Kolmannesta lapsesta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Täältä olen monesti lukenut, että kolmas lapsi ei muuttanut elämää samalla tavalla kuin toinen lapsi ja että kolmas lapsi "menee siinä samassa". Ajattelin kuitenkin, että esimerkiksi kun perhe sairastaa on eduksi ettei lapsia ole enempää kuin aikuisia. Meillä on kaksi pientä lasta ja todellinen flunssakierteinen talvi menossa. Yöt on kuitenkin yskivienkin lasten kanssa helppo organisoida kun mies nukkuu toisen kanssa ja minä toisen. Tällöin lapset eivät herättele toisiaan yöllä ja molemmilla on aikuinen vierellään. Entäs sitten kun se kolmas on siinä?

No joo... Jos joku muistaa niin täällä jo viime viikonloppuna kyselin näistä kolmansista. Meille se olisi nyt tulossa vaikka minulla on ollut kierukka lähes vuoden päivät. Ollaan koko viikko pohdittu/itketty/raivottu mitä asian kanssa tehdään ja käännytty nyt kuitenkin siihen tulokseen että meille tulee sitten kolmas vauva! :) Ollaan asiasta iloisia, mutta samalla olen hieman huolissani jaksamisesta. Mies tekee jonkun verran työmatkoja ja välillä aika pitkää päivää.

Mä oon taas sitä mieltä, että kolmas muutti kaiken.Mulla siis esikko oli 3v2kk kun kolmas syntyi, kuopuksella ja keskimmäisellä 1v ikäeroa. Kahdelle vielä riittää kädet, mutta kun kolmas tuli, en enää millään riittänyt kaikille.Ja sairastelussa meillä meni niin että kolmas kun vihdoin parani niin eka alotti alusta :/ Mutta toisilla varmaan erilaisia mielipiteitä..Meillä näin.

Onneksi olkoon teille ja kyllä se kolmaskin menee, vaikkakaan ei ihan siinä sivussa.. Riippuu tietysti ikäeroistakin. Meillä on kolme pikkuruisilla eroilla, ja kolmannen kohdalla mulla loppui kädet, jalat, syli, aika ja kaikki. Mutta selvisin, ja ihan varmasti sinäkin! =)

Mä muistan kans kun odotin kolmatta ja mietin, että miten ihmeessä mä pärjään kolmen kanssa. Naapurin rouvaltakin kyselin asiasta. Ei sillä, että minulla olisi ollut vaikeuksia pärjätä kahden kanssa, mutta jotenkin mietin, että miten saan kaikille kolmelle aikani ja rakkauteni riittämään. Mutta todella hyvin menoi, ei mitään ongelmia. Ihan turhaan etukäteen murehdin. Mutta kaippa tuo murehtiminen kuuluu naisille.
Niin ja minun mieheni teki jatkuvasti pitkää päivää 6 päivää viikossa, yrittäjä. Mutta siitäkin huolimatta hienosti jaksoin.
Nyt lapsukaiset ovat jo teinejä ja edelleen menee hienosti, niin lasten kuin miehenkin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja no mulla:
Mä oon taas sitä mieltä, että kolmas muutti kaiken.Mulla siis esikko oli 3v2kk kun kolmas syntyi, kuopuksella ja keskimmäisellä 1v ikäeroa. Kahdelle vielä riittää kädet, mutta kun kolmas tuli, en enää millään riittänyt kaikille.Ja sairastelussa meillä meni niin että kolmas kun vihdoin parani niin eka alotti alusta :/ Mutta toisilla varmaan erilaisia mielipiteitä..Meillä näin.

Meidän esikoinen olisi 3v.3kk ja kuopus 1v.9kk kun vauva syntyy... Näiden kahdenkin kanssa oli rankka aloitus kun ikäeroa on 1,5v. Kuinkahan tuossa sitten käy jos tulee taas koliikkivauva... Päätös on siis kyllä tehty jo (vaikka keskeytys kyllä kävi mielessä kun raskaudesta kuultiin). Yritän tässä kai vaan varautua pahimpaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Kolmannen kohdalla siitä vauva-ajasta osaa nauttia ihan eri tavalla kuin aikaisemmin ja on muutenkin paljon rennompi :)

Juu jos siitä van ehtis nauttimaan..Jos kolmeen vuoteen syntyy kolme lasta niinkun mulla, niin ei sitä nautinnoksi voinut sanoa :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meidän esikoinen olisi 3v.3kk ja kuopus 1v.9kk kun vauva syntyy... Näiden kahdenkin kanssa oli rankka aloitus kun ikäeroa on 1,5v. Kuinkahan tuossa sitten käy jos tulee taas koliikkivauva... Päätös on siis kyllä tehty jo (vaikka keskeytys kyllä kävi mielessä kun raskaudesta kuultiin). Yritän tässä kai vaan varautua pahimpaan.

No onneks kupus jo lähempänä kahta, mulla oli just 1v täyttänyt ja se ei ollut kivaa kyllä..Mutta keskeytykseenkään en kyennyt minäkään.Voimia :)

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Kolmannen kohdalla siitä vauva-ajasta osaa nauttia ihan eri tavalla kuin aikaisemmin ja on muutenkin paljon rennompi :)

Juu jos siitä van ehtis nauttimaan..Jos kolmeen vuoteen syntyy kolme lasta niinkun mulla, niin ei sitä nautinnoksi voinut sanoa :(

Ei munkaan lapsilla ole juurikaan sen suurempi ikäero :) Jokainen tietysti kokee asiat eritavoin ja kaikki lapsetkin ovat erilaisia.

Varmaan riippuu paljon muista lapsista ja heidän iästään. Kolmen pienen kanssa on raskaampaa kuin vaikkapa kahden pienen ja yhden kouluikäisen, vaikkei porukka olisikaan sairastelevimmasta päästä. Useinhan kolmonen on se iltatähti ja muiden lasten lellikki, ja oliskin surullista jos hän jäisi eräänlaiseksi perheenjatkeeksi tyyliin "siinähän se mukana roikkuu". Auto menee kolmannen lapsen kanssa yleensä uusiksi, ja jos teillä nukutaan vieressä, niin nukkumisjärjestelyihin on tiedossa muutoksia myös - tai sitten vauva on se joka nukkuu omassa sängyssään.

Kaikkeen kyllä tottuu, vaikka ekat 1-2 vuotta olisikin yhtä hulinaa. Oma asenne auttaa jaksamaan paremmin kuin kilteinkään vauveli...

Uskon kyllä tähän! Kyllähän se asenne oli jo vähemmän hysteerinen kakkosenkin kohdalla. Olin kai vaan toivonut, että se kolmas olisi tullut hieman suuremmalla ikäerolla, niin olisi ollut enemmän aikaa siitä vauvasta nauttiakin. Kolmas oli kuitenkin suunnitteilla "joskus", joten ajateltiin että ehkä tämä nyt vain päätti tulla hieman suunniteltua aikaisemmin... :)

Oliko sulla kupari- vai hormonikierukka? Mulla on resepti tohon hormonikierukkaan, mutta epäilyttää sen laitto, maksaa melkein 100e + laitto yksityisellä, ja täältä palstaltakin saa vähän väliä lukea näistä kierukkavauvoista... Otettiinko sulta jo kierukka pois vai onko vielä paikoillaan?

Alkuperäinen kirjoittaja haaveeksi jää:
meillä 5vuotias ja 1v2kk ikäinen ja mä jo niin kovasti kolmatta tahtoisin... harmittaa niin kun on niin suuri ikäero ensimmäisen ja toisen välillä... :/

Menee OT, mutta miksi tuli noin iso ikäero, vaikket olisi halunnut? Mä nimittäin pelkään, ettei seuraavaa koskaan tulekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mirena vai ei...:
Oliko sulla kupari- vai hormonikierukka? Mulla on resepti tohon hormonikierukkaan, mutta epäilyttää sen laitto, maksaa melkein 100e + laitto yksityisellä, ja täältä palstaltakin saa vähän väliä lukea näistä kierukkavauvoista... Otettiinko sulta jo kierukka pois vai onko vielä paikoillaan?

Multa oli lähtenyt se pois itsekseen (ollut kyllä vatsakramppeja koko kierukan paikallaoloajan, mutta terveysasemalla väittivät sen kuuluvan asiaan). Kierukka on todennäköisesti poistunut tuossa loppuvuodesta kun mun kuukautiset muuttuivat runsaammiksi. Koko ajan mulla on kuitenkin kuukautiset tulleet säännöllisesti kierukan aikana. Ja hormoonikierukasta siis kyse.

On se kyllä monilla kavereilla toiminut aivan loistavasti. Ei tainnut vain sopia minulle. Olisi pitänyt pysyä lujana jo kun noita kramppeja alkoi tulemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

No onneks kupus jo lähempänä kahta, mulla oli just 1v täyttänyt ja se ei ollut kivaa kyllä..Mutta keskeytykseenkään en kyennyt minäkään.Voimia :)

Kiitos! :) Toivotaan parasta ja pelätään pahinta! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Goshka:
Alkuperäinen kirjoittaja haaveeksi jää:
meillä 5vuotias ja 1v2kk ikäinen ja mä jo niin kovasti kolmatta tahtoisin... harmittaa niin kun on niin suuri ikäero ensimmäisen ja toisen välillä... :/

Menee OT, mutta miksi tuli noin iso ikäero, vaikket olisi halunnut? Mä nimittäin pelkään, ettei seuraavaa koskaan tulekaan.

No esikoinen oli vähän tavallaan vahinko/yllätys joten mulla jäi opiskelut kesken. olin sitten kotona esikoisen kanssa se 3v ja sitten lähdin opiskelemaan valmiiks. Päätettiin ettei toista tehä ennen kun olen valmistunut. Nyt vähän harmittaa kyllä... ja nyt taas on sellaisia asioita meneillään ettei varmaan olis kovin hyvä ajankohta hankkia lisää... :/ mut pelkään kans ettei sitä kolmatta tule koskaan...

Multa oli lähtenyt se pois itsekseen (ollut kyllä vatsakramppeja koko kierukan paikallaoloajan, mutta terveysasemalla väittivät sen kuuluvan asiaan). Kierukka on todennäköisesti poistunut tuossa loppuvuodesta kun mun kuukautiset muuttuivat runsaammiksi. Koko ajan mulla on kuitenkin kuukautiset tulleet säännöllisesti kierukan aikana. Ja hormoonikierukasta siis kyse.

On se kyllä monilla kavereilla toiminut aivan loistavasti. Ei tainnut vain sopia minulle. Olisi pitänyt pysyä lujana jo kun noita kramppeja alkoi tulemaan.

Voi harmi! Kierukan laitto kun ei varmasti ole mukavaa hommaa sekään, sen laitto tulee kalliiksi ja sitten jos siitä huolimatta tulee raskaaksi...se ois jo liikaa! Mutta kun muutkaan ehkäisymenetelmät ei sovi mulle, niin on kai se vaan kokeiltava. Eniten epäilyttää se, jos raskaus alkaa kierukan aikana ja pitäisi saada se kierukka poistettua kun kohdussa on jo sikiö kasvamassa... Vauva sinänsä ei olisi katastrofi, mutta seuraavan vauvan aika ei vaan ole vielä...kai. Pitäisiköhän jättää laittamatta ja tulee jos tulee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voi harmi! Kierukan laitto kun ei varmasti ole mukavaa hommaa sekään, sen laitto tulee kalliiksi ja sitten jos siitä huolimatta tulee raskaaksi...se ois jo liikaa! Mutta kun muutkaan ehkäisymenetelmät ei sovi mulle, niin on kai se vaan kokeiltava. Eniten epäilyttää se, jos raskaus alkaa kierukan aikana ja pitäisi saada se kierukka poistettua kun kohdussa on jo sikiö kasvamassa... Vauva sinänsä ei olisi katastrofi, mutta seuraavan vauvan aika ei vaan ole vielä...kai. Pitäisiköhän jättää laittamatta ja tulee jos tulee. :)

Eiköhän se kierukka kuitenkin valtaosalla toimi, kun sitä kuitenkin niin paljon suositellaan. Harvoinpa sitä vaan lukee niitä juttuja että "vitsi kun on kierukka toiminut hyvin!" ;) Mutta jos seuraava on tervetullut, niin mitä sitä turhia itseään kipeäksi maksamaan! Neuvolasta saa muuten (ainakin Helsingissä) ensimmäisen kierukan ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eiköhän se kierukka kuitenkin valtaosalla toimi, kun sitä kuitenkin niin paljon suositellaan. Harvoinpa sitä vaan lukee niitä juttuja että "vitsi kun on kierukka toiminut hyvin!" ;) Mutta jos seuraava on tervetullut, niin mitä sitä turhia itseään kipeäksi maksamaan! Neuvolasta saa muuten (ainakin Helsingissä) ensimmäisen kierukan ilmaiseksi.

Ei täällä maalaiskunnassa kyllä mikään ole ilmaista! Taitaa se juurikin noin olla, että harva sitä hehkuttaa kuinka hyvin ehkäisy toimii, oishan se vähän outoa... Eikä meillä kyllä jaksaminen riittäisi tässä tilanteessa kolmanteen lapseen, siis noin suunnitellusti. Jos jostain syystä raskaaksi tulisin, niin pidettäisiin toki. Onnea teille!

Yhteistyössä