Kokemuksia teiltä jotka olette synnytyssairaalassa ilmoittaneet ettette halua syystä tai toisesta imettää,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
miten teihin on suhtauduttu sairaalassa ja mikä sairaala?

Ja tähän ketjuun ei nyt tarvitse kenenkään tulla kertomaan kuinka äidinmaito on vauvan parasta ravintoa ym. vaan ainoastaan kokemuksia teiltä jotka ette ole imettäneet ja olette sen sairaalassa kertoneet, tai tiedätte esim. jonkun tuttunne näin tehneen.

Mun huonekaveri sairaalassa teki niin että muka imetti ja sitten soitti aina lisämaitoa kun ei tule muka tarpeeksi.

Ei muuten olisi minua häirinnyt mutta, kun se välillä huudatti vauvaa ja tuttia tukki suuhun vaan kun ei ilmeisesti kehdannut jatkuvasti pyytää maitoa..

Eli ei kai sitä pakko ole sairaalassa kertoa jos ei halua. Pyydä miestä tuomaan pulloja ja korviketa..

No minulla on ollut kahtena kertana eri suhtautuminen.

Ekalla kerralla kun ilmoitin, etten tahdo ja tahdon ne maidon nousua estävät lääkeet, en meinannut saada ja lopulta mies raivostui ja sain ne.
Toisella kerralla oli mukava hoitaja ja toki pyysi vielä harkitsemaan, mutta sanoi, että jos nyt en tahdo, niin lääkkeet saan.

Ja en ala tässä edes selventämään päätöstäni.

Niin ja kätilöopisto oli sairaala.

Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Tyksissä viidesti synnyttänyt. Ekaa yritin mutta ei onnistunut. Lopuilla kerroilla en edes yrittänyt. Ei suhtauduttu mitenkään erikoisemmin. Korviketta sai hakea itse aina kun tarvitsi tai sit toivat.

Siis mulla nousee niskakarvat näistä pystyyn, kun "en edes yrittänyt".

Omaa kokemusta ei ole mutta tiedän että on suhtauduttu ihan asiallisesti, oma päätöshän se on. Esitietolomakkeeseen kannattaa laittaa maininta asiasta ja jos sulla on joku sairaalaan mukaan vietävä synnytystoivelista niin kirjoittaa siihen myös että et aio imettää etkä halua asiasta keskusteltavan (jos et halua). Mulla on jonkinlainen luulo että monet tekee silti ensi-imetyksen (kun vauva syntymän jälkeen nostetaan salissa rinnalle kellimään ja rauhoittumaan) ja vasta sitten omaan huoneeseen siirryttyä siirtyvät korvikkeeseen, jos olet varma että et tahdo ensi-imetystäkään niin senkin voisi kirjoittaa ylös ettei tule sitten siellä salissa ikävää tilannetta.

Päätöksestä kannattaa kyllä kertoa ja pyytää opastusta maitomääriin, ruokkimisasentoihin (jos ensimmäinen vauva) jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyksissä viidesti synnyttänyt. Ekaa yritin mutta ei onnistunut. Lopuilla kerroilla en edes yrittänyt. Ei suhtauduttu mitenkään erikoisemmin. Korviketta sai hakea itse aina kun tarvitsi tai sit toivat.

Omapahan on ongelmasi. Kertaakaan maitoa ei ole edes tullut ja mitään estolääkkeitä en ole tarvinnut.

Minä en tiedä sellaista tapausta, jossa äiti ei olisi halunnut syystä tai toisesta imettää, mutta omassa aluesairaalassani on periaatteessa käytäntönä, että lisämaitoa ei anneta - ei mielellään edes siinä tapauksessa, kun maitoa ei äidin mukaan tule riittävästi.

Miksi? Miten se sun elämääsi vaikuttaa? Harva lapsi on kärsinyt siitä, että on saanut korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Minä en tiedä sellaista tapausta, jossa äiti ei olisi halunnut syystä tai toisesta imettää, mutta omassa aluesairaalassani on periaatteessa käytäntönä, että lisämaitoa ei anneta - ei mielellään edes siinä tapauksessa, kun maitoa ei äidin mukaan tule riittävästi.

no just :O

omassa aluesairaalassani on periaatteessa käytäntönä, että lisämaitoa ei anneta - ei mielellään edes siinä tapauksessa, kun maitoa ei äidin mukaan tule riittävästi.

Tämä käytäntö pätee äiteihin jotka tahtovat imettää, mutta jos joku ei syystä tai toisesta tahdo ollenkaan imettää niin silloin lisämaidossa ei pihtailla noissakaan.

Niin ja vielä ap:lle että jos sua mietityttää oman sairaalan suhtautuminen niin voithan soittaa sinne etukäteen ja kertoa että sinua pelottaa, miten sinuun suhtaudutaan kun et tahdo imettää, ja kysyä kuinka tulisi toimia jottet sitten synnärillä kokisi mielipahaa aiheesta. Minä olen soitellut omalle synnärille etukäteen ja kysellyt vaikka mitä, ja aina ovat asiallisesti vastailleet.

Siinä vaiheessa varmasti annetaan kun äidin maito ei ole vielä noussut ja vauvan sokerit heittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
omassa aluesairaalassani on periaatteessa käytäntönä, että lisämaitoa ei anneta - ei mielellään edes siinä tapauksessa, kun maitoa ei äidin mukaan tule riittävästi.

Tämä käytäntö pätee äiteihin jotka tahtovat imettää, mutta jos joku ei syystä tai toisesta tahdo ollenkaan imettää niin silloin lisämaidossa ei pihtailla noissakaan.

Niin arvelinkin.

No mulla ei ilmeisesti tullut tarpeeksi maitoa, lapsi itki jatkuvasti ja paino ei noussut vaan laski. Kätilö ei suostunut antamaan lisämaitoa kun pyysin. Seuraavana päivänä löääkäri määräsi lisämaitoa ja kätilö siitäkin tuhahteli mulle, että kai se on pakko antaa kun lääkäri määräsi...

Kättärillä tämä.

Mulla vähän eri kokemus, eli halusin lopettaa imetyksen 1½ kk jälkeen, kun tissit oli 3 viikkoa olleet ympäri vuorokauden niin kipeät, että en pystynyt muuta kuin syömään mahani kipeäksi vahvoista särkylääkkkeistä. Uloskaan en pystynyt menemään.

Itse olen tutkijalääkäri, ja aivan eri alalta, joten minulla ei ollut kokemusta maidonerityksen lopettavista lääkkeistä, enkä olisi halunnut olla oma lääkärini tässä asiassa. Kävin viidellä eri gynekologilla, kukaan ei suostunut kirjoittamaan pillereitä, neuvolasta ei suostuttu kertomaan kuinka imetys muutoin lopetettaisiin (oli esikoiseni). Lopulta jouduin kirjoittamaan itse itselleni pillerit. En tiedä kuinka olisi käynyt, jos en olisi ollut lääkäri.

Mulla on kokemusta 3 lapsen osalta. Kaikista suhtautuminen ollut ok; alkuraskaudesta jo sanonut että en aio imettää erittäin henkilökohtaisista syistä enkä halua asiasta keskustella. <--- tuo lukenut myös synnytyssairaalaan menevissä papereissa, niissä mihin tulee hätäkastenimetkin varalle.

Viimeksi oli isolla ja alleviivaustussilla korostettuna, kun osui kakkosen synnytyksessä se ainoa ikävä kokemus. Synnytyssalissa lääkäri tarkisti vauvaa ja otti asiakseen taivastella imettämättömyyttä. Juuri sillä hetkellä (onnellinen vauvasta, juuri synnyttänyt) ei olisi voinut tämän keski-ikäisen jääkaappiämmän mielipiteet kovasti kiinnostaa, mutta jäi vähän ikävä maku kun papereissa luki kuitenkin tuo jo etukäteen. Tekstiinkin se oli kirjoittanut, että "äiti on NYT päättänyt ettei halua imettää". Asenneongelma siis..

Mulla on kokemusta 3 lapsen osalta. Kaikista suhtautuminen ollut ok; alkuraskaudesta jo sanonut että en aio imettää erittäin henkilökohtaisista syistä enkä halua asiasta keskustella. <--- tuo lukenut myös synnytyssairaalaan menevissä papereissa, niissä mihin tulee hätäkastenimetkin varalle.

Viimeksi oli isolla ja alleviivaustussilla korostettuna, kun osui kakkosen synnytyksessä se ainoa ikävä kokemus. Synnytyssalissa lääkäri tarkisti vauvaa ja otti asiakseen taivastella imettämättömyyttä. Juuri sillä hetkellä (onnellinen vauvasta, juuri synnyttänyt) ei olisi voinut tämän keski-ikäisen jääkaappiämmän mielipiteet kovasti kiinnostaa, mutta jäi vähän ikävä maku kun papereissa luki kuitenkin tuo jo etukäteen. Tekstiinkin se oli kirjoittanut, että "äiti on NYT päättänyt ettei halua imettää". Asenneongelma siis..

Lisään että mulle ei ole terkat, kätilöt tai muut hoitajat kommentoineet ikinä mitään negatiivista. Olen ollut sillä asenteella, että sanon heti jos joku imetysläpättäjä tulee siihen kertomaan mielipidettään: "Ei kiitos, voitko poistua". Ne fanaatikotkin tuntuu vaistoavan tämän ja kiertää kaukaa, hyvä niin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Mun huonekaveri sairaalassa teki niin että muka imetti ja sitten soitti aina lisämaitoa kun ei tule muka tarpeeksi.

Ei muuten olisi minua häirinnyt mutta, kun se välillä huudatti vauvaa ja tuttia tukki suuhun vaan kun ei ilmeisesti kehdannut jatkuvasti pyytää maitoa..

Eli ei kai sitä pakko ole sairaalassa kertoa jos ei halua. Pyydä miestä tuomaan pulloja ja korviketa..

No joopa joo. piti verhoja auki oikein teatterityyliin, että katso minä en imetä , vauva huutaa. Ja haen lisämaitoa. "Ei kerrota tästä hoitajille"

Tyhmä.

Mitä väliä? Se rintamaito ei ole NIIN ihmeellistä. Sorry.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

No mulla ei ilmeisesti tullut tarpeeksi maitoa, lapsi itki jatkuvasti ja paino ei noussut vaan laski. Kätilö ei suostunut antamaan lisämaitoa kun pyysin. Seuraavana päivänä löääkäri määräsi lisämaitoa ja kätilö siitäkin tuhahteli mulle, että kai se on pakko antaa kun lääkäri määräsi...

Kättärillä tämä.

Niin, mutta sinä kuitenkin yritit imettämistä vapaaehtoisesti, eli sen takia sitä lisämaitoa ei tyrkytetty ihan heti vaan odotettiin jos jotain tulee. Nyt tässä oli kyse siitä, että lisämaitoa saa välittömästi ne jotka sanovat heti, ettei imetä ollenkaan. Jos sinne menee taas asenteella, että yrittää kuitenkin ja vaikkei maitoa tulisikaan niin joissain sairaaloissa ei heti anneta lisämaitoa. Ihan siksi, että se imetys käynnistyisi paremmin tai nopeammin.