Kokemuksia perätilasynnytyksestä Kättärissä tai Jorvissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keops
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keops

Uusi jäsen
19.07.2008
1
0
1
Hei,

On kolmisen viikkoa laskettuun päivään (rv 37+3) ja vauvani on perätilassa. Äitipolilla todettiin että kääntöyritystä ei voidaan tehdä etuistukan ja vähäisen lapsiveden takia.
Minun pitäisi nyt päättää haluanko yrittää alatiesynnytystä tai ottaa heidän tarjoama sektio. Olen jo synnyttänyt yhden lapsen ihan normaalisti, ja olisin nyt melkein valmis yrittäämään alatiesynnytystä. Emmin kuitenkin vähän siitä, koska olen kuullut että pääkaupunkiseudun sairaaloissa ei ole kauhesti kokemusta perätilasynnytyksestä. Kun kysyin siitä sain kuulla että "kyllä silloin tällöin on perätilasynnytyksiä". Onko kellään kokemuksia perätilasynnyksestä pääkaupunkiseudun sairaaloissa viime aikoina (viime kahden vuoden aikana?)?

Itsellä ei ole kokemusta. Mutta tuttuni synnytti perätilassa. Hänellä oli sellanen sopimus että jos ei laskettuna aikaan mennessä synny niin sitten sektioon menee ei halunnu isoa vauvaa synnyttää perätilassa.
Kaikki meni tosi hyvin Hän synnytti Hyvinkään sairaalassa jossa on vielä varmaan vähemmän perätila juttuja kun jorvissa tai naikkarilla. Joten synnytä vaan jos siltä tuntuu varmasti osaavat hommaan siinä on vaan lääkäri sillloin apuna :)

En suosittele perätilasynnytystä alateitse. Synnytyslääkäreistä yli 90% jos omalle kohdalle sattuis niin valitsis myös suunnitellun sektion. Itselläni oli suunniteltu sektio. Näillä palstoilla turhaan pelotellaan sektion vaaroista yms. Ei sen positiivisempaa synnytystapaa olekkaan. Itse pääsin jo leikkauspäivän illalla käveleen hoiteleen pienokaista.

Mulle Naistenklinikalla ehdotettiin perätila lapsen synnytystä alateitse. Kysyin lääkäriltä et synnyttäskö itse niin vastaus oli ettei misssään nimessä liian riskialtis homma alatiesynnytys. Valitsisi ehdottomasti sektion. et se siitä:)

Jos haluat lisätietoja sektiosta vastailen mielläni mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.

Sektiosta toipuu kyllä tosi hyvin ja suunnitellusta vielä jää tosi pienet arvet bikinien alle piiloon.

Alkuperäinen kirjoittaja keops:
Hei,

On kolmisen viikkoa laskettuun päivään (rv 37+3) ja vauvani on perätilassa. Äitipolilla todettiin että kääntöyritystä ei voidaan tehdä etuistukan ja vähäisen lapsiveden takia.
Minun pitäisi nyt päättää haluanko yrittää alatiesynnytystä tai ottaa heidän tarjoama sektio. Olen jo synnyttänyt yhden lapsen ihan normaalisti, ja olisin nyt melkein valmis yrittäämään alatiesynnytystä. Emmin kuitenkin vähän siitä, koska olen kuullut että pääkaupunkiseudun sairaaloissa ei ole kauhesti kokemusta perätilasynnytyksestä. Kun kysyin siitä sain kuulla että "kyllä silloin tällöin on perätilasynnytyksiä". Onko kellään kokemuksia perätilasynnyksestä pääkaupunkiseudun sairaaloissa viime aikoina (viime kahden vuoden aikana?)?

Esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi (epäonnistuneen käännösyrityksen jälkeen) ja kyselin Naistenklinikalla myös että onko niitä perätilan alateitse synnyttäjiä paljonkin.. vastaus oli että "Kättärillä on sillointällöin, kuulemma" (heh)

Tuntui kyllä että lääkäri tarjosi pelvimetriaa alatiesynnytyksen edellytysten selvittämiseksi ihan vaan tavan vuoksi. Itse olin jo päättänyt että jos ei käänny ulkokauttaa niin sitten leikataan, vaikka vauva oli normikokoinen. Olin ehtinyt selvitellä perätilan alatiesynnytyksen riskejä ja päätin että otan mieluummin sektion riskit itsellelleni kuin alatien riskit vauvalle. Lisäksi alateitse joutuu ponnistamaan yksin, kätilöt ei vauvaan koske Moron heijasteen & toosan totaalihajoamisen välttämiseksi (brrr). Eri asia jos olisin jo lapsia synnyttänyt, tietäisin varmasti että osaisin ponnistaa, vauva tarpeeksi pieni etc etc. Viimeinen niitti oli kun netistä googletin valokuvan alateitse peppu edellä syntyneestä vauvasta. Oli aika runnotun näkönen.

No sektio sekä toipuminen menivät tosi hyvin, olin leikkauspäivän iltana jo jalkeilla ja haavakivuiltakin säästyin.

minulla oli tammikuussa yllätysperätila(vedet meni ja asia huomattiin synnärillä).lääkäri teki ultran eli koko arvion ym. ja ei antanut synnyttää alateitse.vauva oli iso ja avautuminen alkutekijöissään.

jälkeenpäin lääkäri sanoi että vauvan pää oli jo niin muotoutunut yliajan takia että alatiesynnytys olis voinut olla hyvin hyvin vaikea...

itse voin sektion jälkeen paremmin kun aikoinaan alatiesynnytyksen jälkeen.Sektiossa on riskinsä mutta minulle ei annetti vaihtoehtoa.ja nyt olen siitä kiitollinen.minulla oli kovat kivut alkupäivinä mutta senkin olen jo unohtanut.

Yhteistyössä