kolme kuumeista päivää, lääkäriinkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..,,

Vieras
Onko siis koko lapsuusajan se sääntö, että kolme kuumepäivää, jonka jälkeen lääkäriin? Mitä sitten epäillään? Meillä ei ole kuumeilua ollut koko vauva-aikana, nyt lapsi vähän päälle yksi vuotias ja nyt on kuumetta. Tulikin sitten mieleeni tällainen. Eilen siis aamulla mittasin 37.9, tänään aamulla 38.6 joka laski tunnissa 38:aan. Pitäisikö sitten ylihuomenna mennä lääkäriin, jos huomennakin on kuumetta? Ja minua tosiaan kiinnostaa, että miksi tämä sääntö, mitä lapsella voidaan epäillä olevan, jos tämä on tärkeää? Vai tarkoittaako se sitä, että jos kuume nousee kolmen päivän ajan, vai mitä häh?

Olen ainakin omilla lapsillani noudattanut tuota 3 pv:n sääntöä, sillä jos tauti ei puhjettuaan tunnu lähtevän paranemaan sinä aikana, niin voisi epäillä, että kyseessä ei ole viruspohjainen tauti vaan bakteeritulehdus (esim. angiina), joka vaatii lääkekuurin. Joskus virustauditkin voivat pitkittyä ja aiheuttaa tarvetta mennä lääkäriin (esim. korvatulehdus).

Jos siis kolmantenakaan päivänä kuume ei laske eikä lapsi muutenkaan osoita merkkejä, että tauti olisi paranemassa, niin kannattaa käyttää lääkärissä.

Tuo 3 pv on muuten yleensä myös työnantajilla rajana, jonka saa olla pois töistä ilman sairaslomatodistusta (joissakin työpaikoissa tosin ei saa olla päivääkään pois ilman todistusta). Yleensä siinä ajassa paranee tavallinen flunssa ja vatsatauti siihen malliin, että voi palata takaisin tarhaan, kouluun ja töihin.

Niin, no meillä tosiaan ei ole mitään muuta kuin kuume. Flunssaa oli tulossa, mutta nenä on ihan vähän tukossa, ei siis mitään muita merkkejä mistään taudista. Muksu leikkii paremmin kuin hyvin itsekseen, nukkuu vähän enemmän, mutta.. Hampaita kylläkin tulossa, ikenet ihan turvoksissa, ja olen kuullut että se voisi aiheuttaa kuumetta?

Juuri nämä 3 päivän säännön noudattajat tukkivat terveyskeskukset (yhdessä sairasloman hakijoiden kanssa, mutta se on jo ihan toinen tarina)! En tiedä mistä tuo sääntö on repäisty, mutta jokainen tuntemani lääkäri tyrmää sen aikuisten osalta täysin. Toki jos lapsen kuume jatkuu pitkään, on hyvä hakea resepti pitkävaikutteiseen kuumelääkkeeseen. Virukset ovat viruksia, eikä lääkäri niitä voi pois hätistää. Influenssassa kuumetta voi olla viikon jopa kaksi.

Kuume voi johtua myös virtsatietulehduksesta.Pitkittyessä se voi mennä munuaisiin ja olla vaarallinen. Kyllä suosittelen vauvoille sen mainitsemasi säännön.

Mene vain lääkäriin ap jos oma olosi siitä helpottuu, mutta itse en lasta moisen syyn takia veisi. Varsinkin, kun kuumetta on ollut vain reilut 37 astetta, sehän on monelle vauvalle vielä ihan normaali lämpötila. Jos kuume olisi ollut koko ajan 39 astetta niin sitten kyllä veisin itsekin lääkäriin.

Jos lapsi voi hyvin (kuten kertomasi perusteella voi), en usko että syytä suurempaan huoleen on.

Kyllä nuo muutaman päivän kuumeilut on ihan normaaleja, vie lääkäriin vasta sitten jos lapsi vaikuttaa muuten heikkokuntoiselta tai tauti pitkittyy?

Kyllä täällä meillä on sanottu, että pitää viedä lääkäriin kolmen päivän kuluttua, mikäli on pelkkä kuume eikä muuta. Itse ainakin huolestun heti mikäli on muuten täysin terve mutta kuumeilee. Silloin sille kuumeelle ei ole mitään syytä.

Ja vastauksena "resurssien tuhlausta" -kirjoittajalle ettei meidän perhe ainakaan ole terveyskeskuksia kuormittanut =) Sanoisin että ne on ne mammat ja papat jotka niitä terveysasemia kuormittaa heti aamusta alkaen. Ainakin yleensä kun sinne menee niin istuu pitkä rivillinen vanhuksia odottamassa vuoroaan.

Pieni lapsi kannattaa viedä tarkastettavaksi mikäli huolestuttaa! Veljentytölläni esim virtsatulehdus meni munuaisiin kun veidät "vasta" neljäntenä päivänä lääkäriin (ja heillekin tuota kolmen päivän sääntöä oli suositeltu). Ei ollut mukavia ne toimenpiteet jotka siitä seurasi silloin 1 vuotiaalle lapsella =/.

Yhteistyössä