Kondylooma - ei hoitoa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bambie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bambie

Vieras
Suunnilleen kaksi kuukautta sitten ilmaantui pieni, normaalia näppyä muistuttava kammotus alapäähän, peräaukon seudulle. Kasvoi hiljalleen ja aloin tottakai epäillä kondyloomaa, nyt jo ihan kunnollisen kokoinen syylä! Muutama päivä sitten kävin lekurille näyttämässä, tämä hetken katseli ja totesi "seuraillaan". Pyysi käymään 2-3 kuukauden kuluttua uudestaan, aiemmin jos muutosta tapahtuu. Tänään huomasin toisen, ensimmäistä muistuttavan näpyn ja siitä soitin, mutta "pysytään siinä että 2-3 kuukauden kuluttua uudestaan"

Niin ristiriitaista tietoa olen saanut että nyt ihmetyttää. Milloin puhutaan kohdunkaulan syövästä tai muusta vastaavasta, milloin ettei tarvitse hoitoa ja paranee itsestään. Lekurikaan ei tosiaan muuta sanonut, kyselyistäni huolimatta.

Papa lokakuussa, näkyykö kondylooma siinnä vai voiko jäädä näkymättä?

Kiitollinen olisin mielipiteistä, omista kokemuksista ja varsinkin faktasta! Tässä on nyt kuultu yhtä sun toista liibalaabaa jo aika paljon..

Suunnilleen kaksi kuukautta sitten ilmaantui pieni, normaalia näppyä muistuttava kammotus alapäähän, peräaukon seudulle. Kasvoi hiljalleen ja aloin tottakai epäillä kondyloomaa, nyt jo ihan kunnollisen kokoinen syylä! Muutama päivä sitten kävin lekurille näyttämässä, tämä hetken katseli ja totesi "seuraillaan". Pyysi käymään 2-3 kuukauden kuluttua uudestaan, aiemmin jos muutosta tapahtuu. Tänään huomasin toisen, ensimmäistä muistuttavan näpyn ja siitä soitin, mutta "pysytään siinä että 2-3 kuukauden kuluttua uudestaan"

Niin ristiriitaista tietoa olen saanut että nyt ihmetyttää. Milloin puhutaan kohdunkaulan syövästä tai muusta vastaavasta, milloin ettei tarvitse hoitoa ja paranee itsestään. Lekurikaan ei tosiaan muuta sanonut, kyselyistäni huolimatta.

Papa lokakuussa, näkyykö kondylooma siinnä vai voiko jäädä näkymättä?

Kiitollinen olisin mielipiteistä, omista kokemuksista ja varsinkin faktasta! Tässä on nyt kuultu yhtä sun toista liibalaabaa jo aika paljon..

Kerron omakohtaisesta kokemuksesta.

Ensinnäkin kondylooma on virustauti eli siiihen ei mikään suun kautta otettava lääkitys tehoa. Viruksia tulee ja menee itsekseen, kuten tiedät. Siksi tämän asian ja hoidon kanssa ei hötkyillä, mistään kuolemantaudista ei ole kyse. Mikään hoito ei satavarmaan tehoa kun virus on elimistössä. Jos näkyvät syylät hoidetaankin pois, ne voivat ilmestyä taas hetken päästä uudelleen kun vastustuskykysi viruksia vastaan heikkenee jostain syystä. Siksi niiden "hävittäminen" on monesti turhaa työtä. Ne häviävät aikanaan itsekseen tai sitten ei.

Itse sain tartunnan n. 20 vuotta sitten eikä mitään hoitoa ole koskaan tehty. Kondylooma kyllä yksityisellä gynellä joskus tyypitettiin eli siitä otettiin näyte mitä lajia se on, kondyloomia kun on montaa tyyppiä. Jotkut niistä aiheuttavat ärhäkämmin solumuutoksia, toiset taas ei. Nuo näkyvät syylät ovat tietääkseni niitä harmittomimpia, itselläni ne olivat litteitä syyliä eli niitä ei edes silmällä erota, niiden näkemiseksi tarvittiin etikkaliuos.

Papassa ei kondylooma näy ennen kuin se aiheuttaa muutoksia soluissa ja voi olla ettei se aiheuta niitä koskaan. Ja niin kauan kuin papassa ei näy muutoksia, ei kohdukaulansyöpää ole mitään aihetta pelätä tai miettiä. Vasta kun papa on luokkaa III, saa lähetteen gyne polille, ainakin täällä. Minulla papa on vaihdellut 1-II luokan välillä, nyt se on vuosia ollut taas ykköstä.

Kai se vieläkin minulla elimistössä on vaikka oireet (kirvely ja kutina) häipyivät jo vuosia sitten.

Viimeksi muokattu:
Minullakin oli joskus parikymmentä vuotta sitten kondylooma, sain sen suojaamattomasta yhdynnästä. Se oli häpyhuulissa ja poltettiin tai mitä se nyt lienee, mutta sillä se hävisi eikä ole uusinut. Silloin puhuttu mistään viruksesta, se oli selkeästi sukupuolitauti ja hoidettiin selaisenaan.

On se edelleenkin sukupuolitauti vaikka se virustauti onkin.

Kondyloomaa aluksi "katsellaan" ihan vain siksi, että keho voi parantaa sen itsekin. joillakin nimittin käy myös niin.

kondylooma näkyy papa-kokeessa, jos papa-kokeeseen saadaan virusta sisältäviä soluja. Yleensä niissä jää hyvin "kiinni", jos on kondyloomasta kyse.

kaikenlaisen turhan panikoinnin voit jättää sikseen. jatkossa käytä aina kondomia ja sitten vaihtuvien partnereiden kanssa myös suuseksisuojaa, jos haluat sitä vastaanottaa/antaa. näin suojaat omaa ja toisen terveyttä. Ihan muidenkin sukupuolitautien vuoksi.

Itse uskon siihenkin, että kannattaa huolehtia terveistä elintavoista, sillä ne vavistavat kehon omaa imuunipuolustusta ja tätä kautta auttavat taistelussa mitä erilaisempia viruksia vastaan. Kannattaa siis perehtyä terveelliseen ruokavalioon ja hyviin elämäntapoihin muutenkin.

Kiitos paljon kaikille vastanneille, helpotti :) Olin vain aika hämilläni, kun on kuullut monenlaista eikä lääkäriltäkään minkäänmoista valistusta saannut. Katsellaan siis, kiitos vielä :)

Yhteistyössä