Koliikkivauva

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta muistan lukeneeni jostain, että ei saisi jättää yksin... että lapsi tarvitsee turvaa ja lohdutusta... Oletko yrittänyt saada apua tilanteeseesi? Voisiko joku muu kantaa lasta ja kävellä hänen kanssaan? Oletko saanut neuvolasta tai lääkäriltä kotihoito-ohjeita (hieronta, lääkkeet, ruokavalio)? Kannattaa ainakin tutustua Kirsti Rikalan kirjaan Koliikkiopas, vauvan vatsa kuntoon hieronnalla ja ruokavaliolla?

Voimia sinulle!! :hug:
 
Oletko kokeillut kantoliinaa? Muistaisin lukeneeni, että koliikkivauvatkin saattaisivat rauhottua siinä (ja hyvässä tapauksessa nukahtaa sikeästi, niin kuin meillä "normivauva" tekee). Tai ellei nyt kokonaan rauhottuisikaan, niin säästäisit vähän käsiäsi ja pystyisit tekemään vaikka normaaleja kotiaskareita samalla. Meillä ollut tosi kätevä, kun vauva kulkee "itsekseen mukana". Voi käydä jopa pidemmillä kävelyillä ulkona liinan kanssa. Hieman tietenkin aluksi rasittaa selkää. Ja sitten (jos rahat riittävät) osta koliikkisitteri. Voisi vauva viihtyä siinä ainakin hetken itsekseen!? Ja kokeile korvatulppia!!! Jos et kuule vauvan itkua, saatat "jaksaa" paremmin... Kokemuksesta en puhu, joten voipi olla, ettei neuvoista ole apua. Yhdyn kuitenkin edelliseen, älä jätä yksin itkemään.

Paljon voimia sinne!
 
meillä tyttö huusi 2kk 3vko:a koko ajan ja todella tiedän mille se tuntuu.Tyttöä piti kantaa pitkin asuntoa ja joskus sekään ei auttanut. koliikkikeinusta oli jonkun verran apua! meillä ehdottomasti paras asento oli kantaa mahallaan ja jos mikään muu ei auttanut niin kokeilin autoajelua...siihen monesti myös rauhoittu:) Paljon voimia!!:)
 
Tiedän ap hyvin miltä susta tuntuu! Meille sanottiin, että välillä vauvan voi laittaa mahalleen esim. sängylle ja mennä itse vähäksi aikaa toiseen huoneeseen. Tämä siis silloin kun tuo hulluksi tuleminen tuntuu väistämättömältä. Kokemuksesta sanon että hyvin lyhytkin aika (pari minuuttia) toisaalla auttaa taas jaksamaan seuraavan etapin. Toinen hyväksi havaittu apu itselle oli kuulosuojaimet (tulpat eivät riitä, parempi laittaa sellaiset kunnolliset), volyymin laskettua oma sietokyky venyy vähän lisää.

Fyysistä jaksamista helpottaa jo mainittu kantoliina sekä mahdollisesti tuo tärisevä sitteri (vauva rauhoittuu tai sitten ei). Välillä laitettiin vauva vaunukoppaan ja hyppyyteltiin sitä polvien päällä itse sohvalla istuen. Pieni riippumattokin on testattu, sitäkin pystyy heijaamaan samalla kun esim. luki lehteä. Mutta kyllä mulla tuosta ajasta on edelleen muistona jännetuppitulehdukset molemmissa ranteissa.

Enpä voi muuta sanoa kuin tsemppiä, itse koitin ajatella että ei se kauaa kestä, mutta eipä se ajatus noina huudon tunteina paljoa mieltä lämmittänyt. Nyt 5kk vauvalla ikää ja kaikki alkukuukausien "kauheudet" jääneet taakse.
 
Hei ja kiitos kannustavista sanoista! En minä ymmärrä miten voi näin paha koliikki olla. Se alkaa aamulla kun herätään ja koko päivän saisi olla melkeinpä kantamassa. Suositelkaa jotain hyvää kantoliinaa...
 
Meillä liinana tricot slen. Saa esim. Prismasta (isoimmat) ja monessa vauvaliikkeessäkin on. Toiminut hyvin, mutta näin kesällä tosi kuuma. Tällänen pitkä liina, jonka saa moneen eri tyyliin sidottua (paljon helpompaa, kuin kuvittelisi). En suosittele ostamaan mitään liina, mikä menee vain toisen olan yli!

Meillä itketään ensin hetki liinassa, mutta rauhoittuu nopeasti, kun lähtee liikkeelle!
 
Pakko kysyä,että onko varmasti suljettu pois, ettei vauvalla ole maitoallergiaa...? Meillä esikoinen huusi enemmän tai vähemmän yleensä kaiket päivät vauvana, mutta neuvolasta saivat minut vakuutettua, että koliikkia se vaan on, että ei voi olla maitoallergiaa, koska iho-oireita ei ole...Kuitenkin vietyäni vauvan yksityiselle lääkärille ja kokeiltuamme apteekin erikoismaitoa, huudot loppuivat heti...!
 
Olen ollut kohta kaksi viikkoa maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla, luulisi, että sen vaikutus rupeaisi kohta näkymään...Tänään oli 3. krt vyöhyketerapiaa, seuraavaksi ehkä kokeilen homeopatiaa, mutta pitääpä etsiä käsiin kesäkuun vauva-lehtikin...Niin, allergiaakin voisi olla, koska ekalla lapsella oli maitoallergia, kakkonen oli koliikki. Ei näköjään kahta ilman kolmatta huutajaa...
 
Itse asiassa sairaalassakin annetaan ohje, että JÄTÄ LAPSI YKSIN vaikka sänkyyn, jos alkaa hermo menemään. Näin vältetään ravistelut yms. Jätät lapsen hetkeksi aikaa yskin itkemään jos sulla alkaa hermo palaa ja meet vaikka hetkeksi rauhoittumaan jonnekin minne et kuule vauvan huutoa niin kovana. Ja sit kun oot rauhoittunut ni meet rauhoittaa lapsen, ja kas kummaa, huomaat että lapsikin rauhoittuu nopeammin! Tsemppiä!
Täällä on näitä kun sanoo, ettei saa missään nimessä jättää yksin, mutta usko tai älä, se ei tee lapsellesi mitään jos itkee toisinaan hetken yksin niin että sä saat rauhoittua. :hug:
 
Taidan lukeutua sitten tuohon "Täällä on näitä kun sanoo, ettei saa missään nimessä jättää yksin"-joukkoon... Käsitin luultavasti nyt päässäni ihan väärin tämän jättämisen ja ajan, joksi lapsi jätettäisiin yksin. Tota "lapsi toiseen huoneeseen"-ohjettahan on annettu jo monta vuotta. Itse kuitenkin olen ihminen, joka "huudattaa" lastaan kyllä ihan rauhassa vaikka sitten suihkureissun tms ajan. Tästä syystä siis oletin, että kyse olisi pitkistäkin ajoista yksin... Mun moka.
 
Olen ollut kohta kaksi viikkoa maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla, luulisi, että sen vaikutus rupeaisi kohta näkymään...Tänään oli 3. krt vyöhyketerapiaa, seuraavaksi ehkä kokeilen homeopatiaa, mutta pitääpä etsiä käsiin kesäkuun vauva-lehtikin...Niin, allergiaakin voisi olla, koska ekalla lapsella oli maitoallergia, kakkonen oli koliikki. Ei näköjään kahta ilman kolmatta huutajaa...
Voimia!! <3 Elä jätä vauvaa yksin:(
 
siis kyllä siinä vaiheessa on yksin hetkeksi jätettävä jos tulee sellanen olo et tekis mieli...Itse kärsin siitä alku kuukaudet ja oli aivan kamalaa :( siksi mielummin vauva pinnasänkyyn ja itse vaikka hetkeks viilentymään, koska vauvat on ku koiria ja ne havaitsee sen jos sua hermostuttaa se kun hän itkee koko ajan :(
 
Minä jätin yksin vähäksi aikaa kun tuntui että hermo menee justiinsa ja alkoin tiuskimaan vauvalle jne. Olin koko ajan yksin koliikkivauvan kanssa, ei ollut helppoa ei. Neuvolasta saadussa MLL:n koliikkivihkosessa nimenomaan neuvotaan jättämään vauva vaikka vartiksi omaan rauhaansa esim. omaan sänkyynsä, ja vanhemman pitää mennä toiseen huoneeseen ja yrittää rauhoittua.
 
Meillä ei osteopaatista ollut apua vauvan mahavaivoihin ja itkuihin. 3 kertaa käytiin ja mitään parannusta ei tapahtunut. Onneksi ne meni jo ohi, vauva kun on ihan kohta 6kk vanha. Se 3kk rajapyykki on ihmeellinen, sanotaan että silloin loppuu huudot. Meillä ei silloin vielä täysin loppunut, mutta helpottui huomattavasti ja ennen 4kk ikää taisi huudot olla huudettu. Nyt on ihana hymyileväinen poika :D Jaksamista!
 
Minä olin itse 1,5 viikkoa munattomalla ja maidottomalla ruokavaliolla, eikä kipristelyt ja huudot loppuneet oikeastaan juurikaan - vasta kun siirryttiin maidottomaan korvikkeeseen, vauva rauhoittui! Hänellä siis juuri todettiin lehmänmaitoallergia.
Lääkäri sano, että vaikka kuinka itse yrittäisi olla tarkka, niin sitä maitoa saattaa livahtaa omaan ruokaan. Onko vauvasi kakka minkälaista? Meillä kun ripuloi ihan kunnolla :( Iho-ongelmia, mitä maitoallergiassa myös seurataan, ei ollut ollenkaan.

Voimia!
 

Yhteistyössä