kolmas lapsi? Synnytys pelottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lagoon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lagoon

Vieras
Haluaisimme vielä kolmannen lapsen, mutta minua pelottaa. Odotusaika on mennyt kummallakin kerralla hyvin ja kyllähän se synnytyskin, mutta silti.. Esikoisen kanssa meni 18 tuntia. Toinen oli nopeampi, 7 tuntia. Se oli vaan niin kauhean kivulias ja jotenkin raju. Ensin ei meinannut tapahtua mitään kivusta huolimatta. Sitten meni lapsivesi ja loppu olikin kuin yhtä ja samaa supistusta. Kauheaa. Iso vauva vielä. Aika lyhyt ponnistusvaihe, 20 min. Se vaan oli ihan kamalaa. Hirveä kipu puudutuksesta huolimatta niin kauheaa, että ajattelin, että yhtään enempää en kestä. Toipuminen meni hyvin ja nopeasti.
Nyt vaan pelottaa. Vieläkö uskallan. En haluaisi yhtä kivuliasta synnytystä kuin 3v. sitten. Saiskohan sitä jo kolmannen kanssa keisarinleikkauksen.

Mulla oli ensimmäinen synnytys pitkä ja kivulias kolme vuotta sitten, toipuminenkin kesti kauan (mm. pari runsasta verenvuotoa ja seurauksena kaksi kaavintaa reilussa kuukaudessa). Kävin pelkopolilla juttelemassa asiasta, kun synnytys nyt lähestyy. Kätilö ja lääkäri olivat aivan ihania. Kävimme läpi pieleen menneet asiat ensimmäisestä synnytyksestä, mm. ajoitusvirheen epiduraalin kiinnilaitto n. 8 cm aikeamisen jälkeen, josta menikin ponnistusvaiheeseen tuntikausia, II-asteen repeämien ompelun ilman kunnon puudutusta, verenvuodon jälkiseurannan hoitamattomuuden (Hb 63 pari päivää synnytyksen jälkeen) jne. Suunnittelimme sitten yhdessä synnytyksen eri vaiheisiin kivunlievitykset. Kertoivat, että muutamassa vuodessa kivunlievitys on kehittynyt huomattavasti ja esim. spinaali- tai pcb-puudutus soveltuvat myös ponnistusvaiheeseen. Minä sain ainakin sieltä uskoa, että asiat voidaan hoitaa hyvin vaikka odottamattomia asioita voikin tietty tulla eteen. Nyt ei hirvitä enää niin paljon...

Kannattaa käyttää em. mahdollisuutta käydä huonoja kokemuksia läpi ja suunnitella synnytystä. Sektio on varmaan myös mahdollinen, mutta itse haluan synnyttää alakautta, mutta varmistaa, että tarvittaessa kivunlievityksessä ei pihdata.

Mulla oli kanssa ensimmäinen synnytys pitkä ja vielä perätilasynnytys, toinen sitten oli todella nopea ja raju, kaikenkaikkiaan 3 tuntia, kolmas kuitenkin oli kaikista helpoin, kesti yhteensä 6 tuntia, tässä ajassa kerkes itekin tajuamaan mitä tapahtui. Rohkeasti vaan uutta lasta, koska oli synnytys minkälainen tahansa, lopputuloshan varmasti palkitsee aivan kaiken tuskan ja kivun! =)

No mä ootan kolmatta, eka tuli 6.5h epiduraalin voimin, ponnistus 25min. toka oliki jo semmosta jytinää että oksat pois! 2h ja poika maailmas, luomuna, 8min. tästä ajasta ponnistusta. Että täällä jännätään miten nopsaan tämä kolmas tulee :o

Yhteistyössä