Kokemuksia pienestä ikäerosta (alle 2 v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian tulee pieni ikäero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pian tulee pieni ikäero

Vieras
Kaipailen kokemuksia pienestä ikäerosta ykkösen ja kakkosen välillä! Meille tulossa toinen lapsi 1 v 5 kk ikäerolla ja vähän jännittää. Univelka varmaan kasvaa ja hirveä uhma päällä... Miten teillä on mennyt? Entä tarvittavat välineet.. sisarusrattaat ym.?

meillä ikäeroa 1v ja 3kk.
hyvin meni, paljon huomiota esikoiselle ja mukaan vauvan hoitoon :)
meillä sisarusrattaat oli kätevät,,ei kait muuta sitten paljoa osteltukkaan.

Meillä on kakkosen ja kolmosen ikäero 1,5v (esikoisen ja kakkosen ikäero 2v3kk). Sisarusrattaat hankittiin ja olihan ne tosi kätevät ja hyvät.
Univelkaa mulla ei tullut...tai siis toki tuli, kun oli pieni vauva, mutta kakkonen (ja esikoinen) nukkuivat yöt läpeensä eli mun ei yöllä tarvinnut, kuin hoitaa vauvaa, kun nämä kaksi muuta eivät heräilleet.
Mustasukkaisuutta ei ole esiintynyt ollenkaan. Pojat ovat alusta asti hoidelleet tyttöä (tuoneet mulle vaippoja, vieneet pois, tuoneet tuttia ym) ja sitten tytön uniaikaan tein poikien kanssa kaikkea kivaa.
Meillä on mennyt kaikinpuolin sujuvasti, jopa niin sujuvasti, että haaveilen neljännestä =) Hyvin se teilläkin menee :flower:

Meillä kolme ensimmäistä syntynyt vähän vajaa 1,5v ikä eroilla. Kaksi poikaa ja tyttö. Toinen poika selvästi otti pultteja kun nuorin, tyttömme syntyi. Hän vaati paljon huomioo ja huuti ja raivosi. Muutoin kaikki mennyt loistavasti. Univelkaa kyllä kertyi mutta sitä ei tällä kaksplussan palstalla saa ääneen sanoa. Lisäksi sairastelut ja tapaturmat rasittivat kyllä kun sairaalaan piti lähtä käymään tai jopa jäädä ja osa jäi kotiin.
Meillä oli hankinta listalla kaksosten rattaaat mutta ne jäi ostamatta. Meillä oli sitten kahdet ratasvaunut ja seisontalauta. Keskimmäinen ei pahemmin halunnut rattaissa istua ja siksi ei tullut lopulta hommattua tuplia. Työnneltiin kaksissa rattaissa kun mies oli mukanani. Muulloin olisin joutunut kuitenkin työntämään tuplia usein ja kantamaan muksua sylissä..
Hienosti on mennyt! Mitään en kadu :) Nyt neljäs tulossa ja ikä eroa edelliseen tulee 4v..

meillä ikäeroa 1v5kk ja kuopuksella oli vaikea koliikki. Ensimmäiset 3kk meni sumussa, mutta sitten kaikki olikin jo huomattavasti helpompaa ja nyt kun ovat melkein 3v ja hiukan yli 4v niin leikkivät ja puuhastelevat yhdessä ja ovat kuin paita ja peppu. Kyseessä poika ja tyttö.

Univelkaa kyllä tuli eikä sitä ihan heti ehdi pois nukkumaan. Isosisarella ei ilmennyt mitään mustasukkaisuutta. Tuplarattaat ilman muuta. Jos alussa tuntuukin raskaalta, niin äkkiä siihen ikäänkuin tottuu. Meillä ekan ja kakkosen ikäero 1v2kk, kakkosen ja kolmosen 10kk. Parhaita kaveruksia ovat tappeluistaan huolimatta!

Voimia!! =)

meillä ikäero1v3kk ja meillä ei kyllä sitä uhmaa tullu,paljon oli vauvan hoidossa mukana.univelka kyllä meillä kasvoi ja välillä väsytti kovastikkin mutta kyllä siitä sitte helpotti ku sai niille vähän samaa rytmiä.onnea odotukseen :)

no meillä oli 1v.11kk ikäeroa. Riippuu niin esikoisen luonteesta että miten arki alkaa sujumaan vauvan kanssa. Meillä esikoinen oli itsekseen viihtyvä ja helppo tapaus noin yleensäkin. Joten mulla jäi aikaa vauvan kanssa ja kaikki meni hyvin. Muistan kun kuopus oli samanikäinen niin olis ollu vaikeempaa hänen ja vauvan kanssa, koska on vaativa ja hieman vaikeampi tapaus. Kolmas syntyy kuopuksen ollessa 3v.1kk, saas nähä miten meitin käy.

Ostettiin tuplat jotta pääsen helposti kulkemaan ja käyttöä niille kyllä oli. muita hankintoja ei tehty,, myöhemmin ostin seisomalaudan rattaisiin kun en tuplia enää jaksanu lykkiä.

Onnea uudesta vauvasta.

meillä esikon ja kakkosen ikäero on rapiat 1v 3kk, ja mitään yliväsymystä mulla ei ollut.. kakkosen allergiat yms. verottivat varmaankin enemmän... mutta täytyy silti todeta että kun kakkosen ja kolmosen ikäero on yli 3 vuotta, niin kyllä se paljon seesteisempää on ollut =)

Meillä ikä ero 1v2kk ja hyvin on mennyt =) Vauva aika oli helppoa, kun kuopus oli helppo vauva. Mustasukkaisuutta ei ole käytännössä ollu ollenkaan. Nyt kun nuorempi on 1,5v on alkanut tulla enemmän kinaa leluista ja muuta sellaista. Univelkaa on lisännyt kuopuksen pitkä sairastelu tänä talvena, mutta ei sillon pikkuvauva aikana oikeastaan. Esikoinen heräili jokatapauksessa öisin, niin siinä samalla ne yösyötöt meni :whistle:

Tuplarattaat hommattiin, mutta aika vähälle käytölle jäi, kun esikoinen käveli jo hyvin kun kuopus syntyi. Rengasliina oli ehkä paras hankinta kun kuopus ei oikein viihtynyt liinassa, niin mä kuljin niin että kuopus oli vaunuissa ja esikoinen liinassa kun ei jaksanut kävellä. Muuta ei juurikaan olla hankittu paitsi toinen amme että pääsevät nyt yhtäaikaa kylpyyn :D

Jo nyt lapsista on tosi paljon seuraa toisilleen ja jo leikkivätkin yhdessä :heart:

Kolmosen ja nelosen ikäero 1v5kk.Vauva aika meni isomman puolesta hyvin.Nuorimmainen itkuinen ja valvotti.Hommasin seisomalaudan tytölle.Alussa vedin pulkassa.Lumien sulattua tyttö seisoskeli seisomalaudasta.
Enemmän mua nyt jännittää miten arki,kun ikäeroa neloseen tulee 2v6kk ja poika on minun perään.

Kiitos tosi paljon vastauksista! Eihän teillä sitten ollutkaan niin kamalaa.. :)
Sisarusvankkurit varmaan täytyy hankkia ja toinen amme!
Eiköhän tämä tästä... Vähän kyllä surettaa esikoisen puolesta, kun hän on kuitenkin aika pieni vielä vauvan syntyessä. Onneksi vastasyntyneet on yleensä (siis yleensä) uneliaita..

Meil tokan ja kaksosten ikäero 1v 5kk ja esikoinen oli 3,5v kun kaksoset syntyivät. Tuplarattaat ostettiin ja tuo 1v 5kk tyttö kulki sitten lyhyet matkat kävellen ja pidemmillä oli mies mukana työntämässä tyttöä rattaissa. Aika kivasti meni kyllä kävelyt tytön kanssa jo silloin. Sitä nyt ihmettelen, kun nuo kaksoset ovat 2v 1kk, enkä osaa kuvitella meneväni edes lähikauppaan niitten kanssa niin, että ne kävelisivät. :D Suht kivasti mennyt kuitenkin. Rankkaa toki, mutta ihanaa silti.

Yhteistyössä