Kokoarvion paikkansapitävyydestä

Metsään on mennyt molemmilla kerroilla.
1. viikolla 36 kokoa 3300g ja arvio et yli menee ja 3900g. Neiti painoi 4840g.
2. viikolla 38 tarkastettiin et 4200g ok. mut kun syntyi käynnistettynä laskettunapäivänä painoa 4990g. et tuskin kasvaa 800g kahdessa viikossa.

kolmatta kun joskus ajattelen pitää se synnyttää 2viikkoo aikasemmin jos olis 4500g. Synnytykset mennyt ihan ok -mut ponnistusvaiheet on fyysisesti raskaita ja pitkiä.
 
Mulla toisen lapsen ultrassa lääkäri arvioi lapsen 3500g, neuvolan terveydenhoitaja taas oli sitä mieltä, että 3300-3400g. Poika oli syntyessään 3370g, eli aika tarkkaan osas terkkari arvioida mahan päältä.

Samainen terkkari arvioi mahan koosta, että esikoinen olisi 3200g ja poika oli 3160g eli heitti vaan 40grammalla. Mulle siis terveydenhoitaja osannut arvioida hyvin.
 
Meilläkin meni pieleen kokoarviot, mut jotain osviittaa ees saatiin.

Kolme päivää ennen synnytystä neuvolassa ultrassa saatiin kooksi 3,6kg (rv 36+6)
Päivää ennen synnytystä synnärillä ultralla saatiin 3,4 kg (rv 37+1) ja kokenut lääkäri ja kätilö koittivat mahan päältä ja sanoivat, että normaalikokoisen vauvan saat (en uskonut heitä, tiesin vauvan olevan isompi).

Seuraavana päivänä (rv 37+2) poika painoi 3910g.

Pelkään seuraavaa raskautta ja sitä, että saan ison vauvan ensi kerrallakin ja noihin kokoarvioihin ei ole tippaakaan luottaminen.
 
Ei sinne päinkään. Jouduin käymään verenpaineen takia loppuraskaudesta aika usein ultrassa ja kokoarviot meni jossain rv38 paikkeilla n. 3100 g ja rv 39 n. 3500 g. Vielä samana päivänä kun synnytys käynnistettiin (rv 40+2 - käynnistettiin kun vauvan sydänäänet laskivat aina supistuksen aikana) lääkäri sanoi, että 'alta neljäkiloinen' vauva on kyseessä.

Poika jouduttiin sit lopulta leikkaamaan noiden sydänäänten takia ja painoi 2810 g!
 
Jos on omia tuntemuksia asiasta niin pitäisköhän niihin vain luottaa? Itse halusin, että tekevät vähän tarkempaa koon arviointia kuin vain terveyskeskuksessa ja pääsin Naistenklinikalle arvioon. Siellä kokenut lääkäri kokeili mahaa ja ultrasi ja sanoi, että vauva syntyy noin 3900g:na. Rv oli jotain 38 ja risat silloin ja vauva syntyi 42+0.

Itsestäni tuntui, että vauva tulee olemaan kyllä pienempi, suunnilleen saman kokoinen kuin itse olin ollut, eli 3,5kg. No, niin olikin, onneksi, 3480g.
 
Mulla ekassa raskaudessa samana päivänä kun tyttö synty rv 40+3 veikattiin painox 3500 ja syntymäpaino oli 3460g ja 48cm
toisessa veikattiin taas samana päivänä kun tyttö synty rv 40+4 painoksi 3500g ja syntymäpaino oli 3580g ja 50cm
kolmannessa taas samana päivänä kun tyttö synty niin arvioitiin painoksi 3600g ja syntymäpaino oli 3900g ja 50cm ja rv 41
neljännessä arvioitiin taas pojan syntymäpäivänä rv 42+1 syntymäpainoksi 3600g mut syntymäpaino olikin 4800g ja 52cm
 
mulle arvioitiin 38. viikolla ultralla, että silloin ois kolmikiloinen ja samaa sanoivat kaks lääkäriä käsikopelolla. sanoivat, ettei missään nimessä ois isoa lasta tulossa ja että varmasti on alle nelikiloinen. lisäksi ultran mitat olivat kaikki tismalleen keskikäyrällä.

synnytin sitten 41+0 tytön mitoilla 4,4 kg ja 53 cm. imukuppia tarvittiin hiukan ponnistuksen lopussa auttamaan suunnassa, mutta omilla voimilla sain tytön pukerrettua ulos. ponnistus tosin kesti lähemmäs kaks tuntia...
 

Yhteistyössä