no jaa, en tiedä kumpi on pahempi kondylooma vai herpes. Itseltäni diagnosoitiin herpes keväällä epämääräisten oireiden vuoksi (verikoe) vaikka mitään rakkulaoireita on ollut saanut. Pitkään olen ollut täysin oireeton ja eri lääkäritkin ovat olleet erimielisä siitä, ovatko oireet liityneet herpekseen vai johonkin muuthun, kuten esim hiivaan. Korostan siis, että sain hyvin lieviä ja epämääräisiä vaivoja. Mieltäni löydös toki järkytti suuresti, varsinkin kuin kumppani, jolta tartunnan epäilin saaneeni, ei tautia ole koskaan sairastanut, eikä tetissäkään mitään näkynyt. Lääkärin mukaan on mahdollista, että hän on tautia kantanut, mutta virus on hänellä niin heikko, ettei saa oireita tai se lepovaiheessa näy testeissä. Nyt sitten sain kuulla, että papa luokkani on kakkosessa ja olen seurannassa sen muutosten vuoksi. Mitään näkyviä kondyloomaoireita minulla ei ole ja virustarkastelussa selvisi, että kannan niitä virustyyppejä, joita pidetään mahdollisina syövän aiheuttajina. En tunne olevani tämän vuoksi sairas tai sukupuolitautinen samalla tavalla kuin herpeksen vuoksi. Nämä papa-muutokset kun eivät ole kondyloomaa vain hpv-virusmuutoksia, joita on jossakin vaiheessa elämää varmasti lähes kaikilla naisilla. Olen testauttanut kaikki sukupuolitaudit, ja tällä hetkellä suurin pelkoni ja ahdistukseni liittyy siihen, että en suin surminkaan halua saada näkyvää kondyloomaa seurakseni. Ajatus syylistä, niiden penslaamisesta ja hitaasta paranemisesta on todella vastenmielinen. Herpeslääkitys ei sentään aiheuta kipua ja jos tauti tulee päälle, se kestää n. viikon. En tiedä, uusiiko herpes minulla joskus, sitä kun on mahdoton ennustaa. Jos se uusii, siihen saa kuitenkin lääkkeet ja estohoitoakin voi harkita. Itse syön luontaistuoitteita ja vitamiineja hyvän vastuskyvyn ja limakalvojen kunnon vuoksi, enempää en itse taudin eteen voi tehdä. Mutta kumpi on pahempi, kody vai herpes? Siihen on kai vaikea sanoa mitään. Sinä olet elänyt kondylooman kanssa (syyliä?hoitoa?) ja minä herpeksen kanssa. Molemmilla asia on ehkä arkipäivästynyt, enkä esim. itse enää alkujärkytyksen vuoksi ajattele, että joudun luopumaan sukupuolielämästä tämän vuoksi. Mutta tulevilta kumppaneilta tiukkaan kyllä kondyloomasta tarkkaan, koska nitä syyliä en itselleni halua. Ja olen esim. onnellinen, ettei minulla ole huuliherpestä - senkin voi tartuttaa partnerille ja suojautumen on hankalampaa kuin sukupuoliherpekessä (kondomi). Ja se näkyy muille aktiivivaiheessa. Eli eiköhän näissä taudeissa ole ennen kaikkea kyse siitä, että jos niitä saa, niiden kanssa oppii elämään. Herpeksessä on vielä se, että sitä ei testata vakiituneesti terveydenhuollossa (kondyloomahan tulee helpommin esiin gynekäyntien yhteydessä) ja se saa levitä aika vapaasti. Lääkärini mukaan 80% viruksen kantajista ei tiedä tartunnastaan.