kokemusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokerit koholla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokerit koholla

Vieras
heippa mulle tehtiin sokerirasituskoe ja tietenkin oli paasto sekä 1:sen tunnin arvo hiukan koholla , no siitä joutuu sitten sairaalaan vuorokaudeksi seurantaan..olen syönyt makeata hulluna raskauden ajan ja lihonut n.15 kiloa (rv30)
normaalisti en syö makeata (vähän tietty jotain), mut nytten ihan hullunaan..ja nyt loppui se syöminen kuin seinään...liikuntaa en ole jaksanut / viitsinyt harrastaa laiska sen suhteen..joten itseään syyttää saan suvussa ei sokeritautia ole. ajattelin vaan kysyä että mitä jos arvot olisikin normaalit sairaalassa kun olen ollut pari viikkoa syömättä makeaa ja vähän liikkunut ,voiko vaikuttaa??
tarviiko niitä enää mittailla jos arvot normaalit...kokemusta kellään...

No jos sulla sairaalassa tuossa vurokausikäyrällä arvot on normaalit ei siinä sitten mitään ole.
Mutta raskausajan diabeetes saattaa puhjeta ihan normaalipainoiselle ja jolla ei suvussa sikeritautia ole. Ylipaino ei aina myöskään aiheuta tuota gestaatiota.

Mutta jos tk:ssa tehdyssä rasituksessa arvot koholla joutuu sairaalaan käyrälle. Siellä verensokeria mitataan vuorokaudenajan suonesta ja sormenpäästä. Jos siellä myös kaksi arvoa ovat koholla voidaan joutua aloittamaan insuliinihoito.

Ja hyvinkin voi vaikuttaa kun nyt olet liiemmin syömättä sokeria, mutta kuten mainitsin nuo kohonneet arvosi eivät välttämättä johdu syömästäsi karkista vaan sinulla saattaa olla tuo raskaudenaikainen diabeetes. Se kyllä häviää raskauden jälkeen.

Ja jos ne arvot on normaalit tuskin kukaan niihin enää tuijottaa, saattavat toki tehdä ns. pistokokeita, joista kyllä ilmoittavat sinulle jotta osaat paastota.

Hei halusin vaan käydä sanomassa että älä syytä itseäsi vaikka oletkin laiskotellut, herkutellut ja painosi on noussut: Raskausajan diabetesta ei aikaansaada itse omilla toiminnoilla, vaikka hoitona onkin ruokavalio ja liikunta. Ennenvanhan ihmiset jopa luulivat, että sokeritauti tulee jos syö liikaa sokeria.
Tyyppi 2 diabetes on elintapatauti, mutta asia erikseen, Siihenkin taipumus periytyy eli on useampien tekijöiden summa.

Aivan ei se diabeetes tuosta vain tule omien syömisten perusteella.
Toisilla vain oma haima ei pysty tuottamaan tarpeeksi insuliinia raskausaikana. Mainitsinkin tuolla, että tuo diabeetes saattaa yhtähyvin tulla normaalipainoiselle tai liikunnalliselle ihmiselle. Myös sellaisille joilla ei ole suvussa sokeritautia.

Tuo ei myöskään tarkoita sitä, että jokaisella liikkumattomalla ja ylipainoisella raskaana olevalla olisi diabeetesta raskausaikana.

Yhteistyössä