Kommentoisko joku jouluaaton ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oman perheen kanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oman perheen kanssa

Vieras
Ajatus on ett jokaiselle jotain mieluista.
Aamupala:
riisipuuro+manteli, soppa, kahvi, mehu, maito

Ateria:
kinkku
porkkana-bataattilaatikko
maksalaatikko
perunasose
pienet lihapullat
vihersalaattia
perunasalaattia
sienisalaattia
graavattua lohta
kylmäsavuporoa
juustoja
viinirypäleitä
joululimppua, leipää
mehua, maitoa
vaniljarahkaa/luumurahkaa

muuten tarjolla:
glögiä, manteleita rusinoita, hedelmiä, joulusuklaata, pipareita, torttua, joulupullaa, kahvia, mehua

[QUOTE="öööö";22712168]Eiks noi oo ihan perus jouluruokaa... mitähän tuosta pitäs nyt kommentoida??[/QUOTE]

En mä tiedä onko perusjouluruokaa, meillä ei ole suurtakaan osaa noista tarjolla.

[QUOTE="vieras";22712254]Ja sekö tekee niistä ei-perusjouluruokia, että teillä ei niitä tarjota :) Jos nyt vähääkään katselee, mitä jouluksi esim. mainoksissa kaupataan ruokaa, suurin osa noista löytyy niistä, ja siitä taas vois ehkä päätellä, että ne ON aika perusjouluruokia.[/QUOTE]

Riippuu vähän missä päin suomea ollaan - olen kotoisin Karjalasta, joten meillä on lapsuudestani saakka syöty karjalaisia perinnejouluruokia ( toki aika paljon ennen sitäkin..) .
Esim. poro, lohi, lihapullat tai perunasalaatti eivät ole koskaan kuuluneet joulupöytään meillä tai suvussamme.

Niin joo ajattelin, että jos joku kommentoisi mitä puuttuu, tai ehdottais jotain...
[QUOTE="öööö";22712168]Eiks noi oo ihan perus jouluruokaa... mitähän tuosta pitäs nyt kommentoida??[/QUOTE]

Riippuu vähän missä päin suomea ollaan - olen kotoisin Karjalasta, joten meillä on lapsuudestani saakka syöty karjalaisia perinnejouluruokia ( toki aika paljon ennen sitäkin..) .
Esim. poro, lohi, lihapullat tai perunasalaatti eivät ole koskaan kuuluneet joulupöytään meillä tai suvussamme.

joo-o eikä ne kuulu varmaan vinkuintialaistenkaan joulupöytään, vaikka ne valtaosan kansasta täällä Suomessa kuuluuki.

[QUOTE="hmmm";22712419]Perunasalaatti ja lihapullat ihmetyttää. Missä rosolli[/QUOTE]

Mua nyt ei ihan ihmetytä perunasalaatti, mut onko se jonkun ehdoton suosikki kun sitä on? Ja rosolli lienee inhokkia kun se puuttuu? Lihapullat kuuluu minusta kyllä, yleinen pito/juhlapöytien ruoka.

Siis meillä kuuluu joulupöytään ehdottomasti karjalanpaistia,piirakoita munavoin kera,juustoja(home jne),sienisipulihässäkkää ja lanttulaatikkoa.
Siis laitoin vain osan jouluruoistamme joita ei listassasi ollut.
Jokainen omalla tyylillään ja varmasti joulutarjoilusi menee teillä kaupaksi :D.

Rosollista ei pidä kukaan, sienisipulihässäkkä, karjalanpaisti, piirakat ja munavoi on meillä sellaista "pitoruokaa"/parempaa päivällisruokaa, ei niinkään joulujuttu. Pikkunakit vois vielä tulla lapsille tai sitten teen itse lihapullat. Kiitos kommenteista. Tulisiko mieleen jotain hyvää kalaruokaa/tarjottavaa, mitä vois vielä olla? Tai muuta oleellista?

Maksalaatikon vaihtaisin esim lanttulaatikkoon. Muuten ok.

Ei todellakaan tarvi mitään karjalanpaistia olla! Kinkku kun löytyy niin avot! :)
Itse en ole koskaan mieltänyt karjalanpiiraakoita ja munavoita jouluateriaan!?!

[QUOTE="vieras";22712264]Karjalanpaisti kuuluu jouluruokiin myös.[/QUOTE]

Toisilla kuuluu, toisilla ei. Esim. meidän joulupöydässä ei karjalanpaistia ole. Me kun syödään sitä enemmänkin arkiruokana. Ymmärrän toki niitä joilla se joulupöytään kuuluu. Toisten mielestä maksalaatikko ei kuulu jouluun, mutta meillä se on ihan ehdoton joulupöydässä.

Rosollin puuttuminen tuosta ap:n listasta ihmetyttää minuakin.

Aamupala:
riisipuuro+manteli, soppa, kahvi, mehu, maito

Ateria:
kinkku NAM, ONKO SILLE KASTIKETTA?
porkkana-bataattilaatikko
maksalaatikko YÖK, MISSÄ LANTTULAATIKKO?
perunasose SIIS PERUNAMUUSIA JOULUAATTONA? EN YMMÄRRÄ.
pienet lihapullat OK, VAIKKA MEILLÄ EI JOULUPÖYTÄÄN KUULUKAAN.
vihersalaattia
perunasalaattia KUULUU UUTEENVUOTEEN
sienisalaattia
graavattua lohta NAM. LISÄKSI KAIPAISIN SILLIÄ JA ROSOLLIA!
kylmäsavuporoa NAM. TÄTÄ VOISI OSTAA ITSELLEKIN UUTUUTENA!
juustoja
viinirypäleitä
joululimppua, leipää
mehua, maitoa VIINIÄ KAIPAISIN ETENKIN JUUSTOJEN KERA
vaniljarahkaa/luumurahkaa

muuten tarjolla:
glögiä, manteleita rusinoita, hedelmiä, joulusuklaata, pipareita, torttua, joulupullaa, kahvia, mehua

Rosollista ei pidä kukaan, sienisipulihässäkkä, karjalanpaisti, piirakat ja munavoi on meillä sellaista "pitoruokaa"/parempaa päivällisruokaa, ei niinkään joulujuttu. Pikkunakit vois vielä tulla lapsille tai sitten teen itse lihapullat. Kiitos kommenteista. Tulisiko mieleen jotain hyvää kalaruokaa/tarjottavaa, mitä vois vielä olla? Tai muuta oleellista?

Smetanasilli, sinappisilli, mäti + smetana, savusiika. Noita ainakin meidän joulupöydässä, nautitaan rosollin kera. :p

Mun mielestä nuo juustot ja rypäleet kannattaa siirtää erikseen tarjottaviksi juustopöytään, pari-kolme tuntia aterian jälkeen (huoneenlämpöisinä tottakai). Mun mielestä eivät pääse oikeuksiinsa joulupöydässä, mutta kukin toki tavallaan.

Itse en ymmärrä, miten ihmiset jaksaa syödä noin monta lajia ja vieläkin enemmän (kommenteista päätellen). Me tehdään mieluummin vain n. 5-7 ruokalajia, ja sit tosiaan erikseen se juustopöytä myöhemmin. En voi kuvitellakaan, että jaksaisin kinkun ja salaattien lisäksi vielä jotain karjalanpiirakoita. :o Varsinaista makeaa jälkiruokaa ei ole kun jouluna tota makiaa saa ihan koska haluaa. :D

Kuullostaa hyvältä ja kun oman pöydän ruokailiajt tiedät niin miks ei olis hyvä.
Lihapullat on kuuluneet savolaiseen jouluruokapöytään siitä voi lukea Bertta Räsäsen kirjasta joka kertoo savolaisesta ruokaperinteestä.
Niin miksi sitten joku syö maksalaatikkoa ja puuttuu se lanttu jokainen syö mistä tykkää tai miksi tehdä rosollia jos se menee roskiin.
Kannattaa varmaan pysyä omissa mieltymyksissä ja ruokailijoiden. Sillä mikä tyhmempää kun ostaa ruokaa roskikselle kun naapurillakin on periaatteella.
=) meillä kaikissa juhlissa ite tehdyt karjalanpiirakat on ehdoton.

Yhteistyössä