Kokemuksia Roaccutan lääkekuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näppylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näppylä

Vieras
Sellaiseen on nyt päädytty aknen kanssa, kun on aina vain tuo akne riesana vaikka ikää on jo 33v.

Onko täällä kokemuksia siitä kenelläkään Roaccutanista tai vastaavasta lääkkeestä, auttoiko?
Oliko paljon sivuvaikutuksia? Lista niistä näyttää aika järkyltä.

Mina soin kuurin yli kymmenen v. sitten n. 27-vuotiaana. Lopputulos oli loistava, akne lahti eika ole palannut, mutta sivuvaikutukset olivat kylla aika pahat. Pahinta oli "huono kunto", urheilu piti lopettaa kun ei vaan jaksanut ja iho tietysti kuivui aika lailla.

Minä söin ensimmäisen kuurin noin 5 vuotta sitten (ikää 27 v) ja toisen kuurin aloitin vuosi sitten ja syön edelleen. Minulla ei ollut ns. perus aknea vaan sellaisia isoja kipeitä paiseta.

Esimmäistä kuuria söin noin puolivuotta ja auttoi kunnes uusiutui ja nyt tosiaan vuoden syönyt eikä mitään sivuvaikutuksia ole ollut. Ihokaan ei kuivunut, mutta huulirasvaa kului :)

Mä söin kuurin joskus lukion lopussa ja kyllä lähti rasvaisuus ja kosteus kasvoista ja huulista sekä tietenkin näppylätkin. Bepanthen piti olla aina mukana, koska huulet oli aina rutikuivat ja muutenkin tuntui, että naama kuivuu ja rapisee kohta pois. Mä olen siis taistellut aknen kanssa siitä lähtien, kun ekat näpyt alkoi ilmestymään ja sama jatkuu vieläkin. Mulle roaccutan kuurin kitjoittanut lääkäri ei vaan millään olis sitä kirjoittanut vaan aina ties mitä antibiootteja niin sisäisesti kuin ulkoisestikin ja toisinaan yhtä aikaa niitä, mutta lopulta sain lääkärin tajuamaan, että mun ongelma ei ole mikään pikkujuttu ja muillekin saman ikäisille oli annettu tuotarajua lääkettä. En usko, että ainakaan omalla kohdallani kyseinen lääkekuuri poistaisi ongelmaa kokonaan vaan ehkä vain antaisin hetken rauhan ja toivottavasti lopullinen rauha tulee sitten, kun vaihdevuosi-ikään pääsen...siihen vain on ikävät 15-25 vuotta vielä jäljellä näppylänaaman kanssa. Lääkäri pelkäsi eniten maksan vaurioitumista eli kannattaa muistaa ettei lääkekuurin kanssa ole järkevää käyttää muita maksaa rasittavia lääkkeitä tai alkoholia ainakaan rajusti/joka päiväisesti, maksa-arvoja ainakin minulla tarkkailtiin jatkuvasti.

Pari kertaa olen syönyt sen nyt kolmen vuoden sisään. Uusitui siis ensimmäisen kuurin jälkeen. Viimeisimmän kuurin loppumisesta ei ole kauan, joten en tiedä pysyykö nyt poissa. Mutta sivuvaiktuukset ovat hirveitä: ensinnäkin yleinen jaksamattomuus ja väsymys koko kuurin ajan, lihaskipu, ihon kuivuus, huulien nahkan kuoriutuminen päivittäin ja kuurin loppuvaiheessa alkoi hiusten tippuminen, varmaan puolet hiuksista lähti irti ja edelleenkin niitä tippuu. Iho on kyllä hyvä eikä uusia näppyjä ole tullut.

Kiva kuulla kokemuksistanne. Eihän nuo sivuvaikutukset varmaan selviä itselle kuin kokeilemalla. Olen 10 vuotta tämän asian kanssa paininut ja nyt kun lapset (ehkä) on tehty ja imetyksen yms ohi, ajattelin että nyt on naaman aika :)

Toinen kysymys:
Oletteko käyttäneet tuplaehkäisyä?
Meillä hormonikierukka ja lapsien saaminen ollut muutoinkin vaikeaa, niin pohdin, että riittäisiköhän tuo mirena vai pitääköhän alkaa kortsujen kanssakin taas pelata? Lääkäri suositteli kahta ehkäisyä.

Mä sain hetkeksi apua tuosta lääkkeestä, mutta jossain vaiheessa aina akne uusiutui. Osittain hormoneista johtuen kun oli raskautta ja imetystä välissä. Neljä kuuria olen syönyt 12 vuoden aikana. Ikää nyt 36 v. Mulla auttoi heti ihon kuntoon, toki kuivatti voimakkaasti mm. silmät ja nenä vuosivat herkemmin ja nenäliinoja ja huulirasvaa sai kantaa jatkuvasti mukana. Muita sivuvaikutuksia ei mulla ollut. Viimeisimpänä kokeiluna sain nyt Clindoxyl-geeliä ja ihmeekseni se toimi vaikka mikään muu kuin Roaccutan ei ole aiemmin auttanut pätkääkään.

niin itsekin ajattelin, että onhan tuo Mirena varmimmasta päästä, ilmeisesti jopa sterilisaatioon verrattavissa. Mutta toki ymmärrän lääkärin kehotuksen tuplaehkäisyyn, olisihan se kamala asia tulla raskaaksi tuon kuurin aikana.

Roaccutan on erittäin voimakas lääke, se rasittaa maksaa ja voi altistaa monille vakaville sairauksille. Ruokavalio on avainsana; sokeri ja viljat pois ruokavaliosta samoin kuin keinotekoiset kasvirasvat. Parantuu iho ja koko keho.

Roaccutan on erittäin voimakas lääke, se rasittaa maksaa ja voi altistaa monille vakaville sairauksille. Ruokavalio on avainsana; sokeri ja viljat pois ruokavaliosta samoin kuin keinotekoiset kasvirasvat. Parantuu iho ja koko keho.

Oot oikeassa. Monihan on saanut crohnin sen seurauksena.

E407 tekee niitä paukamia, mut eihän lääkäri edes sitä sano:-(
Eikö tiedä, vai ei halua tietää?
http://koti.netplaza.fi/~paula/maalla/tipuja.htm

Ruokajuttu on aika laaja asia...

Mitä yleistystä, jos sä et osaa/viitsi syödä terveelisesti niin eipä tarkoita etteikö muille voisi olla apua ihan ruokavaliomuutoksesta!! Urpo!! Esim. maitotuotteet on ihan ihotautilääkärikin kehottanut jättämään itseltäni pois, silloin kun aknesta kärsin.
Niin monessa maitotuotteessa tosiaan on kauan aikaa ollut karrageenia E407, kun sitä voi sekoittaa kylmään tuotteeseen. Se aiheuttaa elimistöön tulehdusta, koska koe-eläimetkin täytyy saada ensin sairaaksi, ennen kuin niille voidaan tehdä niitä kokeita, millä testataan uusia lääkkeitä ym- valmisteita. Lääkäri ei kertonut sitä - ehkä vaan ei tiennyt? Miksi ei tiennyt, on huolestuttavaa, koska sitä voi olla kapselinkuoriaineenakin monissa valmisteissa - gelatiinia korvaamassa. Vegaanithan eivät sitä halua, mutta miten ne niitä kapseleita sietävät, en käsitä.

Hormonaaliseen akneen ei auta mitkään ruokavaliot. Itse söin Roaccutan-kuurin joskus vähän päälle kolmekymppisenä. Pahin sivuvaikutus oli huulten kammottava kuivuminen (kuivuus lähti leviämään muuallekin huultenympärysihoon ja näytin kai joltain klovnilta vähän aikaa), mutta eipä juuri muuta. Akne on sittemmin pysynyt poissa, olen kohta nelikymppinen.

Hormonaaliseen akneen ei auta mitkään ruokavaliot. Itse söin Roaccutan-kuurin joskus vähän päälle kolmekymppisenä. Pahin sivuvaikutus oli huulten kammottava kuivuminen (kuivuus lähti leviämään muuallekin huultenympärysihoon ja näytin kai joltain klovnilta vähän aikaa), mutta eipä juuri muuta. Akne on sittemmin pysynyt poissa, olen kohta nelikymppinen.
Silloin et ehkä tiennyt, mutta kyllä auttaa. Katso!

Yhteistyössä