahteen asuntoon, siihen että muutan vuokralle "katselemaan" tilannetta. Asumusero oli siis haaveeni, mutta luulin ymmärtäneeni toimeentulotuesta niin, etten ole oikeutettu siihen, jos ero ei ole vireillä?

No mulle sanoi lastenvalvoja, että voisin saada sossusta tukea, mutta olen juuri aloittamassa työt, niin en sitten sossun tukea hae. Kelalta saan asumistukea ja lapsilisiin yh-korotukset. Ja sanoin vielä kelassa, että olemme asumuserossa, avioeroa ei ole vireillä, koska toivon että asiat järjestyisi. Kelan täti vaan sanoi, että toivottavasti asiat järjestyy ja laittoi paperit eteenpäin.

tuntuu ihan kamalalta, et ihmiset ihan laskevat sen varaan et mitä saavat sossusta jne. mitä tukia saavat mistäkin. ettivät simmosen asunnon, et hyöty on maksimaalinen jne. vaikee tälläsen joka maksaa itse oman elämänsä on ymmärtää tollasta.

Kiitos paljon neuvoista! Pelottaa otta riski ja allekirjoittaa mitään sopimuksia kun ei ole rahaa, eli ensin pitää siis hoitaa sosiaalitoimen kanssa asiat.

Mutta täytyykö eropaperit olla vietynä ettei miestä katsota elatusvelvolliseksi? Onko ihan varmaa että saan sossusta tukea? Onko siellä jotain kriteerejä? Tuloni ovat kotihoidontuki ja lapsilisä... Sitten myöhemmin tietty elarit jotka sovitaan lastenvalvojalla.

Miksi olet tilanteessa että sinulla ei ole rahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja sari:
tuntuu ihan kamalalta, et ihmiset ihan laskevat sen varaan et mitä saavat sossusta jne. mitä tukia saavat mistäkin. ettivät simmosen asunnon, et hyöty on maksimaalinen jne. vaikee tälläsen joka maksaa itse oman elämänsä on ymmärtää tollasta.

Samaa mieltä.

Yhteistyössä