Kolmekymppiset tokakertalaiset heinäkuussa

-O D O T T E L I J A T-

Ada....................................L A 13.8.2011...................KOS
hapsiainen80........................LA 24.10.2011................K-SKS
Unico..................................L A 11.11.2011...........
Citrus.................................L A 4.12.2011.............
Piip.....................................

-S Y N T Y N E E T -

Y k k ö s e t

2008

Piipi79 20.2. (40+5).......................Tyttö
Soap toukokuu..............................Ty ttö
Hemuli79 21.5. (39+4)...................Poika 49cm, 3430g
Nanna81 22.9. (38+5)...................Poika 51cm, 3985g
Novelle78 19.10. (41+0)................Poika 55 cm, 3570g
Pössi joulukuu (37+6).................................. ....2580g
Sasha80 28.12. (36+1)..................Poika 45 cm, 2480g

2009
Niiskunenä-78 23.1. (37+0)...........Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. (40+4)..........................Tyttö 49cm, 3330g
Kvart Över 17.2. (41+0).................Tyttö 52cm, 3920g
Hazel 20.2.(39+2)..........................Tyt tö 49 cm, 3370 g
Epeti 27.8.................................... ..Poika ja Poika
Citrus ........................................ ....Tyttö
Piki80 26.10. (40+2)......................Tyttö 51cm, 3654g
Ada 8.12 (39+3, sektio).................. Poika 48 cm, 3475 g

2010
hapsiainen80 19.3.2010....................Tyttö 48 cm, 3580 g
Unico 24.4.2010............................... Tyttö

K a k k o s e t

2010
Nanna81 26.2. (40+5)....................Poika 51cm, 3654g
Hemuli 8.6. (40+5)..........................Tyttö 49cm, 3820g
Vetku 17.9. (41+2).........................Poika 51cm, 3600g
Epeti 29.9. (41+2)..........................Tyttö 53cm, 3860g
Kvart Över 8.10. (41+3)..................Tyttö 52cm, 3908g

2011
Piipi79 5.1. (39+3)........................Tyttö 52,5 cm, 4080 g
Hazel 13.1. (38+3)........................Tyttö 49 cm, 3100 g
Sasha80 20.2. (38+5)....................Poika 51 cm, 3770
Pössi 13.3. (36+2)........................Poika 46 cm, 2710 g
Novelle78 20.3. (40+6)..................Tyttö 48 cm, 3870 g
Niiskunenä-78 25.3. (39+2).............Poika 51,5 cm, 3350 g
Piki80 25.3. (41+1).........................Tyttö 50,5 cm, 3850g

K o l m o s e t

2011
Nanna81.............................LA 10.7.2011 (kolmas)

Kesäkuussa: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1978203-kolmekymppiset-tokakertalaiset-kesakuussa/#post23892094

Viimeksi muokattu:
Tässäpä sitten tälle kuulle :)

Mitäs meille on nyt sitten rattaat hommattu, tulevat joskus parin viikonpäästä :D Mies ei jaksanut enempää käydä kaupoilla niin ne oli sit siitä yhestä kaupasta ne kummat oli paremmat sen mielestä. Mä olisin halunnu vielä yhet nähdä, mut eiköhän noi oo ihan pätevät.

Eka telttayö tälle kesälle takana ja huh huh, ei tartte sinne leirintään hetkeen mennä. Rauhattomin ikinä missä oon ollut, mut tietääpähän nyt sitten. Toivottavasti muut on sitten rauhallisempia ja parempia. Tai pysyneet sellaisina :) meillä siis muutamia tuttuja alueita mitä ennenkin käytetty ja on myös tulossa muutamia uusia, joten uusiin peukut pystyyn. Tyty heräs hirveeseen popitukseen, toki ennen hiljaisuutta, mut silti se radio huusi todella kovaa. No mut uiminen viilensi kivasti, mut rannan pohja ei ollut tytyn mieleen, mut leikki paikka kyllä :D

Maha on ollut rauhassa, pari kertaa meinannut tulla heikotus, mut supistukset on olleet poissa kait. Paastosokerit hiukankiukuttelee ja ovat ihan pikkusen koholla. No voipi olla et näin kuumalla tekee mitä tekee ja kun syömis välit jää pitkiksi nii sit syö liikaa, noo kattellaan kattellaanm kun vaan muistais :D

Unico ja Mötky 21+2

Ada
:LOL: Unicon mies pani sitten vaunuasiat kerralla järjestykseen. Mihin (te) nyt sitten päädyitte?

Kurjaa, ettei telttailukokemus ollut ihan onnistunut. Tuliko teidän yöllä kuuma?

Me on oltu mökillä. Olipa ihanaa, että oli järvi lähellä näillä helteillä! Rannan vesi lämpeni 28 asteeseen ja siinä kelpasi pojan pulikoida. Mulla oli aika tuskasia öitä kuumuuden takia. Mies ajeli ympäriinsä suurempia asutuskeskuksia ja etsi tuuletinta tuloksetta. Onneksi nyt on viileämpää. Mahassa vauva tuntuu jo ihan suurelta. Joku kova pallero ilmestyy aina välillä hyvin ylös (mahaa)... voi, toivottavasti se ei ole pää! Jalat ja ehkä polvet tuntuu myös usein melko ylhäällä, joten olisipa se kuitenkin peppu. Ajattelin pyytää Haikaranpesän kätilöä kokeilemaan vauvan asentoa torstaina. Olisi niin ihanaa, jos saisi ruveta suunnittelemaan oikeaa synnytystä. Jostain syystä, mä todella haluaisin kokea sen.

Halauksia ja voimia vielä Vadelmaunelmalle! Luin koko teidän alkutaipaleen tarinan monikko-osiosta ja ei voi kuin toivoa, että saat kotiin pian apua jotta jaksat.

Ihanaa heinäkuun alkua kaikille!!!

Oi, jo heinäkuu!

Minäkin kävin lukemassa Vadelmaunelman kuulumisia. Toivottavasti tilanne helpottaa todella pian! Todella ikävää, että joudut kamppailemaan äärirajoilla ja totisesti toivon, että vauvat saavat pikapikaa asiantuntevaa hoitoa "vauvat nyt aina itkee" -kommenttien sijaan ja että saatte myös lisäkäsiä, ettei sinun tarvitse yksin jaksaa! En tiedä onko tämä ihan hölmön kuuloinen ehdotus, mutta esitän sen silti: Viihtyisivätkö vauvat jonkinlaisessa keinussa, esim. Keinut - Graco - Tuotetiedot - Graco Lovin Jos vaikkapa "vähemmän kipuileva" vauva viihtyisi hetken tuossa sillä välin, kun toinen kaipaa enemmän huomiota?

Ada, se kova pallero voi hyvinkin olla peppu. :) Sellaisena se esikoiselta minulla tuntui. :) Toivottavasti pääset toivomaasi alatiesynnytykseen.

Unico telttailetteko kolmistaan, nukkuuko tyttö keskessä? Jännää jonain päivänä nukkua niin - tuntuu että on jo ikuisuus siitä, kun tyttö siirtyi omaan sänkyynsä ja nyt kun vielä nukkuu omassa huoneessaan, niin osattaiskohan me nukkua teltassa? :D No, ei me tänä kesänä kyllä edes kokeilla.

Maha-asukki on mukavasti alkanut ilmotella itsestään, useina päivinä on liikkeitä tuntunut. :heart: Ja nyt olen niin malttamaton, että toivoisin liikkeitä joka päivä!

Kaunista kesää!

Viimeksi muokattu:
Ada
=)Jee, ihanaa, että Citrus on saanut terveisiä vatsasta!!! Mikäs viikko sulla nyt onkaan menoillaan?

Mulla on alkanut tulla kipeitä supistuksia. En osaa arvioida, miten kipeitä ne on, koska esikoista odottaessa mitään yhtä kipeitä ei koskaan tullut. Hyvä jos silloin tunsin harjoitussuppareitakaan. Supistukset tulee ihan alas, kohdunsuulle ja nivusiin ja kestää parista minuutista kymmeneen. Kipua kestää ihan hyvin ja niiden ohimenoon auttaa, että käy makaamaan, mutta kipu on kuitenkin sen verran kovaa, että mm. puhua ei voi. Näitä tosi kipeitä on tullut kuluneen viikon aikana alle kymmenen kpl. Sitten on "kipeähköjä" supistuksia, joiden tulon huomaa vähän etukäteen ja joihin auttaa, että pysähtyy (näitä tulee kävellessä tai touhutessa). Olen nyt ottanut ihan rauhassa eilisen illan ja tämän aamun ja supistukset on olleet poissa, mutta kun kokeilin nostella vähän mökkipyykkejä pesukoneeseen, alkoi varotteleva vihlonta heti. Yöllä kun nousin nopeasti vessaan, tuli kipeitä supistuksia, joiden takia piti kävellä kyyryssä. Harjoitussuppareitakin ehkä tulee, tai sitten vauva vaan työntää selkää tai jotain niin, että maha pingottuu. Lueskelin netistä, että myös vauvan laskeutuminen ja pään "poraaminen" lantioon voi tuntua jokseenkin tältä...kai. Esikoinen kun ei koskaan laskeutunut, ovat nämä tuntemukset ihan uusia. Mitä te neuvoisitte tekemään? Mulla olisi lääkäri maanantaina. Odotanko sinne? Mun on hyvin vaikeaa olla levossa ihan vaan varmuuden vuoksi. Meille on tulossa pe paljon vieraita, la miehellä on kokopäivän urheilutapahtuma ja su krapula, joten mulle on tiedossa paljon pojan ja kodin hoitoa. Mies ei tietenkään lähde rientoihin, jos pyydän jäämään kotiin, mutta mielelläni hänelle soisin tämän kivan viikonlopputapahtuman. Tuntuisi nuijalta pyytää miestä jäämään kotiin ja itse vaan makailla, jos supistukset on ihan asiaan ja viikoihin kuuluvia.

Ja sitten, neuvolassa käynti... mitä ihmettä?! Mulla on ollut terveydenhoitajan neuvola tässä raskaudessa
rv 8
rv 17
rv 22 ja
rv 31
seuraava neuvola-aika on vielä varaamatta, mutta se käskettiin varata rv 37+2...

neuvolalääkäri on ollut rv 26 ja toinen ensi ma rv 35.

Onko teillä yhtä harvoin?! Kun esikoista odottaessa mä kävin neuvolassa rv 30-34 kahden viikon välein ja 34-> kerran viikossa. Vaikuttaisikohan kesäloma-aika?

Ada 34+4

Ada
Moikka taas,
omaa napaa -
soitin neuvolaan ja mut pyydettiinkin heti lääkäriin. Kohdunsuu on pehmeä, ulkoapäin kiinni ja kaulaa jäljellä. Maanantaina on uusi kontrolli. Kävin myös labrassa. Kivaa, että neuvolasysteemi sittenkin toimii! Tulee luottavaisempi olo. Nyt vaan pitää jaksaa levätä ja ottaa ihan hissukseen pari viikkoa. Yli rv 34 vauvojen annetaan vaan syntyä, jos ovat syntyäkseen. Ihania uutisa oli myös, vauva on pää alaspäin lantiossa. Se näytti ultrassa niin kauniilta. Sukupuolikin kävi ilmi, vaikka olisimme halunneet pitää sen yllätyksenä, mutta ihanan onnellinen olo kuitenkin siitäkin tiedosta... ohhh, vauvoja :)

Ada

Ihanaa Ada, että siellä ollaan oikeissa asemissa! Kuulostaisi siltä, ettei noi supistukset ole tehneet mitään kohdunsuulla, vai mitä lääkäri sanoi siitä? Ja ihanan positiivinen sä taas olet :heart: Toivotaan että vielä hetken pysyy vauveli kyydissä ja pääset sinne Haikaraan kokemaan ihan tavallisen hyvän synnytyksen :)

Täällä eka kesälomapäivä, kouluhommia aamu pakerrettu kun mies on lasten kanssa ulkona. Tuntuu ihan hurjalta, että nyt ollaan elokuuhun saakka kaikki yhdessä :)

Täällä on elämä kyllä nyt totisesti helpottamaan päin! Yöt on alkaneet sujua yhdellä tai ei silläkään herätyksellä, yleensä Neiti nuorempi herää kerran ja ollaan todettu että kun annetaan maito niin se nukkuu lopun yötä rauhassa. Jos ei anneta niin uusi herätys on edessä. Ollaan siis annettu yömaitoa, ihan sama suosituksista, tuo näyttää meillä toimivan parhaiten. Katsotaan sitten jossain vaiheessa sen poisjättämistä, mutta kyllä mieluummin nukun kun tappelen :D Aamut tosin alkavat yleensä jo viiden jälkeen, viimeistään 6.30, mutta ollaan vähän vuoroteltu herääjää. Ja illat on olleet nykyään ihan uskomattoman helppoja, tuo tyttöjen samaan huoneeseen laitto oli kyllä oikeasti paras veto! Nukutuspuuhiin menee n. 10 min, jonka jälkeen neidit jäävät kyllä hereille ja H saattaa käydä pari kertaa juttelemassa E:lle tai tulla ulos, mutta siinä se. Sitten nukahtavat. Ja meille jää aikuisten aikaa iltaisin ja voi vaikka mennä itsekin ysiltä nukkumaan jos malttaa.

Päivisin on nyt vähän taas uuden rytmin hakemista E:n kanssa, tällä hetkellä tyttöjen päiväunet menevät ristiin. Mutta näinhän tämä menee, aika aikaansa kutakin, jonkin aikaa kuitenkin sain sen parin tunnin levon itsellekin päivällä, mikä oli ihanaa, mutta ei se aina voi niin mennä. Ja kohta varmaan H ei enää tarvitse päiväunia ollenkaan. Mukavaa eloa kuitenkin nyt ollut! Älkää pienten vauvojen äidit vaipuko epätoivoon, kyllä se helpottaa ajan kanssa! Noi yhteiset leikitkin on nyt kyllä niin parhaita, mm. kypäräleikki on aika huvittava. Siinä E avaa keittiöstä kaapin, jossa on muovisia kulhoja, pakasterasioita ym. Sitten H asettelee erilaisia astioita molempien päähän ja kertoo onko kyseessä hattu vai kypärä ja millä tavoin kyseistä päähinettä tulee kannatella. Tätä voi kestää puolikin tuntia.

Kvartti ja tytöt 2v5kk ja 9kk

Kvartti, ihana tuo kypäräleikki! :D Ja ihana kuulla, että yöt sujuvat!

Ada hienoa, että pääsit heti lääkäriin supistusten myötä. Neuvoivatko nyt lepäämään niin, että mies jää kotiin viikonlopuksi? Ihanaa, että ultrassa kaikki näytti hyvältä. :heart:

Adan kysymyksiin vastauksena: Kyllä meillä käsittääkseni on yhtä tiheästi neuvolakäyntejä kuin ensimmäisessäkin raskaudessa. Voi tietty osoittautua vielä vääräksikin tiedoksi tämä.
Viikkoja on nyt 18+4 ja parin viikon ajan on liikkeitä jo tuntunut. :heart: Parin viikon päästä on rakenneultra, jännää, paljastuuko sukupuoli! Ihan hassua, kun esikoisesta ei haluttu tietää ja nyt ihan malttamattomana odotetaan, että selviääkö etukäteen vai ei. :D

Ada
:heart:Oiii, ihana kypärä- ja hattuleikki! Pitää pitää se mielessä, kun arki uhmiksen ja vauvan kanssa kunnolla alkaa. Mahtavaa, että Kvartilla helpottaa. Toimisin aivan samoin E:n yömaidon kanssa ja muistaakseni meilläkin oli sama vaihe. Maito alkoi siirtyä kohti aamua ja jäi aika nopeasti kokonaan pois. Nyt meillä on joku satunnainen aamuyönvelli-vaihe. Se jäi päälle pojan vatsataudin jäljiltä, jolloin hän ei syönyt päivisin, tai ruoka ei pysynyt sisällä, ja alkoi sitten aamuyöllä huutaa puolinukuksissa puuroa. Olen ollut koko äitinäoloajan sitä mieltä, että perheenjäsenten uni on niin tärkeää, että sitä vaalitaan vaikka vähän menisi muita yleisiä ohjeita vastaan.

Lääkäri neuvoi lepäämään ja kirjoitti sairaslomaa. Hehheh. Ihmeen hanakasti napakat supistukset kyllä palaavat, heti jos esim. kantelen poikaa. Otan nyt tässä rennosti pari viikkoa jonka jälkeen supistuksistahan on vaan hyötyä. Oltiin tänään tekemässä synnytyssuunnitelmaa. Mies on alkanut jännittää. Se mietti eilen illalla, mitä voisi tehdä synnytyksen aikana mun hyväksi ja olikin keksinyt, että ottaa jonkun hyvän tietyn kamman mukaan synnytykseen ja kampaa mun hiuksia, koska se on musta ihanaa...

Citrus meillä neuvola-aikojen vähyyteen olikin syynä lomakausi.

Ada, toivottavasti saat levättyä sen verran, että supistukset pysyisivät vielä jonkin aikaa aisoissa. Miehen synnytyksessä olosta, ihanaa että miehesi pohtii asiaa! Minulle siinä on ollut tärkeintä, että toinen on läsnä. Mies sanoi jälkeenpäin, että "kun ei voinut ponnistusvaiheessa tehdä mitään" mutta en tosiaankaan siinä olisi mitään muuta kaivannutkaan kuin että istuu siinä vieressä ja taisi kyllä välissä tarjota mehua. :) Ja avautumisvaiheessa oli isoksi avuksi, kun painoi lämpögeelipusseja supistuksen aikana selkääni (ja takareisiin, joissa supistukset epiduraalin aikana tuntuivat!). Ai niin yksi merkittävä kivunlievityskeino oli sekin (tätä en osannut edes etukäteen ajatella), että supistuksen tullessa mies kertoi mukavia yhteisiä muistojamme, ja niihin muisteluihin keskittyminen auttoi siinä, ettei kipua ajatellut niin paljon. :heart: Ylipäänsä minulla on hyvät muistot ensimmäisestä synnytyksestä, toivottavasti toisellakin kerralla. :heart:

Viimeksi muokattu:
Moi! Minäkin olen täällä pitkästä aikaa. En ole ehtinyt edes lukemaan, saati kirjoittamaan moneen kuukauteen, kun esikoinen jätti päiväunet lopullisesti pois vauvan synnyttyä.

Vauva täyttää ensi viikolla jo neljää kuukautta ja kasvaa ihan silmissä. Hän painoi kaksikuisena saman verran kuin esikoinen nelikuisena ja on aivan hurmaava pikkupullukka. Meidän "keskonen". :) Näyttäisi olevan huomattavasti esikoista tasaisempi tapaus, mitä en pane lainkaan pahakseni. :p

Esikoisella kesti sitä hirveää raivoa kolme viikkoa. Sitten oli lyhyt hoivakausi ja pidempi välinpitämättömyys vauvaa kohtaan. Nyt on menossa uusi hillitympi mustasukkaisuus, joka kohdistuu sekä vauvaan että isään, joka ei kelpaa mihinkään. Tällaista tämä on, vaihtelevaa. En valita tällä erää.

Yösyötöistä. Minusta on aivan kohtuuton vaatimus, ettei puolivuotiasta muka syötettäisi yöllä. Imetin esikoisen aamuöisin vielä vähän yli yksivuotiaana ja varmaan syötän vauvankin yksivuotiaaksi, jos hän tahtoo. Hänellä ei kyllä ole kovin voimakas imuvietti ja on nukkunutkin paljon esikoista paremmin, joten saa nähdä. Pääasia minustakin on, että nukutaan

Toivottavasti Vadelmaunelman tilanne helpottaa pian! Mitään vinkkiä minulla ei valitettavasti ole. :(

Kiva saada Citrus takaisin joukkoon. Onnea raskaudesta!

Adalle tsemppiä lähestyvään synnytykseen. Toivottavasti vauva malttaa vielä hetken.

Ada
Citrus oliko teillä ne lämpögeelipussit omasta takaa mukana synnytyksessä, vai sairaalan puolesta? Haikarassa on kuulemma jotain lämmitettäviä vesipusseja, mutta suosittelivat tuomaan omat kauratyynyt tullessa. Meillä ei ole kauratyynyjä, joten kannattaakohan mun käydä hankkimassa sellaiset? Mua kaikkiin muihin kipuihin auttaa enemmän kylmä kuin lämmin, mutta ehkä se on synnytyksessä eri? Ihanaa, että sulla on hyvät synnytysmuistot! Eiköhän se mene myös toisella kertaa hyvin.

Kiva kuulla Pössin kuulumisia ja että on ollut helpompaa. Mustakin on tosi karua jättää puolivuotiaalta yömaito pois, jos hän sitä pyytää. Mutta lastenkasvatus on musta muutenkin aika karua menoa ja lapsilta vaadiltaan paljon jo vauvoina. Se on tietysti makuasia, mutta mä olen löytänyt mm. kiintymysvanhemmuudesta ja lapsentahtisuudesta itse paljon enemmän inhimillistä ja käytännöllistä järkeä.

Mulla on muuten olo aika hanurista. On niin kuuma! Nukkuminen on vaikeaa - vain vasemmalla kyljellä voi nukkua, muissa asennoissa tulee huono-olo. Myös oikealla kyljellä, outoa. On myös tosi voimaton olo ja pahoinvointi on palannut. Kipeitä suppareita on kuitenkin ollut vähemmän, mutta muita supistuksia kyllä. Mua harmittaa itseni puolesta, jos nyt jo alan odottamaan synnytystä ja kuulostelemaan sen lähestymistä kamalasti, koska todennäköisesti tässä on vielä piiiitkä ja hikinen tie edessä.

Nannalla sensijaan on la tänään :) Onnea!!!

Tuleekohan Piipmorjenstamaan meitä tänne puolelle?

Kaunista sunnuntaita, toivottavasti pystytte nauttimaan helteistä, mä en pysty...
Ada ja poika 1v.7kk ja rv 35

Kiitos Pössi! Ja kiva kun ehdit kirjoittelemaan kuulumisia! Hienoa, että pikkuinen ei ole enää niin pikkuinen. :D

Ada meillä oli ne lämpögeelipussit sairaalan puolesta ja pyydettiin niitä useampia, joten oli aina pari kpl lämpenemässä (sellaisella lämpöpöydällä) ja pari käytössä ja niitä pystyi sitten nopeasti vaihtamaan kun jäähtyivät. Minulla on aina auttanut nimenomaan lämpö kipuun ja sama juttu päti synnytyksessäkin. Joten suosittelen lämpimästi kaurapusseja. :) Ja nehän on pitkäikäisiä niin niillä voi sitten lämmitellä kipeytyneitä hartioita kotona... Yhteen aikaan kun hartiat olivat tosi kipeät, lämmitin kaurapussin ja menin nukkumaan sen kanssa. :D Juuri nyt ei kyllä ole mitään lämpötyynyä ikävä, kun helle uuvuttaa jo minuakin, joka kuitenkin olen varsinainen vilukissa enkä tavallisesti helposti lämmöstä valita. Mutta tämä on nyt liikaa! Esikoinenkin on kuumuuden kanssa tuskissaan. :( Sanoo itse "kuuma", ruokakaan ei maistu... :( Meidän piha on paahteinen ja niin myös leikkipuistot. Sisällä on sairaan kuuma myös.

Nannalla tosiaan jo LA! Jännittävää!

Joukon jatkoa tähän ketjuun odotellaan. :)

Moikka!

Piti tulla katsomaan, mitä tänne kuuluu, erityisesti miten tässä kesällä olikaan nuo lasketut ajat. Ja niinhän se vaan ehtikin jo Nannan LA tulla vastaan. Ja aika pian on jo Adankin vuoro.

Ada, voin kuvitella, miten tuskainen olo on, kun on näin kuuma ja vielä noita suppareitaja pahoinvointia olet saanut vaivoiksesi. Yritä kestää jotenkin. Mulla tuli kanssa loppuraskaudessa takasin se lievä pahoinvointi. Aika pian tuo elokuu on kuitenkin jo edessä. Hienoa, että sullakin tämä kakkonen on ymmärtänyt pitää päänsä alaspäin!

Yösyöttöjen jättäminen on varmaan ihan oikeasti katseltava vauvakohtaisesti. Ja sitä paitsi, mitä se yö edes tarkottaa? Kun välillä jotkut th:kin sanoo, että esim. klo 5 on jo aamua, niin missä se raja sitten menee? Meneehän ne vauvat eri aikaan nukkumaankin, joten toiselle se klo 5 on paljon myöhemmin kuin toiselle. Kuinka monta tuntia puolivuotiaan pitäis olla syömättä? Tuskin kuitenkaan tarkoitetaan, että vauva nukkuisi jotain 10-12 tuntia yöunia syömättä siinä välillä ollenkaan. Tai ehkä joku 6 kk vanha voi niin tehdä, mutta monet ei varmasti. Ekiä syötin minäkin "yöllä" noin vuoden ikään asti. Tein sen ihan senkin takia, että se klo 4-5 tapahtunut imetys oli ainut imetyskerta, joka enää tuossa vaiheessa ylipäänsä onnistui. Sitten kun Eki ei enää huolinut tissiä puoliunessakaan, jätettiin suosiolla.

Meillä menee mukavasti. Ainoastaan flunssakierre on ollut kiusana, mutta ei varsinaisesti muita ongelmia pikkulapsiasioihin liittyen. Mustasukkaisuutta on ja isään takertumista edelleen, mutta ei mitään hirveän pahaa kiusaamista. Eki kyllä päivittäin vähän kokeilee, mitä kaikkea siskolle voi tehdä ennen kuin se alkaa itkeä. Tökkii sormella ja nipistää lopulta poskesta, jos muu ei saa itkua tai äidin kieltoa aikaan. Kai se siis vähän hakee huomiota noinkin. Keksii kaikkea kunnes kiellän, ja siitä voi sitten vähän loukkaantua... Yöllä saadaan nukuttua mukavasti, jollei flunssat sitten vaivaa. On tämä kuumuus kyllä kanssa vähän hankala. Vauva ei oikein nuku pitkiä päiväunia ja yölläkin on aika levoton. Eki vitkuttelee yöunille menoa, vaikka olisi miten väsynyt. Vauva nukahtaa helposti tissille, mutta herää usein Ekin iltametelöintiin. Tällaista menoa meillä. Odotellaan nyt vielä viikko miehen kesäloman alkamista, vaikka äkkiä sellanen kolme viikkoa taitaa mennä. Mut sitten odotellaan taas jo syksyä ja Ekin päiväkodin alkamista. Pääsee sitten taas vähän helpommin esim. kauppa-asiat ja ruuan laiton hoitamaan pelkästään vauvan kanssa.

Ada, ne britaxin b-dualit sitten lopuksi ostettiin, kun ei niitä phil tedsejä ollut näkösällä siis niitä vibejä, meen reittien varella. Jaksamisia supistusten kanssa. Mulla on ollu neuvolaa noin 1kk välein ja ylimääräisiä muutama (jaa minäkö ongelma ;)) Ihanasti mies suunnittelee synnytystä.
Onko sulla muuten sellasia uudelleen käytettäviä kylmägeeli pusseja? Meen pussit on ainakin myös lämmitettäviä. Mut meillä sai sairaalsta sekä kylmä että lämpö pusseja.
Kyllä toi kuumuus ottaa voimille meillä kaikille.

Citrus, meen nukkumisjärjestelyt riippu siitä mihin tyty nukahti välillä nukku keskellä ja välillä sit reunassa. Meille on kotiutunut uniongelmat reissunaikana, mut josko ne helpottas, kun ollaan kotona. Ei siis millään malta nukahtaa ja ekat päikkärit on mennyt nyt reissussa liian myöhään, ei olla kypsiä yksille päikkäreille vielä. Telttailu oli kivaa, mut ens kesänä pitänee harjoitella ensin kotipihassa, koska sinne uulu niin paljon ylimääräisiä ääniä et tottus niihin, nyt onneksi oli suht rauhalliset leirintäalueet et sen puolesta sai nukkua mut mut...

Kvartti, hieno homma et teillä on yöt ja illat rauhoittuneet. Ihanat leikit.

Pössi, kiva kuulla kuulumisia.

Yösyötöistä, minä huono kommentoimaan, kun meillä ne loppu himpan vaille yks veenä...

Mitäs, muuten täällä suht ok vointi, mitä nyt maha kipuilee, mutta ei supistele. Nyt tuntuu jo melkein päivittäin liikkeitä :) Väsy meinaa olla, kun ei osaa reissun päällä niin nukkua kun kotona. mut kyllä se reissaaminen on silti nii kivaa. Tuli sitten reilussa viikossa ajettua yli 2000 kilsaa, maisemat kyllä vaihtu jakavereita tuli nähtyä ja paljon muutakin.

Tyty odottaa sitä maitoaltistusta ja nyt sitten ilmaantuu kaikkia muita iho oireita et antaas kattoa päästäänkö me siihen. Tars mennä kattoon miltä näyttää kun rauhoittui ja nukahti päikkäreille vielä.

Unico ja Mötky 22+3

Moikka!
Pikaisesti tulin morjenstamaan taas välillä :). Meinaa pitää kiirettä ihan tosissaan näiden järjestelyiden, näyttöjen yms. kanssa. Ja tämä helle kyllä tosiaan on vetäny ne loput virrat sitte tehokkaasti...

Vaikka lämmöstä noin yleensä pidänki niin kyllä tämä sadepäivä on tervetullu tähän tilanteeseen! Ja sen kunniaksi onki sitten supistellu tänään tehokkaammin ja vähän merkkejä on ilmassa että lähtö saattaisi olla lähellä. Toivon ainaki niin.

Mutta nyt taas touhuamaan, josko se lähtö vaikka sitte tulis :).

Nanna 40+2

Ei tullu lähtöä ei :kieh:....

Samaa rataa menee ku toisenki kanssa näköjään. Eilen oli jo kunnon supistuksia kuudesta eteen päin. Tihenivät lupaavasti ja mieski jo sairaalakassin pakkas valmiiksi. Päätettiin kuitenki että venytetään nyt mahdollisimman pitkälle lähtöä ettei käy kuin edellisessä että supistukset vain loppuu ku seinään ku sairaalaan päästään. Puolen yön aikaan ne loppu sitte ku seinään. Ei auttanu ku nukkumaan lähteä ja neljältä ylös taas kerran. Muutamia supistuksia tuli ja taas on olo niinku mitään ei olis tapahtunutkaan. Minä haluan jo vauvan syliin!!

Ada
Voi harmi Nanna, ettei lähtö tullut vielä viime yönä, vaikka niin lupaavalta vaikutti! Kyllä se varmasti sieltä ihan pian tulee ja saat vauvan syliin. Vaikeaa kyllä tuollainen supistusten ohimeneminen! Säkään et kuitenkaan ole ekakertalainen ja osat jo varautua, että niin saattaa käydä. Mitenhän sitä itse osaisi suhtautua yhtä kuulostelevin mielin?! Toivottavasti teidän asuntokaupat ja muut hässäkät järjestyisi ilman, että sun täytyy hirveästi niistä stressata!

Mä kävin maanantaina neuvolalääkärissä ja samalla tarkastettiin kohdunsuun tilanne. Viime viikosta tilanne oli muuttunut sen verran, että kaula oli lyhentynyt 1,5cm:n ja auki toisesta päästä. Se on varmaan ihan hyvä näillä viikoilla? Kaikki labrat oli hyvät ja puhtaat. Vauva on ihana, potkii paljon, muljuilee ja hikkailee. Olen jo alkanut ajatella häntä nimeltä. Laitoin juuri ensimmäiset vauvanvaatteet pesukoneeseen. Rattaat on vielä hankkimatta, samoin riippukehto ja kaikki siivoamatta ja järjestämättä. Sormukset runnoin eilen irti sormista, se oli varmasti viimeinen hetki. Nyt en kyllä voisi mennä baariin väittämään, etten ole naimisissa, sen verran on sormusten paikat painuneet syvään ;) vaikka ei se nyt muutenkaan kuulu mun tapoihin ;).

Hymiöt, miten mä en saa hymiötä (hymiövalikosta) keskelle tekstiä, vaan ne pomppaa aina ihan viestin alkuun?

Ada rv 35+5

Moikka,

Mä oon käynyt täällä jonkun kerran lukemassa, mutta en ole aiemmin saanut kirjaudutuksi. Tulin vaan nopeasti nyt sanomaan, että mut voisi lisätä listaan sitten jos ensi viikon ultrassa on kaikki hyvin. Saan sieltä sen tarkemman lasketun ajankin. En oikeastaan edes muista, mikä se neuvolan antama on - taisin hukata neuvolakortin heti ekan käynnin jälkeen.

Adallahan on jo ihan kohta synnytys edessä! Vau! Unico, Nannan voisi varmaan siirtää synnyttäneisiin. Tarkemmat tiedot pitäisi tietysti kuulla häneltä itseltään. Onnea vielä Nannalle!:flower:

Mulla noi hymiöt menee ihan normaalisti. Oliskohan Adan selaimessa yhteensopivuusongelma hymiövalikon kanssa?

piip 10+jotain

Jee, piip löysit tänne! :) Paljon onnea ultraan!!!! :heart:

Nannalle paljon onnea! :heart:

Ada, ooo, nyt ei ole enää kauan, kun pääset synnyttämään!! :heart: Hymiöistä mulla taisi olla aiemmin tuota samaa ongelmaa, piti sitten copy-pastettaa ne hymiöt omille paikoilleen. Nyt mulla kyllä toimii oikein, että en osaa sanoa, mistä se johtuu.

Täällä kaikki hyvin, rakenneultrassa ei poikkeavaa ja nyt odotellaan sitä, että ollaan Kelankin mielestä raskaana. :D

Ada
Oi kivaa, että Piip liittyi porukkaan! Onnea ultraan, eikö se ollut tulevalla viikolla?

Onnea Citrukselle hyvistä ultrakuulumisista vielä tätäkin kautta.

Mä menen huomenna synnytystapa-arvioon. Kivaa! Mua hurjasti kiinnostaa kuulla kohdunkaulan tilanne ja vauvan painoarvio. Ja vähän myös salaa toivon, että synnytyskin olisi jo melko lähellä. Ei ihan mutta, melko ;)

siihen liittyen mulla on muutama kysymys -

Eikö se ollutkin niin, että Piipin synnytys lähti hyvin käyntiin, mutta pysähtyi jostain, tuntemattomasta syystä? Olitko vedessä? Vai muistanko ihan väärin? Toivoisin itse, että saisin vesialtaan, mutta olen yhden ystävän synnytyskokemuksiin perustuen kuullut, että vesi voi vaimentaa suppareiden tehoa. Onkohan siinä mitään perää?

Voikaa hyvin,
Ada rv 37+2

Ada
No eipä siellä synnytystapa-arviossa katsottukaan kohdunsuun tilannetta. Vauvaa vaan ultrattiin ja 2900g oli paino-arvio, eli sama kuin esikoisella näillä viikoilla. Kaikki oli mahassa hyvin ja napanuoran virtaukset kunnossa. Ihanaa! Ensi kerralla menen Kättärille ilmeisesti synnyttämään. Aika outoa :)

Ada, hienoa, että kaikki mahassa hyvin! Minä kävin esikoisen synnytyksessä tunnin ajan vesiammeessa. Täällä ei käsittääkseni synnytetä veteen mutta siis kivunlievityksenä se on tarjolla. Kannattaa sitä kyllä ehdottamasti kokeilla, jos yhtään siltä tuntuu! Tuo täkäläinen allas oli vaan siitä hankala, että siinä oli hankala liikkua supistuksen tullessa, kun ei ollut mitään kaiteita, joista olisi saanut kunnon otteen. Olisin nimittäin halunnut vaihtaa aina asentoa supistuksen tullessa ja muuten istuskella tavallisesti altaassa - ja niin parhaani mukaan teinkin (hankalaa), mutta kaiteet olisi olleet huippujuttu. Mutta altaita on varmasti erilaisia ja ennen kaikkea jokainen synnytys on erilainen. :)

piip, mä oon itse asiassa odotellut et nanna joutaa tänne kertomaan tiedot :D ja käynyt kurkkimassa kuuluuko mitään :D Ja terveppätuloa!

Ada, hyvä et oli hyvät kuulumiset.

Citrus, mahtuko siellä vedessä muuten pyörimään vai oliko sellanen normi amme? Sellaista suunnitellessa. Ja käsittääkseni tääläkään ei saa synnyttää veteen vaikka se vois olla hyvä.

Täällä odotellaan polille menoa ja täytellään kaikkia lappulippuja. Sokerit sitten sinne kuitenkin veivät. Noo katsotaan mikä on lopputulos. muuten maha kasvaa kasvamistaan ja potkitaan mua urakalla. Hiukan tuskainen olo on, mut eiköhän nää helteet viimeistäänsine elokuun loppuun jää ja ala viilenemään :D Kelan paperit sain menemään joten nyt odotellaan sit mitä siitä tulee ja millon on postia tiedossa :D Tarttis varmaan se sairaalan toivelista tehä valmiiksi et sais laittaa eteenpäin terkkarille joka kai sen sit laittaa eteenpäin.

Unico ja Mötky 23+4

Yhteistyössä