Kokemuksia temutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oletko temuttanut? Mitä olet ostanut sieltä? Minkälaisia kokemuksia?

Lapset kitisseet kaiken maailman krääsästä, jota sieltä saisi ja päätin nyt tyttären synttäreiden kunniaksi sieltä hänelle hieman tavaraa tilata. Ajattelin nyt sitten, että voisi jotain itsellekkin ostaa. Mutta saako tuolta mitään kunnollista?

Jotenkin se on vähän omantuntoni vastaistakin tuollaista krääsää tilata, mutta kai sitä ainakin kerran voi koittaa.

Mielipiteitä, ajatuksia?

Halvemmaksi tulee ostaa kerralla parempaa.

Olen samaa mieltä. Mutta jos on joku kiireellinen tarve jollekkin yksittäiselle jutulle (joku erikoisempi työkalu esim.), niin sitten voi ostaa vähän huonompaakin laatua. Tosin silloin mennään kauppaan ja ostetaan se, eikä tilailla mistään Temusta.

Tällä Temulla lienee varastoja Euroopassa, joten tavarat sinällään tulee kai nopeesti?

En oo koskaan tiannut, enkä tilaa. Lapseni tilasi joskus jotain krääsää toisesta vastaavasta (Olisko ollut Wish tms.). No turhaa jätettähän sieltä tuli, mutta kai hän niillä hetkisen leikki.

Pidän epäeettisenä tilailla halpaa kiinankrääsää. En siis ole ostanut enkä osta. Voisin kuvitella, että tuollaisten kauppojen vaikutus jätevuorten kasvuun on todella merkittävä. Sieltä hommataan heräteostoksena turhaa tavaraa kun "halvalla saa". Pidän myöskin tuoteväärennösteollisuuden tukemista moraalittomana.

Muutaman kerran olen tilannut. Viimeksi viime kesänä tilasin festareille pari asua. Ihan ok ja kesti hyvin sen kerran mitä niitä tarvitsi. Ja kyllä, olen tietoinen asian moraalisesta ongelmasta ja jätenäkökulmasta, mutta tuollaiseen tarkoitukseen ihan ok, kun vastaavat maksaa suomessa moninkertaisesti siihen nähden, jos niitä on ajatellut tosiaan käyttävänsä vain kerran. Mutta nuo vaatteet on edelleen tuolla kaapissa, eli niitä ei ole vielä heitetty menemäänkään. Ymmärrän, kun puhutaan kertakäyttö kulttuurista, mutta sitten toisaalta, miksi maksaa samasta kerran käytettävästä tuotteesta moninkertaisesti, jos sen saa temusta halvemmalla? Eli periaatteessa sama asia, jos se päätyy kuitenkin roskiin, on se sitten maksanut 5€ tai 50€

Ymmärrän, kun puhutaan kertakäyttö kulttuurista, mutta sitten toisaalta, miksi maksaa samasta kerran käytettävästä tuotteesta moninkertaisesti, jos sen saa temusta halvemmalla? Eli periaatteessa sama asia, jos se päätyy kuitenkin roskiin, on se sitten maksanut 5€ tai 50€
Pointti lienee siinä, että ei pitäisi ostaa kertakäyttövaatteita. Ja se liian halpa hinta taas houkuttelee ostamaan kertakäyttövaatteita. Jos ihmisen oma moraalinen kompassi ei riitä vastustamaan kiusausta, on parempi vain pysyä pois sellaisista halpakaupoista, joissa houkutuksia tulee. Ainakin 50 euron ostoksella saa aikaan edes jotain hyvää sen aiheuttamansa pahan vastapainoksi: palkan suomalaiselle myyjälle tai yrittäjälle, vuokran suomalaiselle vuokranantajalle, rahaa suomalaiselle mainostoimistolle ja jopa vähän verotuloja valtiolle.

tulee tosta mieleen että voisin kertoa itsestäni sen että olen jokseenkin vaatimaton

mulle kelpaa vähän vanhempikin konjakki ja vähän piikasempiki p1lllu

Yhteistyössä