Kokemusta kaivataan painosta loppuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niisku

Vieras
Hei,

Kaipaan vähän kokemuksia painon noususta loppuraskaudessa, mulla nyt 34+0. Mulla on vaaka näyttänyt hirvittäviä lukemia viime viikkoina. Keskiviikkona neuvolassa oli tullut 1,3kg/vko! Tähän asti on tullut noin 300-500g/vko. Nyt kävin kotona vaa-alla ja taas näyttää, että painoa olis keskiviikosta tullut jo joku 800g. Nesteet ilmeisesti heittelee aika tavalla. Mielestäni en ole kovasti turvoksissa ja sormuksetkin irtoaa vielä. Onkohan tämä ihan normaalia. Yritän syödä suolatonta ja kevyttä ravintoa, mutta paino vaan sen kun nousee. Pissänäyte oli onneksi puhdas. Pelkään hirveesti, että tulee joku raskausmyrkytys tms. eiks siihen liittynyt äkillinen painonnousu. Neuvolan terkka oli sitä mieltä, että seurataan ja uusi aika on 10 päivän päästä. Onkohan muilla samanlaisia paino-ongelmia? Tässä on kokoajan niin huolissaan kaikesta, että ei edes ehdi nauttia raskaana olemisesta. Ahdistaa.

Minä olen samassa tilanteessa, mutta en tiedä, mistä se johtuu. Tilanne huolestuttaa myös, koska neuvolatäti siitä viimeksi huomautti. Silloin ajattelin, että en ole tarkkaillut, mitä syön. Nyt olen tarkkaan katsonut, mitä syön ja paino senkun nousee. Olen koko ajan huolehtinut siitä, että sokeria, suolaa ja rasvaa ei kertyisi, joten se ei voi olla syynä. Turvotusta ei ole ja muutenkin olen varsinainen rimpula, joten en edes näe, mihin paino kertyy. Muksu on kuulemma keskikokoinen, joten hän ei ole ainakaan kasvanut enempää kuin pitäisi.

Heippa,
Mulla oli loppuraskaudesta sama vaiva painon kanssa, lisäksi verenpaineet koholla. Synnytin marraskuun lopussa, joten en enää ole kanssanne samassa veneessä, mutta halusin vain kertoa miten mulle sitten lopulta kävi. Eli paino vain jatkoi nousemistaan just jotain yli kilon per viikko ja verenpaineet siinä sivussa myös. Jouduin lopulta 2vkoa ennen laskettua aikaa NKL:n päivystyksen kautta sisään osastolle, paineet siinä vaiheessa 160/102 ja proteiinia pissassa.

Eli tähän suuntaan voi lopulta kallistua se olo ja vointi, ei toki välttämättä. Mutta hyvä varautua kuitenkin. Ei siellä sairaalassa mitenkään epämiellyttävää ollut, olinpahan seurattavana paikassa jossa ktg-käyriä otettiin x2/pvä ja muutenkin vointia seurailtiin, joten oli ehkä helpotus lopulta olla mielummin sairaalassa sisällä kuin kotona hermoilemassa että paheneeko tilanne seuraaviin neuvolan mittauksiin mennessä.

Terve poika syntyi sitten lopulta viikon yliaikaisena sectiolla (ei vaikuttanut se raskausmyrkytys tuohon sectioon päätymiseen mitenkään), ja pikkuhiljaa paineet tasoittuivat ja protskutkin hävisivät pissasta, joten kyllä se sit siitä.

Tsemppiä teille loppuraskauteen!

Kiitti kokemuksista. Millä tavalla sulla kehittyi tuo verenpaineen nouseminen??Ts. nousiko hitaasti vai yht´äkkiä? Mulla nyt siis viikkoja tasan 34 ja paineet on noussu lukemista 105/70 (rv 10) lukemiin 120/80 (rv 34). Nousko sulla paineet nopeasti noinkin korkeelle, vai oliko kyseessä verenpaineiden hitaampi nousu? Terkkari ei ollut mitenkään kovin huolissaan tosiaan tästä mun tilanteesta, mutta itse olen sitäkin enemmän ahdistunut. No, mutta eiköhän ne siellä neuvolassa tiedä miten näitä asioita seurataan. Tuntuu vaan, et 10 päivää odotusta on pitkä aika, ehtiiköhän siinä paineet nousta ja joku myrkytys kehittyä....No, mutta onneksi sulla kaikki meni hienosti ja toivotaan, että munkin kohdalla kaikki järjestyy.

minulla tuli ekan raskauden aikana ylipainoa n.26 kg, ja suurin osa painosta tuli loppuraskauden aikana. sillä ei ollut väliä mitä söin ja miten liikuin. tulin siihen tulokseen että nestettä kait. muutoin ei mitään ongelmia eikä mitään löytynyt sokerirasitustestistä johon jouduin juuri tuon reilun painonnousun takia (yli 1 kg /vk)
neuvolatäti välillä sanoi että ei noin paljoa olisi hyvä tulla, mutta minkäs teit.

Mulla tuli myös loppuraskaudesta joinakin viikkoina 1,5 kg painoa viikossa. Mut terkka ei huolestunu, enkä kyl minäkään kun pissa oli koko ajan puhdas ja paineet ok.

Yhteistyössä