Kokemuksia verenluovutuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mansikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mansikka"

Vieras
Minkälainen tapahtuma on verenluovutus? Paljonko verta otetaan ja tuleeko sen jälkeen huono olo (pitkäksi aikaa) tai voiko olla muuta haittaa? Kaipaan nimenomaan omakohtaisia kokemuksia. :)

En ole koskaan luovuttanut verta, mutta mieli tekisi vielä jonain päivänä. Veriryhmäni on muuten O+.

Mee kattoon veripalvelun sivuilta noi faktat, verimäärät yms. Mulla ei ole koskaan tullut huono olo, joskus on väsyttänyt pari seuraavaa päivää. Tärkeää on juoda runsaasti ja ottaa rennosti luovutuksen jälkeen.

Käyn aina kun voin, verta otetaan se joku pari desiä eikä mulle ole koskaan tullut mitään oloja. Useimmille tulee huono olo ihan vaan jännittämisestä. Neula ei tunnun pahalta ja aikaa ei mene juuri nimeksikään. Meillä joutuu käymään niissä joukkoluovutuksissa joten eniten aikaa menee jonottamiseen.

Suosittelen lämpimästi!

Itselläni ei ole tullut huono olo kertakaan (kolme luovutusta takana, tänä vuonna aloitettu).
Haittana hemoglobiinin lasku, mutta siihenkin annetaan rautatabletit mukaan maksutta.

verta otetaan noin puoli litraa.

www.veripalvelu.fi
löytyy tietoa aiheesta.
Ei tule huono olo, jos on syönyt ennen sitä hyvin.
Siellä saa sitten yleensä mehua, kahvia ja keksiä luovutuksen jälkeen.

Suosittelen luovuttamista lämpimästi! Pienellä vaivalla saa itselleen hyvän mielen ja tietää, että oma apu menee takuulla tarpeeseen. :-) Erityisesti sinun veriryhmästäsi on tällä hetkellä kova pula, kuin myös A:sta (sekä rh-positiivinen että -negatiivinen).

Verenluovutuksessa täytetään ensin sellainen terveyslomake, jonka jälkeen sairaanhoitaja haastattelee lyhyesti ja mittaa hemoglobiinin. Jos kaikki on ok ja sovit luovuttajaksi, hörppäät vähän mehua tai muuta. Sitten pedille pötköttämään. Verta otetaan kerralla 450 ml. Riippuen luovuttajasta olo voi olla hetken aikaa hiukan "ilmava", ja kevyesti voi huipata. Luovutuksen jälkeen Veripalvelu tarjoaa kahvit ja voileivät. Luovutuspäivänä tulee välttää kaikkea fyysisesti rasittavaa ja saunomista sekä juoda normaalia enemmän nesteitä. Itselläni ei ole ollut luovutuksen jälkeen huonovointisuutta.

Toivottavasti rohkaistut pian menemään!

Suosittelen menemään! Kannattaa juoda ja syödä hyvin ennen kuin menee. Minulla on yleensä niin, että siitä sängyltä noustessa saattaa ihan pikkuriikkisen huipata, mutta se menee hetkessä ohi. Ja saa tosi hyvän mielen kun auttaa jotain apua tarvitsevaa :)

Itselle ei ole koskaan tullut huono olo luovutuksen jälkeen. Aikaa ei tosiaan kauaa mene itse luovutuksessa, jonotuksessa joskus ehkä 15 min. Käyn aina luovuttamassa verta, kun siihen on mahdollisuus. Hieno tapa auttaa muita!

Mä olen luovuttanut 12 kertaa eikä koskaan ole tullut huono olo tai muitakaan ongelmia. Tärkeää on juoda tarpeeksi, mielellään jotain vettä vahvempaa esim tuoremehua ja levätä sen jälkeen.
Mäkin olen O+ ja muistaakseni se käy kaikille.
Meidän pikkukaupungissa verenluovutus on muutaman kerran vuodessa ja sinne on melkoiset jonot eli ainakin tunnin saa varata kaikkine jonotuksineen.

No mulle tuli huono olo kesken luovutuksen mutta se johtu varmaan siitä, kun mulla on tosi alhainen verenpaine. Todella nopsaan se pussi sitte otettiin pois ja jalat nostettiin ylös. Oli turvallinen olo koko ajan. Piikin pisto ei muuten sattunu yhtään. Se oli yllättävää. Ei siis muuta kuin kokeilemaan, miltä se tuntuu :).

Kiitos kaikille vastauksista :)! Tuota huimaamista mm. vähän mietin, koska mullakin on todella matala verenpaine ja sen takia huimaa aina välillä pahastikin oksentamiseen asti. Mutta joskus on vaan pakko kokeilla luovutusta. Pakko kokea se, ja mukavaa tietää olla avuksi. Olisi varmaan hienoa luovuttaa säännöllisesti, jos pystyisin vain ottamaan sen ensimmäisen askeleen..

[QUOTE="Mansikka";22288443]Kiitos kaikille vastauksista :)! Tuota huimaamista mm. vähän mietin, koska mullakin on todella matala verenpaine ja sen takia huimaa aina välillä pahastikin oksentamiseen asti. Mutta joskus on vaan pakko kokeilla luovutusta. Pakko kokea se, ja mukavaa tietää olla avuksi. Olisi varmaan hienoa luovuttaa säännöllisesti, jos pystyisin vain ottamaan sen ensimmäisen askeleen..[/QUOTE]

Minullakin on muuten alhaiset verenpaineet, ja vastasinkin tuossa äsken, että minulla yleensä vain vähän huippaa kun siitä sängyltä nousee.

Ite oon saanut 5 vuotta luovuttaa ja oon käynyt luovuttamassa 10 kertaa. Hb mulla on aina pysynyt hyvänä, viimeks oli 159. Kerran tuli huono olo kun en ollut syönyt kunnolla. Mutta suosittelen minäkin lämpimästi luovuttamista, siitä ei ole terveelle ihmiselle mitään haittaa! :)

Mulla on varmaan 30 krt jo luovutusta takana. Huono ja heikko olo tulee vain jos olen syönyt tai juonut huonosti. Kerran menin ex-tempore kotimatkalla suoraan hikijumpasta vereluovutukseen, kun sattuivat olemaan paikkakunnalla, se oli huono idea, heikotti ja paleli pitkään, ehkä 12 t.

Vanha ketju mutta.. Ensimmäinen luovutus takana. Ensin alkuhaastattetu käytiin hoitajan kanssa. Mittasi sormen päästä hemoglobiinin. Sen jälkeen asetuin tuolille ja asetti neulan suoneen ja luovutus alkoi. Koko itse luovutus oli ohi n 10 min päästä. Istuskelin hetken kun aavistuksen huimasi. Sen jälkeen kävin juomassa kahvia ja söin voileivän sekä pullapqlan. Miellyttävä kokemus ja erittäin ystävällinen henkilökunta. Hoitaja oli koko ajan vieressä koko luovutuksen ajan. Mukava oli myös höpötellä samalla

Ensimmäinen lab.hoitaja ei saanut verta ja pilasi suonen. neula on muuten paksumpi kuin tavallisessa verinäytteissä. Sitten tuli toinen lab.hoitaja kehiin ja onnistui.
Olen AB rh pos. ei ole tullut kutsuja verenluovutukseen, sillä ilmeisesti luovuttajia on tulee tarpeeksi. Harvinaisempia on vain rh negatiiviset veriryhmät.

Yhteistyössä