kolmatta yrittämässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minnams
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minnams

Jäsen
23.03.2012
79
0
6
minulla on kaksi lasta. 2.2vuotias ja 11kk olemme yrittäneet kolmatta toisen syntymästä lähtien. Molemmat lapset ovat saanneet alkunsa ihan luomusti ja suht nopeastikin. Mutta nyt ei ole sama onni käynyt. Kävin gynellä ja hän ultras munasarjani. Minulla on molemmat munasarjat monirakkulaiset, mutta ei ole kuitenkaan pco:sta kyse, näin sanoi. Mietinkin tässä että onko mahdollista ettemme saa enää kolmatta koska minulla on kummatkin munasarjat monirakkulaiset? Onko mahdollista että ne rakkulat olisivat tulleet vasta toisen raskauden jälkeen vai onko minulla mahdollisesti ollut ne aina? Eli onko kohtaloni se että pitää tästä lähtien lapset tehdä hoidoilla? Mikä voisi mahdollisesti auttaa monirakkulaisuuteen? Auttaako laihdutus? minulla on ylipainoo noin 10kg. kierrot on heittän max40 usein on 30-32 sain kuitenkin 3 kuuria terolutteja. Onko mahdollista parantua täysin monirakkulaisuudesta? Jos on niin miten? Kiitos etukäteen

Hei "minnams"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Toisinaan munasarjoissa tosiaan näkyy monirakkulaisuutta ilman että kysymys kuitenkaan on munasarjojen monirakkulataudista (pco). Tärkeintä tietysti on, että munasarjat toimisivat kunnolla, eli munarakkulat kehittyvät normaalisti ja ovulaatio tapahtuu. Epäsäännöllinen kierto voi antaa viitettä siitä, että näin ei tapahdukaan. Tätä kannattaisi selvittää myös hormoniverikokein.
Jos kysymys sitten on monirakkulataudista, siitä ei oikeastaan voi parantua, mutta kyllä esim. juuri tuo painonpudotus saattaa auttaa kierron säännöllistymiseen.

Toisinaan raskauden alkaminen vaan vie pidemmän aikaa, uskoisin että sinulla on ihan hyvät mahdollisuudet uuteen raskauteen. Mutta jos kiertosi aiemmin on ollut säännöllinen ja nyt muuttunut epäsäännölliseksi, kannattaa toisiaan kääntyä lääkärin puoleen, kuten olet jo tehnytkin.

Onnea yritykseen!

Yhteistyössä