Kolmekymppiset tokakertalaiset kesäkuussa

-O D O T T E L I J A T-

Nanna81.............................LA 10.7.2011 (kolmas)
Ada....................................L A 13.8.2011...................KOS
hapsiainen80........................LA 24.10.2011................K-SKS
Unico..................................L A 11.11.2011...........
Citrus.................................L A 4.12.2011.............


-S Y N T Y N E E T -


Y k k ö s e t

2008

Piipi79 20.2. (40+5).......................Tyttö
Soap toukokuu..............................Ty ttö
Hemuli79 21.5. (39+4)...................Poika 49cm, 3430g
Nanna81 22.9. (38+5)...................Poika 51cm, 3985g
Novelle78 19.10. (41+0)................Poika 55 cm, 3570g
Pössi joulukuu (37+6).................................. ....2580g
Sasha80 28.12. (36+1)..................Poika 45 cm, 2480g

2009
Niiskunenä-78 23.1. (37+0)...........Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. (40+4)..........................Tyttö 49cm, 3330g
Kvart Över 17.2. (41+0).................Tyttö 52cm, 3920g
Hazel 20.2.(39+2)..........................Tyt tö 49 cm, 3370 g
Epeti 27.8.................................... ..Poika ja Poika
Citrus ........................................ ....Tyttö
Piki80 26.10. (40+2)......................Tyttö 51cm, 3654g
Ada 8.12 (39+3, sektio).................. Poika 48 cm, 3475 g

2010
hapsiainen80 19.3.2010....................Tyttö 48 cm, 3580 g
Unico 24.4.2010............................... Tyttö

K a k k o s e t

2010
Nanna81 26.2. (40+5)....................Poika 51cm, 3654g
Hemuli 8.6. (40+5)..........................Tyttö 49cm, 3820g
Vetku 17.9. (41+2).........................Poika 51cm, 3600g
Epeti 29.9. (41+2)..........................Tyttö 53cm, 3860g
Kvart Över 8.10. (41+3)..................Tyttö 52cm, 3908g

2011
Piipi79 5.1. (39+3)........................Tyttö 52,5 cm, 4080 g
Hazel 13.1. (38+3)........................Tyttö 49 cm, 3100 g
Sasha80 20.2. (38+5)....................Poika 51 cm, 3770
Pössi 13.3. (36+2)........................Poika 46 cm, 2710 g
Novelle78 20.3. (40+6)..................Tyttö 48 cm, 3870 g
Niiskunenä-78 25.3. (39+2).............Poika 51,5 cm, 3350 g
Piki80 25.3. (41+1).........................Tyttö 50,5 cm, 3850g


Toukokuussa: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1963326-kolmekymppiset-tokakertalaiset-toukokuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Ada
Kiitos Unicolle uudesta pinosta.

Tapasin tänään kaksi vastasyntynyttä. Oi että, onpa ne pieniä aluksi :). Samalla tuli aika haikea olo - kohta tämä mun ihana pieni esikoiseni ei olekaan enää ainokainen, vaan joutuu isomman rooliin. Onko se kuitenkin vielä ihan liian pieni siihen?! No, ehkä sitä on aavistuksen liian myöhäistä miettiä nyt ;) pitää vaan luottaa siihen, että lapset ovat vuosituhansia selvinneet ihan hyvin siitä, että heille tulee sisaruksia. Oman itsen kannalta on kyllä ihanaa saada taas pieni vauva, on ne niin ihmeellisen hienoja :heart:. Varmaan se solahtaa tähän samaan univelkaan - esikoinen on nukkunut hurjan huonosti ainakin pari viikkoa (tänään selvisi syy - korvatulehdus), mies kuorsaa ja mun selkä puutuu ja kipeytyy muutaman tunnin unien jälkeen. Viimeyönä mä nousin joogaamaan ja venyttelemään kun selkä oli niin kipeä. Katselin päivällä yläkerran ihanaa eläkelläispariskuntaa köpöttelemässä kauppaan... aikansa kutakin elämänvaihetta ;)

Aurinkoa!
Ada 29+5 ja poika 1,5v
 
Hyvää kesäkuuta ja kesää kaikille!

Meillä on Ekillä menossa kolmas päivä ilman vaippoja. Tai siis jotain sinne päin. Tulos ei ole kovin hyvä vielä, enimmäkseen pissat on tulleet housuun, varsinkin mummoloissa, mutta ehkä ainakin kotona asia edistyy. En kyllä tiedä, mitä kakkoshädän kanssa pitäis tehdä, nekin tuli housuun tänään, eikä sitä kakkaa ole saatu kuin kaksi kertaa vahingossa pottaan ylipäänsä koskaan. Joten likaisia housuja ainakin on paljon tiedossa, mutta jatketaan nyt ainakin kotona tätä vaipatta oleilua.

Vauva on ollut viime aikoina hyväntuulinen. Mahavaivat selvästi helpottaa koko ajan. Nyt taas on paremmin mennyt, kun rotarokotteestakin on jo aikaa kaksi viikkoa.

Jaa, nyt pitääkin menna, vauva kaipailee, mutta palailen taas.
 
Ada, jaksuja korvatulehduksen kanssa!

Novelle, onnea ekille vaipattomuudesta :)

Sokereista sain vapauttavan tuomion :) kunhan sillon tällön mittailee nin ok :d oli siis ihan kunnossa ei huolestuttavaa. supisteluista toistaiseksi vaarattomia olleet, mutta ottaa rauhallisesti ja levon kannalta ja jättää työt muille :( noo pääasia et ei ollu mahassa hätää. Taitaa vaan tulla samanlainen vilpertti toinenkin, kun sydänäänet kuulu hetken ja taas karkas.

Unico ja Mötky 17+0
 
Hyvät hermot sulla Novelle ton vaipattaolon suhteen! Mulla paloi käpy heti kun pari -kolme kertaa tuli housuun pissat (yhdet sohvaan) vaikka kakkaa ei ole vaippaankaan tullut aikoihin. En vaan jaksa sitä potalla isutusta kun joskus sinne tulee joku pikku liru ja sitten taas saa hetken päästä vaihtaa vaatteet.. Mä vaan luotan siihen että ehkä tuo joskus oppii "itsekseen".. Heh, saa nähdä tuleeko tapahtumaan..

Näin muuten Stockalla tänään jotain sellaisia kestovaipan ja pikkuhousujen risteytyksiä, onko kukaan kokeillut? Mun äiti olis ostanut sellaiset H:lle, mutta ne koot oli tyyiin "12,5-13,5kg (suuntaa antava)" niin aika vaikea oli arvioida että mikä on oikea koko.. Ei sitten tullut ostettua. Imse Vimselläkin taitaa olla jotain harkkahousuja, onko niitä kukaan kokeillut?

Hieno juttu Unico ettei tarvi niitä sokruja olla koko ajan mittailemassa! Ja että supistukset on olleet vaarattomia! Ota kuitenkin nyt iisisti! Kirjoitti varmaan sairaslomaa sulle sitten lääkäri? Mulla oli toisessa raskaudessa sellaisia vatsan kiristyksiä, jotka tuli aina pyörällä ajaessa. Kunnes sitten vaihdoin anopin kanssa pyöriä niin loppuivat, oli jotenkin huono asento ilmeisesti siinä edellisessä pyörässä.

Täällä alkaa olla suht leppoisa meno. Keksittiin vaan kääntää huoneet toisinpäin niin että tytöt menivät samaan huoneeseen ja me saatiin oma makkari takas. Tuli sitten vähän isompikin remontti kun tajuttiin, siinäpä tämä viikonloppu sitten menikin :D No, nyt on hienot huoneet, uudet tapetit ja kaapitkin järjestyksessä.

E nousi tänään ekaa kertaa lattialta itse istumaan, tosi nopeasti tässä vaiheessa tulee noita uusia taitoja! Ihan huippua! Niin ja lopetin nyt sitten imetyksen kokonaan, E tulee muutaman päivän päästä 8kk. Eilen vielä imetin aamulla, tänäänkin yritin mutta se ei sitten riittänyt enää ja piti nousta antamaan pullosta päälle. Toisaalta haikea fiilis, toisaalta helpottunut. Mähän imetin vielä H:ä kun aloin odottaa E:a, eli oon nyt kolme vuotta putkeen ollut raskaana tai imettänyt. Eiköhän tämä nyt riittänyt tältä erää. Silti jotenkin vähän surettaa.
 
Ada
Jee, onnea Pikku-E:lle istumataidosta! Tulee ihan uudet näköalatkin siinä. Onnea myös äidille vapaudesta, jonka imettämättömyys ja eri hormonit nyt toivottavasti tuo! Mäkin olen tässä miettinyt, että olen ollut täytettyäni 30 koko ajan joko raskaana tai imettänyt. Yksiäkään luonnollisia menkkoja ei ole sinä aikana tullut (olen nyt 32,5v.), vain yhdet km:n ja synnytyksen jälkivuodot... tähän kun jatkan päälle vielä imetyksen (joka ainakin viimeksi esti kierron käynnistymisen 11kk), niin eiköhän se sitten ole munkin aika levätä :rolleyes:.

Novelle, ei kai teille tullut lähes kahden viikon reaktiota rotasta? Kiva kuulla, että masuvaivat muuten helpottavat! Mä olen miettinyt rokotusasiaa paljon ja päätynyt sellaiseen suunnitelmaan, että annettaisiin rota 3kk:n iässä ja pneumokokki alotettaissin vasta kun imetys on loppumaisillaan ja muuten ohjelman mukaan. Pitää vielä jutella neuvolalääkärin kanssa asiasta. Esikoiselle me ei annettu pneumoa, eikä se vielä ollut ohjelmassakaan. Meillä on nyt ollut 3 korvatulehdusta 0,5 vuoden sisään ja siis myös kolme antibioottikuuria... lääkettä on siis tullut annettua ainakin sen verran, mitä rokottamatta jättäessä jäi saamatta :(

Hienoa, että Unicon sokerit oli kunnossa!

Hyvää viikkoa, osan kanssa tavataankin ihan pian :wave:

Ada rv30+1... ohhoh, vika kymppi!
 
Kvartti, kyllä mulla ihan tunnetusti onkin pitkä pinna =) Se tuntuu pätevän lähes kaikessa, mutta sitten esim. vauvan itku tai taaperon kiukuttelu on asioita, joita en kuitenkaan oikein kestä kauaa. Oonkin miettinyt, onko tuo huono itkun sietokyky joku naísellinen sisäänrakennettu ominaisuus, jotta hoitaisi vauvaa hyvin. No, uhmaikäisen kiukuttelua vaan ei ole helppo kestää -varsinkaan väsyneenä. Vaikea välillä jaksaa nousta sen yläpuolelle ja olla rauhallisena ohjaamassa lasta pettymysten ja kiukun tunteiden yli.

Edelleen on jatkettu Ekin pottatreeniä ilman vaippaa. Pissan kanssa asia edistyykin hiljakseen. Eilen Eki muisti itse pyytää sisällä potalle, vaikka housut oli jalassa. Ennen on mennyt potalle vain housuitta. Tänään poika ilmoittu jo ulkonakin itse, että on pissahätä. Ihan pikkusen siinä ehti vaan alkkarit kastua, mutta tosi hienosti sai pidäteltyä enimmät. Kakat vaan tulee housuun edelleen...Mitä ihmettä sen kanssa tekis? Kai se vaan ajastaan uskaltaa kakatkin pottaan vääntää, kunhan se potta käy koko ajan tutummaksi. Oli meillä tänään Ähtärin eläinpuiston retkellä toki vaipat päällä. En vielä lähde painostamaan vieraissa paikoissa pottailemaan.

Ada, ei se reaktio ihan kahta viikkoa kestänyt. Ne vatsavaivat ei alkaneet heti, vasta muutaman päivän kuluttua ja kesti ehkä noin viikon. Se rotaviruksen määrähän on ulosteessakin enimmillään noin viikon kuluttua rokotteen saamisesta. Ja saattoi olla muutakin, koska vieläkin välillä tulee kunnon pahanhajuisia paukkuja vauvalta.

Meillä oli ristiäisetkin viikko sitten. Mun pitäiskin nyt keksiä joku valenimi tytöllä tänne palstallekin kai...

No nyt se vauva heräskin taas.
 
Heipsis!

hapsiainen onnea hyvistä ultrakuulumisista! =) Miten voit?

Ada, vastasyntyneet ovat kyllä ihan(an) pikkuruisia! Ajatella, että meidän esikoisetkin ovat olleet sellaisia! Ja kohta on toinen pieni sylissä, sinäkin jo toisena listalla. :heart: Sisaruspohdintaan: joku viisas on joskus sanonut, että parasta mitä lapselle voi antaa, on sisarus. Tykkään itse tästä ajatuksesta - varsinkin kun oma sisareni on minulle niin tärkeä. :heart:

Ada oletko yhtään saanut enemmän unta?

Unico hienoa, että sokereiden kanssa hyvä tilanne!

Kvartti, niin se vaan pienempikin kasvaa hurjaa vauhtia ja jo nousee istumaan! Hienoa! :) Onnea myös imetyksen lopettamisen tuomasta vapaudesta - 3 vuotta on pitkä aika raskaana/imettävänä. Mutta haikeus on ihan ymmärrettävää, kun on taas yksi vaihe takanapäin.

Novelle olet kyllä sitkeä tuon vaipattomuuden kanssa! Minä vasta pohdin pottailua, otettiin aikalisä niidenkin pastillien kanssa kun se olisi pitänyt saada 2 sekunnin istumisen jälkeen... Lueskelin mm. tätä potta-asioita pohtiessani: Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL

Oletteko muuten lueskelleet tuota mll:n vanhempainnettiä? Sieltä löytyy tosi paljon kaikkea vaikka mistä aiheesta.

Hassua, kun raskaus ei tällä hetkellä tunnu - alun vaivat ohitse ja liikkeet vielä eivät tunnu. Mutta ihanaa olla "jo" viikolla 14+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ada
Onnea Hapsiaiselle rakenneultran hyvistä kuulumisista :flower:. Toivottavasti siellä jaksaa myös äiti jo paremmin!

Citrus meillä on muuten la:t muistaakseni hassusti ristikkäin. Mun esikoinen syntyi lähes silloin, kun sulla on kuopuksen la ja sun esikoinen syntyi muistaakseni suunnilleen silloin, kun mulla on kuopuksen la :D Ja kiitos kysymästä, olen nukkunut enemmän. Uni on katkonaista, mutta olen pakottautunut päikkäreille ja/tai ainakin välillä illalla aikaisin nukkumaan. Ihanaa, että nautit raskaudestasi :heart:!

Tsemppiä kaikille kuumuuden kanssa!
 
Kyllä nykyään voidaan paljon paremmin. Ainoa että välttelen kyllä parhaani mukaan kaikkea makeaa. Ihan sama mitä makeaa syön niin suuhun tulee aivan järkyttävä maku ja siitä sitten pahoinvointi. Harmillista vaan kun kuitenkin sitä makeaa tekisin mieli. : / Ja näin jäätelöaikaan tuottaa ongelmia...

Mutta siis jos nyt syön jätskin niin mun pitää syödä sen päälle jotain suolaista niin saan neutralisoitua sen maun. :D Elämäni on nykyään yhtä syömistä tai syömisen miettimistä.
Ja vielä on ongelmana tuo juominen, kun ei tahdo mikään neste mennä alas. Jääkylmä vichyvesi on nyt sellainen jota saan edes vähän alas, mutta aivan liian vähän ainakin siihen katsoen että on helteet. Kraanavesi ei mene alas, mehut tai limsat on ehdoton ei makeuden vuoksi, maito ei jne...

Citrus Ihana tuo: "Joku viisas on joskus sanonut, että parasta mitä lapselle voi antaa, on sisarus." Minäkin olisin halunnut itselleni enemmän samanikäisen sisaruksen (minulla on isosisko- ja isovelipuoli, mutta ikäeroa n.10 vuotta, vasta nyt aikuisiällä ollaan ystävystytty kunnolla.)
Toivottavasti esikoinenkin on tuota mieltä kun pikkutyyppi tulee maailmaan. ;)

Unico Hyvä että sokerien kanssa parempi tilanne!

Mä kävin eilen heittämässä talviturkin, ai että teki hyvää! En oikein muutenkaan ole mikään auringonpalvoja enkä ihan kamalista helteistä piittaa. Ennemminkin sellainen +20 on kiva, mutta hellelukemista en nauti. Kauhulla mietin loppukesää kun tuo maha on varmasti silloin jo hiukka isompi... No pitää vaan silloinkin yrittää lillua järvessä.

Mutta nyt töiden pariin!

Mukavan aurinkoisia päiviä kaikille!

- Hapsiainen ja Lyllervo 20+ (Tekonimenä oli aluksi LyyliPellervo, sitten lyheni Lyyliksi, nyt kuitenkin "jouduttiin" Lyylinimeä vähän muokkaamaan, joten siitä tuli Lyllervo)
 
hapsiainen, kun neste ei maistu, niin mitenkäs on nestepitoiset hedelmät (esim. meloni), marjat, soseet (vauvojen hedelmä- ja marjasoseet), smoothiet, pirtelöt? Tai ne on varmaan liian makeita? Tuorekurkku? Mä join alkuraskaudessa paljon mehukeittoa ja piimää, kun ihan sellainen ohut neste ällötti, mutta tuollainen paksumpi meni hyvin. Ja tulin havainneeksi, että Marlin mehukeitot eivät ole ihan niin makeita kuin Valion, ainakaan minun mielestäni. Makeita ne tietty silti on. Ihana Lyllervo :)

Ada jännää nähdä, onko syysvauvan ja jouluvauvan kanssa erilaista. :) Toki suurempi merkitys on sillä, että on sitten kaksi lasta huolehdittavana, mutta silti mietin vuodenajan vaikutusta. Ja joulu ihan pikkukäärön kanssa, jännittävää!

Helteet ovat kyllä huimat! Lähdimme aamuyhdeksältä puistoon ja ajattelin, että ei siellä nyt vielä kovin kuuma voi olla. no oli kyllä! Ihan liian lämpimät housut oli meillä kummallakin! Haasteita tuottaa taaperon pukeminen auringolta suojaten! Ostin kyllä jo apteekista lasten aurinkorasvaa, kai se nyt on parempi käyttää sitä kuin antaa lapsen palaa, vaikka 2-v ei olekaan vielä täynnä.

Nautinnollisia kesäpäiviä!
 
Aurinkorasvasta, kyllä meillä käytetään ihan suosiolla. Oli jo alle 1weenä käytössä talvella, kun reissattiin. mmielummin rasva kun palaminen on mun mielipide mun muksulle :) jokainen saa pähkiä ite miten tekee. Meillä on sitä rasvaa missä on vain se fysikaalinen suoja, mut tiedän et tutut käyttää sellasta missä molemmat kun on suurempi suojakerros.

Meen olis tarkoitus lähteä rannalle, kun tuo tyty herää päikkäreiltä. saa nähdä mitä tykkää uida ulkona. Mua jännittää, kun mennään pyörillä et miten toi maha jaksaa sen. No sen näkee sitten hakeeko mies autolla meet pois vai saanko pyöräiltyä kotiinkin. Mennään siis porukalla, mut mulla on istuin takana ja tavarat ku miehellä ei oo tarakkaa, joten voi olla et kokeillaan toistemme pyöriäkin :D aika näyttää. No sain lupauksen et mun vauhdilla mennään.

Unico ja Mötky 17+6
 
Ei siis mene oikein mitkään hedelmät. Salaatissa melonin pala tai maks pari. Salaattiakin ihan vaan pakottamalla, mutta mandariinit ei mitenkäänpäin. Mehukeitot on kaikki mulla kastissa liian makeita, niistä tulee se paha mahku suuhun. Kurkkua pystyn syömään leivän päällä ja salaatissa, mutta en pelkiltään. Piimääkin kokeilin koska ajattelin että jos se vaikka neutralisois tuota pahaa makua, mutta ei sekään oikein auttanut, maistui vaan pahalle.

Nyt äsken ostin PepsiMax -pullon kun teki kamalasti mieli, no, niin kauan kun sitä on suussa niin se maistuu hyvälle mutta se jälkimaku. Yritän nyt kuitenkin kärsiä ja juoda tuon pikku pullollisen. Vichyäkin sain tänään juotua jo puolet pikkupullosta (se on oikeasti paljon mulle!)
Mutta jostain sitä nestettä kuitenkin tulee koska hyppään pissalla ihan normaalisti, tai ehkä jopa useamminkin. Meinasin nyt ottaa seuraavassa neuvolassa vielä puheeksi tän mun "juomaongelman", päänsärky ja öiset kramppaukset jaloissa kielis kuitenkin vähän nestehukasta.

Niin ja vähän saan neutralisoitua tuota pahaa makua pistämällä Airwaves -purkan suuhun vaikka nyt vesihörpyn päälle. Jenkkiä ei pysty syömään kun siitä tulee entistä pahempi maku. Oikeasti todella raivostuttavaa kun tää syöminen/juominen on näin rajoittunutta!

Tuo taaperon pukeminen ja auringolta suojaaminen on kyllä melko haasteellista puuhaa meilläkin. Suoraa auringossa oloa tietysti pyritään välttämään mutta ei se ole aina niin mahdollista. Tyttö on siitä "hassu" että sillä lehahtaa posket heti ihan punaisiksi kun on vähänkin kuuma, siinä tullut kyllä äitiinsä. Ilmeisesti tulee kärsimään myös punastumisesta, kuten äitinsäkin.
 
Voitaisko me jotenkin vaihtaa näitä osia aina aika ajoin niin saatais menemään kaikkea sopivassa suhteessa? Mä nimittäin söisin vaan lihaa ja lihaa ja lihaa ja oikeastaan kaikki normi ruoka on nam! Mutta sitten tuo hedelmien syönti on niin ja näin. Ja tämän kyllä huomaa siinä että mun maha on koko ajan kovalla kun syön vaan lihaa.. =/

Kyllä mäkin varmaan tuota aurinkorasvaa tulen Julialle käyttämään. Pienempi paha se on kuin palaminen.
 
Ada
Hitsi, Nanna pääsee jo kohta synnyttämään. Ihanaa, että suppareista huolimatta pääsit täysaikaisuuden yli. Nyt vaan jäskäillän sun lähtöä :).

Tänne kuuluu hyvää. Vauva on ainakin toistaiseksi raivotarjonnassa. Se onkin tuntunut ihan erilaiselta, kuin esikoinen. Potkut tekee ihan kipeää, mutta en valita. Ihanaa, että potkii. Luulen, että vauva on myös siirtymässä alaspäin pikkuhiljaa, lantiolla on aika alhaalla kaikenlaista kipua ja paineen tunnetta ja kävely on ehkä pikkusen muuttunut. Ainoa juttu, mikä vähän harmittaa on alhainen hemppa. Tänään se oli 99 ja olen syönyt tupla-annosta rautaa jo hyvän aikaa. Olen kyllä välillä tosi pöppöröinen ja uuvahtanut. Kokeilen nyt vaihtaa rautavalmistetta, jospa se siitä.

Tuntuu, että neuvolassa käydään paaaljon harvemmin tästä toisesta, kuin ekasta. Tänään olin ja seuraavan kerran kk:n päästä lääkäri ja perusneuvola vasta viikolla 38... Vähän sekin mietityttää, ettei mitään synnytysvalmennusta ole (edes Haikarassa). Tuntuu, että edellisistä valmennuksista on pitkä aika ja sitten kun ei mentykään synnyttämään, niin osaankohan mä?! Onneksi on sentään synnytyssuunnitelman teko.

Onko teillä muuten ollut kätilö paikalla koko ponnistusvaiheen?

Ihanaa odotusta kaikille,
Ada 32+5
 
Hienoa Ada että siellä ollaan oikeissa asemissa! Älä huoli tuosta valmennuksen puuttumisesta, siellä suunnittelussa käytiin ainakin mulla hyvin läpi kaikki itseä askarruttavat seikat. Musta se oli paljon parempi kun se valmennus, sai henkilökohtaisesti jutella eikä missään ryhmässä. Haikarassa siis minäkin olin. Ja vähän sama homma kun sulla kun ekallakin kerralla piti sinne mennä mutta oli koko Kättäri täynnä niin olin Naikkarilla. Eli oikeastaan ekaa kertaa sitten kuitenkin olin siellä toisen kanssa. Ihan varmasti osaat ja sit kun et osaa niin kätilö neuvoo. Ja on ollut kätilö paikalla koko ponnistusvaiheen (mulla siis sen 7min..), osan aikaa kaksikin.

Ja vielä, tosta raudasta, mulla ei auttanut ne tabletit mutta sit kun ostin sitä Kreutersaftia vai mikä sen nimi on (punainen etiketti, nestemäinen rauta, marketissa myydään) niin johan auttoi. Eikä sattunut vatsaan.

Täällä on välillä ihanaa, välillä ihan kamalaa. H taisi vihdoin tajuta pottailun syvimmän olemuksen, kolmen päivän aikana tullut vain kolmet pisut vaippaan. Itse kertonut vessahädästä ("mulla on pissa!") muutaman kerran päivässä ja muuten on mennyt kun oon kysynyt ja joka kerta on saatu tulosta aikaan. Jes! Ehkä tuo tuosta. Ja ostin kolmet harkkahousut, toistaiseksi ollaan vaan kotona pidetty, muualla vaippa. Tuntuu nuo "prinsessapöksyt" olevan iso asia tytölle itselleen :D

Kirppispöytä täynnä vauvanvaatteita, vaippoja ja muuta tavaraa oon laittanut huutikseen. En oikein tiedä, tuskinpa meille enää vauvaa tulee. Toisaalta haluaisin vielä joskus, mutta nyt on sen verran paukut lopussa että tällä hetkellä tuntuu että ei. Eipä tuota onneksi tarvitse vielä päättää, kaipa tässä muutama vuosi on vielä aikaa (täytin just 32).

Tytöt ovat nyt neljänä iltana nukahtaneet itsekseen omaan huoneeseen, jee! Jää illalla aikaa tehdä muutakin kun nukuttaa niitä kahdessa huoneessa 2h. Yöt on silti vieläkin ihan surkeita, mies on nyt pari kuukautta pitänyt vastuun yöheräämisistä mutta kyllä mäkin usein herään kun E saattaa huutaa vaikka tunnin. Ja sitten taas tunnin päästä uuden tunnin.. Huoh. Koko ajan joku "vaihe" taas, jos ei oo hampaat niin sitten motoriikan kehittyminen, jos ei sekään niin sitten nuha, mahakipu, nälkä, mikälie jodlausvaihe. Ehkä vielä joskus.. Perhetyöstä ollaan saatu unikouluapuja ja sieltä tullaan taas parin viikon päästä auttamaan. Siihen saakka nyt aikalisä, yritetään vähän nukkua välissä millä keinolla tahansa.
 
Ada, kiva juttu että vauva on asettunut pää alaspäin. :) Meillähän ei ole ollut muuta synnytysvalmennusta kuin massaluento ja kyllä se vauva sieltä maailmaa tuli, niin kyllä sinä varmasti osaat. :) Kätilö oli paikalla koko ponnistusvaiheen ajan ja itse asiassa tärkeimpään vaiheeseen niitä oli kaksikin. Ja ponnistin noin tunnin ajan. Raudasta, mulla toimi esikoisen aikaan parhaiten silleen, että otin rautatabletin yöllä, kun heräsin kuitenkin vessaan. Ei sitten tarvinnut laskeskella, onko milloin syönyt mitäkin raudan imeytymistä hidastavaa. Ja Obsidan sopi mun mahalle paremmin kuin Retafer. Nyt alkuraskaudesta oon välillä ottanut sitä nestemäistä "kasvirautaa" mutta varmasti pian pitää vaihtaa tabletteihin.

Kvartti, hienoa, siellä on edistytty pottailussa! Minäkin ajattelin toisen lapsen jälkeen laittaa vauvatavarat kiertoon. Haikea ajatus jo nyt, mutta saahan niitä sitten uusia, jos se tilanne eteen tulee. Mutta ei meillä edes mahtuisi tavaroita säilyttämään, nytkin on tosi tiukkaa!
Voi kun saisitte pian yörauhaa! Väsymys on niin vihollinen. Onneksi on nuo unikouluavut!
 
Ada hyvä että vauva on oikeinpäin!

Raudasta
Mä kävin tällä viikolla mittauttamassa hemoglobiinin neuvolassa ja olikin hemppa tipahtanut, vaikka ei vielä hälyyttävälle tasolle. Sanoi että vielä voin yrittää ruokavaliolla nostaa ja jos oikein tuntuu väsymystä niin ota rautatabletti. No parina päivänä otin ja nyt tuloksena on sitten ummetus. :O Mulle käy aina näin että heti yhdestä tabletista on sitten monta päivää maha toimimatta. Auts sanon minä!

Mutta nyt taidan siirtyä kahvitauon kautta kotiin valmistautumaan iltaan. Meillä olis vuorossa työpaikan virkistysilta ja päätettiin että pukeudutaan kaikki rock -henkisesti. Näytänkin oikein kivalle rokkarille maha pystyssä. :D

- Hapsiainen ja Lyllervo 21+jotain
 
Ada
Voi että, kuulostaa kurjalta nuo Kvartin perheen yöt! Meillä on myös ollut pari tosi huonoa yötä (ja päivää) 1,5-v rokotuksen jälkeen ja ooohh... tätäkö tämä yövalvominen olikin... päivälläkin on ihan toinen ihminen kuin levänneenä. Toivottavasti teillä helpottaa mahd. pian nuo yöt!!!

Mäkin jo nyt suunnittelen vauvatavaroiden myyntiä tämän tulokkaan jälkeen. Tuleeko meille kolmatta lasta riippuu todella paljon siitä, millainen kukkuja tämä toinen on, mutta kaksikin olisi aivan hyvä :)
 
Ada, hienoa et vauva on oikeinpäin. Millanen se synnytys suunnitelma on? Onko se se mihin kirjataan toiveita? jos on niin täällä se tehtään yksin tai siis kotona koneelle, en oo känyt vielä kurkkimassa.

raudasta, juu eroja on imeytymisissä ,ei kun testailemaan :D

Kvartti, onnea helmille pottailun ideasta :D Jaksamisia öihin!

Tänne ei sen kummempia, kotiuduttu reissusta ja meni hyvin. Tosin tyty taitaa olla oikeasti allerginen jollekkin tai ainakin hyttysille tai osalle niistä komeat moukulat oli päivän päässä ennen kun laski ja taipaat kirkuu punaisina, huoh. No onneksi eivät itseään tunnu haittaavan.

Juu Lapsia lisää, noo mietitään sitten jokusen vuoden päästä kun nää kaksi on kasvaneet isommiksi. ihan sillä kun nää munraskaudet ei oo ollu mitenkään ihanaa aikaa ja helppoa. Et en jaksa olla raskaana kahden pienen kanssa, kun ei tiiä mikä seuraavaksi prakaa seuraavassa raskaudessa. Mutta pois suljettua ei ole. Kuitenkin vois vaatteita laittaa jo myyntiin kun pienenpi on käyttänyt, koska saa niitä sitten lisää ja ei tarvi säilytellä vuosia.

Täällä ihan aivopieruja pää täynnä, eiliset ruokaostokset lihat oli yön yli kassissakun en vaan muistanut et ne oli siellä aamulla rupesin ettimään, toivottavasti eivät ole pilalla. Ja kaikkea muuta huoh...

Unico ja Mötky 19+3 Ja tyty
 
Ada
:LOL:Voi ne lihat Unico olla jo aika valmiita. Mulla hukkuu koko ajan jotain. Olen pyytänyt, että mies painaisi tietoisesti mieleen esim. missä mun hiussolki milloinkin on. Se on aina hukassa kun pitäisi lähteä ulos. Tiedän kyllä, että niitä on läjä seinän ja sängynpäädyn välissä... E:llä on sellainen harrastus.

Mä en malttaisi enää odottaa kovin kauaa! Olisi ihanaa tavata tämä pieni. Tokihan tässä on rankat vaiheet edessä syntymän jälkeen, mutta elää ne vaan täytyy. Kuulostelen vauvaa, kun se tuntuu niin erilaiselta tällä kertaa. Koskahan sen voisi odottaa kiinnittyvän? Tunteeko sen? Koska kassi piti pakata? Koska sai jäädä äitiyslomalle... siis sille, jossa vaan levättiin ja vähän siliteltiin jotain vauvanvaatteita ;)? No, ehkä tämän viikon jälkeen kun mies jää lomalle.

Synnytyssuunnitelma on just se, mitä Unico epäilit. Kättärin haikaranpesässä se itse esitäytetään ja mennään vielä paikan päälle juttelemaan.

Ada rv 32+4
 

Yhteistyössä