kolmen (tai useamman) lapsen äidit

Kuinka paljon rankemmaksi muuttuu arki jos lapsia on kolme? Jos ajattelisi, että ikäeroa olisi noin 2 vuotta kaikkien välillä. *haaveilee kolmannesta, mutta koittaa myös ajatella järjen kanssa* :D
 
Mä en oo pitäny elämää oikeestaan mitenkään rankkana, vaik meillä lapsia 4. Lapset 9v, 7v, 2v7kk ja 1v7kk. Oma aika on minimissään, iltaisin muutaman tunnin ehtii tehdä omia juttujaan. Ja miehen kans kahdenkesken ei tartte kuvitella mihkään menevänsä koskaan, kun ei saada noita hoitoon, mut ei sitä oikeestaan kaivatakkaan. Osataan tehdä lastenkin kans kaikkee kivaa koko perheen voimin, ja meiän arkeen kuuluu se hellyys ja parisuhteen hoito (keskustelu, yhdessä puuhailu jne), ja seksiäkin ehditään harrastaan, joten ei semmosta "laatuaika" tarvitakaan. Toki vauhtia riittää, ja tekemistä löytyy, mut elämä menee omalla painollaan, eikä se ole raskasta, kun osaa nauttia ja olla onnellinen pienistä jutuista.
 
vieras
kyllähän jokainen lapsonen tuo työtä lisää,mut eipä se kauheita tee,samalla ne ruuat ym tekasee kahelle ku kolmelle:) jos mieli tekee lasta lisää niin tao sillon ku rauta on kuuma! kyl sitä jaksaa hoitaa ne mitkä haluaa ja rakastaa!
 
Mä olen vasta maaliskuussa kolmen äiti, mutta mä olen päättänyt ettei meidän elämä ihan hirmuisesti muutu. Tiedä sitten onko tämä varsinaisesti asia jonka voi päättää, mutta niin mä nyt kuitenkin olen tehnyt :D
 
minna
Ei meilläkään mun mielestä mitenkään kauheasti rankemmaks muuttunut. Ehkä sitä on itellä jo vähän rennompi asenne äitiyteen, eikä sitä hössötä niin kauheasti joka asian kanssa, kun ehkä ensimmäisen kanssa. Meillä ainakin on mennyt hyvin, ja siis meillä on kolme lasta, vanhin 4-vuotias.
 
MintunKukka
Minulle se kolma-neljäs on ollut kaikkein rankin. Mut viides on menny jo siinä sivussa ja kohta tulee kuude. Ja ku isommat on jo vähän isompia ja oma-aloitteisuutta löytyy niin ei tässä mitään ongelmaa ole :)
 
*
Meillä kolme, ekan ja tokan ikäero 2v5kk, tokan ja kolmannen ikäero 1v10kk. Vika raskaus oli rasittava, kaikenlaista kremppaa. Lastenhoito sinänsä helpompaa kolmosen syntymän jälkeen kun kahdella vanhemmalla jo seuraa toisistaan, meillä esikolle piti pitää pienenä varsinaista ohjelmatoimistoa vauvanhoidon lomassa. Muksut tosi hyviä kavereita, kaikki kolme leikkii hyvin yhteen. Eli yhteenvetona, ei meillä kolmen hoito yhtään sen rankempaa kuin kahdenkaan. :) Oliko apua?! ;)
 
Täällä pyörii 6 lasta.
Sanotaan että se 3:sta lapsesta neljään ei tuntunut meillä missään kun tuli ensin yksi, sitten kaksoset.

Toisinaan tuntuu, esim läksyjä kun "kolmosilta" tarkastaa niin se on työläämpää kuin tarkastaisi yheltä.
Ja harrastuksista hakemisia ja viemisiä.
Kun se on paljon muutakin kuin se vauva-aika ja siitä selviäminen.

Mutta meillä on hyvät järjestelmät ja lukujärjestykset kaikkeen niin hommat hoituu!!
:wave:
 
gwrh
2v ikäerolla hankalinta (muttein mahdotonta) oli sit alkavat eskarimatkat ilman autoa, jonne 1v ja 3v oli kuskattava edestakasi. 5v onneks sai sit olla siel eskassa päivän et iltapäivällä vaan oli sit reissu kotiinpäin.
ennen eskaria ja koulua (siis säännöllistä viemistä ja tuomista) päivät meni omalla painollaa ja tosi kivasti. nyt rytmi päivässä kulkee 2luokkalaisen koulun, eskarilaisen ja kerholaisen menojen/tulemisien mukaan.
 
tinni
mun mielestä toinen lapsi ei muuttanut elämää niin paljon kuin kolmosen syntymä. kakkonen ja kolmonen syntyivät kesänkorvalla jolloin ei paljon pukemista tms. elo-syys ja lokakuu meni nopeeta eskari rytmi sanoitti päiviä... mutta kun talvi tuli ja ton sakin kanssa lähtee liikkeelle niin kyllä aikaa paloi ja palaa edelleen jos olet yksin heitä pukemassa.

meillä kolmikko siis 6v 1kk, 2v 8kk ja 7kk

nyt eletään hankalaa aikaa kun kaksi pienimpää nukkuisi pakkasilla mielummin sisällä ja samaan aikaan pitäisi hakee esikoinen eskarista... tää on taas väli vaihe mutta tuntuu sillä hetkellä hankalalle.

lapsian on paljon hankalampi saada hoitoon mihinkään. vaan yleensä joku tulee meille kattomaan poikien perään.
 
No ei ole sen rankemmaksi muuttunut. Kahdella nuoremmalla ikäeroa 1v3kk. Johan tässä neljättä odotellaan....

Niiden kolmen muksun lisäksi kun hommaa kanin, koiran, 4 kissaa, kanalan, pari omaa ja muutaman vuokralaishevosen, niin sitten on joskus rankkojakin päiviä. Ylivoimaiseksi ei silti käy =)
 
kolme lasta
Meillä kolme lasta, nyt 6v, 3v8kk ja 1v9kk. Tavallaan rankempaa ei ole ollut, kotityöt, ruuanlaitto, pyykinpesu yms menee samalla tapaa kun kahden kanssa. Mutta tällä hetkellä rankinta on se että lapset nahistelee, tappelee, riitelee, kiusaa toisiaan ihan koko ajan. Se marina, narina, riitojen selvittely on rankkaa, mun pää ei meinaa sitä kestää. Välillä ajattelen että jos tuota kolmatta ei olis niin olisin töissä, olisko silloin helpompaa? Tai sit meillä olis nyt vauva kun kolme lasta kuitenkin oli haaveissa.

Mutta lapset on erilaisia ei kaikki sisarukset riitele keskenään. Meillä noi kaks vanhinta poikaa ja pienin tyttö. Kyllähän niillä on toisistaan seuraakin ja nyt todennäköisesti lapset tehty. Odotan sitä aikaa että päästtään kaikki yhdessä teatteriin, konsertteihin, lastentapahtumiin, puuhamaihin ym, lomareissuille. Kun mun mielestä on aina ollut hankala reissata ja mennä mihinkään kun on yks vauva tai pieni. Kun sen pienimmän ehdoilla kuitenkin on mentävä. kun on melko pienet ikäerot, n. 2v niin ne on kaikki lapsia samaanaikaan ja kohta alkaa uudenlaiset jutut. Vaika kyllä mä joskus ajattelin että olis ihana olla kotona kun isoimmat menee kouluun, meillä toi kolmas vähän puoli-vahinko luomuvauva.

Nyt mentiin jo vähän kysymyksen ulkopuolelle. Ei se arki sen rankempaa kuitenkaan ole kolmen kuin kahdenkaan kanssa. Olen kotona siihen asti kun pienin täyttää 3. Sitä en tiedä kuinka rankkaa olis jos noita kaikkia pitäis aamulla hoitoon kuskata?
 
Ei ongelmia, edes autoa ei tarvinnut vaihtaa farmariin. Kaikki mahtuu tavallisen auton takapenkille asianmukaisissa turvaisuimissa.

Meillä tämä kolmas on kaikista helpoin. Ehkä johtuu siitäkin että vanhempana on jo itsekin kasvanut ja osaa ottaa toisia asioita rennommin kuin ensimmäisen ja toisen kohdalla.

Kolmas on jopa niiin helppo että meille tulee neljäs huhtikuussa.. niin ja ikää näillä lapsosilla on 5v, 4v ja 1v4kk.
 

Yhteistyössä