Kokemuksia sterilisaatiosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murheellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murheellinen

Vieras
Miksi sitä halusitte? Saitteko helposti päätöksen ja mitä se käytännössä vaati? Onko kaduttanut?

Meillä tilanne tämä: mies (36v) on ehdottomasti sitä mieltä ettei lapsia enää, mutta vastustaa sterilisaatiota periaatteellisista syistä. Itse (30v) heikkoina hetkinä haluaisin ehkä vielä yhden lapsen, mutta järkevästi ajateltuna nämä ovat meille riittävästi (2kpl), joten haluaisin kunnon ehkäisyn niin ettei tarvis jännittää ja olla epävarma... ehkäisyn eettisyyteen menemättä sen enempää, mielestäni sterilisaatio on ehkäisy siinä missä jokin muukin, pidän sitä kuitenkin varmimpana ja helppona ja siksi sen haluaisin... miksi ei ehkäistä kunnolla jos kerran lapsiluku on jo täysi...??

Onkohan mulla mahkuja saada tota jos mies vastustaa? Kaipaisin kommentteja, mutta pliis, älkää alkako vouhkaamaan, vaan ihan asiallisia vastauksia...

Minulle tehtiin sterilisaatio kolmannen keisarinleikkaukseni yhteydessä.Kerroin jo neuvolassa raskausaikana halustani toimenpiteeseen ja sain lomakkeen jonka täytettynä vein äitipolille. Lääkäri vain totesi että jaaha, asia selvä. katunut en ole koska en varmasti enempää lapsia halua, enkä terveysellisistä syistä voi koskaan käyttää mitään hormonivalmisteita, joten ei montaa vaihtoehtoa ole ehkäisyksi.
Mielestäni miehesi mielipidettä ei kysytä missään, eikä häneltä pyydetä suostumista. On kuitenkin kyse suuresta päätöksestä eli olisiko hyvä päästä asiasta yhteisymmärrykseen? Mieti myös voitko olla aivan varma
miltä tuntuu 5-8 vuoden kuluttua! Näitä asioita kun ei aina voi pelkällä järjellä ajatella...

Mulle tehtiin sterilisaatio tän kuun 13pv.Hetkeäkään en oo katunut.Mä en vaan halua enää yhtään sinappiruiskua synnyttää ja meillä siis on kaksi lasta.Ei ollu mitään ongelmia saada lupaa lääkäreiltä operaatioon vaikka vain ikä täyttyy mulla kriteereistä.

Mä halusin sen vuoksi etten aio todellakaan tehdä lapsia enää. Sain lähetteen kun olin tiukasti kannassani, enkä epäröinyt (yrittivät kyllä käännyttää )

Ei ole kaduttanut hetkeäkään ja jos asia sinua yhtään mietityttää suosittelen ettet mene toimenpiteeseen.

Miksi mies vastustaa?

Mulle tehtiin sterilisaatio 18.7. Mulla lapsiluku täynnä(4kpl), ja muu ehkäsy ei oo sopinu tai ei toimi. Mä sain viimesimmän synnytyksen jälkeen neuvolan lääkäriltä lähetteen toimenpiteeseen.
Mä oon ollu tyytyväinen

Alkuperäinen kirjoittaja Riiviötär:
Mulle tehtiin sterilisaatio 18.7. Mulla lapsiluku täynnä(4kpl), ja muu ehkäsy ei oo sopinu tai ei toimi. Mä sain viimesimmän synnytyksen jälkeen neuvolan lääkäriltä lähetteen toimenpiteeseen.
Mä oon ollu tyytyväinen

olikko kipe jälkeenpäin? mulla aika ens kuussa ja vähän hirvittää että miten pärjää muksujen kanssa...

Mulle tehtiin neljännen lapsen synnytyksen jälkeen ja neuvolassa jo odotus aikana puhuin asiasta että haluan sen..
Seuraavana päivänä synnytyksestä tehtiin sterilisaatio enkä ole kyllä katunut yhtään sitä..
Mulla ei ollu yhtään kipuja leikkauksen jälkeen ei särkenyt eikä mitään

Alkuperäinen kirjoittaja Elvispossu:
Mä oon ollu tyytyväinen

olikko kipe jälkeenpäin? mulla aika ens kuussa ja vähän hirvittää että miten pärjää muksujen kanssa...

Mä olin tosi kipee, lähinnä sellasii jälkisupistuksii oli, mut seki on ihan tapauskohtasta. Mä olin sairaalassa yön, ku ei ne uskaltanu päästää mua kotiin.

Mä oon ollu tyytyväinen

Mä olin tosi kipee, lähinnä sellasii jälkisupistuksii oli, mut seki on ihan tapauskohtasta. Mä olin sairaalassa yön, ku ei ne uskaltanu päästää mua kotiin.
kuinka pian synnytyksestä sulla se tehtiin?

sen vaan sanon, että noilla sun periaatteillasi en sitä lähtisi teetättämään. täytyy ottaa huomioon, että se on sitten todella lopullinen. ja musta jotenkin kirjoitusten välistä lukien vois ajatella, että sä et ole niinkään varma siitä, ettetkö joskus haluaisi lapsia.

Mä oon ollu tyytyväinen

5kk synnytyksen jälkeen.

Mä oon ollu tyytyväinen

5kk synnytyksen jälkeen.

KÄÄK! mulla kans 5-6kk... toivottavasti kaikki menee hyvin. Ja kiitti kun vastasit
:flower:

Mä oon ollu tyytyväinen

5kk synnytyksen jälkeen.

KÄÄK! mulla kans 5-6kk... toivottavasti kaikki menee hyvin. Ja kiitti kun vastasit
:flower:

Kyllä se hyvin menee. Mulle lääkäri sano, et on tosi harvinaista, et on niin kipee, ku mä olin.
Onnea matkaan!!

En ehtinyt lukea muiden vastauksia, mutta omasta kokemuksesta kerron. Minulle tehtiin tuo kyseinen operaatio reilu viikko sitten. Lapsia "vain" 2, mutta ikäkriteeri täyttyi.

Meillä ollut todella rankkaa aikaa nämä kuluneet pari vuotta tuon nuorimmaisen kanssa, joka on ollut ehkä astetta tavanomaista hankalampi tapaus...Mutta oikeastaan päätös sterilisaatioon menosta alkoi jo vahvistumaan raskausaikanani, joka ei sekään mitään herkkua ollut.

Halusin tehdä näin radikaalin ja lopullisen päätöksen jo ihan siitäkin syystä, että lisää lapsia en todellakaan halua ja mitään hormonivalmisteita en suostu enää syömään (vain huonoja kokemuksia), joten sinänsä helppo päätös.

Lääkäreiltäkin sain helpolla luvan, vaikkakin ensimmäinen yritti vihjailla nuoresta iästäni...Mutta tajusivat varmaan, että olen aivan "tolkun" ihminen ja tiedän mitä päätöstä olen tekemässä.

Mitä itse operaatioon tulee, niin nopea ja helppohan se on. Menin saliin 08 ja pääsin jo kotiin klo. 13. Tosin yllättävän kipeänä olen ollut tähän saakka, vaikka viillot olivatkin pienet. Olenkin siunaillut, että luojan kiitos kumpaakaan lastani ei ole sektioitu, sillä vaikka mulla on suhteellisen korkea kipukynnys (molemmat synnytykset ilman kipulääkitystä luomuna) niin en varmaan olis kestänyt sitä leikkausarvesta johtuvaa tuskaa, kun tällaisen pienen operaation jälkeenkin näin tajuttoman kipeänä ollut :| Onneksi en osannut etukäteen kuvitella tällaista, sillä veikkaanpa että tekemättä olis jäänyt.

Meillä mies kävi toimenpiteessä. Miehellä oli ikää alle 30-v, lapsia oli kolme. Minun piti kirjoittaa suostumukseni. Onkohan tämä suostumuksen pyytäminen poikkeuksellista vai onko niin, että nainen saa tehdä mitä haluaa, mutta miehellä pitää olla vaimon lupa???

Yhteistyössä