Kokemuksia Windstopper vaatteista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Millasia ne ovat käytössä. Mulla ei ole koskaan ollu sellasia näin hyvän tarjouksen. Kun niissä on se kelmu niin pitääkö ne rankkaa sadetta? Entä hengittävyys ja tuulenpitävyys verrattuna kalvottomaan asuun?

WINDstopper ei mun tietääkseni pidä sadetta, vaan nimenomaan tuulta. Sateenpitävyyteen kelpaa sit GoreTex, Texapore (Wolfskinin oma) tai DryMaxx (esim. Haltilla), ja saattaapa noita olla muitakin...

Itsellä on ollut gorea vaatteissa ja kengissä: pitää vettä täysin, Texapore nyt uudessa takissa: pitää vettä toistaiseksi täysin, ja DryMaxxia: pitää vettä täysin. Gore ja Drymaxx testattu useiden viikkojen erämaavaelluksilla viikon kestävissä jokapäiväisissä sateissa. :D

Myös tuulta pitävät täysin, ja hengittävyys on, no, huomattavasti parempi kuin sadevaatteissa, mutta ei tietenkään sama kuin kalvottomissa.

Kalvotettuja vaatteita (windstopperista en tiedä) EI saa pestä zeoliittia sisältävillä pesuaineilla (tukkii kalvon, sit ei enää hengitä) ja pintaan täytyy väh. joka toisen pesukerran jälkeen suihkia suoja-aine, jotta pinta hylkii vettä paremmin (ei ime vettä ja muutu painavaksi, ei vaikuta vedenpitävyyteen).

Kannattaa kysyä liikkeestä tarkemmat vedenpitävyystiedot eri merkeille, esim. urheilu- ja partio- ym. liikkeissä osaavat kyllä kertoa. Aika samat ne kyllä on noille rinnakkaisille merkeille.

Noista suoja-aineista tuli mieleen että voiko niillä käsitellä tavallisen kalvottoman tuulipuvun vedenpitäväksi. Rankkasateessa mun tuuliasu suorastaan imaisi vedet sisään niin auttaiskohan noi siihen.

Ei vedenpitäväksi, mutta kyl hiukan auttaa, ettei ihan imaise. Kaatosateessa ei kauaa pidä vettä. Yks ulkoilupuku mulla muuten on Windstopperia, siinä on semmonen kevyt vettähylkivä pinnoite, ja pienessä sateessa ei vielä läpi kastu. Metsäretkelle en sen kanssa sateessa lähtis.

Kengissä toi Gore on kyllä ollut ihan ehdottoman loistava: mulla on sekä vaelluskengät että talvikengät Gorella, ja on kyllä aivan loistavia molemmat. Takkeinakaan en paljon muuta käytä kun työmatkoja joudun kävelemään säässä kuin säässä, et sen verran hyvin kumminkin hengittävätkin.

Oletko koskaan kokeillut sitä Windsopper-pukuasi kovemmalla sateella esim jos sade on yllättänyt? Pitääkö se Drymaxx jos VETTÄ TULEE TOSI LUJAA niinkuin esim. ukkoskuuron yllättäessä? Sehän on kuitenkin enemmän tuulipuvun kuin sadeasun näköinen? Myös se tuulenpitävyys on varsinkin näin talvella / syksyllä tervetullut ominaisuus. Sen lisäksi että tuulipukuni imaisee rankkasateen heti läpi niin näin sysksyisin myös kova viima tahtoo tunkea sisään varsinkin pyöräillessä.

Huh, löysinpäs vielä tän täältä..

Windstopperia en oo kokeillut kun kevyessä sateessa kun sade yllätti lenkillä joskus.
Se mun puku on tosi ohut, eli vain kevät/syksy tai viileä kesä -olosuhteisiin.

Drymaxx on kyllä pitänyt TODELLA kovassa sateessa ja pitkän aikaa, eli siis erämaaolosuhteissa ja ulkona koko ajan (nukkumista lukuunottamatta). Hiukan noi kaikki alkaa pitkän ajan kuluessa uittaa hihansuista ja helmasta, varsinkin jos se helma liikkuu (esim. istuu ja nousee taas seisomaan jatkuvasti). Mutta läpi ei oo koskaan mennyt vesi, ei GoreTexissä eikä Drymaxxissa.

Oon pitänyt myös sekä Gorea että Drymaxxia talvella, ja pitävät tuulta täysin. Mulla on kaikki noi olleet kuoripukuja, eli niissä ei oo minkäänlaista vuorta. Alle siis tarvitaan jonkin verran vaatetta. :) Parhaat on ihan tekninen alusasu ja sen päälle esim. sopivan paksuinen fleece. Ja ite oon vilukissa, eli mulla on sit kylmemmällä vielä villapaitaa siinä päällä, puvut on siis mulla olleet 'ei ihan tyköistuvia' jotta alle mahtuu tarpeeks.

Nyt mulla on kaupunkitakkina pitkä (reisiin asti) Wolfskinin takki, ei niin tuulipuvun näköinen, ja sen on kans ollut hyvä. Siinä on myös hiukan vuorta. Ja hintaa ihan riittävästi, tietty. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millasia ne ovat käytössä. Mulla ei ole koskaan ollu sellasia näin hyvän tarjouksen. Kun niissä on se kelmu niin pitääkö ne rankkaa sadetta? Entä hengittävyys ja tuulenpitävyys verrattuna kalvottomaan asuun?

Pitää hyvin tuulen, mutta pitää vain tihkusateen

Yhteistyössä