Kokemuksia pienluokasta?

Pojalle suositeltiin pienluokkaa vielä starttiluokan jälkeenkin. Nyt mietimme haemmeko. Pienluokka on aika kaukana ja ei millään hyvällä alueella.. Se on se tärkein syy, koulumatkat vähän huolettavat. Toinen vaihtoehto on pieni kyläkoulu, jossa on erityisope, mutta ei takeita tuen riittämisestä. Lapsellamme on lukemaan oppimisessa ongelmia ja hän on hyvin rauhallinen tyyppi. Millaisia nuo pienluokat ovat olleet, kun olen kuullut että on aika rauhatontakin? Tottakai se riippuu millaisia muita oppilaita sattuu tulemaan, mutta tuo on aika yleinen kommentti mitä olen kuullut joskus.. Saako siellä sitten rauhallinen oppilas tukea tarpeeksi? Millaisin perustein teidän lapsenne on pienluokalle mennyt? Kertokaa kokemuksianne onko ollut kovasti hyötyä? Olen ollut siihen pienluokan opettajaankin yhteydessä, mutta kovin mietityttää.. Meillä on itsellämme hyviä kokemuksia kuitenkin tuosta startista.
 
dffd
Ei kokemusta, mutta olen myös kuullut, että pienluokille laitetaan häiriintyneet (ADHD yms.) tapaukset. Jos ei satu kuulumaan tähän häirikköporukkaan, niin joutuu varmasti kiusatuksi. En ainakaan hiljaista ja rauhallista lastani laittaisi mihinkään pienryhmään (=entinen tarkkis).
 
vieras
Se on aina arvailua millainen pienluokka sattuu tulemaan, jossain on liian levotonta, toinen voi olla hyväkin paikka.

Kannattaa selvittää mahdollista taksikyyditystä kouluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dffd:
Ei kokemusta, mutta olen myös kuullut, että pienluokille laitetaan häiriintyneet (ADHD yms.) tapaukset. Jos ei satu kuulumaan tähän häirikköporukkaan, niin joutuu varmasti kiusatuksi. En ainakaan hiljaista ja rauhallista lastani laittaisi mihinkään pienryhmään (=entinen tarkkis).
Juuri näin minäkin olen kuullut. Rehtori tosin sanoi muuta..

ap
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on aina arvailua millainen pienluokka sattuu tulemaan, jossain on liian levotonta, toinen voi olla hyväkin paikka.

Kannattaa selvittää mahdollista taksikyyditystä kouluun.
Meillä jää matka alle sen 5km rajan. Nyt poika kulkee taksilla startille, matkaa on yli 10km.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tillero:
Meillä jää matka alle sen 5km rajan. Nyt poika kulkee taksilla startille, matkaa on yli 10km.
Ei se välttämättä aina matkan pituudesta riipu. Vaarallinen koulutie tai lapsen kyvyttömyys kulkea matka yksin on yksi peruste taksikyyditykselle.
 
tuplis2
Mulla kaksoset pienluokalla kulkevat taksilla vaikka koulumatka alle 2km, meidän koulussa sellainen tae, että jos lapsi tarvitsee erityistä apua koulun käynnissä ja on pienluokalla silloin hänelle kuuluu taksikyyti, vaikka asuisi koulun vieressä.

Lasten luokalla on 8 tokaluokkalaista (omani tästä 2) sekä 2 ekaluokkalaista ja joukossa lapsia joilla ADHD ja hyvin menee, ei häiriöitä.
Itse suosittelen pienryhmää jos sellaiseen on mahdollisuus päästä, lapselle helpompaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuplis2:
Mulla kaksoset pienluokalla kulkevat taksilla vaikka koulumatka alle 2km, meidän koulussa sellainen tae, että jos lapsi tarvitsee erityistä apua koulun käynnissä ja on pienluokalla silloin hänelle kuuluu taksikyyti, vaikka asuisi koulun vieressä.

Lasten luokalla on 8 tokaluokkalaista (omani tästä 2) sekä 2 ekaluokkalaista ja joukossa lapsia joilla ADHD ja hyvin menee, ei häiriöitä.
Itse suosittelen pienryhmää jos sellaiseen on mahdollisuus päästä, lapselle helpompaa
Ok, täytyypä selvitellä kyytiasiaa! Kiitos!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tillero:
Pojalle suositeltiin pienluokkaa vielä starttiluokan jälkeenkin. Nyt mietimme haemmeko. Pienluokka on aika kaukana ja ei millään hyvällä alueella.. Se on se tärkein syy, koulumatkat vähän huolettavat. Toinen vaihtoehto on pieni kyläkoulu, jossa on erityisope, mutta ei takeita tuen riittämisestä. Lapsellamme on lukemaan oppimisessa ongelmia ja hän on hyvin rauhallinen tyyppi. Millaisia nuo pienluokat ovat olleet, kun olen kuullut että on aika rauhatontakin? Tottakai se riippuu millaisia muita oppilaita sattuu tulemaan, mutta tuo on aika yleinen kommentti mitä olen kuullut joskus.. Saako siellä sitten rauhallinen oppilas tukea tarpeeksi? Millaisin perustein teidän lapsenne on pienluokalle mennyt? Kertokaa kokemuksianne onko ollut kovasti hyötyä? Olen ollut siihen pienluokan opettajaankin yhteydessä, mutta kovin mietityttää.. Meillä on itsellämme hyviä kokemuksia kuitenkin tuosta startista.
Koulukyyti kuulus mun mielestä saada. Oisko mahdollista saada henk. koht.avustajaa sinne kyläkouluun? Tai sit vaan sinne pienluokalle-ennakkoluulot pois!
 
Se riippuu tosiaan niin niistä luokalle tulevista lapsista. Siskon lapset ovat aloittaneet kuolunkäyntinsä pienluokalta. Vanhemman kohdalla se oli mainio ratkaisu ja poika pärjää nyt lukioikäisenä koulussa hyvin. Pienluokka teki hurjan hyvää lapselle.. Nuoremmalla taas sattui olemaan yksi aika "mahdoton" tapaus pienluokalla ja tämä lapsi vei varmasti opiskelurauhan ja motivaation myös muilta.. Tällä nuoremmalla on ollut myös myöhemmin ongelmia oppimisessa.
 
haloooo????
Alkuperäinen kirjoittaja dffd:
Ei kokemusta, mutta olen myös kuullut, että pienluokille laitetaan häiriintyneet (ADHD yms.) tapaukset. Jos ei satu kuulumaan tähän häirikköporukkaan, niin joutuu varmasti kiusatuksi. En ainakaan hiljaista ja rauhallista lastani laittaisi mihinkään pienryhmään (=entinen tarkkis).
ADHD yms. häirikkötapaukset??? ADHD diagnoosi ei tarkoita automaatisesti tunne-elämän häiriötä, eikä kaikilla ADHD:ta potevilla ole siis välttämättä sosiaalisen puolen ongelmia ollenkaan, ADHD:n liitännäisenä voi tosin olla näitä tunne-elämän häiriöitä, mutta itse dg ei tarkoita, että ihminen olisi häirikkö. Pojallamme on diagnoosina vaikea asteinen ADHD,
ILMAN tunnepuolen häiriötä. Hän pääsi vihdoin ja viimein pienryhmään kolmen vuoden taistelun jälkeen, poikame ei häirinnyt ketään ollessaan normi luokassa istuskeli vain omissa maailmoissaan ja ei tajunut opetuksesta tuon taivaallista, jos hän olisi häiriköinyt niin olisi siirtynyt leppäkeihäänä erityisluokalle. Nämä omissa maailmoissaan viihtyvät kiltit adhd lapset jäävät ns. huomiotta kouluissa ja vanhyemmat saavatkin tapella hampaat irvesä, jotta he saavat tarvittavat tukitoimet. Kyse ion siis todella ADHD- eikä ADD-pojasta, hän on myös hyperkineettinen. Että tämmöistä, oli ihan pakko vuodattaa..... ihmiset tietämättömyydellään saavat nämä leimat erityisluokkien lapsille aikaiseksi. Mutta ap:n kysyykseen vastaan vielä, että ehdottomasti olen pienryhmän kannalla, opettajien velvollisuus on pitää huoli, että luokan vilkkaista oppilaista huolimatta säilyy koulurauha!! Pienryhmässä opetus muutetaan lapselle sopivaksi ja normaali yleisopetuksessa lapsi pyritään muuttamaan opetukselle sopivaksi. Tällä voi olla kauas kantoisia seurauksia, lapsikin stressaantuu ja voi palaa loppuun, puhumattakaan mitä yleisopetuksen vaateet, jos ne ovat vaikeita saavuttaa, voivat tehdä vähänkään erilaisen oppijan itsetunnolle, hän on myös altis tämän vuoksi koulukiusaamiselle...
 

Yhteistyössä