Kolmen lapsen äiti töihin, onko mahdollista, kaipaan kokemuksia tästä!

• Viestiketjun aloittaja kokemuksia!
  • Ensimmäinen viesti
kokemuksia!
Mitenkä hoitoon kuskaamiset onnistuu? Olisiko paras ottaa kotiin hoitaja?
Todellakin lähden töihin ennenkuin psyyke menee. Ainakin joksikin aikaa. Nuorimmainen vain on nyt vuoden ikäinen, ei ole enää tissillä onneksi.

Onko mahdoton yhtälö käydä töissä ja hoitaa kolmen lapsen hoidot?

höhöö
Miksi olisi? Mahdotonta on vain se, minkä itse teet itsellesi mahdottomaksi. Ennen vanhaankin maalaistalossa ei ne naiset lastensa lukumääriä verranneet tehtävään työmäärään tms. Se tehdään, mikä täytyy.

Hmm
Sehän nyt on vähän kiinni siitä, onko hoitopaikka hankalan matkan takana. Meillä kuskattiin neljää lasta hoitoon ja onnistuttiin, vaikka minä en edes omista ajokorttia :)

pikkuakka
Onnistuu oikealla asenteella:) Kokemusta on! Lapset olleet päiväkodissa, joskus palkattu kotiin hoitaja yksityisellä kodinhoitotuella. Jos äiti tyytyväinen perhekin voi hyvin:)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuakka:
Onnistuu oikealla asenteella:) Kokemusta on! Lapset olleet päiväkodissa, joskus palkattu kotiin hoitaja yksityisellä kodinhoitotuella. Jos äiti tyytyväinen perhekin voi hyvin:)
Huolettaa vain se aikainen herätys kolmen kanssa yms. Yhden kanssa se meni leikiten mutta kun niitä on kolme huutamassa.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huolettaa vain se aikainen herätys kolmen kanssa yms. Yhden kanssa se meni leikiten mutta kun niitä on kolme huutamassa.
Aikaista rytmi jo valmiiksi. Se on vaikeaa, jos siitä tekee vaikeaa. Meillä lapsilla vaatteet valmiina aamua varten, itsepukeville laitan ne "radaksi", eli pukevat järjestyksessä, vaatteet ripoteltu järjestyksessä valmiiksi.

Jos syövät aamupalan kotona, voi aamiaisastiatkin kattaa valmiiksi, kahvinkeittimen ladata jne. Sellaista pientä, mikä helpottaa. Ei ole autoa ja 2 lasta, tarhaan matkaa 15 km ja aina selvitty sinne, myös bussilakon aikana -20C pakkasessa.

Ei ole mahdotonta. Hoitajan hankkimisessa kotiin on kyllä se etu, että taudit ei tartu niin helposti, nimittäin alle 3v. ryhmät on aika räkälöitä. Ei tarvi olla niin paljon töistä pois ja lapset ehkä paranee nopeemmin tavallisista flunssista, kun saa elää omaan tahtiin kotona.

Riippuu tietysti minkä ikäisiä muut on, et kaipaisivatko kovasti seuraa. Mä olisin ottanut hoitajan kotiin silloin kun toi ruljanssi alkoi, mutta en tuntenut ketään ehdokasta, enkä täysin vierasta halunnut. Nuorin oli silloin 1v 2kk. En ehkä lähtisi kuljetusrumbaan, jos työpäivät ovat normaalimittaisia. Itse olen tehnyt minimituntimäärällä töitä (erityisopettaja) että lasten hoitopäivät ovat olleet n. 8-9/14-15.

hienoa
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Aikaista rytmi jo valmiiksi. Se on vaikeaa, jos siitä tekee vaikeaa. Meillä lapsilla vaatteet valmiina aamua varten, itsepukeville laitan ne "radaksi", eli pukevat järjestyksessä, vaatteet ripoteltu järjestyksessä valmiiksi.

Jos syövät aamupalan kotona, voi aamiaisastiatkin kattaa valmiiksi, kahvinkeittimen ladata jne. Sellaista pientä, mikä helpottaa. Ei ole autoa ja 2 lasta, tarhaan matkaa 15 km ja aina selvitty sinne, myös bussilakon aikana -20C pakkasessa.

helmiina
ymmärrän täysin, mitä ajat takaa. me kun aikoinaan kuskattiin kahta pientä hoitoon, niin olihan sa raskasta. etenkin ne aamuherätykset. jos on varaa, niin ennemmin ottaisin hoitajan kotiin. :)

sama hoitopaikka
Musta kaiken a ja o on se, että lapset ovat hoidossa samassa talossa. Noiden meidän kahdenkin kanssa nuo aamut ovat välillä semmoista eläintarhaa, että jos vielä eri paikkoihin pitäisi viedä, niin huhhuh. Mutta onneks on saatu samasta pksta paikat. Kauhulla olen miettinyt, miten olis muuten selvitty.

Ja jos ei samasta päiväkodista kaikille järjesty paikka, niin sitten kotiin hoitaja.

Minkä ikäinen muuten vanhin on? Kannattaa kuitenkin miettiä vähän eteenpäinkin näiden järjestelyjen kanssa, esim. miten eskarit ja koulut sijoittuvat, eli miten aamut jatkossa sujuisivat. Ikävintä lapsille olisi kuitnekin se, että hoitopaikkoja jatkuvasti vaihdettaisiin perheen tilateiden mukaan.

vieras
Hain ja sain perustelujen avulla kaikki lapset samaan hoitopaikkaan. Alussa oli 1v, 2 v ja 5 v hoitoon vietävänä.
Hengissä siitä selvittiin. Enää ovat nuo nuoremmat päivähoidon piirissä.

Mutta älä suostu mihinkään vedätyksiin, esim. kolmeen eri hoitopaikkaan, tai mahdottomiin kuljetusmatkoihin muutoin.

kotiin hoitaja
ottaisin kunnalta hoitajan kotiin. senhän saa jo kolmella alle kouluikäiselle. olisi luksusta lähteä yksin töihin ihan kuten sinkut. No ruokaa pitäisi viikonlppuna tehdä enemmän ja ehkä siivousta jonkin verran enemmän kotona, mutta vastapainona turvallinen hoito lapsille omassa kodisa, ja itse saisi päivän rentoutua töissä. Aivan luksusta. Aivan varmasti jaksaisi hieman enemmän tehdä kotona, kun lapset saisivat päivän olla stressittömässä ympäristössä ja joku toinen passaisi ja kuuntelisi kitinät j a hoitaisi virikkeet. ja itse tosiaan lähtisi töihin kuin sinkku, vaikka on kolme lasta puskenut maailmaan...

kotiin hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja kotiin hoitaja:
ottaisin kunnalta hoitajan kotiin. senhän saa jo kolmella alle kouluikäiselle. olisi luksusta lähteä yksin töihin ihan kuten sinkut. No ruokaa pitäisi viikonlppuna tehdä enemmän ja ehkä siivousta jonkin verran enemmän kotona, mutta vastapainona turvallinen hoito lapsille omassa kodisa, ja itse saisi päivän rentoutua töissä. Aivan luksusta. Aivan varmasti jaksaisi hieman enemmän tehdä kotona, kun lapset saisivat päivän olla stressittömässä ympäristössä ja joku toinen passaisi ja kuuntelisi kitinät j a hoitaisi virikkeet. ja itse tosiaan lähtisi töihin kuin sinkku, vaikka on kolme lasta puskenut maailmaan...
Minulla kokemusta yhden lapsen hoitoon viemisestä, joka sujui ihan siinä samalla kun itsekin lähtee, ei mitään ylimääräistä vaivaa.

Mutta jo kahden kanssa lähteminen on joskus sirkusta. Joten aivan varmasti kolmele ottaisin hoitajan kotiin.

Meilläkin on sama syksyllä edessä. Lapset viedään kahteen (tai tavallaan kolmeen) eri paikkaan, koska esikoisen eskari on koululla. Kaksi seuraavaa saivat paikat samasta päiväkodista, mutta hekin ovat eri rakennuksissa. Helpointa kai olisi jos hoitoryhmillä olisi sama eteinen, niin pystyisi valvomaan lasten riisumista aamulla samanaikaisesti.

Toivotaan että lähtee sujumaan, minä hiukan ajattelin että mies voisi viedä pienemmät päiväkotiin ja minä esikoisen eskariin. Tai sitten toisinpäin. Ja se, kumpi tulee ensin kotiin, hakee kaikki lapset.

hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja höhöö:
Miksi olisi? Mahdotonta on vain se, minkä itse teet itsellesi mahdottomaksi. Ennen vanhaankin maalaistalossa ei ne naiset lastensa lukumääriä verranneet tehtävään työmäärään tms. Se tehdään, mikä täytyy.
jaa. ja montakohan lasta hakattiin vanhempien väsymyksen ja turhaumien vuoksi? jopa kuoliaaksi?

moniko äiti joutuu mielisairaalaan, koska väsymyksestä ei puhuttu eikä myönnetty.

neljä lasta
Vielä ei ole kokemusta, mutta syksyllä alkaa neljän kuskaaminen ;) Kahteen eri paikkaan...uskon, että onnistuu! Hoitaja kotiin ei onnistu meillä epäsäännöllisten työaikojen vuoksi, eli pitää välillä saada päivällä nukkua yövuoron jälkeen kotona, siksi tällainen ratkaisu!

kotiin hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
:eek: mitäs mahdotonta tuossa nyt olisi? Yh-äitini kävi tietysti töissä ja me 3 lasta hoidossa.
Minun 4 lapsen yh-äiti kävi töissä ja lisäksi söin eineksiä ensimmäistä kertaa anoppilassa (purkkihernekeittoa).
Mutta enpä ole kaksi viettänyt aikaa äitini kanssa kuin ehkä pari kertaa lapsuudessa ja muutenkaan jutellut en koskaan. (oikeasti jutellut muusta kuin ihan käytännön asioista)
Ja kyllä on äitini ollut melkoisen väsynyt, ei voi sanoin kuvata sitä.

Helpommalla monen lapsen äiti pääsee toki töissä (ainakin silloin kun lapset pieniä ja kaikki olisivat koko päivän kotona). Mutta raskasta se vieminen on. Helpoin vaihtoehto hoitaja kotiin.

Yhteistyössä