kondyloomasta

• Viestiketjun aloittaja kerroitko
  • Ensimmäinen viesti
et
Missä vaiheessa haluaisit tietää, jos kumppanillasi on herpes?

Varhainen vaihe on hyvä kertoa. Se lisää luottamusta. Uudelle kumppanille jää mahdollisuus kysellä sinulta asiasta lisää. Hänelle jää mahdollisuus tutustua aiheeseen vaikka kirjastossa tai netissä.

Kun hän on tullut asian kanssa tutuksi, hänellä on perusteellisemmat tiedot myös kondomin käytön pohjaksi. Kuinka monta kuukautta haluaa seurustella ennekuin suhde on niin vakiintunut, että kondomin voi jättää pois jne.

Aina kannattaa muistaa turvaseksi, kun on uuden kumppanin kanssa liikkeellä.

tipi
Ise olen seurustellut reilun 1/2 vuotta ja sain suhteen alussa tietää että minulla on kondylooma... en ole kertonut tästä kumppanilleni. Itsellä kondyloomasta ei ole mitään oireita ollut, ainoastaan papassa näkynyt. Lääkäriltä kysyin, tarviiko tästä kumppanille kertoa.. Lääkärin vastaus oli että ei... miehillähän harvoin kondylooma mitään oireita aiheuttaa.

jaa
ai että miehelle ei tarvitse kertoa, koska oireita ei tule? entä sitten jos joskus eroatte, annatko vain miehen tartuttaa kondyloomaa eteenpäin hänen uusiin seksikumppaneihinsa, koska hänellä ei ole tietoa taudistaan?

Voi tsiisus
Miten voit toimia noin vastuuttomasti???!!!Olla kertomatta...eipä ole ihme että kondylooma lisääntyy ja lisääntyy......
Sinä VOIT vallan hyvin tartuttaa kumppanillesi/kumppaneillesi vaikka olisitkin oireeton!!!!1

Ihmeellinen kommentti lääkäriltä!

Multina
Kerroin neljännellä tapaamiskerralla. Olimme molemmat vakavissaan liikkeellä ja mietimme muutenkin miten ehkäisy hoidetaan...päädyimme kondomiin.

Kumppani reagoi sanomalla ettei se ole mikään ongelma.

mona
Minulla kondylooma paljastui papa-kokeessa, kun olimme olleet yhdessä jo monta vuotta. Kerroin asiasta miehelleni heti, kun olin soittanut lääkärille papa-kokeen tuloksista. Järkytys oli kyllä melkoinen, varsinkin, kun koskaan en ollut harrastanut suojaamatonta seksiä, ja miehelleni minä olin ensimmäinen. Normaalissa vuositarkastuksessa sitten seuraavana vuonna kysyin lääkäriltä, miten on mahdollista ylipäätään, että minulla on (täysin oireeton) sukupuolitauti, koska aina olin kondomia vaatinut käytettäväksi. Tämän gynekologin mukaan kondyloomasta on väärin edes puhua sukupuolitautina, koska nykytietämyksen valossa näyttää siltä, että jollain naisilla vain on virus elimistössään, toisilla ei. Jopa neitsyillä on kuulemma todettu kondyloomaa.
Sen yhden kerran jälkeen ei kertaakaan sitä enää papa-kokeesta ole löytynyt, eli virus on kadonnut jonnekin elimistööni, toivottavasti ei aktivoidu enää koskaan (kohdunkaulan syöpä).
Tottakai, jos jollain on kondylooma todettu, siitä pitää kumppanilleen kertoa. Halusin vain kirjoittaa, että sitä ei todellakaan pidä luulla sukupuolitaudiksi, vaikka se sukupuoliteitse tarttuukin, ja siten leviää.

M-A
Olen saanut kondylooman joskus nuorena silloiselta poikaystävältäni. Jäädytys- tai polttohoitoa jo harkittiin, kun tauti hävisi itsestään (ts. ei enää näkynyt papa-kokeessa). Tuosta on aikaa 17 vuotta ja papa-kokeet ovat tuon jälkeen olleet puhtaita. Lääkäri kuitenkin sanoi, että kannan kondyloomaa koko loppuikäni. En kuitenkaan välttämättä tartuta sitä (enkä käsittääkseni ole tartuttanut), ellei sairaus aktivoidu uudelleen.

ap
tätä keskustelua taitaa olla jo kahdessa osassa.. tässä siis tännekkin vielä tämä:
miten tämän vitsauksen yli pääsee ettei se vaivaa mieltä ja koko ajan tarvi olla katsomassa näppyjä, ollakko vai eikö, se että jos eteen tupsahtaa uusi kumppani, onko anteeksi antamatonta harrastaa seksiä ilman kortsua ettei se vaan tartu, ja ettei esim. ennen suuseksiä tule syylät mieleen ja tarkastus yms. ja vaikka toinen tietäisi tämän?

Emmi
En kertonut siitä, koska vuoden papaseuranna jälkeen kaikki oli jo ok. Eli mulla ei ollut missään vaiheessa oireita, vain papassa muutosta ja itsestään meni pois. En nähnyt tarpeelliseksi kertoa, että on joskus ollut.

kerrompahan vain...
Ystäväni sai tässä jokin aika sitten kondyloomatartunnan. Aiempia seksikokemuksia hänellä ei ole ollut ja sen hetkinen seurustelu johti siihen pisteeseen kyseisen herrasmiehen kanssa, että seksi tuli ajankohtaiseksi. Ystäväni tietysti valmistautui suurta iltaansa varten. Mies vakuutti olevansa tauditon ja muutenkin vaikutti olevansa terve. Seksistä ei kuitenkaan tullut mitään eli yhdyntä ei onnistunut. He olivat oikein suojautuneet eli kondomi oli käytössä. Ystäväni huomasi eräänä päivänä outoja näppylöitä alapäässään ja kävi lääkärissä.

Lääkäri kertoi kondyloomasta ystävälleni. Hän oli ihmeissään koska yhdyntä ei ollut onnistunut kunnolla. Eli tauti oli siirtynyt kuitenkin varovaisuudesta huolimatta. Aika kiva saada tauti ennen kuin mitään edes tapahtui. Ystäväni kertoi miehelle asiasta ja tämä ei ollut tiennyt ""olevansa sairas"". Eli edellinen ämmä ei ollut kertonut olevansa kondylooman kantaja. Näin ystäväni sai taudin ikuiseksi riesakseen. Hän tietysti kertoo tästä kumppaneilleen.

ap
tässä olen vaan miettinyt että jos mulle kerrottais että miehellä on herpes(sukup.) mikä on mielestäni pahin koska se puhekeaa aika varmasti joskus uudelleen, voi luuloni korjata jos joku tietää kokem.?(en laskenut nyt hiv:ä) niin se tieto karkottaisi minut..
itse elin monen vuoden parisuhteessa kun minulle puhkesi kondyl.ja sitten kumppanilleni.
asia vaivaa minua aika ajoin. apua!?

yks vaan
sulle kerrompahan vain:kondylooman itämisaika on yleensä pitkä.itselläni huomattiin vasta 2 vuoden itämisen jälkeen ja tiesin keneltä se tuli.
Niin että on saattanut kaverisi saada aikasemminkin sen tartunnan!!

Just
Emmi:
Vuoden seuranta ei todellakaan riitä, mulla esim. vuosittainen papa jo 10 vuoden ajan, vaikka oireeton. Se virus ei ikinä haviä kehostasi, voi pukata päälle ihan milloin vain uudestaan, kuten herpes!

minnis
Muistakaa nyt arvon ladyt, että kondyloomalla ja kondyloomalla on eroa. Syyliä muodostavaan kondyloomaan ei liity syöpäriskiä - se on kiusallinen, mutta vaaraton vaiva. Kondylooma, joka näkyy papa:ssa eikä aiheuta näkyviä muutoksia, on sitten eri asia. Se on HPV-muutos, johon voi vuosien kuluessa hoitamattomana ja seuraamattomana liittyä syöpäriski. HPV-virukset, jotka aiheuttavat näitä näkymättömiä muutoksia ovat naisille suurempi riski kuin miehille (siitä, millaisen riskin nämä virukset miehille aiheuttavat, ollaan eri mieltä). Ja onneksi muutokset usein normalisoituvat elimistön puolustusmekanismien aktivoituessa. Nämä kaksi eri ilmenemismuotoa ovat siis kaikki HPV-virusten aiheuttamia, ja niitä viruksia on satoja eri laisia. Koska miehillä kondylooma hoidetaan/huomataan yleensä vain syylien muodossa, he levittävät viruksia helposti oirreetomina eteenpäin. Siksi olisi kiva, jos parisuhteissa kondyloomasta=syylistä avoimesti keskusteltaisiin, että esim. tapauksessa jossa tulee eron jälkeen uusia kumppaneita, voisi kertoa edellisen sen sairastaneen ja asia voitaisiin ottaa huomioon uudessa suhteessa.

olivia
no jaa, en tiedä kumpi on pahempi kondylooma vai herpes. Itseltäni diagnosoitiin herpes keväällä epämääräisten oireiden vuoksi (verikoe) vaikka mitään rakkulaoireita on ollut saanut. Pitkään olen ollut täysin oireeton ja eri lääkäritkin ovat olleet erimielisä siitä, ovatko oireet liityneet herpekseen vai johonkin muuthun, kuten esim hiivaan. Korostan siis, että sain hyvin lieviä ja epämääräisiä vaivoja. Mieltäni löydös toki järkytti suuresti, varsinkin kuin kumppani, jolta tartunnan epäilin saaneeni, ei tautia ole koskaan sairastanut, eikä tetissäkään mitään näkynyt. Lääkärin mukaan on mahdollista, että hän on tautia kantanut, mutta virus on hänellä niin heikko, ettei saa oireita tai se lepovaiheessa näy testeissä. Nyt sitten sain kuulla, että papa luokkani on kakkosessa ja olen seurannassa sen muutosten vuoksi. Mitään näkyviä kondyloomaoireita minulla ei ole ja virustarkastelussa selvisi, että kannan niitä virustyyppejä, joita pidetään mahdollisina syövän aiheuttajina. En tunne olevani tämän vuoksi sairas tai sukupuolitautinen samalla tavalla kuin herpeksen vuoksi. Nämä papa-muutokset kun eivät ole kondyloomaa vain hpv-virusmuutoksia, joita on jossakin vaiheessa elämää varmasti lähes kaikilla naisilla. Olen testauttanut kaikki sukupuolitaudit, ja tällä hetkellä suurin pelkoni ja ahdistukseni liittyy siihen, että en suin surminkaan halua saada näkyvää kondyloomaa seurakseni. Ajatus syylistä, niiden penslaamisesta ja hitaasta paranemisesta on todella vastenmielinen. Herpeslääkitys ei sentään aiheuta kipua ja jos tauti tulee päälle, se kestää n. viikon. En tiedä, uusiiko herpes minulla joskus, sitä kun on mahdoton ennustaa. Jos se uusii, siihen saa kuitenkin lääkkeet ja estohoitoakin voi harkita. Itse syön luontaistuoitteita ja vitamiineja hyvän vastuskyvyn ja limakalvojen kunnon vuoksi, enempää en itse taudin eteen voi tehdä. Mutta kumpi on pahempi, kody vai herpes? Siihen on kai vaikea sanoa mitään. Sinä olet elänyt kondylooman kanssa (syyliä?hoitoa?) ja minä herpeksen kanssa. Molemmilla asia on ehkä arkipäivästynyt, enkä esim. itse enää alkujärkytyksen vuoksi ajattele, että joudun luopumaan sukupuolielämästä tämän vuoksi. Mutta tulevilta kumppaneilta tiukkaan kyllä kondyloomasta tarkkaan, koska nitä syyliä en itselleni halua. Ja olen esim. onnellinen, ettei minulla ole huuliherpestä - senkin voi tartuttaa partnerille ja suojautumen on hankalampaa kuin sukupuoliherpekessä (kondomi). Ja se näkyy muille aktiivivaiheessa. Eli eiköhän näissä taudeissa ole ennen kaikkea kyse siitä, että jos niitä saa, niiden kanssa oppii elämään. Herpeksessä on vielä se, että sitä ei testata vakiituneesti terveydenhuollossa (kondyloomahan tulee helpommin esiin gynekäyntien yhteydessä) ja se saa levitä aika vapaasti. Lääkärini mukaan 80% viruksen kantajista ei tiedä tartunnastaan.

väärin
Väärin väärin..niin minäkin luulin pitkään mutta...Itselläni todettiin melkein viisi vuotta sitten kondylooma, näkyvät syylämäiset rakenteet limakalvoilla ja papa II. Hoidatin ne pois, tilanne normalisoitui, papa normaali vuosien ajan. Nyt sitten reilu neljä vuotta myöhemmin normaali gynekäynnillä otetussa papassa löytyi taas luokka II ja lähete kolposkopiaan. Siellä todettiin lievä solumuutos, syövän esiaste. Nyt seurannassa tilanne. Syylämäiset rakenteet eivät ole siis tae mistään. Lisäksi ihminen voi infektoitua samaan aikaan monella eri papilloomaviruksella, joista toinen esim. syylämalli ja toinen litteä. Että näin.

ani
hei kaikki, kannattaa kaivaa faktat ennen kuin alkaa kertoilemaan ""kaverin kaverin kokemuksista"". Virustyyppejä on yli sata, vain alle 10 aiheuttaa ulkoisesti havaittavia oireita ja lähes 80% aikuisväestöstä on viruksen kantajia. Itämisaika voi olla jopa yli 10 vuotta ja osalle ei ikinä puhkea oireita. Kondylooman ongelma ei ole se, että on ""seksitauti"" (muka) vaan se, että osa virustyypeistä aiheuttaa kohdunkaulan syöpää. Ja kyllä naiset, siihen voi kuolla, myös Suomessa jos jättää säännölliset tarkastukset väliin. Miehillä ei edes diagnosoida/hoideta muut kuin näkyvät oireet. Eli yli 90 virustyyppiä on vapaasti miesten levitettävissä ilman että kukaan peräänkuuluttaa heitä sitä ilmoittamaan. Eiväthän he edes voi!

Tiutau
Kerroin ennenkuin seksi tuli suhteessa kuvioihin mukaan.
Mullakin oli papat olleet puhtaita jo jonkin aikaa, mutta mielestäni on reilumpaa kertoa heti alkuunsa, kuin sitten vasta viiden vuoden päästä tai sitten jos/kun virus aktivoituu uudelleen.
Mies sai itse valita, ottaako riskin saada virus itsekin, vai ei. Kortsua ei kondyloomani takia ole käytetty kertaakaan, ehkäisytarkoituksessa kylläkin vähän aikaa.

Nyt oli taas papassa kondyloomaepäily, luokka 2. Puolen vuoden päästä kontrolliin. Neljä vuotta oli papat lk1 ja nyt sitten virus on mahdollisesti taas aktivoitunut. Se, että papa on ollut vuosia puhdas, ei takaa sitä, etteikö virus voisi paukata päälle uudelleen. Kannattaa kertoa, vaikka juuri sillä hetkellä kaikki oliskin ok.

Rehellisyys maan perii, eikös se sanonta niin kuulu :)

Tiutau
Eihän sekään tietty aivan mahdotonta ole, onhan tolla mun aviomiehellänikin menneisyys. Joskaan ei kamalan villi sellainen...

Jotenkin kyllä vaan tuntuu siltä, että vanha vaiva on aktivoitunut, oli hirveää stressiä ennen papakoetta ja yleiskunto laski huomattavasti. HPV yleensä aktivoituu juuri silloin, kun yleiskunto ei ole parhaimmillaan ja elimistön puolustus ei toimi kunnolla. Näin sanoi mulle laserhoidon tehnyt lääkäri.

Ja samapa tuo mistä on peräisin, saatu mikä saatu.

Yhteistyössä