[QUOTE="vierailija";29628557]Oma tili kannattaa avata ja siihen kortti. Vanhemmat määrittelevät käyttörajat. Nettipankkitunnuksia ei yleensä alaikäiselle anneta pankista, niillä kun pääsee kirjautumaan moneen eri paikkaan (esim. kela, verohallinto) ja tekemään netin kautta ostoksia.[/QUOTE]
Kävin äsken useamman pankin sivuilla ja kaikissa sanottiin, että molempien vanhempien suostumuksella 15-vuotiaasta eteenpäin saa nettipankkitunnukset.
Mietin tuota perusteluasi, mitä haittaa vaikka teini kirjautuisi kelan tai verohallinnon sivuille. En nyt äkkiseltään keksi mitään mitä voisi pahaa siellä tehdä.
Ja mitä haittaa niistä nettiostoksista on. Jos käytät tunnuksia ostosten tekoon, nehän maksetaan heti. Ja vain jos tilillä on katetta. Miksi teini ei saisi tehdä netin kautta ostoksia jos siihen on varaa? Nykyään kuitenkin paljon hoidetaan netin kautta. Itse olen sitä mieltä, että sille 15-vuotiaalle on jo hyvä opettaa myös sitä nettiostosten ja yms. kauppojen maailmaa. Näitä näkee liikaakin, että heti kun päästään kotoa pois tilataan kaikenmaailman nettikaupoista, ellokselta, hm yms. Ja kun laskujen maksun aika tulee ollaan pulassa.
Omat lapset vasta tarhaikäisiä, mutta kyllä tulen opettamaan jo nuoresta lähtien iän mukaan talouden hallintaa. Nykyään on niin helppo nuoren hakea vippejä ja tilata turhaa tavaraa, joten koen että vanhempana olen velvollinen jo kotona opettamaan taidot ettei lapsi ole heti pulassa muutettuaan kotoa.