Kolme lasta 2v5kk sisään,kellään kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Tajusin viimeviikolla olevani raskaana,toissapäivänä olin ultrassa,jossa viikoiksi saatiin 14+4.
Tämä uusin tulokas ei ollut ihan suunnitelmissa vielä,mutta elämä ei menekään kuin elokuvissa ;)

Eli,vanhin on 2v5kk ikäinen,kun nuorin syntyy. Keskimmäinen tulee olemaan 1v2kk.

Käytännön vinkkejä,miten olette pärjänneet pienten ikäerojen kanssa?
Mitä kannattaa ottaa huomioon?

mulla oli vanhin 2v8kk,toinen1v3kk,kolmas nyt 4kk ja taas raskaana.... :D kyllähän siinä väsyy aika paljon mutta ei voi mitään lapset on tehnyt ja olen niistä onnellinen:D hyvin msiinä pärjättiin.tosin isä nukku eri huoneessa kahden vanhimman kans kun tämä kolmas synty:) ja auttaa aika paljon.. ihmeesti sitä pärjää :)

[QUOTE="jjjj";24185107]mulla oli vanhin 2v8kk,toinen1v3kk,kolmas nyt 4kk ja taas raskaana.... :D kyllähän siinä väsyy aika paljon mutta ei voi mitään lapset on tehnyt ja olen niistä onnellinen:D hyvin msiinä pärjättiin.tosin isä nukku eri huoneessa kahden vanhimman kans kun tämä kolmas synty:) ja auttaa aika paljon.. ihmeesti sitä pärjää :)[/QUOTE]

Huhhu,teiltä siis löytyy vilinää ja vilskettä vaikka muille jakaa! Nostan hattua! :D Heräilikö muut vielä öisin,kun pienin syntyi? Oliko teillä käytössä tuplarattaat?

Joo... Eipä tuossa ole oikein mitään vinkkejä annettavana, kuin että asiat vaan sitten menee, kuten menee. :) Kiirettä pitää, ja toivottavasti teillä on avulias lähipiiri. Onnea vaan!!! :)

Kannattaisi hieman miettiä ehkäisyä. Vauva ehkä tulee hoidettua, mutta isommat varmaankin kärsivät riittämättömästä ajasta ja huomionpuutteesta.
Kait pitäisi vain jokainen lapsi ottaa huomioon, mutta aika ei riitä kaikille.
Kannatan pidempiä ikäeroja kokemuksella, helppoa ollut.

Kun ovat noinkin samanikäisiä niin varmasti seuraa toisilleen. Ei tarvitse olla kokoajan kavereita kutsumassa vaan "kaverit" omasta takaa. Ihanalta kuullostaa! Olisin itsekin halunnut lapseni vuoden välein mutta kolme poikaani sain 4 vuoden sisällä. Onnea paljon ap!! :)

[QUOTE="äitee";24185129]Huhhu,teiltä siis löytyy vilinää ja vilskettä vaikka muille jakaa! Nostan hattua! :D Heräilikö muut vielä öisin,kun pienin syntyi? Oliko teillä käytössä tuplarattaat?[/QUOTE]

vanhin ei herää mut toinen joskus:/...mies hoitaa sen... onnekstääkin vauva nukkuu..kun pelkäsin et jos koliikki sim tulee niin ois varmaan ollu vielö enemmän väsyttävää... ei meillä oo ollu ku yhet rattaat...asutaan keskustassa niin lyhyt matka joka paikkaan ja nuo 2 vanhinta haluaa kävellä:) tai sit mennään autolla.

Kun ovat noinkin samanikäisiä niin varmasti seuraa toisilleen. Ei tarvitse olla kokoajan kavereita kutsumassa vaan "kaverit" omasta takaa. Ihanalta kuullostaa! Olisin itsekin halunnut lapseni vuoden välein mutta kolme poikaani sain 4 vuoden sisällä. Onnea paljon ap!! :)

Kiitoksia! Sinullakin ollut "tiivis tahti" :D Tarkoituksena olikin pieni ikäero,mutta ei ehkä ihan noin pieni kuitenkaan. Se siinä on parasta,että sisaruksista on seuraa toisilleen. Kyllähän tuo vauva-aika tulee varmasti olemaan raskasta,mutta loppupeleissä äkkiähän se on ohi,ja sitä jää ihmettelemään,että mihin ne pienokaiset katosivat.

meillä oli esikoinen 2v11kk ja toinen 1v5kk kun kolmas syntyi. ihan hyvin ollaan mielestäni pärjätty, nyt kuopus on 1v5kk. työtä ja vilinää on kyllä vaikka muille jakaa, ja välillä on väsyttänytkin. mutta ei ole koskaan tuntunut, etteikö selvittäisi!

mun mielestä hyvät rutiinit auttaa paljon ja se, että osaa välillä ottaa aikaa itselle ja parisuhteelle.

[QUOTE="vieras";24185171]Etukäteen on hyvä selvittää, mistä saa apua tarvittaessa. Joissakin kunnissa voi saada avuksi kodinhoitajan.[/QUOTE]

Tavallaan haluan viimeiseen asti välttää mitään ulkopuolista apua,koska tilanne on ns. itse aiheutettu. Toki,en myöskään aio itseäni piippuun vetää! Nyt ajattelen,että noiden kahden kanssa on ollut helppoa,mutta kolmas tuo oman lisänsä tähän arkeen,eikä välttämättä olekaan mikään helpoin lapsi :)

Alkuperäinen kirjoittaja älytöntä;24185157:
Kannattaisi hieman miettiä ehkäisyä. Vauva ehkä tulee hoidettua, mutta isommat varmaankin kärsivät riittämättömästä ajasta ja huomionpuutteesta.
Kait pitäisi vain jokainen lapsi ottaa huomioon, mutta aika ei riitä kaikille.
Kannatan pidempiä ikäeroja kokemuksella, helppoa ollut.

Miksei aika ja huomio riittäisi kaikille? Kysehän on vaan järjestelystä ja kekseliäisyydestä.
Lapsillahan on kaksi vanhempaa, joista ainakin äiti päivätkin kotona.
Mihin se kaikki aika muka häviää?

Vauvahan kulkee vaikka liinassa äidin mukana, ei se vauva ole mikään este ajanvietolle muiden lasten kanssa. Ja isommat saa äidin kaiken huomion silloin kun vauva nukkuu (ja suurin osa vauvoista nukkuu paljon). Äiti ja isi, vuorotellen ja joskus yhtäaikaa, voivat järjestää omia kahdenkeskeisiä hetkiään isompien kanssa, jne..

Itse sain kritiikkiä samasta aiheesta, vaikkei lapsia ole kuin kaksi, mutta ne kommentit tulivatkin ihmisiltä, joilla ei itsellään ole mitään kokemusta pienestä ikäerosta.
Eikä varmasti minun lapsiltani ole puuttunut vanhempien aikaa, eikä varsinkaan syliä.

Tsemppiä ap:lle, kyllä siitä selviää, vaikka joskus väsyttääkin! :)

Aika ihan taatusti riittää, jos sen haluaa riittävän :)

Meillä vanhin oli kuopuksen syntyessä 1v8kk ja toinen 11kk (keskimmäinen syntyi pari kuukautta etuajassa).

Nyt lapset ovat 2v7kk, 1v10kk ja 11kk ja olen raskaana 6+3. Ihan suunnitellusti :)

Haluttiin lapset pienellä ikäerolla, ehkä se iltatähti vielä sitten joskus, mutta tämä riittää tällä erää ;)

Vilskettä on ollut, kakkonen syntyi kaksi kuukautta etuajassa ja vietimme sairaalassa miltei 1,5kk. Sen olen kokenut ehdottomasti rankimmaksi, vaikka silloin ennestään oli vain yksi lapsi.
Onhan tää elo kolmen pienen kanssa ollut rankkaa, mutta toisaalta, samassahan nää kaikki kolme vauva- taaperoikäistä on menneet. Kolmannella oli alussa paljon mahavaivoja ja allergiatkin vaivanneet, joten yöt olivat pitkään levottomia. Mutta paljon on lapsista seuraa toisilleen, ja tulevaisuudessa vielä varmaan enemmän. Jospa me nyt saatais tyttörivin jatkeeksi yksi poikakin ;)

Meillä myös mies nukkui kahden vanhemman kanssa alkuun erihuoneessa, keskimmäinen heräili öisin 1,5v vuoden ikään. nyt kaksi vanhinta nukkuu keskenään omassa makuuhuoneessaan. Tuplarattaat olleet ihan ehdottomat ja pienin oli kantoliinassa, kun isoinkin vielä istui rattaassa.

Kyllä siitä selviää, avuliaasta lähipiiristä ei haittaa toki ole, mutta en mä ole koskaan kokenut mitenkään erityisen rankaksi eloa- mut toisaalta meillä on olleet silleen suht helpot lapsetkin.

Onnea ja tsemppiä ! ?

ja jatkaen vielä, monet kysyneet eikö meillä ole imetetty kun lapset tulleet niin tiuhaan.
On imetetty kaikkia 3-5kk ajan, mutta ei oo toiminu meillä ehkäisynä.
Onneksi !

Mulla oli vanhin 2.5vee ja toinen 1.5vee kun kolmas synty. Unet jäi kyllä vähiin, kun ei aina malttanut päikkäreille mennä lasten nukahdettua. Eli suosittelen nukkumaan aina kun on tilaisuus. Leikkikavereita on aina löytynyt kotoo ja kun suht samanikäisiä ovat niin samat leikit/puuhat kiinnostaa. Ja kaikki nukku alle vuoden ikäisinä läpi yön eli suht helppoja tapauksia.

Ja tosiaan jos yhden muksun äiti joskus sanoo huonosti nukutun yön jälkeen että väsyttää niin saa säälipisteitä... Mutta jos itte erehty sanomaan ääneen että väsyttää niin heti tuli ne pakolliset kommentit että oliko pakko tehä monta lasta peräjälkeen, iteppä olet tilanteesi järkänny ja etkö osaa ehkäisyä käyttää.

Ja aika kultaa muistot, päivääkään en vaihtais pois. Nuorin on kohta 4vee (tällä pahnan pohjimmaisella ja vanhimmalla tuli ikäeroo 5vee) ja nyt on voinu keskittyä isompien juttuihin kun ei ole enää sitä vaippapöksyä perheessä.

Meillä esikoinen oli 1v4kk kun kaksoset synty. Hyvin ollaan pärjätty. :) Nyt esikko 1v10kk ja vauvat 6kk, mulla on jo ikävä raskausaikaa ja pientä vauvakuumetta. Mutta ei kuitenkaan ihan vielä tehä uuttaa vauvaa, ehkä vuoden päästä? :)
On noissa kolmessa kuitenkin hommaa sen verran että kädet on täynnä. Onneks kaikki nukkuu samassa huoneessa, menevät illalla samaan aikaan nukkumaan ja heräävät aamulla samaan aikaan. Päikkärit menee ristiin niin että isoin menee nukkumaan kun pienet herää. Mutta pääasia että saadaan yöt nukuttua ja illasta jää vähän omaa aikaa :)
Onnea ja tsemppiä!!

meil esikoinen oli 1v10kk keskimäinen 12kk kun kolmas syntyi. eniten on kärsiny tämä keskimäinen, ku tartteis itekkin paljon äidin syliä, mut sit usein siinä on jo vauva

Yhteistyössä