Kokemuksia Valeriaanan käytöstä unettomuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen kokeillut kaikkea mahdollista vuosien saatossa ja nyt päädyin kokeilemaan Valeriaanaa ensimmäistä kertaa elämässäni. Viikon käytön jälkeen tämä todella auttaa (kestää kuulemma noin 2 viikkoa, ennenkuin alkaa auttamaan)! Olen ihan ihmeissäni. Lääkärin määrämä lääkitys oli pakko lopettaa haittavaikutusten vuoksi.

Haluaisin kuulla kokemuksia muilta?

Join paljonki valeriana-passiflora-teetä joskus kun oli vaikeuksia saada unta. Mulla oli kyllä silloin myös useita nukahtamista helpottavia lääkkeitä, mutta niilläkään en meinannu nukahtaa. Tee autto kyllä. Pistin ehkä sekaan vielä kamomillaa. Kyllähän se nukutti hyvin! Minusta tuo passiflora rauhottaa silti voimakkaammin mulla. Hyvä kun muistutit, täytyyki käydä ostamassa paketillinen noita! :)

Tuo tee oli ihan uusi juttu! Mistä sitä saa? Onko sulla linkkiä? Olen tosin kyllä juonu pelkkää kamomilla teetä illalla, mutta uskon silti, että se on noi Valeriaana tabletit, jotka tuo avun. Olen ihmeissäni todellakin.

mullakin auttaa, usein on vaikeuksia nukahtaa jos jännittää joku tapahtuma tai muuten vaan pyörii liikaa ajatuksia mielessä, niin se kyllä auttaa hyvin nukahtamiseen. myös silloin, kun otan satunnaisesti vaan tarvittaessa.

[QUOTE="aloittaja";23998468]Tuo tee oli ihan uusi juttu! Mistä sitä saa? Onko sulla linkkiä? Olen tosin kyllä juonu pelkkää kamomilla teetä illalla, mutta uskon silti, että se on noi Valeriaana tabletit, jotka tuo avun. Olen ihmeissäni todellakin.[/QUOTE]

Ainaki joistain Life-kaupoista saa sellasta teetä ku Sleepytime Extra, ja siinä pitäis olla tuota valeriaanaa lisättynä. Tarkistin vielä pakkausselosteen ja siinä lukee: Kamomilla (34%), viherminttu, Länsi-Intian sitruunaruoho, orapihlajanmarja, lehmuksenkukat, appelsiininkukka ja valeriaana (2%).
Lisäksi muistaakseni valeriaanaa saa luontaistuotekaupoista tippoina, samoin ku passifloraa ja kauranversouutettakin.

Ja tuo tee on tosi hyvää! :heart:

edit. Life taitaa myydä myös pelkkää Sleepytime-teetä, jossa ei tietääkseni ole valeriaanaa. Kannattaa siis olla tarkkana.

Mä muuten kokeilin ennen tätä Valeriaanaa tryptofaani tabletteja ja sain yöllä sellaisia levottomia kohtauksia ja oli tosi outo olo ja tosi levoton uni. Se ei sopinu.

Kiitos tuosta tee vinkistä. Täytyypä ostaa sitäki kaappiin.

Jostain luin, että kannattaa muuten ostaa ne Valeriaana tabletit Suomesta ja jotka ON TEHTY Suomessa.

Mie sain just lääkäriltä luvan kokeilla l-tryptofaania (tai 5-htp:tä, eikö ne oo aikalailla samanlaisia?) siks, että rauhottuisin. Ajattelin kyllä tilata ja testata, hyvä tietää, että siitä voi tulla tuollastaki ongelmaa.

Ja sittehän on tietysti melatoniini, joka tukee unta hyvin. Ei välttämättä yksinään nukuta niin paljoa, mutta mulla on ihan korvaamaton lääke!

(edes Kela ei sitä korvaa. :mad:)

Mulla ei ole koskaan auttanu melatoniini. Hei nyt kyllä puhuin puppua, kävin tsekkaa noi pakkaukset.

Eli tällainen paketti sai mulle tosi levottoman unen ja heräilyn kuin Tryptomax (sisältää tryptofaania, magnesiumia ja B6-vitamiinia.

Mutta sitten tämä toi avun: Tryptoval (valmistettu Suomessa) sisältää: L-tryptofaani ja valeriaana uutettta.

En käsitä, miksi ensinmainittu aiheutti oudon ja levottoman olon, mutta tuo toinen toimii.

Mistä tuota Tryptovalia saa? Onko hintavaa? Voisin kävästä tänään ostamassa hätävaraksi, kun en kehtaa noita Tenoxeja syyä ja on tulossa aika haastavia päiviä, tarvin tiedon siitä että saan varmasti unta!

edit. googlasinki, näyttää tutulta paketilta. Varmaan löydän tuosta lähikaupasta (siellä on onneksi Life, iso marketti ja apteekki saman katon alla, niin ei voi olla löytämättä!) ja ostan. Onko nuo tabletit sellasia kovia, vai voiko ne pureskella?

Viimeksi muokattu:
Mä ostin tota TryptoValia ihan tosta meidän lähiapteekista. Varmaan saa kaikista apteekeista, tuo apteekki ei nimittäin ole edes iso eikä isot valikoimat. Se oli "luontaistuotteet" hyllyssä. Ja varmaan Lifesta saa ja tietty nettikaupoista.

Tuo on niin yksilöllistä, että toisella toimii joku ja toisella toinen. Itselläni ei valeriana toiminut, mutta kärsimyskukka-humalauute -luontaistuote sit toimi. Luontaistuotekaupassa nimellä Unisin.

Mutta siis olen juonu illalla kamomilla teetä ja toisinaan tällaisa Yogin teetä kuin Relax ja sitten tuntia ennen nukkumaanmenoa olen ottanu 2 tablettia tuota Tryptovalia. Lisäksi olen ottanu Frantsilan Unilintu tippoja ja toisina iltoina Tyyneyden tipat.
Eli tällaisella yhdistelmällä olen saanu tuloksia, uskon kuitenkin, että se mikä tässä auttaa on se Valeriaana.

http://www.yogiproducts.com/products/details/rest-relax-sampler/

Tryptoval:

"TryptoVal on ravintolisä, joka on tarkoitettu helpottamaan unen tuloa. TryptoVal sisältää elimistössä luonnostaankin esiintyviä aineita, joiden vaikutukset ovat yhteydessä hyvään uneen ja nukahtamiseen. TryptoVal on ravintolisä, joka on kehitetty helpottamaan rauhaisaa nukahtamista luonnollisella tavalla. Se sisältää L-tryptofaania ja valeriaanaa. L-tryptofaani on elimistön psykoaktiivinen kemikaali ja välttämätön aminohappo, jota esiintyy mm. maidossa. Se muuttuu elimistössä 5-hydroksitryptofaaniksi, joka on mielialaan vaikuttavan hermovälittäjäaineen, serotoniinin esiaste. Serotoniini säätelee myös unta ja vuorokausirytmiä. Valeriaana eli rohtovirmajuurta on kansanperinteen tuntema lievästi rauhoittava yrtti.

Ainesosat / tabletti
L-tryptofaania, 200 mg
valerianaa, 150 mg

Annostus
1 tabletti (tarvittaessa 2 tablettia) päivässä. Suositellaan nautittavaksi noin tuntia ennen nukkumaan menoa."

Että ei taida olla lumelääkettä tuo Valeriaana, tässä ote Terveyskirjaston sivuilta:

Rohtovirmajuuri eli valeriaana

Lääkkeet mielen hoidossa

Rohtovirmajuuresta valmistettua pahanhajuista valeriaanaa on käytetty yrttinä erilaisten oireiden hoitoon, mm. unilääkkeenä, anksiolyyttinä ja diureettina. Kansanperinteessä sitä on käytetty myös vatsa- ja kuukautiskipujen hoitoon.

Eläimillä ja ihmisillä tehdyt tutkimukset vahvistavat käsitystä rohtovirmajuuren sedatiivisesta ja nukahtamista helpottavasta vaikutuksesta. Valeriaanuute onkin rekisteröity lääkkeeksi, jota voi saada apteekista ilman reseptiä.

Valeriaanan annos on lievänä unilääkkeenä on 300–600 mg. Käytettäessä valeriaanauutetta anksiolyyttinä annos on 900–1 800 mg/vrk jaettuna kolmeen annokseen. Unettomuutta tai ahdistuneisuutta lievittävä vaikutus saattaa edellyttää 2–4 viikon säännöllistä käyttöä.

Suuret annokset voivat aiheuttaa päänsärkyä, huimausta, levottomuutta, pahoinvointia, väsymystä, aamutokkuraisuutta, kävelyvaikeuksia ja motorisia koordinaatiovaikeuksia. Uute voi vahvistaa alkoholin, anksiolyyttien tai muiden sedatiivisten lääkkeiden vaikutuksia

Ostin Kärkkäiseltä joskus jotain rentoutuspillereitä, jossa oli passifloraa. Ne oli sellasia vihreitä, jotka pysty sulattaa suussa, mutta ne maistu tosi pahalle.. Isä sitte kerran ihmetteli, että mitähän huumehia oikein käytän, ku pistin pillerin suuhun ja nukahin heti. :D Ei vissiin uskonu, että oli ihan luontaistuote.
Kai se myöhemmin käytti niitä itekki, mutta ne ei muistaakseni sopineet diabeteksen takia sille.

Luontaistuotteita väheksytään vähän liikaa, onneksi on niitäki lääkäreitä (kai) jotka suosittelee ensin yrttejä ennen ku määräävät unettomuuteen jotain psykoosilääkkeitä. :whistle:

Viimeksi muokattu:
Eikö passiflooraa voi käyttää jos on diabetes?

Mulle lääkärit on määränneet vuosien saatossa jos jonkinmoista pilleriä, edes nukahtamislääkkeet eivät auttaneet. Ja aika kovia sivuvaikutuksia oli.

Mielenkiintoinen historia tolla passiflooralla eli kärsimyskukalla:

Kärsimyskukka

Lääkkeet mielen hoidossa

Inkaintiaanien käyttämän kärsimyskukan (lat. Passiflora incarnata; engl. passion flower) lehdistä valmistetulla yrtillä tai yrttiteellä on esitetty olevan sedatiivinen ja unettomuutta lievittävä vaikutus. Eräät eläintutkimukset tukevat tätä kokemusta, mutta yrtin tehoa ei ole tutkittu kontrolloiduissa kliinisissä tutkimuksissa.

Kärsimyskukkayrtin annos on 0,25–1 g kuivattua yrttiä teemuodossa tai vastaava määrä yrttiä alkoholiin liuotettuna ekstraktina tai tinktuurana.

Tapausselostusten valossa yrtti voi aiheuttaa lieviä hallusinogeenisia kokemuksia tai verisuonitulehdusta. Yrtin väitetyn sedatiivisuuden vuoksi sen käyttö saattaa vaikuttaa autolla ajokykyyn tai koneiden käyttöön.

Kamomillasta sanotaan näin:

Kamomillasaunio

Lääkkeet mielen hoidossa

Kamomillasaunion (lat. Matricaria recutita; engl. german chamomile) kukista tehtyä vaaleansinistä öljyä ja kamomillateetä on käytetty luonnonlääkkeenä erilaisten vatsavaivojen ja lievän ahdistuksen ja unettomuuden hoidossa. Yrttivalmiste sisältää apigenin-nimistä flavonoidia, joka ilmeisesti sitoutuu bentsodiatsepiinien reseptoreihin.

Kamomilla voi auttaa nukahtamisessa, mutta tätä vaikutusta ei ole tutkittu kontrolloiduissa kliinisissä tutkimuksissa.

Kamomillan annos on 2–4 g kuivattuja kukintoja kolmasti päivässä, ja yrtti nautitaan yleensä teen muodossa. Kamomillateen käyttöön ei liity olennaisia haittavaikutuksia mahdollisia harvinaisia allergisia reaktioita lukuun ottamatta.

En tiiä voiko käyttää jos on diabetes, isä mittaili siihen aikaan tosi tarkkaan sokereita ja sillä passiflora kai nosti arvoja paljon. Tai laski, en muista. Saatto se sokerin heittely johtua jostain muustaki, mutta parempi olla käyttämättä ettei saa isompaa vahinkoa aikaseksi.

Mulle on määrätty myös vaikka mitä: Imovanea, tsolpideemia, mirtatsapiinia, Ketipinoria, Tenoxia, Ataraxia, melatoniinia ja muistaakseni vielä jotain muuta, mutta suostun syömään enää ainoastaan melatoniinia. Tenoxit on nyt erokriisin ajan käytössä ja Ketipinorin käytön haluaisin lopettaa heti, mutta lääkäri ei anna lupaa. Siitä tulee niin kamalat vierotusoireetki jos unohan ottaa, niin sama se ois lopettaa heti.

Oisin niin onnellinen jos pystyisin elää käyttämällä vaan luonnollisia lääkkeitä tai niitä hormoneja, joita ihmiskeho tuottaa normaalisti (melatoniini ja tyroksiini esim.). :heart:

joo, tuo tryptoval yhdistettynä kamomilla teehen ja sitten niitä frantsilan Tyyneyden Tippoja tai Unilintua, niin jostain syystä tuo kombinaatio toimii (vai auttaakohan siinä vain se Tryptoval, onhan se noista todistetusti auttavin)

Yhteistyössä