Kolmipyöräiset vs. kääntyvät nelipyöräiset lastenvaunut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sylvi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sylvi"

Vieras
Eli kummat on paremmat? Tarkoituksena oli ostaa kolmipyöräiset yhdistelmät, esim. Teutonian Spirit S3:t, mutta eräässä vaunukaupassa myyjätäti tyrmäsi moiset heti alkuunsa. Ovat kuulemma niin kiikkerät että ei tarvitse kuin yksi kivi osua tielle niin keikkaavat... sen takia ratasvalmistajat eivät enää tee ko. mallia, olivatkin vain joku muoti-ilmiö. Lisäksi talvella on helpompi työntää lumessa nelirattaisia, koska niistä jää vain kaksi uraa. No, kuitenkin suositteli Emmaljungan Nitroja vai mitkä ne oli, joista jää NELJÄ uraa koska eturenkaat ovat sisempänä :O
Nyt olen miettinyt sellaisia vaunuja, joissa kääntyvät ja isot etupyörät, esim. Ora Jet. Mutta onko se neljäs pyörä ihan turha vai ovatko jämäkämmät kuin kolmipyöräiset?
Kertokaapas nyt kokemuksia ja mielipiteitä tästä pyöräasiasta! Saa myös ehdottaa vaunuja, mutta mitkään jättikokoiset ja kömpelöt hyökkäysvaunut eivät tule kyseeseen. Samainen myyjä kehui Emmaljungan isokokoisia vaunuja keveiksi ja ketteriksi, en voi kyllä sanoa olevani samaa mieltä :P aika painajaismaista olisi niiden kanssa olla kaupungilla.
 
Mulla on kokemusta vain nelipyöräisistä kääntyvistä, ja vain hyviä kokemuksia.. Mun mielestä kolmipyöräisissäkin painopiste on kuitenkin melko alhaalla, ettei ne nyt niin tuhannen kiikkerät ole että pikkukivestä kaatuisivat. Ja kuka tollo minkään ison kiven yli niillä edes yrittää! Mutta ne kolmipyöräiset, mitä olen nähnyt, ovat melko pitkiä(vaunuosa pyörien välissä, eikä päällä ja pyörät suuret), joten sen puolesta nelipyöräiset ainakin näyttäisivät vähemmän tilaa vieviltä ja ketterämmiltä.
 
Kannattaa hommata sellaiset kolmpipyöräiset, joissa erupyörän saa lukittua ja jossa takapyörissä riittävän leveä akseliväli. Ei ne silloin helposti keikahda.
 
meillä on ollut kolmipyörät ja emmaljungan city cerox 360 (samat ku nitrot) ja pidin enemmän cc 360:sista. meidän vaunuissa sai ainakin käännettyä niin että isot pyörät meni ensin. hangessa varsinkin kätevää mutta täällä kaupungissa missä me asutaan niin ei oo ollut tarvetta. maastossakin (pururadalla, talvellakin) mennyt helposti.
 
Meillä oli komlimpyöräie easywalker yhdistelmät ja ne oli kyllä iha loistavat. Toimi hyvin mökillä maastossa ja myös lumessa. Kaupassa käyntikin meni ihan näppärästi kun ovat suht pienet vaunut ja ketterät. Monesti sai ihmisiltä kehujakin. Nelipyöräisiä en niiden jälkeen huolisi lainkaan, olen niitäkin kokeillut mutta en tykkää yhtään. Ovat niin hankalat ja kömpelöt.
 
Meillä oli sellaset britaxin kolmipyöräset kärryt ja ne oli niin hirveet että parin kk käytön jälkeen
heitettiin niillä ohilentävää lintua ja haettiin ihan oikeat, kunnolliset kärryt.
 
Meillä on juuri nuo Teutonian Spirit S3:t. Yhden kerran sai taapero ne kumoon kun kaupassa päästin hetkeksi irti ja lapsi alkoi todella kurkottamaan jotain haluamaansa kohti. Tuolloin istuinosa oli käännetty nii että lapsi istui kasvot menosuuntaan päin. Vauva-aikana ovat olleet loistavat. Tällä hetkellä ovat käytössä jo toista kertaa vauvalla. Huonoja puolia ovat liian matala turvakaari rattaissa, kasattuna vievät aika paljon tilaa etupyörän vuoksi. Lisäksi talvella kääntyvä etupyörä ei ole mitenkään mukava hangessa kuljettaessa. Plussia ovat ketteryys, suojaava kuomu ja se kääntyvä etupyörä kesäkeleillä/sisätiloissa. Jos talvisin liikut paljon ulkona vaunuillen, niin suosittelen perusnelipyöräisiä.
 
Olen kokeillut kaverin Gessleinin 3-pyöräisiä, olivat kyllä kiikkerät. Suojatien reunasta mennessä sai nyrkit valkoisina puristaa etteivät kaatuneet. 4-pyöräiset perinteiset (ei kääntyviä pyöriä) ovat mun mielestä parhaat, voi tönäistä vaunut kulkemaan ja lampsia itse perässä - noita kääntyväpyöräisiä pitää ohjata koko ajan.
 
En oo onnistunut saamaan 3-pyöräisiä kumoon. Tykkäsin niistä kovasti, ne oli hirmuisen kevyet ja ketterät. Kahdet kolmipyöräiset kärryt meillä on ollut, ja ostan varmaan kolmannetkin tälle kolmannelle skidille jossain vaiheessa.

Yhtä näppärät on varmaan sellaiset 4-pyöräiset, joissa on kääntyvät etupyörät. Saahan ne etupyörät lukittua esim. epätasaisessa maastossa kulkiessa.
 
Meillä on Emmaljungan Edget ja ne on kyllä siis todella kätevät, kestävät ja hyvät ja kevyet työntää. Mutta ei ne kyllä mitenkään näppärät/ketterät ole, eikä niitä voi todellakaan varmasti verrata kolmipyöräisiin tai sellaisiin vaunuihin missä on kääntyvät etupyörät(meillä ei kyllä siis ole muita ollut ku noi emmaljungat, mutta niin uskoisin). Hyvät vaunut tänne maalle, mutta kaupunki käyttöön iiiihan liian kömpelot ja isot. Noi paikat missä Emmaljungaa myydään tuppaa olemaan sellaisia, että ne myyjät sitten mainostaa vain ja ainoastaan noita Emmaljungia ihan kaikille vaikka ei sellaisia olisi edes mennyt hakemaan.

Toki mä en kyllä tiiä millaset ovat sitten käytössä ne emmaljungat missä on ne kääntyvät etupyörät, mutta kuulostais siltä, että teille sopis joku ihan muu merkki.

Onnea vaunuviidakkoon :) Nykyään on niin monta mallia ja merkkiä, että yhdessäkin liikkeessä saa jo päänsä sekaisin :)
 
Tavallisina rattaina on kokemusta brion kombeista, ponyista ja mountain buggyista. Ehdottomasti buggyt kolmipyöräisinä ovat omaa luokkaansa. Vaikka kääntyvällä etupyörällä kaipaavat "jatkuvaa ohjaamista" en ole kokenut sitä ongelmana vaikka mukana on ollut koira & isosisarus käsipuolessa. En siis koe tarvetta lykkiä rattaita pitämättä niistä kiinni, kaikkineen se ohjaaminen noissa kevyissä ja sujuvasti liikkuvissa rattaissa on ihan eri asia kuin noissa nelipyöräisissä mitä joutuu oikeasti kääntämään ja työntämään. Saahan sen etupyörän lukittua, mutten ole sitä koskaan tehnyt.

Kaatumaan en ole noita saanut vaikka läpi talven on kuljettu ja menty metsäpolkuja yms. Kaikki 3-pyöräiset ei siis ole kiikkeriä ja epävakaita, ap:n mallista en tiedä.
 
Olen kokeillut kaverin Gessleinin 3-pyöräisiä, olivat kyllä kiikkerät. Suojatien reunasta mennessä sai nyrkit valkoisina puristaa etteivät kaatuneet. 4-pyöräiset perinteiset (ei kääntyviä pyöriä) ovat mun mielestä parhaat, voi tönäistä vaunut kulkemaan ja lampsia itse perässä - noita kääntyväpyöräisiä pitää ohjata koko ajan.

Mä oon kokenut tosi raskaaksi ohjata ja työntää toisella kädellä meidän Teutonia Funeja. ;)

En ikinä hankkisi vaunuja, joissa ei kääntyviä pyöriä.
 
Kiitos vastauksista! Pää on kyllä mennyt ihan sekaisin vaunuviidakossa, kun joka tuutista tulee infoa ja mielipidettä ristiin rastiin. Tuo mahdollinen kiikkeryys kyllä hirvittää, mutta toisaalta, eivät kai ne 3pyörät olisi niin suosittuja jos olisivat vaaralliset...
 
[QUOTE="sylvi";26461670]Kiitos vastauksista! Pää on kyllä mennyt ihan sekaisin vaunuviidakossa, kun joka tuutista tulee infoa ja mielipidettä ristiin rastiin. Tuo mahdollinen kiikkeryys kyllä hirvittää, mutta toisaalta, eivät kai ne 3pyörät olisi niin suosittuja jos olisivat vaaralliset...[/QUOTE]

Varmasti noissakin on rataskohtaisia eroja. Kannattaa varmaan liikkeessä käydä testailemassa ja sitten kysellä kokemuksia niistä rattaissa mitkä tuntuu noin parhailta ja heidän tarpeisiin sopivimmilta.
 
Mulle ei alettu edes myymään aikoinaan kolmirattaisia kun oli tarkoitus koiran kanssa ulkoilla, myyjän mielestä ne oli käyttötarkoitukseen ihan liian kiikkerät. Jos liikut lähinnä vain kaupungilla, niin sitten menee varmaan ihan mitkä vaunut vain.
 
[QUOTE="vieras";26461701]Mulle ei alettu edes myymään aikoinaan kolmirattaisia kun oli tarkoitus koiran kanssa ulkoilla, myyjän mielestä ne oli käyttötarkoitukseen ihan liian kiikkerät. Jos liikut lähinnä vain kaupungilla, niin sitten menee varmaan ihan mitkä vaunut vain.[/QUOTE]

Mä taas en koiran kanssa ottaisi nelipyöräisiä rattaita kääntymättömillä etupyörillä. Kääntyväpyöräiset menisi toki, mutta siis huomattavasti helpompi kun rattaita saa kevyesti työnnettyä ja käännettyä yhdellä kädellä kiinnipitäen. Kolmipyöräiset ovat olleet aivan loistavat koiran kanssa (tietty taas, varmasti merkeissä on eroja).
 

Yhteistyössä