Kokemuksia raskausajan verenvuodoista?! Pliis kertokaa jotkut joilla on ollut...

  • Viestiketjun aloittaja pesco harmaana
  • Ensimmäinen viesti
pesco harmaana
Oon viikolla 6+0, ja varhaisultrassa todettiin elävä sikiö varsassa. Jouduin tarkastukseen koska muutama päivää sitten minulle tuli runsas 4h kestävä vuoto jossa oli paljon isoja hyytymiä seassa. Sen jälkeen olen aina rasituksen jälkeen (esim lapsen kanssa ulkoilu tai muu ponnistelu) vuotanut hieman kirkasta verta. Olen menossa viikon päästä uudelleen ultrattavaksi, koska edellisessä ultrassa sikiön sydän oli ilmeisesti alkanut vasta lyödä (viikkoja tuolloin 5+5) kun syke oli melko hidas.

Te joilla on ollut vuotoja, kauanko ne ovat kestäneet, paljonko olette vuotaneet, onko kaikki mennyt lopulta hyvin? Kaikki kokemukset olisivat tervetulleita. Lääkäri joka minua ultrasi oli äärimmäisen tympeä ja puheli kokoajan tyylillä "kyllä se sieltä ulos tulee vielä". Ennen kuin edes ultrasi niin sanoi ettei siellä taatusti ole enää mitään elämää. Mulla on kuulemma jotain hyytymiä kohdussa jotka ultrassa näkyi... Ärsyttävä epätietoisuuden tunne kokoajan. :/
 
dfdfdf
Mulla alkoi viikolla 10, ihan kirkasta verta valui pitkin kinttuja ja pönttöön lorottamalla, tuli myös nyrkin kokoinen hyytymä ja runsaasti pienempiä. En mennyt edes tarkastukseen (tai siis minulle sannottiin sairaalasta ettei tarvitse tulla) ja vuoto hiipui muutamassa tunnissa. Haaleaa vuotoa tuli useamman päivän).

Parin viikon päästä sama toistui ja taas siitä kahden viikon päästä. Viikolla 12 eli toisen vuodon jälkeen kävin ultrassa ja kaikki ok. Viikolla 16+ lorisi viimeisen kerran isojen hyytymien kanssa ja sitten loppui tyystin. Ei oikein kukaan osannut selittää mistä vuoto johtui kun istukkakin oli takana jne.
Kaikki meni hyvin, rv 39+0 syntyi terve, komea poika =)
 
  • Tykkää
Reactions: Kinsella
Muuten en osaa neuvoa, kun minulla ei alkuraskaudessa (kaksi takana) ole ollut verenvuotoa. Ja kolmannessa, joka oli sitten kemiallinen, verta tulikin roppakaupalla, mutta yhtä nopeaan hävisi testistä viivatkin. tsemppiä, jospa joku osaisi neuvoa! :hug:
 
"vieras"
Minulla tuli kirkasta veristä vuotoa yhden päivän ajan ja viikkoja oli jo parikymmentä.
Syytä ei koskaan löytynyt.
Kolme päivää olin sairaalassa tarkkailussa ja levossa.
Terve tyttö lapsi syntyi kaksvi viikkoa yli lasketunajan, käynnistettynä.
 
No mulla on kaks erilaista kokemusta toinen meni kesken rv7 ja toinen leikii isänsä kanssa leikkimatolla. Ensimmäine joka meni kesken, mulla alko töissä pien verinenvuoto, lähin kotia, vuoto koveni ja juuri nuita klönttejä tuli, lähettii illal sitte Jorvii, koska olin aiva hysteerinen, ne anto kipulääkettä ja totes että ois keskenmeno, mutta käskivät seuraavana päivän tulla ultraa, no seuraavan aamun ultraa ja siel totesivat, että ei näy enää mitää.
No tässä toisessa, mul rv7 tuli hiuka verta paperii, säikähin iha sikan, no sit suoraa terveysasemalle, sain ajan vast seuraavaks päiväks, mentii sit miehe kaa seuraavana päivänä sinne kaikki todettii oleva hyvi, viikko se jälkee uudetsaa sama ja taas terveysasemalle laittovat verikokeesee ja tulokset saatuan totes että hormoniinousee iha normaalisti, epäilivät että johtuu siit ku se oli niilä viikoilla ku menkkojen ois kuulunu alkaa
 
"Maatushka"
Mä vuosin viikoilla 5-6 tiputtaen ja sitten se loppui alkaakseen uudelleen vkolla 9. Tuolloin tuli ihan hyytymiäkin ja olin ihan varma että kesken meni, mutta loppuun asti mentiin. Syytä vuotoihin ei tiedetty.

Nyt toisessa raskaudessa tuli verta seksin jälkeen vkolla 5 ja lääkäri epäili sen tulleen kohdunsuulta.
 
rv 33
Kuulostaa ap että sinullakin on hematooma/hematoomia kohdussa. Samoin oli minulla alkuraskaudessa. Vuoto alkoi rv 6+5 ja tuli oikein paineella pari vuorokautta kirkasta verta, mukana isoja hyytymiä. 6+6 ultrattiin ja elävä alkio sinnitteli kyydissä. Vuotoa jatkui aina enemmän ja vähemmän rv 15 asti. Lääkäri oli sitä mieltä, että alkio pysyy kyydissä koska oli pysynyt tuon erittäin runsaan verenvuodon ajankin. Vaarana tietysti on, että raju verenvuoto vie alkion mennessään.

Minulla hematooma oli aika iso, jotain 4x9cm mutta se pieneni siitä itsekseen raskauden edetessä kunnes hävisi tuolloin rv 15 jälkeen kokonaan. Tärkeää olisi levätä, runsaan vuodon aikana ihan vuodelepoa. Ei yhdyntää, ei saunomista, ei uimista/kyplemistä. Ja tosiaan kaikkea rasitusta pitää välttää. Minulta lääkäri kielsi kaikki kotityötkin pariksi viikoksi tuon pahimman vuodon aikana. Tukilääkityksenä minulla oli keltarauhashormoonia ja magnesiumia.

Tsemppiä epätietoisuuteen, tulevat päivät ja viikot ovat henkisesti tosi raskaita. Toivottavasti sinullakin kuitenkin kaikki sujuu hyvin ja vauva sinnittelee mukana! Useinhan noissa käy ihan hyvin, kuten kävi minunkin kohdallani :)
 
"aapee"
Lääkäri sanoi mulle, että "ennen vanhaan nyt on uskottu ties mihin ja sillon joskus uskottiin että lepo auttaa, mutta ei sillä mitään merkitystä oikeasti ole." Jotenkin tuntuu uskomattomalta, koska vuotoa tulee aina kun joudun esikoista paljon nostelemaan jne... Oli muutenkin niin ankea ämmä taas sairaalalla että oksat pois. Onneksi en ole herkkä. Lopun toteamus "katsotaan nyt viikon päästä onko se ymmärtänyt tulla vuotojen mukana pois vai mitä siellä on tapahtunut" oli kaiken huipentuma.
 
Meidänkin "uhkaava keskenmeno" syö just iltapalaa, poika nyt 5,5v <3 Mulla alkoi runsas, kirkas vuoto hyytymineen viikolla 6+ ja vuotelikin sitten enemmän ja vähemmän viikolle 17-18 asti. Kaksi kertaa sinä aikana menin kiireellä päivystykseen tarkistuttamaan tilanteen. Ultrasivat kyllä, mutta sanoivat että eivät voi mitään tehdä jos on mennäkseen kesken. Silloin tuntui pahalta, mutta jälkeenpäin ajateltuna tiedän, että noinhan se on. Onneksi kuitenkin kaikki meni hyvin. Niiden pahimpien vuotojen aikaan olin aina pari päivää sairiksella. Ja mulla istukka oli alkuun osittain kohdunsuun päällä ja vuoteli siksi herkästi. Raskauden edetessä istukka siirtyi ylemmäksi ja vuodot loppui. Niin ja sanoivat naistenklinikan päivystyksessä, että vaikka tuleekin vuotoa, niin on hyvä merkki jos ei ole kipuja.
Toivotaan, että sullakin kaikki kunnossa!
 
"vieras"
Mulla alkoi molemmissa raskauksissa vuoto rv 5. Ensimmäinen johti keskenmenoon rv 6+0. Toisessa raskaudessa määrättiin heti vuodelepoon ja rv 6+3 varhaisultrassa näkyi syke. Vuoto loppui parin päivän päästä. Alussa ultrattiin kuukauden välein. Nyt mulla on 9kk tyttö. :)
 
Silja.S
Minulla oli sekä esikoisen että kuopuksen kanssa vuotoa alkuraskaudesta. Varoittamatta vaan ryöpsähti verta ja sitä tuli PALJON. Esikoista odottaessa menin kertomaan asiasta ja ultrasivat ennenaikojaan. Sanoivat heti, että "todennäköisesti nyt meni kesken", mutta eipä vaan mennyt. Kuopusta odottaessa en edes säikähtänyt. En viitsinyt edes soittaa ja kysyä. Odotin vaan, että vuoto loppui (tunnissa) ja seuraavien kolmen päivän ajan tein raskaustestin, joista kaikki näyttivät, että raskaus jatkuu. Molemmissa tapauksissa tuli myös hyytymiä.

En tiedä yhtään, kuinka kauan raskaustesti näyttää positiivista keskenmenon jälkeen, tuskin kovin kauan, joten suosittelen, että teet raskaustestin ja tsekkaat mitä se väittää. On kamalaa odottaa tietämättömänä, voit vähän helpottaa oloasi tekemällä testin.
 
kokemuksia
Mulla on kolmosen raskaudessa vuotanut rv6-12 melkein päivittäin, välillä runsaasti välillä vaan tipottain. Hematooma oli kohdussa ja istukka oli kohdunsuun päällä. Ei mitään sairaslomia tms. annettu vaan katsottiin vaan tilannetta. Kaikki meni hyvin.

Neljäs raskaus alkoi kolmos raskautena ja ensimmäisen kerran vuosi tulvahtamalla rv7. Rv9 ei kohdussa ollut enää "kuin" kaksi vauvan alkua. Ulos vuotaessaan aiheutti hematooman ja se vuosi pitkään. Np-ultrassakaan ei oikein toivoa annettu ja siihen mennessä oli toinenkin alkioista jo luovuttanut.
Vuotoa kesti loppujen lopuksi tasan rv16+0 asti ja siihen se loppui kuin seinään. Välillä vuotoa tuli kuin niagaranputouksesta, hyytymineen. Sairaalassa sai kyllä välillä tosi tylyä tekstiä ja monta kertaa oli keskenmeno diagnoosi kourassa. Kaikki meni kuitenkin loppujen lopuksi hyvin ja yksi terve vauva syntyi laskettuna päivänä.

Mulla oli ihana neuvolantäti joka sanoi, että rv16+0 jälkeen tulevat vuodot ovat huolestuttavia siihen asti vuotoa voi olla. Ja kuinka ollakkaan tasan tuohon päivään ne vuodot loppuivat.
 
kokemuksia
En tiedä yhtään, kuinka kauan raskaustesti näyttää positiivista keskenmenon jälkeen, tuskin kovin kauan, joten suosittelen, että teet raskaustestin ja tsekkaat mitä se väittää. On kamalaa odottaa tietämättömänä, voit vähän helpottaa oloasi tekemällä testin.
Keskenmenon (rv8) jälkeen mulla näytti postitiivista raskaustesti vielä 5viikkoa... että se nyt ei ihan se kaikkein paras mittari aina ole.
Toki on yksilöllistä.
 
rv 33
Lisään vielä, että myös minulla ollaan epäilty, että tuo hematooma olisi johtunut poisvuotaneesta kaksosesta. Kohdussa on näkynyt sellainen väliseinä joka myös voisi johtua tuosta toisen alkion keskenmenosta. Myös istukka oli alkuviikot kohdunsuulla.
Eli kaikenlaista epäselvää oli alussa mutta raskaus on sujunut alkukankeuksien ja rajujen vuotojen jälkeen mainiosti.
 
"äityli"
Mulla kävi niin, et esikoista imetin ja ei ollu menkkoja alkanu (toiselle oltiin annettu lupa tulla ku on tullakseen) sit tuli menkat ja olin et jes nyt voi alkaa yrittään ja sit kuukauden päästä tuli taas verta niinku menkat ja sit siitä kulu melkein vielä kk kun alko repäsykivut ja olin raskaana. Ekassa ultrassa selvis et olin jo 3 kuulla eli olin ollu raskaana koko ajan kun nää menkat oli. Terve pieni tyttö sieltä synty ja terve on edelleen, kohta 1v täyttää. Esikoisen kohdallakin tuli verta, syy löytykin sitten siitä et istukka oli kohdunsuulla, mut esikoinenkin ihan täysaikanen ja erittäin terve tyttönen. Eli aina ei tosiaan oo huolta noissa verenvuodoissa.
 
"noh"
Mulla ollut jonkin asteisia vuotoja joka raskaudessa ja valitettavasti näissä kahdessa, jotka päättyivät keskenmenoon, tuli hiljalleen lisääntyvää ja veristyvää vuotoa. Mutta kahdessa synnytykseen päättyneessä raskaudessa tuli vain tuhrua jonkin verran. Eli sinuna en olisi kauhean toiveikas, ikävä sanoa näin. Mutta varaudu pettymykseen. Voihan kaikki olla ok, mutta helpommalla pääset, jos varaudut siihen, että voi myös mennä kesken.
 
"riikkA"
Mulla tullee joskus vähänn vuotoa, mutta seassa saattaa olla "klönttejä"
Ei meinaa keskenmenoa. Se on kuulma melko normaalia että verta tihkuu raskauden aikana.
Paniikkihan siinä iski heti mutta kaikki on nyt kunnossa:)
Kannattaa käydä gynellä jos vuoto tiheentyy ja on runsaampaa,
 

Yhteistyössä