Kokomerkintä ei kerro koko totuutta: L voikin olla S- Nyt on sitten tämäkin tutkittu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Kokomerkintä ei kerro koko totuutta: L voikin olla S
Helsinki
Julkaistu: 23.02. klo: 10:12
Päivitetty: 23.02. klo: 10:17

Monen vaatteensovittajan näppituntuma on nyt todettu tutkimuksella: vaatteen kokomerkintä voi valehdella paljonkin.

Laajan pohjoismaisen tutkimuksen mukaan esimerkiksi L-kokoisiksi merkityt housut voivat olla pienemmät kuin S-kokomerkinnän saaneet. Kokomerkintöjen vaihtelu on suurempaa naisten kuin miesten vaatteissa.

Tutkimuksessa selvisi, että kokomerkinnän ja todellisen koon eroa ei voi päätellä esimerkiksi valmistusmaan perusteella. Kuitenkin ketjuihin kuulumattomien, edullisia nuortenvaatteita kauppaavien myymälöiden vaatteet olivat keskimääräistä pienempiä.

Kokomerkintöjen ja vaatteiden todellisten kokojen selvittämiseksi kuluttajaviranomaiset mittasivat vaatteita Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Lisäksi asiasta tehtiin kysely, johon vastasi liki 3 000 kuluttajaa.

Sehän on myös tiedetty, että jotkut vaateketjut suurentavat kaavoja, mutta pitävät koko merkinnät samoina. Näin alati lihovat länsimaiset naiset pysyvät tyytyväisinä mahtuessaan vuodesta toiseen M-koon vaatteisiin :D

minulle kävi citymarketissa näin:)

olin ostamassa tytölleni farkkuja,no sovitimme ensin 122cm koska tyttöni on hiukan pyöreähkö;) vaan ei mahtuneet:( no samasa rekissä oli sitten muitakin kokoja ja kas kummaa saman valmistajan samat housut koossa 166cm olikin paljon väljempi vyötärö joten kerrankin siis säästyi lahkeiden lyhentämiseltä:)

S/M/L jne kokokmerkintähän ei ole mitenkään absoluuttinen. Siinä lähinnä kerrotaan eri kokojen suhde-ero: tää on tämän mallin pienin, sitten keskikoko ja sitten isoin koko.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
minulle kävi citymarketissa näin:)

olin ostamassa tytölleni farkkuja,no sovitimme ensin 122cm koska tyttöni on hiukan pyöreähkö;) vaan ei mahtuneet:( no samasa rekissä oli sitten muitakin kokoja ja kas kummaa saman valmistajan samat housut koossa 166cm olikin paljon väljempi vyötärö joten kerrankin siis säästyi lahkeiden lyhentämiseltä:)

siis apua...toi koko joka meni tytölleni oli siis 116 eikä 166HEH..ja lisää heräämis teetä

Yhteistyössä