Kolesterolit alas millä keinoin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kolesterolilukema 5,93 ja ruokaremonttia tässä pikkuhiljaa teen. Ohjeistusta tuli terkkarilta, ja tarkoitus kontrolloida kolesteroli muutaman kuukauden kuluttua. Millaisella elämäntapamuutoksella ja aikavälillä yleensä nuo kolesterolit korjautuu?

Benecol -levitettä ostin ja tarkoitus on muutenkin vähäntää leivän pututusta. Mitä muuta kannattaisi tehdä? Ihan kaikenmoinen muutos terveelliseen suuntaan ei innosta ja tuskin on mahdollistakaan. Haluan kuitenkin välillä syödä ihan kermajäätelöä ja grillimakkaraa juustolla. Ilmeisesti kuitenkin se päivittäisen oivariinimäärän vaihto Benecoliin on jo iso muutos, vai?

Olen aikamoinen mässäilijä. Painokin saisi pudota 8kg ja olen käyttänyt oivariiniä ja syönyt juustoja ja leikkeleitä niin paljon kuin napa vetää.

Niin ja siis toivon kokemuksia heiltä, jotka ovat saman asian kanssa kamppailleet ja onnistuneet kolesterolia pienentään. Ihan teoriatieto ei riitä. Sitä on saatavilla joka paikasta.

Liikunta tekee paljon, samoin keinotekoisen ravinnon vähentäminen / poisjättäminen. Eli ei keksejä, leikkeitä, keinotekoisia vähärasva sitä ja tätä jne. Transrasvat, joita on esim. kekseissä, ja liikunnan puute ovat pahimmat. Mutta tippui 6.2 lukemat nykyisiin 3 jotain kun lopetin kevyttuotteiden syönnin, siiirryin luonnollisempaan ravintoon (hyväkarppausta) ja aloitin liikunnan. Ja tällä hyvällä tasolla on nyt pysynyt luokkaa 10v.

Usko tai älä, mulla karppaus paransi kolesteroliarvoja. Ennen kolesteroli oli 6,5 (3 vuotta sitten) ja nyt 4,8. Painossa ei juuri muutosta. Suurin osa rasvasta tulee maitorasvoista, kermaa, voita ja täysrasvaisia maitotuotteita menee paljon. Joskus käytän oliiviöljyä. Kalaöljyä syön lisäravinteena.

[QUOTE="vieras";29172874]Miten söit ennen, kun kolesteroli oli korkealla?[/QUOTE]

Vähärasvaista perusruokaa söin ennen. Herkkuja tuli kyllä syötyä liikaa sillä makeanhimo oli kamala, mutta ei kyllä mitään ihan hirveitä määriä. Onneksi pääsin makeanhimosta eroon karppauksen myötä :) Vähärasvaiseen ruokavalioon palaan tuskin koskaan, olo on vaan niin paljon parempi näin.

Kauraa, ruista, Beceliä, oliiviöljyä, rypsiöljyä, kalaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä. Ei enää voita, hyvin harvoin lihaa ja sekin vähärasvaista. Juustot pois, makkarat pois. 7,3 -> 3,2 puolessatoista vuodessa.

En saanut arvojani laskemaan ruokavaliosta huolimatta ja siirryttyäni statiinipohjaiseen kolestrolilääkkeeseen menetin myös liikuntakykyni niin pahasti, että vei pari vuotta saada jalkojen lihaskunto takaisin. Ja tässä siis huseerasi terveydenhoitaja, jolle oli tärkeää päästä paasamaan terveydestäni kuin miettiä kuka olen. Varoitan siis menemästä terveydenhoitajasi höösäämiseen täysillä mukaan. Ole kriittinen ja etsi tietoa kolestrolista.

MInä en syö lääkettä kolestroliin, kävin siihen erikoistuneen sydänlääkärin luona ja hänen kehoituksestaan jatkan elämääni niin kuin ennenkin. Arvoni saattavat olla samaa luokkaa kuin sinulla samoin kuin sisaruksillani, jotka ovat langanlaihoja urheiluhulluja. Minä harrastan normaalia liikuntaa, kävelyä ja pyöräilyä, syön mielelläni kasvisruokaa, olen ylipainoinen ja käytän alkoholia. Koska kyse on sukurasitteesta ei korkeaa kolestrolia voi oikein estääkään ja minkä olen todennut esimerkillilsten sisaruksieni kanssa.

Tällä en halua masentaa, mutta naulaa terveyssisar seinään ja juttele laajemmin aiheesta. He eivät mielellään suostu kuuntelemaan lääkityksen haittapuolista ja kutsuvat yleensä lääkärin paikalla ikään kuin auktoriteettia edustamaan, Minulle luvattiin kaameaa kuolemaa jo 20 vuotta sitten, mutta ihan olen tässä pärjännyt tähän asti.Samoin iäkäs äitini, joka on normaali liikkuja ja korkean kolestrolin lisäksi myös sairastunut diabetekseen. En täysin tajua, miksi hän on niin hyväkuntoinen, mutta osin uskon sen johtuvan uteliaasta elämänasenteesta ja liikkumisen ilosta.Kannattaa siis miettiä ruokavliota stressatessasi myös, että sinulla on hyvä olla elämässäsi. Kehomme on kokonaisuus ajatuksiemme myötä.

Yhteistyössä