Kokemusta visa electronista nuorisolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maisa"

Vieras
Teini haluaisi, että hänelle hankitaan visa electron kortin.
Täytyykö sitä varten hänelle avata oma tili vai voinko tilini kautta tilata kortin nuoren nimelle silleen, että siihen kortille asetetaan joku maksimi käyttösumman päivässä/kuukaudessa?

Kyllä käsittääkseni tarvitsee oman tilin. Minkä ikäinen nuori kyseessä? Itse ottaisin nuorelle oman tilin ja laittaisin sinne kuukausirahan. Avaisin myös nettipankkitunnukset ja vähitellen opettaisin miten niitä käytetään. Kaikkia niitä hyödyllisiä taitoja joita nuori tulee tarvitsemaan kun muuttaa kotoa pois.

Oma tili kannattaa avata ja siihen kortti. Vanhemmat määrittelevät käyttörajat. Nettipankkitunnuksia ei yleensä alaikäiselle anneta pankista, niillä kun pääsee kirjautumaan moneen eri paikkaan (esim. kela, verohallinto) ja tekemään netin kautta ostoksia.

Aika erikoista, että teini-ikäisellä ei ole omaa tiliä. Eikö lapsi ole koskaan saanut esim. sukulaisilta rahaa lahjaksi ja jos on, niin mihin ne on menneet kun tiliä ei ole?

No joka tapauksessa, avatkaa nyt ihmeessä jo se tili. Eikös kesätyötkin ole pian ajankohtaisia ja nykyään palkkoja ei käteisenä maksella.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Kyllähän poika on saanut sunttärilahjoina esim rahaa mutta muutama kymppeistä kyse. Äkkiäkös ne sitten haihtuvat pois.
Kuukausi rahaa saa 15e. Vaatteet, puhelinlaskut ja sun muut jutut maksaa vanhemmat.

Meillä lapset sai heti 10 täytettyään visa electronin. Käyttörajan pystyy itse muokkaamaan ja alkuvaiheessa käyttörajat kannattaakin olla pienet. Tosin ei tuolle käyttelytilille edes suuria summia talletella vaan nimenomaan sellaisia joiden käytöstä pystyy itse vastaamaan. Minusta lasten on hyvä oppia rahan arvo ja sen harkitseva käyttäminen jo nuorena. Viikkorahatkin laitetaan tilille ja he ovat itse vastuussa sen riittävyydestä tai mahdollisesta säästämisestä suurempiin hankintoihin. Toimii ainakin meillä kiitettävästi.

10-15-vuoden ikäisenä meilläkin on hankittu lapsille Visa Electronit. Pankkitilit heillä on ollut pienestä asti. Kortti on hankittu siin vaiheessa, kun sille on alkanut olla tarvetta.

[QUOTE="vierailija";29628557]Oma tili kannattaa avata ja siihen kortti. Vanhemmat määrittelevät käyttörajat. Nettipankkitunnuksia ei yleensä alaikäiselle anneta pankista, niillä kun pääsee kirjautumaan moneen eri paikkaan (esim. kela, verohallinto) ja tekemään netin kautta ostoksia.[/QUOTE]

Kävin äsken useamman pankin sivuilla ja kaikissa sanottiin, että molempien vanhempien suostumuksella 15-vuotiaasta eteenpäin saa nettipankkitunnukset.

Mietin tuota perusteluasi, mitä haittaa vaikka teini kirjautuisi kelan tai verohallinnon sivuille. En nyt äkkiseltään keksi mitään mitä voisi pahaa siellä tehdä.

Ja mitä haittaa niistä nettiostoksista on. Jos käytät tunnuksia ostosten tekoon, nehän maksetaan heti. Ja vain jos tilillä on katetta. Miksi teini ei saisi tehdä netin kautta ostoksia jos siihen on varaa? Nykyään kuitenkin paljon hoidetaan netin kautta. Itse olen sitä mieltä, että sille 15-vuotiaalle on jo hyvä opettaa myös sitä nettiostosten ja yms. kauppojen maailmaa. Näitä näkee liikaakin, että heti kun päästään kotoa pois tilataan kaikenmaailman nettikaupoista, ellokselta, hm yms. Ja kun laskujen maksun aika tulee ollaan pulassa.

Omat lapset vasta tarhaikäisiä, mutta kyllä tulen opettamaan jo nuoresta lähtien iän mukaan talouden hallintaa. Nykyään on niin helppo nuoren hakea vippejä ja tilata turhaa tavaraa, joten koen että vanhempana olen velvollinen jo kotona opettamaan taidot ettei lapsi ole heti pulassa muutettuaan kotoa.

Yhteistyössä