Komennatteko toisten lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Stressaa.

Pian tulossa ystäviä yökylään. Heillä 3-vuotias lapsi, joka saa syödä ympäri taloa, juoksennella samalla, popsia vähän väliään välipaloja, riekkua myös ravintoloissa ympäriinsä ja niin edelleen. Saa retuuttaa lemmikkejä. Saa repiä lelut toisten kädestä. Lista loputon.

Meillä kommennetaan kaikesta tuosta. Nyt on ollut oman lapsen kanssa vähän syömisongelmia, kieltäytyisi mielellään lähes aina ruuasta. Millaiseksi meno muuttuukaan sitten, kun näkee tämän ystävien lapsen riehumisen ruoka-aikaan?!

Komennatteko te toisten lapsia ja oletteko saaneet siitä vihoja niskaanne? Minusta tuntuu, että minun on pakko puuttua siihen sählinkiin, kun lapsen omat vanhemmat eivät sitä tee. Tuntuu, että on omalle lapselleni epäoikeudenmukaista, jos meillä muut saa riehua, mutta hän ei.

Minusta voi ihan hyvin sanoa lapsen alkaessa riehumaan että täällä meillä on tämmöiset säännöt... ja kertoa esim että sitten jos energiaa on liikaa pitää mennä pihalle juoksemaan hetkeksi tms.

Kun meillä on kaverin muksu yökylässä niin ihan samat säännöt kuin meidänkin lapsilla. Ruokapöydässä istutaan nätisti, jos ei niin pois jne.. Lelut korjataan leikkien jälkeen, kädet pestään jne jne...

Tietty komennan jos on tarvatta ja aihetta. En kyllä tiedä haluisinko edes ottaa tuollaista kakaraa meille yökylään tai jos on pakko, niin ruotuun kyllä pistän.

Komennan, tosin en yleensä kovin vähäisistä jutuista. Jos tiedän jollain lapsella olevan ei-meille-sopivia tapoja, kerron alkuun, että meillä ei sitten kiipeillä sohvalla, koska... ja lemmikkejä saa silittää, muttei häiritä, jollei ne halua, koska... Yleensä ei tarvitse kieltää niin paljoa, kun etukäteen ohjaa.

Olen komentanut ja tulen komentamaan jos sattuu semmonen tulemaan eteen että pitää komentaa, tulkoot vaikka vihat niskaan mutta en tykkää siitä että riehutaan eväät käsissä pitkin huushollia tai muuta vastaavaa, meidän talossa meidän säännöt

En ole viitsinyt, ja eipä tutut äidit varmaan edes kuvittele että osaan omaakaan kasvattaa kun ikää minulla on 22. Välillä kyllä tekisi mieli kummityttöä komentaa; kun tekee pahojaan aikuiset vaan nauraa. Kummityttö ja meidän poika ovat molemmat alle 2v, tyttö muutaman kk nuorempi. Ihan käsittämätöntä että tyttö saa repiä meidän poikaa tukasta ja vanhempansa vain nauravat. Tyttö myös vetää välipalat meidän pojan lautaselta ja edelleen nauretaan. Tuossa nyt pari esimerkkiä, omalle sanoisin taatusti että ei saa, mutta mikäpä nuori äiti on muiden lapsia komentamaan.

Komennan aika hellästi taaperoikäisiä jos toistuvasti vievät vauvani kädestä leluja ( tahalteen ). Myös komennan ja käsken pyytämään anteeksi jos joku taapero lyö vauvaani. Toistaiseksi ei anteeksia ole kuultu...
Tuntuu että aina sama / samat taaperot ovat niitä väkivaltaisia. 90% taaperoista taas ei tunnu koskaan lyövän. Mutta yksiä tiettyjä saa aina "pelätä".
Vauvani kun ei osaa puolustautua itse , eikä tajua miksi taapero lyö kirjalla, soittimella, lelurekalla tms. silmään tai päähän toistuvasti.

Kyllä komennan, jos esim. 4v tökkii kuukauden ikäistä vauvaa silmiin ja suuhun tai repii hiuksista tai nipistelee. Kiellän myös kissojen kiusaamisen. Yritän myös selittää 8-vuotiaalle kummipojalleni miksei kaikkia keksejä/karkkeja/munkkeja voi yksinään syödä vaan pitää säästää esim siskoillekin jotain.

Hyvä. Sitten minäkin rohkaisen mieleni ja komennan :) En vaan haluaisi suututtaa lapsen vanhempia, mutta ei tämäkään kivaa ole, kun aina saa stressata heidän vierailuaan.

Kyllä. Saatanpa jopa karjaista. Jos jonkun pikku kullanmuru saa siitä traumoja, niin sitten saakoon. Tulen vastaisuudessakin karjaisemaan, jos joku heittelee nyrkinkokoisia kivenmurikoita vaarallisesti tai uhkailee heittävänsä niillä muita.

Älä turhaan stressaa. Mutta jos et uskalla komentaa, miksi kutsut kylään? Silloin vaihtoehtona on parempi että menette sinne tai tapaatte vain jossain puistossa ilman yökyläilyjä.

Rohkeasti vain komentamaan. Sinun talo, sinun säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Siilimus:
Kyllä kannattaa komentaa, itse ainakin pistäisin tuon lapsen ruotuun omassa kodissani varsinkin syödessä ja jos lapsellasi jo on ongelmia syömisen kanssa.

Joo, tämä on se mitä eniten stressaan.
Minusta se vaan on niin, että lapsen elämä on jatkossakin helpompaa, jos hyvät tavat opetetaan pienestä pitäen (unohtuuhan ne varmaan ajoittain uhmien ja murrosikien iskiessä, mutta silti). Ruoka on asia, jota meillä täytyy kunnioittaa. Oma lapseni on tähän asti ollut ruokaillessa nätisti, mutta nyt on vähän ongelmia (ehkä pientä mustasukkaisuutta johtuen perheenlisäyksestä) enkä halua niiden pahenevan.

Ja meillä on tosiaan pieni vauvakin, pelottaa hänenkin puolestaan. Kuulemma ystävien lapsi odottaa kovasti, että pääsisi hoitamaan... Phuh.

kyllä mie komennan jos/kun tarve vaatii...ja ei ainakaan kukaan vanhempi ole tullut sanomaan asiasta mitään.
itse olen sanonut jos omat lapset kyläilee kavereillaan tai sukulaisissa että heitä pitää kieltää jos tyhmäilevät tai tekevät jotain mitä ei saisi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä turhaan stressaa. Mutta jos et uskalla komentaa, miksi kutsut kylään? Silloin vaihtoehtona on parempi että menette sinne tai tapaatte vain jossain puistossa ilman yökyläilyjä.

Välimatkaa niin paljon, että yökylä välttämätön. Ja en minä heitä kutsunutkaan, kutsuivat itsensä ;)

Mutta näinhän se on, minun talo ja minun säännöt.

kyllä mie komennan jos/kun tarve vaatii...ja ei ainakaan kukaan vanhempi ole tullut sanomaan asiasta mitään.
itse olen sanonut jos omat lapset kyläilee kavereillaan tai sukulaisissa että heitä pitää kieltää jos tyhmäilevät tai tekevät jotain mitä ei saisi...

Olen aivan samaa mieltä, että minunkin lapsiani täytyy komentaa, jos törttöilevät kyläillessään enkä ole näkemässä.

Varmasti suurin osa ajatteleekin noin, mutta ajattelevatko sellaiset, jotka eivät itsekään komenna lapsiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Sari:
En ole viitsinyt, ja eipä tutut äidit varmaan edes kuvittele että osaan omaakaan kasvattaa kun ikää minulla on 22. Välillä kyllä tekisi mieli kummityttöä komentaa; kun tekee pahojaan aikuiset vaan nauraa. Kummityttö ja meidän poika ovat molemmat alle 2v, tyttö muutaman kk nuorempi. Ihan käsittämätöntä että tyttö saa repiä meidän poikaa tukasta ja vanhempansa vain nauravat. Tyttö myös vetää välipalat meidän pojan lautaselta ja edelleen nauretaan. Tuossa nyt pari esimerkkiä, omalle sanoisin taatusti että ei saa, mutta mikäpä nuori äiti on muiden lapsia komentamaan.

Höh. Minä olen samanikäinen ja kyllä minä huomautan, jos katson aiheelliseksi. Ei siitä tarvitse kuitenkaan mitään numeroa tehdä. Ei ole tullut mieleenkään että nuoren ikäni vuoksi minun pitäisi käyttäytyä tietyllä tavalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Välimatkaa niin paljon, että yökylä välttämätön. Ja en minä heitä kutsunutkaan, kutsuivat itsensä ;)

Mutta näinhän se on, minun talo ja minun säännöt.

No suu rohkeasti auki ja sanot ettei käy jos et halua että he tulevat. :) Ette te (luultavasti) mikään majatalo ole.
Tai jos et halua loukata, laitat vaikka päivää ennen viestin että olette sairaana ja joudut perumaan heidän tulemisen.

Mutta, niinkun itsekkin jo sanoit, rohkeasti komennat. Ja ajattele siltä kantilta, jos vanhemmat loukkaantuvat, eipähän tarvitse stressata tulevista vierailuista. ;)