Konkreettinen ero ja muutto pois-mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinkki tossukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pinkki tossukka

Vieras
Mä aion viimeinkin erota, kauan siitä haaveillut ja nyt en voi enää huijata itseäni tällä liitolla. Miten mä hoidan tän?

Olen ymmärtänyt, että saan sosiaalitoimesta tukea, mutta onko se vasta sitten kun olen muuttanut pois? Menen tänään katsomaan vuokrakämppää, mutta enhän mä voi allekirjoittaa mitään sopimuksia kun mulla ei ole maksaa takuuta ja vuokraa tällä sekunnilla?

Entä jos saan rahat lainattua vanhemmiltani -maksaako sossu sitten vuokraa ollenkaan takautuvasti? Mitä mä teen? Auttakaa. Suru puserossa, mutta kunhan saan meidät lapsen kanssa omaan kotiin nyt ensin, niin sitten kaikki aikanaan, ositukset, lastenvalvojalla tapaamiset jne.

Eli olen kotihoidontuella, miehen kanssa yhteinen tili. Menen huomenna avaamaan oman tilin ja teen Kelaan muutospaperin tilinumerolleni, että lapsilisä ja kotihoidontuki alkaa tulla tililleni. Avioeroa haen kunhan saan muutettua pois, samalla haen yh.lisää.

Mutta miten mä saan konkreettisesti muutettua pois lapsen kanssa? Kumpi ensin, käynti sossussa vai vuokrasopimuksen teko? Mistä mä aloitan?

Antakaa vinkkejä nyt. Olen pitkään eroa miettinyt ja nyt jostain sain voimaa alkaa tekemään eroa. Ihan ensin meidän on lapsen kanssa saatava oma asunto. Mutta miten mä voin vuokrata asuntoa ennen kuin tiedän että saan jotain tukea? Vai maksaako sosiaalitoimisto jos olen lainarahalla maksanut takuuvuokran?

Maksaako sosiaalitoimisto mitään, jos avioero ei ole vireillä? Näin ymmärsin jostakin. Eli pitääkö ihan ensin viedä eropaperit jotta miehellä ei ole elatusvelvollisuutta, mieheni siis tienaa hyvin.

En ole koskaan joutunut moiseen tilanteeseen, mutta luultavasti varaisin ajan sosiaalitoimistoon ja menisin ihan juttelemaan tilanteesta, ehkä osaisivat siellä paremmin neuvoa. Toiseksi voisin muuttaa vanhemmille ja panna eron vireille.
Tuo oman tilin hankkiminen on jo askel eteenpäin. Tsemppiä sulle!

jos tiedät että otat asunnon,menet heti sosisaalitoimistoon. sieltä sitten auttavat eteenpäin.yleensä maksavat takuuvuokran sieltä suoraan.eli vaikka sulla ei ole vuokrasopimusta he varmasti soittavat ja tarkistavat.ja sulla pitää olla se vakuuslappu mukana.
sosiaalitoimisto antaa apua huonekaluihin jne tietyn summan.
sitä en tiedä että jos lainaat takuu rahat et saatko mistään takaisin

voisitko asua vanhempien luona hetken, ja pistää paperit joka paikkaan vetämään? Eihän kai vanhemmilla ole velvollisuutta sua elättää, niin ei pitäisi vaikuttaa sosiaaliavustuksiin?

Itse joskus lainasin äidiltä rahaa laskuun, sen rahan sossu maksoi takaisin suoraan äidin tilille. En muista oltiinko tehty ihan paperi, voihan sen ehkä tehdä varmuuden vuoksi. Voimia!

takuu vuokraan tarvitset ensin vuokran antajalta lapun jolla maksetaan takuu. sen kiikutat sitten soskuun ja ne kattoo maksavatko takuun vai ei. sitkun maksu näkyy vuokran antajalla voit mennä kirjottamaan vuokrasopimuksen.

jos otat sukulaisilta rahat takuuseen niin sosku ei niitä enää sitten kyllä maksele sinulle.

Juu, kiitos. Pelkään, että ellen nyt ala konkreettisesti toimia, niin taas jään ja jään, eikä mikään muutu paremmaksi. Nyt on jostain tullut voimaa, niin haluan saada asiat rullaamaan. Tärkeintä on saada asunto ja muuttaa. Aikaisemmat erohaaveeni on tyssänneet juuri siihen, että ei ole omaa rahaa hankkia asuntoa. Kenenkään luo, esim vanhemmilleni, en voi mennä. Mutta nyt päätin ettei raha saa olla este. En ole ennen joutunut sossuun, joten en tiedä miten toimia. Mutta sen verran olen veroja maksanut, että hyvällä omalla tunnolla sieltä rahaa haen.

Pitääkö avioeron olla vireillä jotta on oikeutettu sossun tukeen? Koska muutenhan mieheni on virallisesti elatusvelvollinen ja meillä katsotaan olevan yhteiset tulot.

sä tarviit sossun takauksen siihen vuokravakuuteen. voit tehdä vuokrasopparin jos vuokranantaja suostuu ja saat kuitit maksuista jotka sitten viet heti sossuun. sosiaalineuvonnasta saat kaiken tiedon. niin ja sossu ei yleensä maksa tsakuuta rahalla vaan vuokratakuu maksusitoumuksena, tämä kannattaa kertoa vuokranantajalle se kun ei kaikille sovi.

ei tarvitse olla ero vielä vireillä mutta mahd. nopeasti käyt laittaa.. parempi tietty on jos ehit sen hoitaa heti. siitä muuten saa laskun ja voit sen tehdä yksin..

Kiitos paljon neuvoista! Pelottaa otta riski ja allekirjoittaa mitään sopimuksia kun ei ole rahaa, eli ensin pitää siis hoitaa sosiaalitoimen kanssa asiat.

Mutta täytyykö eropaperit olla vietynä ettei miestä katsota elatusvelvolliseksi? Onko ihan varmaa että saan sossusta tukea? Onko siellä jotain kriteerejä? Tuloni ovat kotihoidontuki ja lapsilisä... Sitten myöhemmin tietty elarit jotka sovitaan lastenvalvojalla.

Alkuperäinen kirjoittaja eronnut:
sä tarviit sossun takauksen siihen vuokravakuuteen. voit tehdä vuokrasopparin jos vuokranantaja suostuu ja saat kuitit maksuista jotka sitten viet heti sossuun. sosiaalineuvonnasta saat kaiken tiedon. niin ja sossu ei yleensä maksa tsakuuta rahalla vaan vuokratakuu maksusitoumuksena, tämä kannattaa kertoa vuokranantajalle se kun ei kaikille sovi.

joo ei tosiaan kaikille sovi mutta sitten sain rahan tilille ja kiikutin soskuun kuitin todisteeksi. eli on sovittavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinkki tossukka:
Kiitos paljon neuvoista! Pelottaa otta riski ja allekirjoittaa mitään sopimuksia kun ei ole rahaa, eli ensin pitää siis hoitaa sosiaalitoimen kanssa asiat.

Mutta täytyykö eropaperit olla vietynä ettei miestä katsota elatusvelvolliseksi? Onko ihan varmaa että saan sossusta tukea? Onko siellä jotain kriteerejä? Tuloni ovat kotihoidontuki ja lapsilisä... Sitten myöhemmin tietty elarit jotka sovitaan lastenvalvojalla.

en tiedä täytyykö olla. en usko. selität tilanteen.

On tää nii surullista. Mutta ei voi mitään. Mistä sitä tietää milloin pitää vielä jaksaa yrittää ja missä on se raja, kun on tehnyt niin kaikkensa, että parempi on erota. Mä haluan lapselle onnellisen kodin. Ja mä teen sen nyt.

Kiitos vinkeistä! Kertokaa lisää vaan vinkkejä! Sen teen, että en lainaa rahaa muilta, jotta saan sosiaalitoimesta varmasti vuokran maksettua.

kuten jo aiemmin sanoin ei tarvii olla vielä ero vireillä tossa vaiheessa. mutta mikset asioita helpottaaksesi menisi laittamaan sitä heti vireille. on aina parempi.

sen vain tietää milloin on aika luovuttaa. minäkin mietin asiaa melkein 2 vuotta ennen kuin uskalsin toimia. siinä vaiheessa kun rupee asuntoa miettimään on mun mielestä valmis ja kypsä ..

mä mietin pidempään kuin viisi vuotta asiaa ja aloin olemaan henkisesti niin loppu et siitä sanoi jo lääkärit. en kyllä valittanut missään elämän tilanteestani mutta hienovaraisesti neurologi tuumas etteikö olisi jo aika ajatella itseäkin välillä.ja näin tein.

Eri osoite miehen kanssa riittää siihen että olet oikeutettu tukiin, mutta elatusmaksuja hänen ei tarvitse maksaa, niin kauan kun ero ei ole vireillä.
Yksinhuoltajakorotusta on turha hakea, jos huolto on molemmilla. Erillinen osoite ei tee sinusta yksinhuoltajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eri osoite miehen kanssa riittää siihen että olet oikeutettu tukiin, mutta elatusmaksuja hänen ei tarvitse maksaa, niin kauan kun ero ei ole vireillä.
Yksinhuoltajakorotusta on turha hakea, jos huolto on molemmilla. Erillinen osoite ei tee sinusta yksinhuoltajaa.

ja miksi ei yh korotusta saisi lapsilisiin? mulla ainakin on ollut alusta asti ja huolto molemmilla

Tiedän että yh-korotuksen saan, jos asun kahdestaan lapsen kanssa. Tietenkin teemme yhteishuoltajuussopimuksen; mies on todella hyvä isä. Mutta siis tiedän faktana että lähivanhempi saa yh-lisän, tuo nimike on vain harhaanjohtava.

Tiedättekö kuinka pitkät jonot sossuun on? Vai riittääkö puhelinaika? Täällä, Turussa, on lehdissäkin ollut siitä kuinka toimeentulotuki on ruuhakutunut ja jonot pitkät. Ehkä ei kannata etsiä asuntoa ennen kuin olen käynyt sossussa.

Ja joo. Kyllä mä sisimmässäni tiedän että on aika lähteä. Surullista vaan, kun naimisiin mennessä tarkoitin sitä mitä lupasin. Mutta ihminen on erehtyväinen.

Voisit varmastikin varata ajan sossuun heti. Nyt on heinäkuu ja paha lomakausi päällä ja joissakin kunnissa sossut on ihan ruuhaisina normitilanteessakin.

Kun olis aika varattuna sossuu, on sekin puoli vetämässä!

Itte oon eronnut (ei lapsia) ja lähes kaikki tavarat ja asunnot oli silloisen miehen, olin muuttanut hänen kämppäänsä. Kyllä pitkään mietin, mitä teen, mulla oli paikkakunnan vaihtokin edessä. Kynnys lähteä juuri tuon asuntoasian vuoksi oli todella korkea.

Puhuin aikeistani vanhemmilleni, joiden luokse en voinut muuttaa, paikkakunta oli ihan toisaalla. He kuitenkin tekivät tiedusteluja ja kuulivat yhdestä sukulaisestamme, että he ovat kahden asunnon loukussa ja mielellään vuokraavat kämppäänsä, joka tyhjillään silloin. Asiat osaltaan näin lähtivät etenemään. Oma asunto oli mulle ainakin ihan olennainen asia uuden elämän luomisessa ja itsenäistymisessä eron jälkeen. Mutta ihan hirveätä se oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No saapas yh-lisää jos asuu kahdestaan lapsen kanssa ja isä muualla ja on yhteishuoltajuus!

Ootte mahtavia. Saan teistä voimaa hoitaa tän homman.

Minkä kokoista/hintaista asuntoa te etsisitte tässä tilanteessa? Mitä sossu on valmis maksamaan? Katselin yksiöitä nyt alkuun, että jos joudun raha-asioissa heikoille niin on vähemmän maksettavaa. Mutta järkevämppä on varmaan katsoa kaksioita? Täällä päin ok-kuntoisen pienen kaksion saa 500-600 eurolla, miltä kuulostaa? Onko liian kallis?

Yhteistyössä