Kokeneemmilta apua pottaongelmaan

1,5 -vuotias tyttömme on jokinaika sitten aloittanut säännöllisen pottaharjoittelun. Aluksi homma näytti sujuvan hyvin ja monet kakat ja pissat saatiinkin pottaan josta tietenkin asianmukaisesti kehuttiin.
Nyt on tullut hommassa takapakkia. Tyttö istuu kyllä edelleen mielellään potalle unien ja ruoan jälkeen jossa katselee telkkaria tai luemme yhdessä kirjoja. Kun tuntee että kakka tai pissa tulee, niin pompahtaa ylös potalta eikä suostu enää siihen istumaan. Sen sijaan alkaa juoksentelemaan ympäriinsä niin että kakka tulee lattialle ja sen jälkeen itku.
Pottatouhuihin ei meillä liity minkäänlaista pakottamista ja pottahommissa vanhemmat käyttäytyvät rauhallisesti. Kun kakka on lattialla ei siitä lasta toruta vaan lohdutetaan.
Mitä olen tehnyt väärin tai jättänyt tekemättä? Onko lapsi vielä "epäkypsä" potalle? Tulisiko pitää pottataukoa vai jatkaa samaan malliin päivittäistä potalla istumista? Asiallisia vinkkejä kokeneemmilta äideiltä tässä nyt kaipaillaan....
 
En ole kokeneempi tässä asiassa, mutta meillä reilu 2v tyttö, jolla on pottalakko ollut jo jonkin aikaa! Ei ole elämänsä aikana kuin yhdet kakat pottaan saanut tehtyä.. Häntä on tällä hetkellä turha houkutella potalle, sillä ei käy! Alkaa jo epätoivo iskemään, kun ei edes suostu harjoittelemaan..
 
jatka vaan samaan malliin -kuulostaa hyvälle kun sentään viihtyy siinä. mä en pitäs mitään taukoo kun hyvään alkuun ootte päässeet. meillä esikoinen oli ihan unelma -mut tää pikku kakkonen hmm. Hänkin lakkoilee -saman ikänen. me alotettiin siinä 8kk iässä ja kivasti suju. Päiväkoti sekotti rutiineja pikkasen kun se alko 1v2kk iässä. Aamu pissat saadaan pottaan -mut kakkaa sen verran useesti et hankalaa. Mut hiljaa hyvää tulee.

Itse ajattelin kokeilla seuraavaksi -lahjontaa.. pestään hampaita, syödään rusinoita yms. Pikku pöksyissä annan välillä juosta tai ilman vaippaa -tulee kyllä pyykkiä, mut sit tuntee sen ikävyyden -liekö siitä apua en tiedä. Pissan ihmettely ja pynttyyn kaataminen on jotain tosi ihmeellistä -sitä sit yhdessä kippaillaan.

Onko tytöllä kova maha? mietin jos tuntuu ikävälle ja siks pomppaa ylös? meillä esim aamu pissaa tulee vähän ensin -pomppaa ylös ja ihmettelee(ei malta pissata loppuun) sit istuu takas ja pissaa tule viel ihan reilusti.

Enpä tiedä oliko mitään apuu täst, mut näin meillä. Esikoiselta otain vaipat veks kun 2v. tuli mittariin -ei niitä tarvinnut enää. Yövaippa tais olla viel kuukauden verran varmuudeksi. Meillä treenaamista pitäs tehostaa -2h välein kun kävis niin vois saada saaliiksi pisutkin useemmin.

tsemppiä pottailuun :wave:
 
Meilläkin sama homma. Poitsu on 2v ja pottahomma takkuaa täysin. Ekat pissat saatiin pottaan tuossa 1v9kk, sitten ei istunut potalle lainkaan ja nyt istuu muttei tee sinne mitään. Alkaa hoksia kun kakattaa tai pisuttaa muttei millään uskalla potalle vaan juoksee kiljuen ja pyllyä pidellen kunnes tulee lattialle kauhealla huudolla. Samoten ei pisuja millään tee vaan kitisee kunnes tulee lattialle. Samalla aikaa ei tahdo vaippaakaan joten aika hankala homma. Potalle ei oo painostettu koskaan ja sai alle 1v jolloin omaan tahtiinsa istuskeli. Pytty ei sen parempi ole eikä lahjontakaan tuo tulosta. Kakka ei ole kovalla, mutta tuntuu olevan hirveä asia lykätä se ilman vaippaa. Kesällä jo kokeiltiin vaipattomuutta muttei se sen enempää onnistunut. Pissaa jopa 15min välein joten pyykkiä ja luuttuamista on vähän turhankin paljon kun muutakin pitäs tehdä.
 
Minä tekisin tuossa tilanteessa niin, että jättäisin "aktiivisen" pottailun kokonaan vähäksi aikaa, siirtäisin potan vessaan ja kysyisin silloin tällöin esim. vaipanvaihtotilanteessa, että haluaako tyttö potalle tai jos vaikka itse menen vessaan pissalle, kysyisin tuleeko tyttö mukaan. Ja kehut sitten tietenkin, jos pottaan jotain tulee, ja "ei tullut mitään, ei haittaa" tms, jos mitään ei tule.
Näin meillä toimittiin kun pottalakkoilu alkoi, ja yllättäin yks kaks kuulin esikoisen suusta sellaisenkin "ihmeen" kuin "äiti, tulee pissa, nyt potalle!"!

Ja järkeilin tämän pottaopettelun niin, että kun lapsi oppii, mikä on potta ja mitä sillä tehdään, ja näkee mitä muut pöntöllä tekevät, hän oppii kyllä itse käymään potalla sitten kun on siihen valmis eli oppii tuntemaan milloin pissa/kakka on tulossa.
Minusta teillä on siis hyvät lähtökohdat, kun tyttö ymmärtää mitä varten potta on olemassa, joten nyt teidän tilanteessa luottaisin tyttöön ja odottelisin ihan rauhassa sitä tytön omaa kypsymistä. :)
Pienihän tuo 1,5-vuotias vielä on, kuivaksioppimisessakin on ihan hirveän suuret vaihtelut!
 
Kiitos vastauksesta!
Nyt näyttää siltä ettei enää oikein halua potalle mennä... tilanne muuttunut siis. Olemme kokeilleet myös rusinoita - saa rusinan jos istuu potalle. Ei auta, istuu hetkeksi että saa rusinan, sitten lähtee potalta pois... Täytyisi varmaan kokeilla että ei laittaisi vaippaa, pelkät pikkuhousut vaan. Kova vatsa -ongelmaa ei ole vielä ollut, joten tuosta ei varmaankaan johdu.



 
Teillä ei oo mitään kiirettä! Meillä tyttö istui potalla ihan tyytyväisenä jo yks veestä alkaen, mutta ei sillä ollut mitään merkitystä kuivaksi oppimiseen. Kakkaakaan ei tullut pottaan koskaan. Anna olla koko pottatouhun vähän aikaa. Lapset alkaa oikeasti oppia tunnistamaan pissa ja kakkahädän vasta siinä 2 v iässä.

Meillä vaippa jätettiin kesällä reilu 2v pois ja oppi parissa kolmessa päiväsä potalle koska oli inhottavaa kun pissa tuli pitkin nilkkoja. Sitä ennen kakka ei ollut koskaan tullut pottaa ja pissatkin silloin tällöin vaan.
 
Meillä oli hyvä alku tuossa puolentoista vuoden paikkeilla pojan pottailuissa, tehtiin potta hyvin tutuksi ensin ihan että vaan istutettiin muuten vaan ja kivaa oli! Sitten alkoi aamukakat ihan säännöllisesti mennä pottaan, itse osas sanoa kakka, mutta ei tajunnu vielä ottaa vaippaa poies, vaan teki potalla vaippaan kakat.
Jossain vaiheessa päätin, että nyt vois alkaa pissatkin opettaa potalle niin siitä tulikin ihan hullunmylly. Ei tykänny lainkaan mennä potalle ja jos hetken oli ja lueskeli vaik kirjaa siinä niin pissan tai kakan jälkeen jotenkin pelästy omaa tuotostaan ja kipitti äkkiä poies potalta. Loppupisut sitten pitkin lattiaa.

Ajattelin, että pidetään vaan sitten taukoa, en halunnut väkisellä toista potalle laittaa. Poju on usein mun matkassa aamuisin vessassa ja puuhailee siinä omiaan, mut samalla tarkkailee kovasti toisella silmällä. Ja nyt vasta hoksaan, että todellakin on tarkkaan katsellut. Samoin isänsä mukana on vessassa käynyt.
Viime viikolla yks päivä otti pippelinsä poies vaipasta tosi reteesti, sanoi isi, ja meni vessanpytylle sohoottamaan ja oli pissaavinaan!

Laitoinkin sitten tänä aamuna ihan istumaan siihen pytylle, meillä ei vielä ollut sellasta supistajaa hommattuna, kun ajattelin että se tulee sit potta-vaiheen jälkeen kyseeseen. Mut mitä vielä, siinä poju istui mun käsien varassa niin pokkana ja sanoit taas isi ja kakkas pyttyyn! Ja hurras kovasti ja löi käsiään yhteen. Niin, ja tarkkaan on tosiaan seurannut kun lopuksi otti rullasta paperia ja pyyhki pyllyään.

Tänään sitten hainkin kaupasta toin supistajan pyttyyn, jospa pojalla löytyy enemmänkin haluja mennä suoraan pytylle. Ja koroke tarvii sitten hommata, että onnistuu pissaaminenkin. Koitan kyllä varmaan vielä pottailuakin jossain vaiheessa, mut en ois uskonu että pytylle menee suoraan tuolla tavalla. Kaippa hän sitten haluaa olla niin isoa poikaa =) , täyttää parin viikon päästä 2 vuotta.

Niin, sitä tosiaan ihmettelin että mikä siinä mahtaa olla kun niin säikkyi jos pottaan pissat tuli. Ja miksihän vähän aikaa oli niin kivaa se pottailu. Tiedä noista lapsen ajatuksista sitten aina, mut mä tosiaan tein ihan stopin siihen joka on kestänytkin jo vissiin kolme kuukautta. Ohhoh, onpas aika mennyt äkkiä!
 
Meillä tyttö alkanu 10kk iässä pissata pottaan, vaipat jäi pois kesällä kun oli about 1,5v vanha. Nyt käy itsenäisesti vessassa (käyn kyllä pyyhkimässä ). Pytyllä on käynyt avustettuna varmaan kesästä saakka, siinä ihan vaan reunalla istuu ja käy pissalla ja kakalla. En ole jaksanut edes sitä supistajaa kaivaa esiin kun hyvin sujuu ilmankin. Yövaippa on vielä käytössä.

Meillä ei lakkoilua ole koskaan ollut niin en oikeen osaa antaa vinkkejä. Pakottamisesta ei varmasti ole hyötyä, mäki ehkä tuossa luottaisin oman esimerkin voimaan ja yrittäisin olla kärsivällinen.
 
Ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin tarjota säännöllisesti pottaa tai vessanpöntöllä istumista. Jos haluaa, niin sitten istuu. Mikään konkari en ole, meidän 2 v. poika ei edes ole vielä aloittanut harjoittelua (tähän on syitäkin) vaan pottaillaan satunnaisesti kerran pari päivässä. Alkuun teki useinkin pissat pottaan, nykyään ei juurikaan PAITSI että noin viikon verran on pyytänyt pottaa kun kakka tulee eli tekee kakat nyt pottaan. Ihan oma-aloitteisesti. Niimpä meillä nyt sitten aletaan pottailla vähän runsaammin kun kerran on asiasta kiinnostunut. Tsemppiä! Hiljaa hyvä tulee!
 
Kiitoksia paljon vastauksistanne! Olen päättänyt sitkeästi ainakin toistaiseksi jatkaa pottailua. Eilen tuli pissat pottaan saunan jälkeen - kiiteltiin ja sai palkinnonkin. Itse ei oikein asiasta innostunut vaan häipyi paikalta eikä suostunut tulemaan vessaan pottaa yhdessä tyhjentämään ja huuhtomaan (?). Tänään istui pitkään ruoan jälkeen potalla ja katseltiin jotain mainosposteja yhdessä.... pari kertaa pomppasi potalta pois mutta kun rohkaisin palaamaan potalle niin istui takaisin. Ihan selvästi oli kakka tulossa. Ja tulikin. Mutta lattialle jälleen. Siinä sitten vähän taas hätääntyi ja kerättiin kakka pottaan. Sanoin rohkaisevalla äänellä että hyvä kakka tuli mutta seuraavalla kerralla tulee pottaan. Katseli hämmentyneenä kakkaa potassa itkeskellen ja taputti lattiaa (mistä juuri kakka pottaan kerättiin). No joo, ehkäpä kakka joku päivä vahingossa tulee pottaan kun sitkeästi harjoittelee. Jospa siitä sitten alkaisi uusi vaihe opettelussa. Toivottavasti. Olen hankkimassa supistajaa pönttöön ja ajattelin kokeilla varovasti sitäkin (jos suostuu pöntöllä istumaan) - pöntöltähän on vaikea lähteä karkuun kun kakka tulee... Aloitan myös sen, että ei laiteta vaippaa kotona ollenkaan. Annan olla ilman housuja ja vaippaa, tai sitten pikkukalsareissa. Katsotaan onko näistä apuja.
 
Kiva lukea muiden kokemuksia... Olisiko teillä meille neuvoja? Meillä 1,5v käy potalla suht mielellään, istuu siinä välillä puoli tuntiakin ja leikkii samalla. Mitään ei pottaan tule! Joskus kun huomaan että alkaa tehdä kakkaa niin saattaa sitten tehdä sen pottaan, mutta yleensä ei ja kun laittaa vaipan niin tekee sit sinne. Pissan kanssa taas niin että istuu potalla pitkän aikaa ja sit kun nousee pois niin lorottaa lattialle. Sit näyttää pissaa ja sanoo toruvasti tarkoittaen että ei tuohon saanu. Tai sit sanoo "o-ou!" En ymmärrä miksi sitä ei voi pottaan tehdä? Luulen että osaa kyllä hieman pidättää ja tunnistaa hädän koska muutaman kerran ilman vaippaa ollessa on mennyt samaan nurkkaan ja pissinyt sinne joten oletan että ymmärtää että nyt on hätä ja menee "kivaan paikkaan" sitä tekemään. Mutta miten voi edes kehua pottaan tehtyä pissaa kun sitä ei ikinä sinne saa?
 
Toukomamma, mulla tuli yks juttu mieleen joka sun tarinaan sopii vallan mainiosti. Mun kaverilla on joku pottailuun liittyvä kirja ja siinä oli lukenut, että joskus lapset saattavat oudoksua just sitä, että kakka menee sinne pottaan. Tai ylipäätään minnekään. Että lapsi jotenkin kokee sen kakan niin omakseen ja sitten ajattelee, että hänestä irtautuu jotain hänelle kuuluvaa. Aika merkillinen ajatus, mutta mä olen samaa meillä ajatellut kun säikähtää niin sitä kun kakka tai pissa pottaan on saatu aikaseksi.
 
Toukomamma: mä edelleen hiljentäisin tahtia eli en vähään aikaan edes yrittäisi potatusta, jos lapsi kerran hätääntyy ja jopa itkeskelee pottailun yhteydessä. Kun se ihan selvästi on arka paikka lapselle, niin jättäisin kaikenlaisen pakottamisen pois vielä tässä vaiheessa, kun mikään kiire kuivaksioppimiselle ei ole. Ja Trallallaalle vähän sama juttu; 1,5-vuotias on vielä niin kovin pieni. Toki jotkut lapset oppii potalle jo ennen kahta vuotta, mutta se on mun kokemusten mukaan eniten lapsesta itsestään kiinni. Toiset, joita on potatettu ahkerasti eivät ole täysin kuivia vielä kolmevuotiaanakaan ja toiset oppivat ilman erityistä potattamista kuiviksi alle parivuotiaina.
Itse tiedän ikäviä tapauksia, joissa lapselle on tullut ummetusta kun äidin liiallisen pottailuinnokkuuden takia lapsi on alkanut pantata kakkaa kokonaan, joten minusta parempi antaa ajan hoitaa asiansa. Minusta teilläkään ei ole vielä mitään kiirettä tuon asian kanssa, kuten jo sanoin niin meillä homma alkoi edetä kun asiaan ei kiinnitetty sen kummemmin mitään huomiota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SariS:
Toukomamma, mulla tuli yks juttu mieleen joka sun tarinaan sopii vallan mainiosti. Mun kaverilla on joku pottailuun liittyvä kirja ja siinä oli lukenut, että joskus lapset saattavat oudoksua just sitä, että kakka menee sinne pottaan. Tai ylipäätään minnekään. Että lapsi jotenkin kokee sen kakan niin omakseen ja sitten ajattelee, että hänestä irtautuu jotain hänelle kuuluvaa. Aika merkillinen ajatus, mutta mä olen samaa meillä ajatellut kun säikähtää niin sitä kun kakka tai pissa pottaan on saatu aikaseksi.
Tätä minäkin olen ajatellut ton 2v kammoisen kanssa. Mutta miten ihmeessä päästäs asiassa eteenpäin? Jollakulla vinkkiä? Tilanne ei etene mitenkään vaan lapsi jatkaa aina vaan panttaamista kunnes tulee väkisin minne sattuu. Kamala katella kun kauhunvallassa koettaa pidätellä kakkaa eikä huoli vaippaakaan. En siis mitenkään vie potalle, pakota istumaan tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Toukomamma: mä edelleen hiljentäisin tahtia eli en vähään aikaan edes yrittäisi potatusta, jos lapsi kerran hätääntyy ja jopa itkeskelee pottailun yhteydessä. Kun se ihan selvästi on arka paikka lapselle, niin jättäisin kaikenlaisen pakottamisen pois vielä tässä vaiheessa, kun mikään kiire kuivaksioppimiselle ei ole. Ja Trallallaalle vähän sama juttu; 1,5-vuotias on vielä niin kovin pieni. Toki jotkut lapset oppii potalle jo ennen kahta vuotta, mutta se on mun kokemusten mukaan eniten lapsesta itsestään kiinni. Toiset, joita on potatettu ahkerasti eivät ole täysin kuivia vielä kolmevuotiaanakaan ja toiset oppivat ilman erityistä potattamista kuiviksi alle parivuotiaina.
Itse tiedän ikäviä tapauksia, joissa lapselle on tullut ummetusta kun äidin liiallisen pottailuinnokkuuden takia lapsi on alkanut pantata kakkaa kokonaan, joten minusta parempi antaa ajan hoitaa asiansa. Minusta teilläkään ei ole vielä mitään kiirettä tuon asian kanssa, kuten jo sanoin niin meillä homma alkoi edetä kun asiaan ei kiinnitetty sen kummemmin mitään huomiota.
Juu nyt näyttää siltä että olet oikeassa, tauko olisi varmaan paikallaan... Ei tilanne ole yhtään parantunut.
Selvästi kyllä tietää että kakka pitäisi sinne pottaan saada - tänäänkin istui potalla ja ilmiselvästi kakkahätä. Pari kertaa lähti pois mutta palasi istumaan. Sitten kun kakka oikeasti tuli, nousi ylös ja kakka lattialla. Jälleen aika hämmentynyt ja hädissäänkin tilanteesta. En ole huomannut että toistaiseksi olisi kakkaa pantannut, mutta sehän voi olla sitten se seuraava vaihe jos tätä rataa jatketaan. Ja se on sitten jo vaikeampi juttu varmasti.
Äidille (= itselleni) näyttää tämä potta-asia olevan aika hankala juttu myös (muista asioista en ole ottanut paineita enkä antanut muiden vaikuttaa päätöksiini lapseni hoidossa). Mutta mutta, sukulaiset kun muistavat aina kysyä että joko se on potalle oppinut, ja eikö vieläkään, kyllä nämä muut oppivat jo vuoden iässä ja omatkin lapset aikoinaan etc. Hoh hoijaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Toukomamma2008:
Mutta mutta, sukulaiset kun muistavat aina kysyä että joko se on potalle oppinut, ja eikö vieläkään, kyllä nämä muut oppivat jo vuoden iässä ja omatkin lapset aikoinaan etc. Hoh hoijaa.
Huh, ihan pistää vihaksi tämmöiset sukulaiset! :eek:
Heidän tehtävänsä olisi tukea eikä arvostella!

Mutta näitähän riittää, milloin mistäkin asiasta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Alkuperäinen kirjoittaja Toukomamma2008:
Mutta mutta, sukulaiset kun muistavat aina kysyä että joko se on potalle oppinut, ja eikö vieläkään, kyllä nämä muut oppivat jo vuoden iässä ja omatkin lapset aikoinaan etc. Hoh hoijaa.
Huh, ihan pistää vihaksi tämmöiset sukulaiset! :eek:
Heidän tehtävänsä olisi tukea eikä arvostella!

Mutta näitähän riittää, milloin mistäkin asiasta...
Ja todennäköisesti muistavat asiat ihan väärin. Siis harva 1v. on ilman vaippoja tai ainakaan ilman että pissaa housuun vähän väliä.

 
hellurei


meillä on pottailtu tosi pienestä saakka ja poika on nyt 1v4kk. Tällähetkellä kakat tulee pottaan jos vain äiti tajuaa noteerata hädän. Yleensä sanoo kyllä "kakka" kun hätä on. Pissit yritetään tehdä unien ja ruuan jälkeen, mut muuten tulee vaippaan. Meilläkin oli kausia, jolloin potalla ei jaksettu istua ja kakat tuli lattialle tai että pottailu rupesi itkettämään.. Lopetin pottailun siihen ja pidin taukoa. Kammoa ei syntynyt ja nyt istuu ihan mielellään.
Vaipattomuus ei ole tavoitteena vielä hetkeen aikaan vaan edetään hitaasti lapsen ehdoilla. En tiedä auttaako se, mutta vaipan olen yrittänyt vaihtaa niin, ettei lapsi pääse tottumaan märkyyteen. Silloin pissin tekeminen pottaan olis kivempaa kuin pitää epämukavaa vaippaa. Tsemppiä pottailuun. Ei se lapsi enää 18 vuotiaana housujaan kastele :LOL:
 

Yhteistyössä