kolmas lapsi nyt vai myöhemmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja irmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

irmeli

Vieras
kumpi on fiksumpaa... meillä 2 lasta 5-vuotias ja pian 2-vuotias. Ollaan haaveiltu kolmannesta lapsesta mutta koska oli hyvä ajankohta on hieman epäselvää. Tilanne on se että valmistuin juuri ennen kuopuksen syntymää enkä ehtinyt saada töitä ennen äitiyslomalle jäämistä. Eli olisin nyt sitten työtön ellen olisi nyt kotona kodinhoitotuella nuorimmasta. Kannattaako nyt lähteä hankkimaan sitä töitä ja olla työelämäs 1-2v ja sitten hankkia se kolmas lapsi vaiko heti kolmas lapsi ja sitten vasta työtä etsimään..??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
Onko sun alalta helppoa saada töitä?

en oikein tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä merkonomeilla? ainakin pari vuotta sitten täällä päin oli huonosti sen alan töitä...

ikävä kyllä merkonomeista taitaa olla ylitarjontaa ihan joka puolella...ollut jo useamman vuoden, ja tulee olemaan jatkossakin.

Ite oon vähän samanlaisessa tilanteessa. Lapset tulee loppuvuodesta 3v ja 5v. Vauva kuume iski joskus kesäkuun lopulla. Välillä odotan hetkeä että saa omaa aikaa, tehdä omia juttuja, aikaa puolison kanssa jne. No mummo otti sitten ja lähti lomailemaan kesällä lasten kanssa pariksi yöksi, pois kotoa. Oli aika orpo olo. :/ En oiikeen kunnolla osannut "nauttia" rauhasta ja en osannut tehdä kotihommia tms. kun ei ollut lapset päiväjärjestystä "määräämässä". Kovaa olin kuopuksen jälkeen että lapsi kiintiö täynnä, nykyisillä oli ikäeroa 1v ja 10kk. Mielestäni sopiva.
Puolivuotta sitten olisin vielä sanonut että ei enään ikinä yhtään lasta. Mutta kummasti se mieli alkaa muuttumaan kun lapset itsenäistyy ja viettää aikaa keskenään, syli tyhjänä. ;)
Olin lasten aikaa äitiyslomalla töistä vain vuoden/lapsi. Ja nyt tammikuusta lähtien olen ollut työtön, niin hyvin tuntuisi siltä että olisi sauma kolmannelle lapselle.
Nyt kun ajattelen pitemmän kaavan mukaan, niin mieluummin teen lapset "samaan kasaan", kuin isoilla ikäeroilla. Suvussa kun on tapauksis että syntyy lapsenlapsien jälkeen vielä omia lapsia ;) silloin ei isovanhemmilla ole aikaa lapsen lapsille samanlailla. Meidän lasten mummo on vasta 42v, mut eipä tuu enään sisaruksia minulle. :(
Se on vähän niin ja näin..
Ite aateltiin ottaa nyt kuukauden ajan ilman ehkäisyä, katotaan josko tärppää, haaveissa nimittäin kevät lapsi, kun nykyiset niin loppuvuodesta kumpikin. Yrittämällä ei yritetä, mutta tuumattiin miehen kanssa samanlailla ku edellisten lasten kohdalla. Tulee jos on tullakseen. <3

Mä taas ajattelen toiste päin. Meillä on 2½v ja 5v ja haluaisimme kolmannen mutta vasta iltatähtenä. Tähän putkeen en jaksa. Palasin vasta töihin kakkosen täyttäessä 2v ja jotenkin tuntuu niin mukavalta tämä vaihe, kun lapset jo leikkii hetkittäin yhdessä ja me saamme touhuta samalla miehen kanssa omia. Pihahommatkin hoituvat niin kivasti, kun ei tarvitse koko aikaa juosta jonkun perässä tai kiiruhtaa syöttämään.

Kolmas saapi tulla mutta vasta parin vuoden päästä. Mietin usein, että kakkosenkin kanssa olisi kannattanut odottaa pidempää. Olisi saanut esikoinen olla rauhassa pieni. Aloin odottamaan kakkosta, kun esikoinen oli 1v10kk eikä hän tuntunut enää sitten pieneltä :( Kun taas kakkonen tuntuu edelleen äidin pieneltä, vaikka on jo saman ikäinen kuin esikoinen oli kakkosen syntyessä.

Tuokin kuulostaa niin tutulta. Mut en todella tiedä, en osaa nauttia tästä "omasta ajasta", vaan kummasti tulee kokoajan mieleen, että nyt vanhemmat lapset pärjäisivät jo enenmmän omillaan niin voisi tehdä sen kolmannen. Joku aika sitten kytllä muistan vielä kuinka odotin aikaa että saisi hetken tehdä jotain rauhassa. Meilläkin kun on haaveissa useampi lapsi kuin kolme, niin miksenkäs nyt jatkais samaan tahtiin, kun on vauhtiin päässy. ;) Jos se neljäs tai viides olis meillä iltatähti. :)
Tää vauvakuume on vaan niin kumma, olo on kuin "kiimasella koiralla", kun tahtois taas tuntea ne ihanaiset vauvan potkut mahassaan, synnyttää, nyt kun siitäkin on jo kekemus (eka tuli sektiolla, toinen alakautta). Pahoin peljään vaaan raskausajan mielialaani. :( Se on ainut negatiivinen näissä suunnitelmissa, koska mielialani on kuin kuukautisten aikaan raskuasaikana. :( Muilla kokemusta mielialoista raskausaikana?

Yhteistyössä