Kondomilla ensin vai heti yrittämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jozzy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jozzy

Vieras
Moikka.

Olen saanut kahta eri "ohjetta" siitä, kuinka tulisi toimia pillereiden lopettamisen jälkeen, jos haluaa raskaaksi..

Eli toiset sanoo, että tulisi muutama kuukausi käyttää kondomia, jotta pillereiden hormonit olis poistuneet kehosta ja toiset sitten neuvoo käymään suoraan asiaan, ilman mitään ehkäisyä.

Kuinkas teillä on toimittu ja mitä ootte ite mieltä?

Tarkoitus olis, että keväällä/kesällä 2009 alettais yrittelemään vauvaa :-). Joten siks kyselenkin jo ainivarhain, jotta onko pillereiden lopetus kohta ajankohtaista...

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen :-)!!

Mulle gyne sanoi että heti voi alkaa yrittämään koska pillereiden lopettamisen jälkeen on nainen kuulemma hedelmällisimmillään (toisin kuin monet luulevat...). Näin tehtiin ja tärppäsi heti ekassa kiekassa! Nyt jo rv 35 menossa.

Mä olin käyttänyt pillereitä 9 vuotta ennen kuin lopetin syyskuussa 2007. Pillereiden mukainen 28pv-kierto ja ilmeisesti ehkäisevä vaikutus jatkui vuoden vaihteeseen saakka. Sitten alkoi mun oma 21 pv kierto ja naamakin rupesi vähän kukkimaan. Maaliskuussa tärppäsi sitten ja joulukuussa laskettu aika.
Ei siis käytetty kortsua missään vaiheessa vaan suoraan yrittämään.

Netistä joskus luin että joillain on mennyt vuosi "toipua" pillereistä, joillain ei kuukauttakaan.

Onnea vaan molemmille onnistujalle :-)!!

Voi kun se olis omalla kohdallanikin noin helppoa :-). Sitä kun lukee paljon tuosta, ettei ole tärpännyt yli vuoteen.

Mut kiitos rohkasevista sanoista vielä kerran. Täällä siis odotellaan vielä jokunen kuukausi ennen pillereiden jättämistä pois :-). Ja sitten suoraan asiaan ;-).

Mulle sanoi kans gyne kun tuossa pari viikkoa sitten siellä vierailin, että heti vaan voi alkaa tosi hommiin kun lopettaa pillerit. Ei kehottanut pitämään taukoa. Ja oikeastaan myös vihjasi, että tärppimahdollisuus voisi ekassa luomukierrossa olla parempi. Tätä hän selitii sillä, että kun keho innostuu kun pääsee ovuloimaan. Sanoi myös, että munasoluja saatta irrota useampia ja kaksoisraskauden mahdollisuus voi olla suurempi.

Saa nähdä miten itselle käy. Lopetan hormonaalisen ehkäisyn tässä kuussa ja seuraava kierto on ensimmäinen luomu vuosiin. Saa nähdä tärppääkö vai saadaanko odotella kauemmin!

Me yritimme heti, mut kun en tiennyt kierron pituutta, niin en osannut laseka ovistakaan. Tärppi tuli sitten toisesta kierrosta.
Suosittelen yrittämään heti - jo ihan siksi, että kun päätös vauvasta on kerran tehty, niin mitä sitä enää kärvistelemään ja itseään kiusaamaan.:)

12 vuotta söin pillereitä ja lopetin toukokuussa. Kesäkuussa tulin raskaaksi ja samalla tiellä ollaan ;) Ainut mitä pillerit tekee niin sen että laskettua aikaa voi olla vaikeampi määrittää heti alussa jos kierto on epäsäännöllinen mutta kyllähän sekin selviää ekassa ultrassa. Kannattaa vain heti lähteä yrittämään niin ei tartte touhuta kumien kanssa :)

Olen käsittänyt sillä tavalla, että pillereiden jälkeen menee aikaa ennenkuin kierto tasoittuu. MUTTA jos tärppi käy heti pillereiden lopetuksen jälkeen, minkäänlaista riskiä tai vaaraa ei siitä synny.

Jouduin lopettamaan pillerit kun ne ei sopineet, silloin ei vielä ollut vauvahaaveita ja jatkoimme kumeilla siis. Luulen, että eka kierto pillerien lopettamisen jälkeen olisi voinut olla hedelmällinen, ainakin tunsin ovulaation selvästi ja kierto oli normaalin pituinen. Sen jälkeen alkoikin reistailu, menkat tuli kolmen kuukauden välein seuraavan vuoden kunnes kierto normaalistui. Tässä vaiheessa vauvahaaveet olivat alkaneet, ja jätimme kumit pois. Tärppi tuli kolmannesta kierrosta. Mulla tosin pillerien lopetus laittoi hormonit enemmänkin solmuun, rinnoista alkoi tulla maitoa ja prolaktiiniarvot huitelivat hurjissa lukemissa. Sain siihen lääkityksen eikä mulla ehtinyt tulla yksiäkään menkkoja ennen kuin olin raskaana. Noin kuukauden söin siis lääkettä. (Tuon prolaktiinihormonin liikatuotanto saattaa vaikeuttaa raskaaksi tulemista.) Olen onnellinen, että olimme kumeilla tuon vuoden ennen vauvahaaveita, koska lapsen yrittäminen ja tärppäämättömyys noiden hormonisotkujen vuoksi olisi ollut kriisin paikka ihan varmasti.

Ei pidetty mitään taukoa ja heti tärppäsi. Valitettavasti raskaus päättyi keskenmenoon aika alussa.

Oon lukenu muistakin samanlaisista "kohtaloista", enkä voi olla ajattelematta että pillerit olisivat vaikuttaneet km:ään. Mutta lääkärit kyllä sanoivat ettei sillä ole vaikutusta ja onhan tässäkin ketjussa vastauksia jotka kumoavat tuon. Mene ja tiedä sitten.. Joka tapauksessa nyt on menossa rv 26+5 myöhemmästä yrityksestä :)

Meille sanottiin kanssa, että pillereiden pois jättämisen jälkeen on hedelmällisin hetki.. Ja niin meilläkin kyllä kävi, että ensimmäisestä kierrosta pillereiden jälkeen tärppäsi. Olen aikaisemmikin lopettanut pillerit (ei vauvamielessä ;) ja silloin ei ekojen menkkojen jälkeen niitä kuulunut kolmeen kuukauteen. Eli meillä taisi tälläkin kertaa olla se ensimmäinen ovis pillerien jälkeen ainoa mahdollisuus pitkään aikaan :D

En ymmärrä sitä, miksi pitäisi käyttää kondomia? Siksikö, ettei olisi "vieraita" hormoneja kropassa? En näe siinä mitään pointtia...

Itse olen pari kertaa aiemmin lopettanut pillerit aina parin vuoden syömisen jälkeen eikä ole kumpanakaan kertana kierrot menneet lainkaan sekaisin, heti menkat tulleet säännöllisesti 28 päivän välein. Ainut miinus mikä pillereiden lopetus toi oli lievä akne n 6kk niiden lopettamisesta, onneksi meni ohi muutamassa kuukaudessa. Kun vauvaa rupesimme yrittämään niin tärppäsi heti pillereiden jälkeen. Mulla tosin on (ainakin gynen mukaan) voimakas oma kierto koska täysimetyksistä huolimatta menkat ovat aina alkaneet alle 3kk kuluttua synnytyksistä ja jatkuneet heti säännöllisinä 28 päivän välein. Olen muutenkin imettänyt lapsia pitkään ja tulin raskaaksi esikoisen imetyksen aikana heti kun vaan ehkäisystä luovuttiin (kumeista tässä tapauksessa).

Alkuperäinen kirjoittaja Jozzy:
Moikka.

Eli toiset sanoo, että tulisi muutama kuukausi käyttää kondomia, jotta pillereiden hormonit olis poistuneet kehosta ja toiset sitten neuvoo käymään suoraan asiaan, ilman mitään ehkäisyä.

On ihan urbaanilegendaa, että täytyisi pitää taukoa pillereiden ja raskaaksi yrittämisen välillä. Pillereiden hormonit pissit kehostasi muutamassa päivässä. Päinvastoin, nainen on (useimmiten) hedelmällisimmillään heti pillereiden poisjättämisen jälkeen - mitä kauemmin odotelee, sitä vaikeampi sitten on raskautua.

Halusin tasoittaa kierttoni vuosien jälkeen, joten jätin pillerit pois vaikkemme lasta vielä "halunneetkaan". Käytimme väliajan kondomia ja kuukautiseni säännöllistyivätkin ihan pian. Sitten vain jätimme kondomin pois ja onneksi raskauduimme heti.

Mutta tosiaan HETI pilleredien lopettamisen jälkeen voi hyvin tulla raskaaksi: monikin on tullut.

Yhteistyössä