V
vierailija
Vieras
Otsikko on ehkä hieman provosoiva. Ensisijaisesti kyseessä oli +50 , intohimoinen ja arjen ikeestä vapautunut nainen. Mutta myös kolmen jo täysi-ikäisen lapsen äiti. Nimet olen muuttanut. Olin tuolloin 21 ja olimme kahden kaverini kanssa menossa kesätöihin Tukholmaan. Hotellisiivousta. Elettiin 1990 luvun puoliväliä. Markus oli vetänyt pohjia jo ennen laivaan astumista ja uhosi saavansa naista laivalla. Niin aina. Hän huuteli jotain hävyttömyyksiä jo terminaalissa kolmen naisen seurueelle. Yksi naisista vastasi hänelle jauhot suuhun: "Voi poikaparka, minä voisin olla vaikka äitisi ja pillun päälle sinä tuskin pääset, jos olet koskaan päässytkään" Hörähdimme nauruun, paitsi Markus. Myöhemmin kun menin laivan kannelle tupakalle (oli silloin vielä tuo paha tapa) niin siellä oli myös tämä sanavalmis rouva. Kutsun hän tässä Mariksi. Pahoittelin hänelle Markuksen käytöstä. Hän naurahti; " Mikä siinä on, että nuoret pojat huutelee rivoja aikuisille naisille? Onko tarkoitus loukata? Näyttää kavereille jotain? Jos oikeasti aikuisen naisen pillu kiinnostaa, niin tyyli on kyllä ihan väärä..." Hämmennyin hänen suorapuheisuudestaan. Selitin, että Markus oli humalassa ja aina silloin uhohaa. Mari katsoi minua ja sanoi: "et sinäkään taida ihan selvin päin olla enää." Siitä lähti meidän pitkä ja nopeasti syvälliseksi muuttunut keskustelu joka kesti kyllä usemman tupakan ja yhden tuopin verran. Kerroin, että olin menossa kesätöihin hotelliin. Mari varoitteli äidillisesti, että siinä hommassa voi törmätä monenlaisiin vaikeisiin asiakastilanteisiin. Hän kertoi omasta elämästään. Kolmesta aikuisesta lapsestaan, miehestään, nuoruudestaan, ammatistaan jne. Meillä molemmilla oli sama tilanne, että oma seurueemme oli niin humalassa ettei heidän seura enää oikein kiinnostanut. Me olimme vain vähän huppelissa ja juttu kulki ikäerosta huolimatta tai juuri siksi. Olimme tavallaan vaarattomia toisillemme tai niin ainakin minä luulin. Jossain vaiheessa Mari ihmetteli kykyäni jutella niin kypsän aikuisesti vaikka olin hänen silmissään todella nuori. "En mä nyt enää ihan nuori ole" Mari nauroi taas lempeästi. "Kyllä sä mulle olet" Tuli hetken ihan luonteva hiljaisuus ja sitten Mari täräytti: "No luuletko saavasi kesän aikan ruotsalaista naista?" En osannut muuta kuin hymähtää. Sitten jatkoimme taas juttelua ihan arkisista asioista. Jossain vaiheessa siiryimme johonkin pianobaarin nurkkapöytään kun kannella alkoi viiletä ja ilta tummua. Omat seuruumme olivat laivan discossa, jossa oli maailmanlopun meininki. Kaipasimme tilaa jossa voi keskustella. Tässä vaiheessa tilanne oli jo niin eroottisesti virittynyt, että ymmärsin hidastaa juomista, jotta en pilaisi mahdollisuuksiani. Mari halusi antaa minulle ohjeen: "Jos päädyt parisuhteeseen, niin pidä huolta arjen tasa-arvosta. Minä olen koko avioliiton ajan pitänyt huolta lapsista, siivouksesta, pyykinpesusta ja lähes kaikesta kotiimme liittyvästä. Mies ei ole tehnyt juuri mitään muuta kuin tuonnut rahaa kotiin. Olen hiljaisesti hyväksynyt tämän. Nyt lapset on maailmalla, mieheni on myynnyt firmansa ja on kotona, minä vielä työelämässä. Vähäistä on hänen osallistumisensa kotitöihin yhä. Hän on sitä mieltä, että kiristän häntä seksillä. Piparia hänen mukaansa tulee jos hän siivoaa, mutta muuten ei. Eihän siinä vallankäytöstä ole kyse vaan siitä, ettei hän ole millään lailla haluttava tai seksikäs, silloin kun on epätasa-arvoinen minua kohtaan. Ei minun tee mieli pyykkivuoren keskellä. Meillä on viimeksi kotona naitu kaksi vuotta sitten." Olin taas hämmentynyt. "Sovittiin, että meillä on avoin suhde, kumpikin saa toteuttaa seksuaalisuuttaan missä haluaa, tottumuksesta toisiimme ja taloudellisista syistä emme eroa. Olemme myös toistemme vanhuuden turva." Minä hoidan yhä huushollin, mutta nain siellä missä tunnen olevani vapaa. Vaikka laivalla. Kiinnostaisiko sinua aikuisen naisen syli?"