Kolposkopian löydökset - apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelko

Vieras
Heippa,

Minulla oli papa luokkaa 2 (löytyi hpv-virus) ja sain lähetteen kolposkopiaan. kolposkopiassa lääkäri/gyne löysi etikkaliuoksen avulla kohdunsuulta kaksi "näppylää", jotka olivat molemmat läpimitaltaan noin 2mm. Hän otti molemmista näypistä koepalat. En muista tarkkaan mitä lääkäri sanoi näppylöistä, sillä olin niin shokissa. Jotain termiä hän kuitenkin käytti. Ja nyt liuta kysymyksiä..

1. Mitähän nuo näpyt mahtoivat olla? Kondyloomaa?

2. Lääkäri käski jatkaa elämää poikaystävän kanssa normaalisti. Hän snaoi, että poikaystävää ei tarvitse hoidattaa. Mitä mieltä itse olette? Haluaisimme molemmat olla terveitä. Poikaystäväni on käynyt kaikissa sukupuolitesteissä n. vuosi sitten, eikä häneltä ole löytynyt mitään tauteja silloin. Kondyloomahan voi olla myös piilevä, joten olisiko tarpeen hoidattaa tai ainakin tutkia?

3. Olen aivan paniikissa, ja itken joka ilta. Poikaystäväni on ihana ja tekee mitä vain, mikä helpottaisi oloani. Tuloksia joudutaan odotella KUUKAUSI! Miten kestän? Vinkkejä?

Hei, rauhoitu vähän.

Minulta on löydetty jotain valkoista kohdunsuulta parikymmentä vuotta sitten. Siinä oli jotain hoidettavaa. Hoito ja seuranta on toiminut, eikä enää tarvitse käydä sairaalan polilla.

Hp-virus saadaan papa-kokeiden ansiosta hyvin kiinni. Käypä hoito -suositusten mukaan toimien pahenevat tilat saadaan hoidettua ja elämä jatkuu. Lastensaantiinkaan tilanne ei vaikuta.

Ja todella. Tässä vaiheessa sinulta on otettu koepala. Se voi olla ihan mitä vain, sellaistakin joka ei vaadi hoitoa.

Poikaystävän kanssa kannattaa elää ihan normaalisti. Jos ette ole käyttäneet kondomia, niin ei sitä tarvitse nytkään. Miehiltä ei yleensä papaa vastaavaa testiä edes oteta. Penissyöpä on harvinaisempi kuin kohdunkaulansyopä. Papa-kokeen päätarkoitus on löytää kohdunkaulansyövän ESIASTEITA. Sinuakin on seurattu noilla papa-kokeilla, koska elimistö yleensä korjaa tilanteen parissa vuodessa ilman mitään toimenpiteitä.

Kondyloman hoitaminen sinänsä on pitkän ajan vaativaa. Isot muutokset voidaan poistaa laserilla, mutta muuten pitää auttaa elimistön omaa kykyä torjua virus. Jossain vaiheessa elimistö pääsee voitolle.

Erilaisia hoitoja kokeneena, olen tyytyväinen kondylooman nykyisiin hoitosuosituksiin. Niissä entistä enemmän korostetaan seurantaa ja vältetään turhia hoitotoimenpiteitä. Esimerkiksi sinun elimistöstäsi on löydetty pari pikkuruista valkoista täplää. Saattoi olla, että kaikki paha oli niissä ja enempää hoidettavaa ei elimistössäsi ole.

Yhteistyössä